The Black Keys - Blakroc (2009)

Hip-Hop / Rock
Label: V2

1. Ludacris en Ol' Dirty Bastard - Coochie * (4:12)
  2. Mos Def - On the Vista (2:40)
  3. NOE - Hard Times (2:39)
  4. Pharoahe Monch en RZA - Dollaz and Sense (3:48)
  5. Nicole Wray - Why Can't I Forget Him? (4:18)
  6. Raekwon - Stay Off the Fuckin' Flowers (2:33)
  7. Jim Jones en Mos Def - Ain't Nothing Like You (Hoochie Coo) (3:24)
  8. Billy Danze, Nicole Wray en Q-Tip - Hope You're Happy (2:12)
  9. RZA - Tellin' Me Things (2:41)
  10. Billy Danze, Jim Jones en Nicole Wray - What You Do to Me (5:16)
  11. Nicole Wray en NOE - Done Did It (3:29)
X-man
Die gitaar in de openingstrack is trouwens echt lekker! Heerlijke rock/hiphop combinatie, hoewel het wel iets meer naar hiphop neigt en de rock-invloeden een beetje op de achtergrond staan.

Met hiphop heb ik niets. De teksten zijn zo voorspelbaar als het weer op Hawaii, en de producers lijken afkomstig uit dezelfde stamcel. Blakroc heeft me ervan overtuigd dat niet alle hiphop zo hoeft te zijn. De heren van de blues/rockformatie The Black Keys en een ‘delegatie’ uit de hiphopscene hebben hun krachten gebundeld waaruit een bijzondere mix is ontstaan van blues, rock en vooral hiphop. Zo lekker als Coochie in je mond ligt, zo lekker loopt dat openingsnummer ook. De blingbling die een groot deel van de hiphop zo voorspelbaar maakt komt ook terug in een heerlijke parodie daarop genaamd Dollaz & Sense. Heb je echt geen enkele zin om deze hiphop een kans te geven, maar houd je verder wel van de blues die The Black Keys normaal maken, geef What You Do To Me dan even een kans. Wat een onweerstaanbare groove heeft dat nummer! Al eerder is er naar vernieuwing binnen de hiphop gestreefd, maar Blakroc heeft pas bewezen dat dit ook succesvol kan zijn. Zal 2010 het jaar worden van meer van dit soort experimenten? Van mij mag het!

ForMusicOnly

avatar van Rhythm & Poetry
ForMusicOnly schreef:

Wow, dat is de grootste onzin die ik sinds 1493 voor Christus gehoord heb.

The Opinionated
ForMusicOnly: er zijn naar mijn mening maar twee soorten muziek: goede muziek en slechte muziek. En die twee zijn in elk genre terug te vinden. Er bestaat enorm veel goede muziek binnen het hiphop-genre, alleen wordt die niet aangeboden via de traditionele kanalen.

Hoe dan ook: Blakroc mag van mij ook gerust met een vervolg komen.

Rhythm & Poetry schreef:

Wow, dat is de grootste onzin die ik sinds 1493 voor Christus gehoord heb.

Geef die kleine jongen ForMusicOnly een tondeuse.... Dan kan hij nog meer over één kam scheren.

avatar van thgryda
X-man schreef:

Niks, maar als mensen zeggen dat N.O.E. hier beter is dan Jay-Z de laatste 8 jaar, dan snap ik dat niet. Aangezien hij sowieso 2 erg goede albums op zijn naam heeft, en dan noem ik ze nog geen classics omdat dit erg subjectief is. Maar over het algemeen zijn mensen het wel eens dat The Black Album en The Blueprint erg goed zijn. American Gangster valt over te twisten.

Slaat inderdaad nergens op Jay-Z is een levende legende en sowieso in de top 10 of toch allessinds top 20 beste mc's aller tijden. NOE lijkt in alle opzichten op Jay, ik kon mijn oren niet geloven maar hij zal nog veel classic albums moeten maken om te kunnen tippen aan Jay. Die broekventjes hier kennen misschien alleen Kingdome Come en BP 3, beide echte gedrochten. American Gangster vond ik ook zeker oké. Blueprint en The Black Album zijn classic hip hop albums met een lichte voorkeur voor the BP

avatar van MJ_DA_MAN
Daar komt ie dan weer: .

Jay-Z is al sinds RD in '96 hopeloos overschat en heeft eigenlijk maar twee echt goede platen gedropt: Black Album en Blueprint, en dit kwam puur door de producties. Jay heeft op een uitzondering na nooit echt sterkte lyrics gehad en bovendien is zijn stem vrij geknepen en zijn flow vrij matig. Een levende legende zal hij best zijn, maar toch echt niet kwalitatief gezien, maar jij als niet-broekventje zal natuurlijk wel weten hoe het zit en ons even de les lezen .

