Neil Young - Dreamin' Man Live '92 (2009)

Canada
Folk / Rock
Label: Warner Bros.

1. Dreamin' Man (5:03)
  2. Such a Woman (4:59)
  3. One of These Days (4:59)
  4. Harvest Moon (5:26)
  5. You and Me (4:01)
  6. Hank to Hendrix (5:30)
  7. Unknown Legend (4:47)
  8. Old King (3:10)
  9. Natural Beauty (11:26)
  10. War of Man (6:27)
avatar van Twinpeaks
ik heb altijd het idee gehad,dat er wat live klanken waren ingemixed,maar dat zal wel in mijn beleving zo zijn geweest dan.

avatar van harm1985
Natural Beauty is ook live opgenomen, als ik me niet vergis... moet het boekje er nog eens op nalezen...

Dreamin' Man wordt overigens gestreamt op Thrasher's Wheat: Neil Young News: EXCLUSIVE: Streamin' Dreamin' Man - thrasherswheat.org

Wel frappant dat je door de muziek heen soms het geschreeuw van sommige 'fans' hoort.

Enfin, zit nu Such a Woman te luisteren... errug mooi!

avatar van Bartjeking
Inderdaad 'errug' mooi! Had ook niet anders verwacht gezien het feit dat ik Harvest Moon echt een geweldig album vind. Ik kreeg net kippenvel toen From Hank to Hendrix langskwam en waande me weer in de schouwburg van Antwerpen bijna 2 jaar geleden. Ik heb nu nog maar 8 ribben, want het was méér dan 1 rib uit mijn lijf...maar mede dankzij deze plaat een herinnering voor het leven. Eigenlijk kent het geen enkel zwak nummer, wat zou 5 sterren zou betekenen....maar omdat ik het nu ook weer niet echt een verrassend of buitengewoon speciaal optreden vind geef ik er 4.

avatar van tumkie
wat zijn we met z''n alle toch weer snel tevreden.
meneer young kan op deze manier nog 100 jaar platen uitbrengen met een frequentie van 2 per jaar.
Dit is geen verrassende plaat, laat staan een originele.

tumkie schreef:
wat zijn we met z''n alle toch weer snel tevreden.
Dit is geen verrassende plaat, laat staan een originele.

Daar is toch niks op tegen? Je bent nog steeds niet verplicht om iets te kopen. Laat hem maar zoveel uitbrengen als hij wil zolang hij er nog is, ik bepaal wel wat er van in huis komt. En dit is gewoon een prachtige plaat.

avatar van harm1985
Van mij mag ie... als hij volgend jaar besluit Homegrown uit te brengen hoor je mij niet klagen, bovendien is Neil Young live altijd iets bijzonders, zelfs als zijn albums uit die periode dat niet zijn (denk aan 84 of 88)...

Ik vind dit album een welkome aanvulling op mijn collectie, net zoals Massey Hall dat was. Beter dan voor de zoveelste keer hetzelfde album remasteren (zoals Dark Side of the Moon bijvoorbeeld) of de zoveelste greatest hits compilatie (Elvis, Michael Jackson, Steely Dan, Led Zeppelin, etc).

Ach, het is ook nooit goed, komen de Archives eindelijk uit, is het te duur, stelt ie het uit, duurt het te lang. Als ik eerlijk ben luister ik vaker naar zijn oude albums dan de nieuwe. Ik heb vanaf dat ik Neil Young heb ontdekt in 2003 zijn nieuwste albums elke keer direct gekocht, en na een luisterbeurt of 10-20 eigenlijk niet meer aangeraakt. Zijn oudere werk, zelfs dat ten tijde van Dreamin' Man, dat relatief nieuw is, blijft me echter boeien. Neil Young heeft nog een schat van onuitgebracht materiaal liggen en daar zitten fans als ik weldegelijk op te wachten, omdat het relevant is, in tegenstelling tot wat er tegenwoordig op de radio te horen is... en Bohemian Rhapsody komt me ook zo onderhand me neus uit...

Zo is dat, Bartjeking, en niet anders. En de bewering dat wij, fans, snel tevreden zijn, en daarmee misschien ook kritiekloos, is pure onzin. Lees in ieder geval dan wat meer reakties, Ook de mijne a,u,b, Maar ik vermoed dat tumpkie niet eens de moeite heeft genomen deze cd eens te beluisteren.

Stijn_Slayer
Vreemde reactie van tumkie, maargoed.......

Zoals verwacht bevalt deze me iets beter dan Harvest Moon. Deze versie is duidelijk 'kaler', maar het verschil in kwaliteit is minimaal. Neil's stem klinkt iets minder goed, maar is daarom wel mooier.

Enkel 'Harvest Moon' werkt zo écht niet. Of de natural harmonics achterwege laten of toch een tweede gitarist erbij.

