Wings - Back to the Egg (1979)

Label: Capitol

1. Reception (1:10)
  2. Getting Closer (3:24)
  3. We're Open Tonight (1:30)
  4. Spin It On (2:15)
  5. Again and Again and Again (3:36)
  6. Old Siam, Sir (4:13)
  7. Arrow Through Me (3:38)
  8. Rockestra Theme (2:37)
  9. To You (3:15)
  10. After the Ball / Million Miles (4:02)
  11. Winter Rose / Love Awake (5:00)
  12. The Broadcast (1:32)
  13. So Glad to See You Here (3:24)
  14. Baby's Request (2:53)
  15. Daytime Nighttime Suffering * (3:24)
  16. Paul McCartney - Wonderful Christmastime * (3:50)
  17. Paul McCartney - Rudolf the Red Nose Raggae * (1:46)
  18. Goodnight Tonight [Extended Version] * (7:16)
avatar van Blokkie
Ik had deze vroeger op lp van mijn tante gekregen. Altijd een favoriet geweest. Geen liedjes die ik slecht vind. Tot ik de cd kocht met beide kerstliedjes als bonustracks. Die zijn toch wel het slechtste wat sir Paul ooit heeft gemaakt.

avatar van caravelle
Ik kocht deze in 1985 op een bandje. In de jaren 90 op cd. Dat klonk al een stuk beter. Nu nog wachten op de " definitieve versie". Rockestra theme over de top? Misschien wel maar ik vind het altijd lachen om McCartney er doorheen te blerren. Dat ligt hem wel en kan hij ook goed.

avatar van edje1969
Mooi geschreven caravelle . Dit album leek mij geen toevoeging in platencollectie. Straks als download opgehaald en zit nu heerlijk te luisteren. Fris fijn, mooi afwisselend album. En inderdaad. Baby's Request heeft zelfde sfeer als My Melancholy Blues. En wow, bonus Daytime Nighttime Suffering komt ook heerlijk binnen hoor. Blij met dit album.

avatar van caravelle
Dank Edje1969. Noem mij dan maar Andre1968 haha. Ja best een lekkere lp. Ja dit luistert lekker weg toch. Luister ook eens naar The pound is sinking van Tug of war en Not such a bad boy en zeker ook No values van jawel Give my regards to Broad street. Een drietal uitzonderingen uit de jaren 80. Zo hoor ik Sir Paul toch wel het liefst. Goeie drums, puntig gitaarwerk, melodieus en uitstekende zang.

avatar van rkdev
caravelle schreef:
... had een dubieuze cover ...
Wat is er dubieus aan de albumhoes ? Ik vind het juist een mooie cover van Hipgnosis.

avatar van caravelle
Het is eerder kitsch dan kunst maar dat is mijn mening. Moet deze eens op lp formaat zien.

avatar van bikkel2
Space hoes. Ik vind het wel gaaf eigenlijk.

avatar van caravelle
Het zijn de schemerlampjes op de achtergrond die de hoes verpesten. Meer zeg ik er niet meer over. Terug naar de muziek.

avatar van bikkel2
Ik vind het contrast wel leuk eigenlijk. Toch nog iets huiseliijks in de Star Trek achtige omgeving.
Ach, het is maar een hoes. De muziek is meer dan ok.

avatar van caravelle
Inderdaad, de muziek is meer dan ok voor deze ondergesneeuwde kraker. Rehabilitatie is wel op zijn plaats.

avatar van lennon
en toch kan deze plaat me niet zo boeien na meerdere jaren in bezit hebben e.d.

ja, wel paar aardige tracks, maar Macca kon veel beter dan dit.
ZOu dit de reden zijn waarom dit album niet in de heruitgave rits zat? of zal dat nog komen?

avatar van caravelle
Natuurlijk Lennon, jij deed niet zoveel in 1979.

avatar van lennon
caravelle schreef:
Natuurlijk Lennon, jij deed niet zoveel in 1979.

Da's met terugwerkende kracht best jammer...

Underrated album. Compleet plaatje. Gelukkig op LP dus zonder kerstliedjes . Kan nog steeds in 2020. Over zeg 10 jaar nog steeds?

Duco van Deugen
Toentertijd verplichte aanschaf voor mij, want tja, het was immers een LP van Paul McCartney & Wings. Later zou blijken dat dit hun laatste studio-album zou zijn.
Ik vind de plaat niet erg in balans. Een topnummer als "Getting Closer" wordt afgewisseld met een mislukt rock & role-nummer als "Spin It On". We wisten allang dat McCartney van alle markten thuis was, maar waarom die drive om dat steeds krampachtig te willen bewijzen?
Er werden diverse singles getrokken van deze LP, maar alleen het al eerder genoemde "Getting Closer" werd hier en daar een bescheiden hitje voor de band.
Aan bekende meewerkenden geen gebrek. Om er enkele te noemen: Hank Marvin, Pete Townshend, Ronnie Lane, Gary Brooker.

Geluidskwaliteit is goed tot zeer goed te noemen. Ik kom helaas niet verder dan '3.5'.