YouTube - Ol Dirty Dastard - Dirty Minded Documentary pt 2of4

Hier zie je ODB die track Coochie opnemen.

Verder een erg fijn album, duurt alleen erg kort, jammer. Ik erger me wel weer helemaal kapot aan RZA, wanneer legt hij de microfoon nou eens neer en gaat ie alleen maar beats maken?! Pfff.. hij kan gewoon niet rappen, echt een irritante stem, en hij kan echt totaal NIET flowen. Verneukt altijd z'n eigen beats omdat hij er ook op wilt 'rappen' pfff.
Op dit album valt het bij Dollaz and Sense nog wel mee. Maar Tellin' Me Things is zo verschrikkelijk. Die skip ik altijd mooi, want wat klinkt ie belabberd zeg, bah

avatar van Niek
DBTim schreef:
Op Tellin' Me Things rapt ie ook amper. Vind dat trouwens een heerlijke track en vind RZA bovendien een uitstekende rapper. Geweldige stem en geweldige articulatie. Een album lang zou wat veel worden, maar als gast of als wumember een volwaardige rapper. Meer dan dat!

Ja ik weet dat ie bijna niet rapt op Tellin' Me Things, maar voor mij klinkt het alsof ie er geen zin in heeft en maar wat brabbelt. Ik kan echt niet naar 'm luisteren

avatar van TheLegacy
MJ_DA_MAN schreef:
Daar komt ie dan weer: .

Vind Jay-Z overrated maar ik snap niet waarom jullie The Reasonable Doubt niet noemen? Is toch een dikke plaat? Voor mij heeft Jay 3 goede platen gemaakt: Blueprint, Reasonable Doubt & The Black Album

MJ_DA_MAN schreef:
Daar komt ie dan weer: .

I get your point, maar de originele discussie ging vooral over het feit dat mensen N.O.E. 'beter' vinden dan Jay-Z. Zoals thgryda al aangaf, moet hij dan nog veel werk verzetten om op hetzelfde level te zitten. Op dit moment is Jay-Z (voor mij dan) vele, en dan ook echt vele, malen beter dan N.O.E.

Dit is het punt van Harco:
Harco schreef:
Dat wordt 'ie dan ook. Bovendien komt 'ie hier sowieso harder dan Jay-Z in de afgelopen acht jaar.

En als je dan The Blueprint en The Black Album erbij pakt (dus geen Reasonable Doubt, want die is te oud) is dat nog altijd beter dan dat handjevol features van N.O.E. de laatste jaren. Hoe goed of slecht je Jay-Z ook mag vinden.

avatar van VanDeGriend
Wat off topic berichten en onnodige quotes verwijderd

X-man schreef:
Wat een onzin. Je kan N.O.E. toch gewoon een betere rapper vinden?

P-DawG schreef:
Wat een onzin. Je kan N.O.E. toch gewoon een betere rapper vinden?

Dat kan, maar dat is dan ook een andere discussie.

P-DawG
Ik zal het wat duidelijker voor je maken.. Iemand kan ook 'dat handjevol features' van N.O.E. beter vinden dan alles wat Jay in die jaren heeft uitgebracht. Jij zegt dus ('hoe goed of slecht je JayZ ook mag vinden') dat dat niet kan en dat is dus onzin.

P-DawG schreef:

Neem nou eens niet alles zo letterlijk. Dat voorkomt een hoop misverstanden. Laat ik het dan zo zeggen: het lijkt me héél erg sterk dat iemand dat handjevol nummers van N.O.E. beter vind dan die albums van Jay-Z.

Dat er een eenling is die dat wel vind, dat is dan leuk, maar dan nog vind 99.9% hetzelfde dus.

P-DawG
Je moet dus gewoon je bericht beter formuleren. Dát voorkomt een hoop misverstanden.

Dus wat?
Of er nu 1 of 100.000 mensen het met je mening eens zijn, dat maakt ze niet beter of slechter.

P-DawG schreef:

Of mensen moeten op deze site niet ieder lettertje onder een vergrootglas leggen. Misschien is een reactie wel bewust overdreven? Is het alleen maar een 'statement' om iets duidelijk te maken?

Ik maak me er ook wel eens schuldig aan, daar ben ik ook heel eerlijk in.

Leuk voor je.

-X-man:
Ik heb de indruk dat jij bij momenten zo opgaat in een discussie waardoor je begint te overdrijven. Na een tijdje zie je dat zelf in, of word je daarop gewezen, met als gevolg dat je een knieval moet maken en op je woorden moet terugkomen. Dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt.

Nu zeg je dat je overdreef 'om een statement te maken' maar dat is natuurlijk onzin. In feite durf je niet toe te geven dat het overdrijven een gevolg is van je emotie. Die fout wordt door velen gemaakt en het siert je dat je zo opgaat in discussies - want die emotie maakt je oprecht. Maar geef je fouten toe. Zie het als een goede raad.