Father McKenzie
Ik heb hem nog maar eens vol GOESTING in handen gehad, maar het staat er achteraan op; dit behoort tot de 2de nog te verschijnen Archives Boxen, dus wachten is de boodschap, anders koop je weer alles dubbel, want met Live at Massey Hall heeft hij dit truukje ook al eens zijn fans aangedaan...

avatar van djarend
Is een slechte truc van Young inderdaad, maar hoe lang duurt die 2e box, jaartje of 10 ? Bovendien hoef ik die niet, vind er teveel materiaal op staan (de eerste dus) die ik niet de moeite waar vind, dus deze lekker wel aangeschaft

avatar van harm1985
Archives vol. 2 zal waarschijnlijk de periode 73-82 beslaan en daar staat meer dan genoeg materiaal op dat de moeite waard is, trust me. De archives boxen zijn ook meer voor de die hard fan dan de casual muziekliefhebber, die zijn toch meer liefhebbers van Harvest (of Harvest Moon) en dergelijke.

Trouwens, al brengt hij die box nooit uit, wat dan nog, hij is ons niks verplicht. Beter dat ie het bij leven doet dan dat iemand anders met zijn erfenis gaat lopen leuren; dat er dan opeens weer 'oude zeldzame' opnames opduiken. Op deze manier is er tenminste quality control.

Bovendien is Neil behoorlijk wispelturig, dikke kans dat dit album misschien niet eens in Volume 3 zit (of dat het toch op Blu-Ray oid uitkomt). Heb niet altijd zin om een DVD of BD disc erin te stoppen en dan is een CD zoals deze wel handig.

Zie het meer als een voorproefje (of zoethoudertje). Van sommige computerspellen zijn toch ook demo's, of zoals bij de PS3, proloog spellen, zoals bij Gran Turismo 5... daar zitten ook circuits en auto's in die ook in het uiteindelijke spel zitten, maar daar hoor je niemand over... (nou ja, bijna niemand).

Wat een commotie zeg, het is niet alsof meneer Young uit rancune met zijn blote reet in de Playboy gaat staan om tegenover heel het land te laten zien wat voor 'kwaliteitswaar' zijn ex nu eigenlijk aan de kant heeft gezet....

avatar van Bartjeking
Laat Theo Maassen het niet horen harm! Maar verder ben ik het wel met je eens. Voor de mensen die niet zitten te wachten op een boxset is een "losse release" wel zo prettig. Anders zou een van de mooiste concerten ooit (massey hall'71) alleen voor de diehards te horen zijn geweest. Het is prima zo.

avatar van tumkie
Ad Brouwers schreef:

Hey Ad...Als ik een reactie geef dan heb ik wel degelijk geluisterd.
Ik ga dit album geen punten geven...Harvest Moon heeft trouwens de volle 5 gekregen.Dat Neil Young fans snel tevreden en kritiekloos zijn spreek ik tegen.Maar ze moeten wel tegen kritiek kunnen

avatar van IntoMusic
Ga dit album maar gewoon in de winkel kopen, aangezien ik voor de zoveelste keer van CD-wow een mail heb gekregen dat ook deze weer vertraging heeft opgelopen (laatste keer dat ik daar bestel).

Gezien de beoordeling is deze (zoals verwacht) beter als de inspiratieloze Unplugged. Volgende week zeker ophalen...

avatar van vanwijk
Een heel mooi album! Persoonlijker dan Harvest Moon. Ik hoop dat er nog veel van dit soort juweeltjes op de markt komen van hem en dan maakt het mij niet uit uit welke periode het stamt!

IntoMusic schreef:

Same problem here, heeft denk ik te maken met het feit dat er 2 'versies' zijn. Een van 10,99 en een van 14,99... de goedkope variant (zijn ongetwijfeld beide identiek, alleen land van import is waarschijnlijk anders) heeft een langere levertijd... ik wacht het nog ff af (heb de stream immers) en dan annuleer ik mijn bestelling ook maar.

avatar van IntoMusic
Heb 'm maar alvast gedownload, want CD-WOW had 'm al opgestuurd dus kan de order niet meer annuleren.

Vandaag had ik tijd zat om 'm in de auto te luisteren en wat mij echt opvalt is de vrij layback/relax overkomende Neil Young. Echt 200% verschil met het unplugged album.

De nummers worden heerlijk uitgevoerd en ik beleef het album Harvest Moon toch wel opnieuw. Zo verbaasde ik me weer over de vrij simpele maar o zo mooie tekst van You and Me.

Eén minpuntje: Natural Beauty vind ik minder qua uitvoering in vergelijking met de versie op het originele album. Ik mis gewoon iets en daardoor vind ik ineens de 11 minuten erg lang. Misschien de achtergrondzang of het iets grotere geluid of omdat het simpelweg een nummer is die niet 'naakt' bedoeld is... Opvallend, aangezien ik dit nummer één van de mooiste 'long-versions' van Neil vind.

