Neil Young - Dreamin' Man Live '92 (2009)

Canada
Folk / Rock
Label: Warner Bros.

1. Dreamin' Man (5:03)
  2. Such a Woman (4:59)
  3. One of These Days (4:59)
  4. Harvest Moon (5:26)
  5. You and Me (4:01)
  6. Hank to Hendrix (5:30)
  7. Unknown Legend (4:47)
  8. Old King (3:10)
  9. Natural Beauty (11:26)
  10. War of Man (6:27)
IntoMusic schreef:
Je hoeft het niet te kopen. Niemand dwingt je, zelfs Neil niet
Precies... ik wordt een beetje moe van al die mensen die de hele tijd maar geldklopperij etc roepen. Of dat the archives op DVD niet de moeite waard is, en zo verder, die snappen dus het hele concept niet.

Ikzelf ben een echte verzamelaar, heb al 100-en bootlegs maar en koop dus ook al zijn releases, inclusief deze.

avatar van barrett
Tja dat zal het verschil zijn tussen de echte Young fan en een gewone Youngliefhebber...

Stijn_Slayer
Neil Young komt tenminste altijd met iets wat nog niet eerder uitgebracht is. Ik ken zo ook artiesten die haast jaarlijks met een nieuwe verzamelaar komen, dat is pas geldklopperij.

avatar van barrett
Ja dat klopt wel... De meeste platen hebben iets speciaals en zijn net dat tikkeltje anders...

Stijn_Slayer
De CD komt op 8 november uit, de LP op 12 januari. Dreamin’ Man Live ’92 als titel.

avatar van djarend
nee nee, meneer stijn, heb net bevestiging gehad van Warner, officiele datum is nu 4 december geworden, internationaal. Titel is inderdaad wat jij zegt, Maar we zijn er uit, hij komt in ieder geval dit jaar dus, kunnen wel zeggen dat-ie echt komt

Stijn_Slayer
Sorry, ik bedoel 8 december (aldus 4waysite, een verdere bron zie ik niet).

Achja, we zien wel. Ik koop deze toch niet, ik wacht wel op de Archives box waar deze in zal verschijnen. Anders kan ik 'm altijd nog aanschaffen.

avatar van djarend
En 8 kan kloppen, dat betekent op 4 in de winkel in NL.

Helemaal gelijk Stijn, zou ik ook doen, moet wel jaar of 10 wachten of gewoon kopen als ie midprice is, begint nu wel heel veel op uitmelkerij te lijken, maar geod da's een ander onderwerp waar ik mijn vingers verder niet aan wil branden

avatar van harm1985
There will be no DVD or Blu-ray versions of "Dreamin' Man". This release is CD, vinyl and iTunes only.

Recorded during our "We Like To Record Digitally" phase, there is no analog master for this record, therefore no Hi Rez transfer for BD or DVD.

Zojuist gelezen op Thrashers Wheat.

Vraag ik me wel af wat hoe NYA Vol 3 (1983-1992) eruit komt te zien... geen Blu-Ray dan?

Anyway, ook al komt deze CD ook weer in NYA Vol 3 uit, da nog ga ik em nu kopen, want dan heb ik em maar alvast. Ik heb Fillmore East en Massey Hall ook op CD en dat is af en toe wel zo handig, als ik ff geen zin heb de TV aan te zetten ofzo.

Overigens is ie op CD-WOW maar 10 euro... toch maar ff bestellen straks.

avatar van IntoMusic
Thanks Harm, want voor 10 euro ga ik 'm toch ook maar bestellen. Zit ie straks in de NYA, dan maar weer marktplaats voeden

avatar van harm1985
Inderdaad... ik moet ook nog eens een goed doel vinden voor Sugar Mountain, die ik dubbel heb.

avatar van tumkie
Kan ome Neil niet gewoon een rekening openen waarop iedereen stort. Bespaart hemzelf een hoop gedoe om centjes voor z'n foundation bijeen te verzamelen.

avatar van IntoMusic
Kreeg weer van CD-WOW dat de release van deze cd tot nader bericht is uitgesteld. Nou ben ik dat gewend bij CD-WOW, maar weet iemand of de daadwerkelijke release nog wel gehaald kan worden?

avatar van djarend
Cd ligt deze week echt in de winkels in Nederland, sterker, ik krijg er al een paar binnen vandaag.....

avatar van sCoenzool
Stijn_Slayer schreef:
Ik hoop toch echt dat Neil hier beter op z'n gemak is dan tijdens zijn Unplugged album.