-Terug over dit album:
Doorgaans daalt mijn beoordeling naarmate het nieuwe van de muziek eraf is, maar ik heb deze inmiddels grijsgedraaid en het doet niets af aan mijn beoordeling. Blijft top.

X-man
Dankje meneer de psychiater. Mag ik nu van de bank af?

avatar van Raul
Dit album wordt alleen maar beter imo.
Afgelopen dagen weer een paar keer gedraaid en hij is echt heel lekker.
Als dit aanhoudt overweeg ik een 4,5...

X-man schreef:

ik lees het nu pas, maar ik zat (natuurlijk) te charcheren en had het over de commerciele hiphop (maar heb dat daar inderdaad niet duidelijk gemaakt). Zelf kan ik bijvoorbeeld erg genieten van Immortal Technique en Gorillaz is voor mij één van de beste bands ter wereld, waar ik al tien jaar vaak naar luister.

Als ik echt zo weinig met hiphop had als die zin doet vermoeden dan had ik dit album waarschijnlijk ook niets gevonden

Harco
Dit is het punt van Harco:

Dan maken we van die acht een zes, iedereen blij?

X-man schreef:

Want muziek goedvinden is gebonden aan regels.

avatar van thtboz
Ik kreeg een instant orgasm toen ik de artist line up zag van deze groep, maar nu nog het album checken. Ain't Nothing Like You (Hoochie Coo) is in ieder geval al gruwlijk.

avatar van thtboz
Tja ik zit hier een beetje tussen de 3 en de 3.5, het album is wel vet maar de grote artiesten weten me toch niet echt te boeien. Maar daarin tegen zijn de beats wel weer top. Beetje jammer van vooral Mos Def en Q-Tip waar ik toch iets meer van had verwacht. Ach ja je kan ook niet alles hebben.

avatar van Bedorvenkebab
Ain't Nothing Like You was een nummer dat al goed genoeg was om mijn interesse te wekken voor dit album. Wanneer iemand het voor elkaar krijgt om notabene Jim Jones goed te laten klinken op een rockgetinte productie, dan doe je het goed. Verder waren verschillende namen op de lijst erg interessant: Een bonte verzameling van erg commerciële rappers, zangeressen, en de wat meer "grote underground rappers". Het was vooral de laatste categorie waar ik naar uitkeek: Q-Tip, RZA, Raekwon en Pharaohe Monch op rockgetinte beats, een project om naar uit te kijken dus.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niks van de Black Keys kende, maar op dit album laten zij een goede éérste indruk achter. Ze slagen erin om een eigen geluid te behouden, maar toch zijn de "beats" geschikt om over te rappen. De filmpjes die op youtube waren geplaatst gaven hier al een goed beeld van. Een experimenteel album dus, met goede beats kan er maar één ding foutgaan. En dat zijn de gastartiesten:

Het album begint met Coochie. Een wat opmerkelijk nummer, met Ol'd Dirty vocalen samen met Ludacris. En ik ben al geen grote fan van "Luda", maar hij krijgt het hier naar mijn mening voor elkaar om het nummer voor mij te verpesten. En dat is eigenlijk het beeld van het album: Slechte en goede gastoptredens wisselen elkaar in hoog tempo op. Zo zorgt Mos Def voor twee goede optredens, verrast Jim Jones, komen RZA en Pharaohe goed op Dollaz & Sense, en zorgt Raekwon voor een erg lekkere track: Stay Of The Fucking Flowers. Maar er zijn natuurlijk ook mindere optredens: Naast het eerder genoemde Ludacris valt Q-Tip erg tegen met een erg ongeinspireerde gare flow en kan ik niet veel met N.O.E. door zijn stemgeluid (ik ben dan ook geen fan van Jay-Z).

Uiteindelijk is Blakroc dan ook een album dat maar gedeeltelijk geslaagd album. Aan de éne kant laat het zien dat Rock/Hiphop in deze vorm goed bij elkaar aansluiten, maar aan de andere kant hadden sommige gastartiesten beter thuis kunnen blijven. Hierdoor kan ik het album niet hoger beoordelen dan met 3*. Ik hoop dat het project op de één of andere manier wordt voorgezet, want ik zie er wel toekomst in. Uitschieters zijn naar mijn mening Ain't Nothing Like You,Stay Off The Fuckin' Flowers en Dollaz & Sense.

haveman
Ook na een jaartje blijf ik dit een lekker album vinden.

Redelijke mix van rock en rap, hoewel dit een stuk meer naar rap dan naar rock neigt.

Binnenkort the nieuwe Black Keys maar eens proberen.