The Cure - Seventeen Seconds (1980)

Label: Fiction

1. A Reflection (2:09)
  2. Play for Today (3:39)
  3. Secrets (3:19)
  4. In Your House (4:06)
  5. Three (2:36)
  6. The Final Sound (0:52)
  7. A Forest (5:55)
  8. M (3:03)
  9. At Night (5:54)
  10. Seventeen Seconds (4:01)
  11. Cult Hero - I'm a Cult Hero * (2:59)
  12. Cult Hero - I Dig You * (3:25)
  13. Another Journey by Train [Home Demo] * (3:12)
  14. Secrets [Home Demo] * (3:40)
  15. Seventeen Seconds [Live 1980] * (3:59)
  16. In Your House [Live 1980] * (3:32)
  17. Three [Studio Alt Mix] * (2:45)
  18. Cult Hero - I Dig You [Live 1980] * (3:36)
  19. Cult Hero - I'm a Cult Hero [Live 1980] * (3:21)
  20. M [Live 1980] * (2:56)
  21. The Final Sound [Live 1980] * (0:26)
  22. A Reflection [Live 1980] * (1:39)
  23. Play for Today [Live 1980] * (3:46)
  24. At Night [Live 1980] * (5:37)
  25. A Forest [Live 1980] * (6:28)
Arbeidsdeskundige
Dit is een deprimerend album. Maar juist daarom zo onvoorstelbaar goed. A Reflection zet meteen een uiterst melancholische sfeer neer en die wordt in de rest van het album vastgehouden. Play for Today komt heel dicht in de buurt van A Forest.

Het eerste album dat ik hoorde van de band. Omdat ik 'A Forest' geweldig vond en vind was mijn verwachtingspatroon hoog. Destijds viel het tegen en veertig jaar later hoor ik een frisse band die zoekende is. 'Play For Today', 'In Your House' en 'Seventeen Seconds' zijn zeker de moeite waard, maar gedurende de jaren '80 vind ik de band beter geworden.

Wrathchild1
22 april 1980 was de releasedatum van dit voor mij belangrijke album ; ik weet het nog als de dag van gisteren (Woningsdag ).

Destijds als snotneus ‘snuffelend’ door de rijen LP’s viel mijn oog op de wazige hoes en pakte het album er tussen uit. Op naar de luisterhoek in een hokje met koptelefoon op de oren....haha.

Één van die albums waar je herinnering is vervlochten met de muziek en na 40 jaar nog regelmatig door mij en vele anderen denk ik wordt afgespeeld, zoals ook vandaag : de ‘Play for Today’....

avatar van dazzler
DE 12 PLATEN VAN 1980 DIE MIJN LEVEN HEBBEN GERED

vervolg van: ABBA - Super Trouper (1980)

02. THE CURE 1980 SEVENTEEN SECONDS

Op hun tweede album zette Robert Smith een sound neer om U tegen te zeggen. Nieuwbakken bassist Simon Gallup mag mee zijn handtekening zetten onder het typische Cure geluid dat vele bands zou inspireren maar uit duizenden herkenbaar zou blijven. Op het vluggertje Play For Today na, wordt het ritme in de meeste songs drastisch vertraagd. Seventeen Seconds (1980) is één en al atmosfeer. Inhoudelijk valt er niet zo veel te rapen. Daarvoor is het inderdaad wachten op de opvolgers Faith (1981) en Pornography (1982). Maar op die laatste plaat snijden de songs me net iets te diep in het vel. Ik hou van een zalfje op de wonde als ik naar The Cure luister. En dat zalfje zit in de toestenbijdrage. Voor deze unieke keer afkomstig van Matthieu Hartley. Drie instrumentale impressies zetten de toon van de beide plaatkanten: A Reflection, Three en The Final Sound. Favoriet op de eerste plaathelft is de van een haast hypnotiserend motiefje voorziene fluistersong Secrets. In Your House neemt de luisteraar mee in een doolhof van kronkelende gitaar- en baslijnen: een wat tragere pendant van de grote hit op de tweede plaathelft. M draagt Robert Smith op aan zijn levensgezellin Mary Poole. Eindigen doet het album met twee stukken die eerder minimalistisch aandoen. Het duistere At Night en de als een zandloper tikkende titelsong. Maar het meesterwerk is natuurlijk de hitsingle A Forest die in vele new wave top 100 lijstjes steevast bovenaan eindigt. Ik denk dat ik het geheim van het succes deels heb ontsluierd. Stel je een dansvloer voor in een willekeurige jeugdclub. De spots zijn uit en de eerste tonen van A Forest zwellen aan. Op die dansvloer staan de lichamen nog onbeweeglijk tot de hakkende drumsbeat van Lol Tolhurst het teken geeft om te ontwaken. Als de bas invalt zetten de lichamen zich als wuivende bomen in beweging. En in dat dansende bos zoekt de protagonist naar een lichtpunt in zijn bestaan. The girl was never there. It's always the same. I'm running towards nothing. Again and again and again and again and again. De song eigent zichzelf in dat laatste vers een zekere tijdloosheid toe. Het eeuwige verhaal dat zich generatie op generatie herhaalt: dat van de zoektocht naar een onvindbare liefde.

