A Perfect Circle - Thirteenth Step (2003)

Label: Virgin

1. The Package (7:40)
  2. Weak and Powerless (3:15)
  3. The Noose (4:53)
  4. Blue (4:13)
  5. Vanishing (4:51)
  6. A Stranger (3:12)
  7. The Outsider (4:06)
  8. Crimes (2:34)
  9. The Nurse Who Loved Me (4:04)
  10. Pet (4:34)
  11. Lullaby (2:01)
  12. Gravity (5:08)
Superalbum, zeker 5 sterren wat mij betreft. Door mn vriendin ben ik een beetje into APC en Tool gerold en daar heb ik nog geen moment spijt van gehad.

nog niet zo lang aan het beluisteren maar wauw, wat een kracht, vanaf de eerste song grijpen de heren je bij je strot en houden je tot het laatste nummer in de greep. enorm verrast door dit meesterwerkje, vind dit een pak beter dan tool tot nu toe, snel dat debuutplaatje is checken.

Baltasound
Blue is vet, voor de rest niet zo erg boeiend. De lovende reacties hier spoorde mij aan tot een pindakaasje, maar het kan me niet echt boeien.

En waar gaat de The Nurse Who Loved Me over ?

avatar van fatima
Na jarenlange studie dan hier eindelijk de einduitslag, bekendgemaakt door fatima:

Thirteenth step is iets minder dan Mer de noms, beide zijn iets minder dan Lateralus, en die is weer iets minder dan Ænima.

Over deze uitslag kan helaas niet worden gecorrespondeerd.

Kadafi
Een vriend van me luistert veel Tool en A Perfect Circle. Mer de noms begon ik mee, maar dat vond ik niks vergeleken met deze plaat. Heel duister en droevig klinkt het. En het is wat rustiger en experimenteler. Geweldig album waar ik droevig van word. Hij staat sinds ik me hier heb geregistreerd in m'n top 10.

Bericht verplaatst naar A Perfect Circle

AvRiL*AsHLEe*fan
Deze cd is echt méér dan geweldig! Heb hier geen woorden voor.

Het lijkt er in ieder geval op dat ik binnenkort een nieuwe nummer 1 heb.. Maar dan wacht ik toch wel even totdat de cd binnen is (besteld op amazon).

Favorieten:
Pet
Gravity
Blue
...

Waarom kun je er maar 3 aangeven?

Duidelijk 5*

avatar van Joy4ever
Begonnen met Mer de Noms maar die kwam bij mij niet verder dan 3*. Daarna A Perfect Circle maar even gelaten voor wat het was. Tot het moment ik via Last FM een nummer van dit album voorbij hoorde komen, namelijk Pet. Dat klonk toch wel erg lekker. Ik ben nu dit album aan het beluisteren en vind het toch wel erg fraai. Ik vind de stem van de zanger ook veel beter uitkomen op dit album.

avatar van Nicholas123
Na deze vanavond nog weer 's beluisterd te hebben kan ik niet anders zeggen dat The Noose toch wel een van de mooiste stukjes muziek is die ooit op de mensheid losgelaten zijn. Bijna te veel schoonheid voor een nummer.

Nicholas123 schreef:

Hélemaal met je eens.

avatar van Dutchi
Weak and powerless vind zoooooo *********** heerlijk
Samen met Pet en The outsider favoriete nummers.

clutch
Pet is geweldig, de rest is me niet echt bijgebleven na de paar luisterbeurten die ik hem heb gegeven. Misschien nog eens wat vaker luisteren.

Dutchi schreef:
Weak and powerless vind zoooooo *********** heerlijk
Samen met Pet en The outsider favoriete nummers.

Joy
reetegoeie plaat maar draai um amper, zeg maar nooit, vind het een te trieste bende, al zijn niet alle nummers zo depri

avatar van Nicholas123
Lange tijd wilde ik al eens een lange review schrijven en ik heb besloten om dat hier te doen.

A Perfect Circle - Thirteenth Step

In veel opzichten is Thirteenth Step van een genre overstijgende schoonheid. Hier staat een groep muzikanten die op zo'n angstwekkend perfecte manier emotie weten te versmelten met geluid dat het voor veel luisteraars een te heftige ervaring is.

Dit is muziek voor iemand die door zijn krachten heen is, aan de bodem zit en zelfreflectie zoekt. Deze persoon zal kracht en troost vinden in het feit dat hij begrepen wordt door mensen die geweest zijn waar hij is en dat er zulke schoonheid uit voort kan komen. Het luisteren van Thirteenth Step is een catharsis die je aan het eind leeg maar met nieuwe kracht en vastberadenheid achterlaat. Dit is geen achtergrondmuziek en dit is niet voor mensen die alleen maar met een glimlach door het leven gaan. Wie durft te erkennen dat de minder vrolijke, verdrietige en zelfs pijnlijke dingen in het leven van een ongekende schoonheid kunnen zijn en beseft dat deze ervaringen zelfs essentieel zijn voor een emotioneel vol leven zal dit kunnen waarderen.

