Simple Minds - New Gold Dream (81-82-83-84) (1982)

Rock / Pop
Label: Virgin

1. Someone, Somewhere in Summertime (4:37)
  2. Colours Fly and Catherine Wheel (3:49)
  3. Promised You a Miracle (4:27)
  4. Big Sleep (5:00)
  5. Somebody Up There Likes You (5:00)
  6. New Gold Dream (81-82-83-84) (5:39)
  7. Glittering Prize (4:33)
  8. Hunter and the Hunted (5:55)
  9. King Is White and in the Crowd (7:02)
  10. Promised You a Miracle [Extended Version] *
  46. Hunter and the Hunted [Alternative Take] *
  47. King Is White and in the Crowd [Monitor Mix] *
  48. In Every Heaven [Early Version] *
avatar van Premonition
40 jaar sinds Promised You a Miracle werd uitgebracht en wat dat volgens Gijsbert Kamer betekende. Herkenbaar artikel.

Premonition schreef:

Dank om een link naar dit artikel te bezorgen.
Het is een half herkenbaar artikel voor mij.
Herkenbaar: de ode aan één van de mooiste albums ooit gemaakt.
Niet herkenbaar: te negatief over de albums die ervoor en erna kwamen. Te zwart-wit.
En het zinnetje over 40 jaar hits en 'wie denken ze wel dat ze zijn' om daarna U2 te noemen, doet me helemaal steigeren.

avatar van goldendream
Ondertussen is dit album naar plaatsje 35 gestegen in de top 250 van MuMe. Ik herinner me dat het ooit zo'n 30 plaatsen lager stond.
Nu, veel betekent dat niet, want de top 250 is op zich waardeloos en totaal irrelevant.

goldendream schreef:

Haha, ja hoor, zo kennen we jou weer.
Volgens mij ruk je de zin uit het artikel uit zijn verband. Bedoelt wordt dat Simple Minds maar over een periode van 1982-1991 hits heeft gehad, geen 40 jaar. U2 langer en veel meer hits, de waarheid kan hard zijn

avatar van goldendream
Tja, 'She's a River', 'Hypnotised', 'Home' en 'Honest Town' waren in Vlaanderen ook nog wel hits om er een paar te noemen.
Dat U2 een grotere naam is en nog steeds stadions vult, is een feit. Voor mij betekent dat echter niks. Clouseau trekt in Vlaanderen veel grotere zalen dan Yevgueni. Yevgueni vind ik nochtans vele malen beter.

'Bedoeld wordt' is trouwens met een 'd'.

avatar van teus

Half mee eens,het is niet alleen de top 250
Lijsten zijn maar gewoon lijsten en ik hecht er ook maar weinig waarde aan
De inhoud is meestal wel goed , maar de volgorde en de rangen en standen zijn
I.m.o heel irrelevant

Als een lijst start met albums van Radiohead op 1 en 2 weet je al genoeg en moet je niet verder kijken. Gewoon sluiten en eens diep zuchten.

avatar van Hans Brouwer
goldendream schreef:
Conclusie: de beste albumlijst is die van jezelf...

avatar van Running On Empty
goldendream schreef:

Zo’n lijst (en elke poll overal en waar dan ook) gaat enkel over de meest populaire albums. Het zegt niets over de beste albums. Daar gaat niemand over want dat is volledig smaak afhankelijk.

avatar van Queebus
Dit is de volmaakte en de beste SM album. De beste bezetting, prachtige nummers en perfect uitgevoerd.

avatar van Rainmachine
Wat een band, wat een line-up, wat een nummers, wat een productie, wat een artwork, etc... Magnifieke wonderschone plaat.

Nog meer leuks hier: Recording New Gold Dream: An Interview With Peter Walsh

avatar van Premonition
Dat artikel over Peter Walsh heb ik een pagina eerder als eens gelinkd bij dit album, toen we aan het discussiëren waren over de productie.

avatar van Robje1968
Als tiener opgegroeid in de jaren 80, maar nooit echt wat gehad met Simple Minds.

Een paar maanden eens een keer via Spotify dit album beluisterd en tot mijn verrassing is het een geweldig album, waar geen zwak nummer op staat.

Robje1968 schreef:

Opgegroeid met Don't You en Once Upon a Time? Dan gaat er nog een wereld voor jou open als je ook de albums van vóór New Gold Dream gaat beluisteren....

avatar van Robje1968
Premonition schreef:

Uiteraard kende ik wel de hits van Simple Minds, maar nooit de volledige albums beluisterd.
Maar dank voor de tip en ga binnenkort beginnen met de voorlopers van New Gold Dream

avatar van Chameleon Day
Dat is wel een heel ander kopje thee....denk aan 'King Is White' van dit album, maar dan wat stappen verder.