FILE

08. M
09. At Night
10. Seventeen Seconds
11. + A Forest (single)
12. + Another Journey By Train (b-side)
13. + I'm A Cult Hero (single)
14. + I Dig You (b-side)

Opvallend weinig restmateriaal bij dit album te vinden op de 2CD deluxe editie. Minder demo's dan bij de andere albums en dus vooral live werk. Toch heeft men aan het singletje gedacht dat Robert Smith eind 1979 uitbracht onder de naam Cult Hero. Simon Gallup is voor het eerst van de partij, maar Smith moest eerst nog zijn oude bassist Michael Dempsey dumpen om op dat nieuwe elan door te kunnen gaan.

wordt hier vervolgd: Japan - Gentlemen Take Polaroids (1980)

avatar van dynamo d
Vanavond voor de tigste keer A Forest beluisterd. Wat is dat toch een geniaal nummer. Hoe kwam The Cure erop om dit zo te maken? Verbaast en pakt me elke keer weer.

Hele album is subliem!

Dat is natuurlijk best enorm klasse. Een lied schrijven dat nooit aanvankelijk een hit wordt maar dat na 40 jaar nog steeds tot de beste nummers immer gerekend wordt.

Want met een plaats binnen de top 40 van de top 2000 mag A Forest zich daar best toe rekenen.
Grappig ook dat het lied al vrij snel tot een moderne klassieker gerekend werd, maar toch nooit tot de absolute top wist door te dringen.

Een kleine speurtocht door de krochten van de Nationale Top-altijd lijsten leert dat het lied in 1981 weliswaar op nummer 16 stond in de Veronica top 100, maar een jaar later al ergens in de nummers 80 te vinden was.

Sinds de invoering van de megalomane top 2000 heeft het nummer altijd bij de beste 100 gehoord, ruim zelfs, en dit jaar is het zelfs in de beste 40 beland. Dat mag toch bijzonder genoemd worden, want veel nummers die 20, 30 of 40 jaar geleden hoger eindigden dan A Forest zijn nu al lang weggegleden in de duistere zijpaden van de toplijsten, of in elk geval op een veel lagere positie blijven steken. Ik ga niet alles noemen maar wat me zo in het geheugen schiet is bijvoorbeeld A Whiter Shade of Pale. Dat stond 20 jaar geleden nog in de top tien, en nu is het nog net niet buiten de 200 gegleden. Toch een fijn liedje hoor. Maar het verglijdt. Zo niet met A Forest.

A Forest is gewoon een keiharde klassieker.

Sinds 1999 is het nummer als laagste geëindigd in 2005, op de 85ste plaats, en dit jaar dus op de hoogste plaats, nummer 39. Onverwoestbaar.

Men mag dat terecht noemen. Ik doe dat.

avatar van reptile71
kleine man schreef:

Eigenlijk moet je de vergelijking maken met andere nummers van rond 1980, want je ziet ook met het verschuiven van de generaties stemmers dat oudere muziek verdwijnt/wegzakt. Heel veel nummers van rond die tijd zijn verdwenen uit die lijsten. A Forest is een soort van cultnummer dat omarmd is door de massa.

reptile71 schreef:

Ja, een cultnummer dat omarmt is door de massa. Zo zal het zijn, maar zo wil ik het natuurlijk niet zien, vandaar mijn opbeurende praatje.
Andere nummers van rond 1980. Ik kan ze opzoeken, maar als ik uit mijn geheugen spit kom ik enkel bij Food for Thought, dat geweldige debuut van UB40, dat na wat leuke vervolgliedjes compleet in de vuilnisbak is verdwenen. (De band, niet dat liedje).
Misschien iets van AbbA of Boney M. Verder kan ik me niets meer herinneren van 1980. Jammer. Wellicht nog Champaign met dat zeikliedje van ze, of was dat een jaar eerder?