Hierdoor overtreft het het originele Harvest Moon net niet, maar krijgt het een dikke 4,5.

avatar van musician
IntoMusic schreef:
Heb 'm maar alvast gedownload, want CD-WOW had 'm al opgestuurd (...)

Als je het bericht krijgt dat ze "hem hebben verzonden", wil het (bijna altijd) nog wel eens drie weken duren.

Ik vraag dan ook meestal maar niet waar de cd vandaan wordt gestuurd. Zeldzame bestellingen vanuit China zijn sneller.
Je moet er in ieder geval geen haast mee hebben......

Aardige lui hoor verder, van cd-wow. Elke dag een berichtje over korting.

avatar van IntoMusic
Ohh maar ik ben klaar met hun en dit is de laatste cd die ik bij hun heb besteld (en dat is niet omdat het zolang duurt ).

avatar van djarend
Ik merk dat ik deze plaat toch steeds weer mooier en mooier vind worden

avatar van IntoMusic
De gedownloade versie bevat trouwens niet de Old King rap. Staat deze wel op het originele album als aparte track? Ik hoor namelijk ook geen 'rap' of introbabbel van Neil voor Old King...

avatar van harm1985
Ik heb mijn bestelling ook maar geannuleerd... zo'n 1,5 week geleden beloofden ze me nog dat ze er 'alles aan zouden doen' om em voor de kerst te bezorgen, maar no steeds niks gehoord of gezien.

Jammer dus... geen nieuwe releases meer bestellen bij ze denk ik...

Gewoon ff naar de plaatselijke "platenboer" Natuurlijk wel en goeie, dat is net zo gezellig en je bent er eens even uit. Meestal zie je altijd nog wel iets anders interessants liggen tijdens het "neuzen".

avatar van IntoMusic
Jaaa net binnengekregen en zie nu dat de tracklist op MuMe niet klopt qua inhoud en volgorde.

Maakt verder niet uit, want ben allang blij dat ik 'm nu ook origineel heb. Wordt natuurlijk weer in de verkoop gegooid als Archives xx uitkomt .

Blijft een lekker album!

avatar van harm1985
Eindelijk is ie dan binnen... ik had geen 'bestelling verzonden'-e-mail gehad, dus was al in de pen geklommen, maar vond em zojuist in de post. Hij zit nu in de CD speler, klinkt wel stukken beter als de stream.

En inderdaad, de Old King Rap staat er niet op. Zou dat de reden zijn van de vertraagde release? Het is namelijk al eens eerder voorgekomen dat Neil op het allerlaatste moment zijn gedachte veranderde met betrekking tot de tracklist (zie dit artikel over Comes a Time).

avatar van DBL
DBL
Ik heb deze vandaag toch maar gekocht, ten eerste omdat je als fan de collectie toch compleet wil houden (ook al krijg je 'm later dubbel) en ten tweede omdat ik nog een cadeaubon had.

Ik vind "Harvest Moon" één van Neil's sterkste albums, en eigenlijk vind ik dat de nummers in de studioversies heel wat beter klinken. Toch erg mooie, warme uitvoeringen van met name 'Such A Woman' en 'From Hank To Hendrix', en ik hoor nu voor het eerst wat voor een beauty 'Natural Beauty' eigenlijk is. 'Harvest Moon' en 'Old King' vind ik dan weer iets té kaal vergeleken met de albumversies.

Het blijft wel merkwaardig dat hij ineens met disc 12 van de NY Archives komt. Zal "Archives Vol. 3 (1983-1992?)" misschien vóór Vol. 2 uitkomen?

beaster1256
voor alle neil young fans , dit is weer een must have , fantastisch hoe neil live nieuw leven in zijn ( te gelikte ) songs blaast , subliem , geloof me blind !

beaster1256 schreef:

Dat misschien wel, maar ik zag dat deze tot de Archives box of deel 2 behoort, en deze keer heeft de ouwe Neil me niet meer bij mijn pietje, ik wacht lekker op Archives deel 2, anders koop ik weer cd's dubbel, mij niet meer gezien.

Want dat truukje heeft hij ons wel met die Archives deel 1 gedraaid; Live From Massey Hall zit daar ook in, zo hebben hevige fans het ook 2 keer, ben je lekker bedot, zo voelde ik me toch.

Stijn_Slayer
Massey Hall én Fillmore East, een bespotting van je fans vind ik dat nog steeds. Ik wacht wel op deel 3 (?), ik kan het best een tijdje volhouden met een digitaal exemplaar.

Tenzij Neil ergens de toezegging doet dat deze niet in een Archives komt, dan koop ik 'm direct.

Father McKenzie
Omdat ik op deze netjes wacht tot die ook in Archives volume 2 zit, zoals op het doosje van de cd staat, kan ik deze alvast hier beluisteren, wat ik dan ook doe.
Ik ben niet gek, ik ga deze niet apart kopen, straks zit hij gewoon dus ingesloten in Archives volume .

Neil Young News: EXCLUSIVE: Streamin' Dreamin' Man - thrasherswheat.org