Roxy Music - Manifesto (1979)

Label: EG

1. Manifesto (5:30)
  2. Trash (2:13)
  3. Angel Eyes (3:32)
  4. Still Falls the Rain (4:11)
  5. Stronger Through the Years (6:13)
  6. Ain't That So (5:39)
  7. My Little Girl (3:18)
  8. Dance Away (4:21)
  9. Cry Cry Cry (2:54)
  10. Spin Me Round (5:12)
avatar van Lars Muziek.
Het eerste album wat ik hoorde en mee kreeg van mijn vader, was Avalon (< top!)
Nu heb ik na een jaartje Manifesto gevonden en opgezet, natuurlijk met grootste verwachtingen.
Maar helaas, het viel mij op één of andere manier een beetje tegen.
Niet dat het slecht was, want het is wel een goed en leuk album.

Tot nu toe,

avatar van Erwin.c
Opener Manifesto vind ik geweldig en zeker één van hun beste liedjes, eigenzinnig en met veel detail gezongen. Ferry is echt een kunstenaar qua zang!

avatar van Broem
Vanochtend dit album blind uit mijn platenkast getrokken en sinds lange tijd weer eens geluisterd. Ben onvoldoende kenner van Roxy Music maar weet de stem van Bryan Ferry wel te waarderen. Opener Manifesto is een sterke song.

Zwak album van Ferry cs. Zoals eerder geopperd haalt dit album het niet bij hun topalbums zoals:
-Roxy Music, For your Pleasure, Stranded, Country Life en Sirren en natuurlijk VivA!!

Wat bovenstaande top albums betreft waar elk nummer bol staat van kwaliteit is het maar zwaar behelpen met dit gedrocht. Jammer maar zoals ook eerder gezegd..het verval trad al in met Flesh & Blood.

Flesh & Blood is van een jaar later.

Vind het overigens geen gedrochten. Manifesto heeft zeker zijn momenten, maar legt het wel af tegen voorgaand werk.
F&B lijdt aan creatieve armoede en dat valt vooral op door de covers die Ferry lekker op zijn soloalbums had moeten zetten.

bas1966
samen met Avalon het betere werk van deze band.
Manifesto vind ik het beste nummer wat ze ooit hebben gemaakt. Maar ook 17" van Angel Eyes en vooral Dance Away is erg lekker.
Vanaf 'stranded' gaat het niveau langzaam omhoog. Van dat album is 'mother of pearl' wel erg lekker.
Lekkere glamrock ! doet me vaak denken aan Suede's Dog Man Star.
Zal wel tegen wat schenen schoppen als ik de scores zie. Het zij zo.

avatar van dazzler
bas1966 schreef:
Zal wel tegen wat schenen schoppen als ik de scores zie. Het zij zo.

Men zal je wel verwijten dat je de oude Roxy Music onvoldoende naar waarde weet te schatten.
Maar tegelijk beweren die mensen dat de nieuwe Roxy Music eigenlijk een heel andere band was.

Dus waarom zouden we nodeloos appelen met peren gaan vergelijken?
Zij houden van appelen en jij houdt van peren. En anderen lusten van beide wel pap.

avatar van teus
dazzler schreef:

En anderen lusten van beide wel pap.

Ja klopt , die Roxy categorie bestaat ook

avatar van Lontanovicolo
Op 5 Maart 1979 opende Roxy Music 's avonds in Carré Amsterdam met het nummer Manifesto, zat in de zaal waar Bryan Ferry als een indrukwekkende verschijning halverwege het intro van het nummer op kwam.

Nu ik het nummer weer hoor vind ik het nog steeds een fantastische opener.

Geweldige ervaring moet dat geweest zijn.
Jammer genoeg niet gezien.
Maar ja, ik was 11 en had in Januari van hetzelfde jaar mijn eerste liveconcert gezien.
Onder begeleiding van zus en zwager naar Queen in de Ahoyhal.

Gelukkig Roxy in 2001 nog kunnen zien.
Maar Manifesto kwam niet voorbij.
Geweldige opener idd.

buizen
Of het nu Robert Palmer, Bryan Ferry, David Bowie, Kid Creole (van the Coconuts), Hanoi Rocks, David Sylvian of Graham Bonnet is: met mannen in pak in de rockmusic altijd wat gehad.
Overeenkomst: uitstekende composers / performers.
In de popmuziek zie je het ook al, aan Duran Duran.

Dit album maar weer 'ns draaien. De drum is erg functioneel staat me nog bij.

"The Great Paul Thompson" is de drummer buizen.
Zijn laatste klus met Roxy tot zover.
Hij had moeite met de richting die de groep koos uiteindelijk.
Idd hele functionele slagwerker.
To the point over the place.
Smaakvolle partijen zonder te overheersen.
Hij staat bij mij echt in de top 10 van favo drummers.

buizen
Mooie hoes ook, een zweem van extravaganza, daar op die glitterende dansvloer, van high class.
Typische stylo voor Bryan Ferry, hij gaf zijn eigen touch aan die jaren.
Bedankt, bikkel2. Thompsom ja. In elke top 10 van drummers hoort een functionele timekeeper voor te komen. Niet alles dichtmeppen.

En zo is het buizen.

Het zijn voor mij sowieso niet de meest spectucalaire drummers die mij intrigreren.
Levon Helm van The Band bijv. is ook een absolute favo. De Groove en zijn swing, en er met gemak bij lead zingen.
Om Bill Brufford en Neil Peart kan niemand heen.
Die zijn technisch zo goed en ook heel functioneel trouwens.
Thompson gaf de drumpartijen in Roxy kleur en een eigen gezicht.
Psalm bijv. is zo smaakvol ingespeeld.
De opbouw en het toewerken naar de climax.
Geweldig.

avatar van luigifort
Ben wel benieuwd naar je top 10 drummers nu

luigifort schreef:
Ben wel benieuwd naar je top 10 drummers nu

Ander Topic

avatar van frolunda
Stukken beter dan Flesh & blood terwijl die hier op MM zelfs nog iets hoger gewaardeerd wordt.Veel afwisseling,fijne productie en een paar erg lekkere nummers die qua genre ergens tussen wave,pop en rock inzitten.De onmiskenbare stijl van Roxy music is hier misschien niet meer zo aanwezig als op hun eerdere albums maar hun invloed is hier zeker nog niet verdwenen.
Vooral Stronger Through the Years en het titelnummer zijn voor mij,mede door de fantastische baspartijen ( Alan Spenner/Gary Tibbs?) de prijsnummers.Denk dat Japan en met name Mick Karn hier goed naar geluisterd heeft.
Verder nog een paar aardige hitsingles waarvan Dance away de beste is maar ook Trash mag,zeker door het briljante intro niet vergeten worden.
Goede prestatie hier van Ferry en consorten.