Nou ja, dat gaat ook niet hier over.

avatar van ZAP!
Zal het ooit nog (écht) wat gaan worden tussen mij en deze plaat?
'A Forest' heb ik vroeger als 1 vd eerste riffjes op gitaar geleerd en dat vond ik prachtig (misschien was het de baslijn).
Maar wanneer ik deze plaat hoor, mis ik de urgentie van een Joy Division, een band waar ik tijdens het luisteren regelmatig aan moet denken (maar da's logies)
Ik hoor dan wel best veel mooie dingen, maar het jengelt af en toe ook wat (teveel).

Wees gerust, ik geef geen cijfer (ergens rond de 7 zit ik nu, en dat is een stijgende lijn). Over een tijdje spreken we weer af. In... ...een bos... wellicht. In de herfst?
Toedels.

avatar van RuudC
Geen nood ZAP! Tussen mij en dit album lijkt het ook niet echt wat te worden. Ik vind het wel mooi en sfeervol, maar het heeft wat mij betreft te weinig te bieden. Dat A Forest de kraker van dit album is, staat als een paal boven water. Dat Play For Today op twee staat, is volstrekt logisch. Ik mag de stijl echt. Alleen ontkom ik niet aan de indruk dat The Cure een heel gaaf trucje bedacht heeft (A Forest) en daar vervolgens een heel album omheen is gaan bouwen. Hoewel je deze elementen op het debuut ook wel hoorde, mag dit album gerust een stevige koerswijziging genoemd worden. Het valt ook op dat de overige songs erg minimalistisch zijn en dat zorgt ervoor dat de restsongs heel makkelijk kapot te redeneren zijn: eenvoudige drums, basloopje erbij, de gitaar die een akkoordje op de achtergrond jengelt.. The Cure maakt het zich te makkelijk, terwijl het wel laat horen dat het toch echt tot grootse dingen in staat is.

Tussenstand:
1. Seventeen Seconds
2. Three Imaginary Boys

Ach toen dit album nummer voor nummer werd besproken op de radio was ik verkocht en nog steeds is het een top album.

avatar van lennert
Ik ben nu al bijna twee weken bezig met dit album dagelijks luisteren, maar in verband met thuiswerkdrukte (laat me met rust telefoon!) is het reviewen er dik bij aan het inschieten. Zonde, want Seventeen Seconds bevalt me prima. A Forest is natuurlijk een lied dat ik al lang ken en waardoor ik ook muziek als geheel weer eens moest gaan overdenken, want verdomd nog aan toe als ik er niet heel depressief van werd. En dat werkte echter prima door later.

Na het onstuimige debuut is Three Imaginary Boys een in ieder opzicht superieure opvolger. Het voelt kil en leeg aan, maar ook hypnotiserend en angstaanjagend. De leidende single is met gemak het hoogtepunt en ik snap de kritiek van Ruud wel dat het er op lijkt dat de rest van het album er omhoog gebouwd zijn, maar als het geheel vind ik het erg fijn om te horen. Het mag nog iets spannender verder.

Tussenstand:
1. Seventeen Seconds
2. Three Imaginary Boys

avatar van AbleMable
Tsja, met het beluisteren van dit album zit ik weer snel in mijn middelbare school tijd in 1980. En in beperkte kring was dit wel een van de albums van die tijd samen met bv de eerstelingen van U2 en de twee albums van Joy Division. Bij het terug beluisteren nu valt me de eenvormigheid op en het gebrek aan goede songs. The Cure beheerste toen 1 trucje en dat beheersten ze goed maar het heeft voor mij iig niet meer de impact die bv de twee albums van Joy Division nog wel hebben. Bij The Cure (of beter gezegd Robert Smith) heb ik ook het idee dat het allemaal een pose is, ik vind het album ook te oppervlakkig/eenvormig om me nog te raken.
Het roept alleen wel fijne herinneringen op aan een tijd die eens was...hoewel in die tijd we maar vonden dat we in een kuttijd leefde. No Future, weet je wel?
En ik word gek van die kut flanger nu.