Een ding dat opvalt na vele luisterbeurten is de omslag die plaats vind vanaf het nummer The Outsider. De eerste 6 nummers klinken als iemand die droevig en krachteloos zit te wachten op het einde. De toon van The Outsider wordt echter verbeten en gefrustreerd. De buitenstaander probeert hem (Keenan) wakker te schudden en kijkt vol afschuw naar wat er van hem geworden is.(1)

Hierna verandert de toon enigszins. Het klinkt nu eerder hoopvol dan machteloos. De weg naar het herstel begint zich in te zetten. Dit gaat echter niet gemakkelijk. Pet beschrijft de verleiding die de drugs en zijn oude leven nog steeds op hem uitoefenen.(2)

Uiteindelijk krabbelt hij weer uit het dal en durft hij zelfs weer omhoog te kijken. Gravity beschrijft hoe hij zichzelf wil overgeven aan een onbekende macht omdat hij zelf niet sterk genoeg is. De laatste zin van Gravity: "I choose to live". Hiermee wordt het emotionele diepe dal waar dit album de luisteraar door voert met hoop afgesloten.(3)

Dit is voor mij een van de weinige albums die ik vrijwel onmiddelijk een plek in mijn top 10 heb gegeven en daar zal hij waarschijnlijk altijd wel blijven staan. Het is een van die weinige albums die muzikaal, tekstueel en emotioneel precies de juiste snaar bij mij heeft weten te raken. Hoewel Keenan's verhaal persoonlijk en drugsgerelateerd is zorgt zijn de thema's die aangesneden worden veel meer universeel.

Thirteenth Step heeft voor mij in ieder geval bevestigd dat muziek zoveel meer is dan alleen vermaak. Maar dat wisten we hier natuurlijk al langer.

Hieronder staan nog de links van de lyrics waarna ik verwijs.
(1) http://www.lyrics007.com/A%20Perfect%20Circle%20Lyrics/The%20Outsider%20Lyrics.html

(2) http://www.sing365.com/music/lyric.nsf/Pet-lyrics-A-Perfect-Circle/B81D48CC386D3DC248256D820009463F

(3) http://www.sing365.com/music/lyric.nsf/Gravity-lyrics-A-Perfect-Circle/E75C71A2648F542248256D82000940A6

Mooie recensie, Nicholas!

Ben het ook met je eens.

avatar van Nicholas123
Dank je. Ik wilde er geen standaard nummer voor nummer review van maken en werkelijk beschrijven wat ik bij dit album voelde. Is redelijk gelukt denk ik.

Mooi omschreven, Nicholas

bennerd
Wauw, wat is Pet een mooi nummer. Dit gaat op de "opnieuw beluisteren"-lijst.

clutch
Pet is inderdaad ongelooflijk prachtig, de rest weet me nu een stuk meer te boeien (ik weet klinkt cliche), met name de eerste vier nummers. Wel erg depressief, maar dat is geen probleem.

avatar van vin13
Schitterende plaat, gevoelig en de zang komt goed over op een bedje van uitgekiend ruimtelijk gitaargeluid. De bas en drums zijn niet te hardrockend en geven de sfeer aan. Deze plaat doet me veel meer dan elke andere plaat van A perfect cicle of Tool.

avatar van Gajarigon
Vanwaar komt die slak op de hoes eigenlijk?

Joy
ik vermoed het thema dealing with addiction, wat een traag proces is over het algemeen

Deze ONDER de 3,90*?!
Dat kan niet.

Het is een schande!

release schreef:
Het is een schande!

Inderdaad.

avatar van Thomzic
Nicholas123 schreef:

Hier herken ik mij voor 100% in. Vanaf de eerste luisterbeurt heeft Thirteenth Step een ongelooflijke indruk op mij gemaakt. De sfeer die hier wordt gecreëerd is fenomenaal en onovertroffen. De duistere, deprimerende gevoelens worden muzikaal uitstekend neergezet.

Elk nummer kent zijn eigen verhaal, die samen het grote geheel vormen. Voor mij is dit het tweede album wat ik ik de volle pond geef. En misschien opent dit wel de deuren voor Tool, waar ik tot nu weinig mee heb...

EEN MEESTERWERK 5*

avatar van tinus,@
Een mooi album, en zeker 5 punten waard, mooie gitaar rifs en de zang van maynard prachtig!

Joy
zelden zon desolate sfeer geproefd

een dikke 5 inmiddels na wat meer beluisteren

Off topic berichten over de top 250 verwijderd.