Wat een grappige reactie.. Nu je dit zegt realiseer ik mij inderdaad dat Neil Young bij MTV zich niet op zijn gemak gevoeld zou hebben. Ik zet Neil Young Unplugged nog steeds erg graag aan maar ik vind Sugar Mountain een stuk relaxter. Hij lult lekker, praat een beetje over zijn verleden.

Bij MTV komt Neil over als hoe MTV ook overkomt. Commercieel en gehaast.

sCoenzool schreef:

Bij MTV komt Neil over als hoe MTV ook overkomt. Commercieel en gehaast.
De video is minder erg, daar zit wat meer ruimte tussen de nummers, op de CD versie gaat het aan een stuk door. Maar dan nog is er waarschijnlijk ook in geknipt (sowieso ontbreken er een paar nummers, zoals War of Men, Winterlong en Sample & Hold).

Ben benieuwd wanneer CD-wow em naar me opstuurt. Mja, ik heb niet echt haast, voor die vele euros die ik bespaar. Ik luister tot die tijd wel naar zijn Centerstage concert uit 1992 (2 cd's; compleet concert).

Neil Young mag al blij wezen dat zijn vingers er niet tussen komen als hij gitaar speelt. Klinkt een beetje als een bromvlieg in een puntzak, een soort belgische vibrator. Voor zijn doen en voor zijn functie in die muziek is ie goed. Maar om nou te zeggen dat dat het hoogste goed is, nee.

avatar van harm1985
Misschien is hij technisch niet de meest begaafde gitarist, maar elke noot die hij speelt is wel raak. Beter dan opscheppen hoe goed ie wel niet is, zoals Clapton, Stills en consorten wel eens doen tijdens concerten.

Bovendien gaat het bij dit album inderdaad niet om de gitaar.

Haha, ik heb even letterlijk gequote wat Jan Akkerman ooit gezegd heb, (zie youtube) en hoopte al dat dit reacties zou geven.
Ben het er zelf absoluut niet mee eens hoor.
Wat iemand al zei: Jan kent het verschil niet tussen virtuositeit en muzikaliteit. Neil Young is gewoon ongelovelijk puur in alles wat ie doet.

Ben wel benieuwd naar deze cd trouwens, heb namelijk Harvest Moon op cd.

Neil Young, zo acoustisch als acoustisch kan zijn. 8 nummers gitaar met mondharmonica, 1 nummer met banjo en (helaas) maar 1 keer begeleidt hij zichzelf op piano bij het nummer Such A Woman. En dat is in mijn ogen dan ook gelijk het mooiste van de cd Het geluid en zijn stem zijn top, maar het "geheel' klinkt toch wel wat langdradig en magertjes. Het is een album voor in de late uurtjes bij het haardvuur, maar zeker geen album dat je elke dag moet draaien. De echte Harvest Moon had toch wel meer "body" en meer sfeer. In ieder geval een andere. Ik verwacht dat de Young-fans over deze cd best van mening gaan verschillen. Maar ondanks alles krijgt hij van mij 4 sterren met weinig tot geen kans tot stijging. Het wordt nu toch echt tijd dat Neil weer eens met iets nieuws komt.

avatar van harm1985
Beetje raar, want sommige fans/critici maken juist weer het verwijt dat het album (Harvest Moon dus) juist te gelikt klinkt, en een beetje overgeproduceerd, een beetje wat Harvest ook had, maar dan erger.

Begin zo langzamerhand ook benieuwd te worden.

harm1985 schreef:
Beetje raar, want sommige fans/critici maken juist weer het verwijt dat het album juist te gelikt klinkt, en een beetje overgeproduceerd, een beetje wat Harvest ook had, maar dan erger.
Nou daar snap ik dus weer niks van. Overgeproduceerd? Absoluut niet! Bovendien was de cd niet "gelekt" En hij lag pas vandaag in de verkoop. Dus ik zou echt niet weten waar die fans/critici dat vandaan hebben. Ik heb 'm thuis liggen. Net gehoord, en ik zuig toch echt niets uit mijn vinger

Ad Brouwers schreef:
Ik bedoelde Harvest Moon.

Ja ik ik overzag die reaktie, sorry. Tja misschien was Harvest Moon wel wat overgeproduceerd, maar de sfeer, die dat album uitademde was toch wel warmte en dat is nou net wat ik op Dreamin' Man zo mis. Hij had dit album ook "Harvest Moon Stripped" mogen noemen. Maar dit waren de acoustische solosessies voorafgaande aan de studioopnames en release van Harvest Moon. In die zin toch weer wel leuk om 'm te hebben voor fans

Stijn_Slayer
De stream is al een week ofzo te horen, maar ik wacht nog wel even op een 'normale' versie. Streams zijn zo onhandig.

Sowieso wacht ik op de Archives box waarin deze zit. Mocht hij niet in een box zitten koop ik hem dan alsnog.

avatar van musician
Ad Brouwers schreef:
Neil Young, zo acoustisch als acoustisch kan zijn. 8 nummers gitaar met mondharmonica, 1 nummer met banjo en (helaas) maar 1 keer begeleidt hij zichzelf op piano bij het nummer Such A Woman. (...) Het geluid en zijn stem zijn top, maar het "geheel' klinkt toch wel wat langdradig en magertjes. Het is een album voor in de late uurtjes bij het haardvuur, (...) Het wordt nu toch echt tijd dat Neil weer eens met iets nieuws komt.

Dank je, dank je Ad, korte, krachtige + zinvolle recensie.

Ik was al niet zo dol op Harvest moon en dan ook nog eens een uitgeklede live versie.
Déze Neil Young fan zal vanavond maar weer eens Weld lekker hard opzetten.

Oeps, ik begrijp opeens dat ik geen goede fan ben (zie berichten van rond 2 november) door niet alles blind van hem te willen kopen en geen 100 bootlegs of meer (toch wel een eerste vereiste) van hem in mijn bezit te hebben. Daarmee ben ik waarschijnlijk een surrogaat liefhebber.

Nee, kritische luisteraars die ook liefhebber willen zijn, dáár moeten we niet aan beginnen en zéker niet op musicmeter..............

Stijn_Slayer
Het hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf hoe handig je erin bent. Er gaat echt wat tijd inzitten om al die bootlegs te verzamelen. En dan natuurlijk hoe erg je geinteresseerd bent in live opnames, demo's, outtakes etc.

Ik heb ook veel bootlegs (al heeft Harm er nog veel meer) omdat ik op de hoogte wil zijn van de vorm van Neil in een bepaalde periode, om extra pareltjes te ontdekken enz. Neil is een artiest waarbij de ultieme versie van een nummer vaak een live versie is, het is een soort sport om die versies te vinden.

Maar om het weer over Dreamin' Man te gaan hebben: ik lees van vele kanten dat deze Harvest Moon overtreft, doordat laatsgenoemde wat te zoet en 'radio friendly' geproduceerd is. Met dat laatste ben ik het zeker eens, dus ik word alleen maar benieuwder naar deze CD.

Father McKenzie
Stijn_Slayer schreef:

Lijkt me héél verstandig, hij heeft hem dit truukje als eens gelapt.... ik volg dezelfde tactiek, Stijn!

avatar van Twinpeaks
Mooie ,maar toch wat gezapige plaat.Best leuk dat hij het hele album speelt ,maar daarvoor is het materiaal toch wat te eenvormig om langer dan een half uur te blijven boeien.Speciale vermelding voor Natural Beauty wat ik op de studio versie er al vond uitspringen,al klonk dat ook als een live opname.Prachtig nummer met die schrijnende harmonica erin.Ook From Hank To Hendrix blijft een mooi nummer.Misschien aangevuld met wat klassiekers had deze cd iets meer body gehad.Hoe dan ook zeker niet slecht,en in de afprijsing wel een aanschaf waard.

Stijn_Slayer
Dat komt omdat 'Natural Beauty' op de studioplaat ook al daadwerkelijk live was.