A Perfect Circle - Thirteenth Step (2003)

Label: Virgin

1. The Package (7:40)
  2. Weak and Powerless (3:15)
  3. The Noose (4:53)
  4. Blue (4:13)
  5. Vanishing (4:51)
  6. A Stranger (3:12)
  7. The Outsider (4:06)
  8. Crimes (2:34)
  9. The Nurse Who Loved Me (4:04)
  10. Pet (4:34)
  11. Lullaby (2:01)
  12. Gravity (5:08)
Mooie cd met wat minder zwakke momenten dan zijn voorganger. Heb ze in Rotterdam gezien en als er een top tien van liveconcerten zou zijn, zou deze er zeker in staan. Alleen jammer dat het zo snel voorbij was. Deftones was namelijk aan de beurt om hun op cd zo'n mooie nummers live nog maar eens goed te verkrachten

Ja.. ik heb ook dat concert gezien.. Na 15 minuten Deftones zijn we weggelopen... die zanger leek wel een Orca.. wat een lamzak..

Maargoed.. APC was daarentegen wel briljant en Keenan is in mijn optiek 1 van de betere zangers!
Dit album is wat mij betreft wat beter dan de vorige, inderdaad wat minder zwakke momenten.

Rik
Voor mij is dit album ook beter dan de vorige, vooral de nummers The Noose, Blue en The Nurse Who Loved Me (Failure cover) zijn erg goed.

avatar van Agony
Helaas mist deze de spanning en het briljant van de voorganger mer de noms. 3,5 ster.

avatar van Sammy
Moeilijke cd vond ik dit. Duurde echt vele luisterbeurten voordat ik echt elk nummer kon waarderen, maar na al die luisterbeurten komt APC hier wederom met een ontzettend magisch album met echt té briljante songs. De opbouw in The Package, het misschien wel voor de hitlijsten klare Weak and Powerless en alle overige nummers vullen een cd zoals een cd gevuld hoort te zijn. Enige nummer wat voor mij nog steeds onder doet aan de rest van het niveau is The Nurse who loved me. 4.5*

moviefreak#1
Nou ik had het niet verwacht maar deze evenaart z'n voorganger volledig en dat na de eerste luisterbeurt ! Nog 1 of 2 keer luisteren en ik weet zeker dan mijn top10 aangepast kan gaan worden.

avatar van HammerHead
Met gemak een betere CD dan Mer de Noms en de beste plaat van 2003.

Marijn!
Phew! Wat viel deze plaat mij tegen toen ik 'm de eerste keer beluisterde (ik was er gewoon niet voor in the mood, bleek achteraf). Na 2 maanden sjoelde ik het ding in de cd-speler om for the sake of experience maar eens met de hoofdtelefoon te luisteren. Blijkt het toch een fantastisch uurtje muziek te zijn! 4.5 ster, dik verdiend.

avatar van Fianosther
Ik ben het erover eens dat het een paar luisterbeurten duurt voordat deze plaat je echt vastgrijpt maar daarna krijgt hij ook wel gewoon 4,5*. In alle opzichten beter dan Mer de Noms

avatar van thyson
"With your halo slipping down" uit The Noose, hét kippenvel moment! En als ik Maynard James Keenan in The Outsider hoor tekeer gaan, verlang ik alweer naar het volgende Tool-album. Mijn geduld wordt deze keer ferm op de proef gesteld ...

avatar van mathias
!!!!!!!!THE NOOSE!!!!!!!!!!
en dat nieuwe tool-album komt eraan :-d

avatar van thyson
Heb je soms een gedacht wanneer precies? Ik heb al 's horen zeggen in het najaar... en is die dvd van Tool eigenlijk al uit?

Je hebt wel meerdere luisterbeurten nodig om deze cd te kunnen warderen. geen hapklare rock om het zo maar te zeggen. Iets melodieuzer dan zijn voorganger maar zeker niet minder.

avatar van Nubis
Ik vind dit album van A Perfect Circle erg moeilijk te beoordelen. Ik heb hem snel gekocht toen ie uit was, omdat ik dacht dat ik hem toch wel mooi zou vinden omdat het APC is (en stiekem vond ik de hoes ook erg mooi ). Net zoals met Tool, hoewel die natuurlijk al veel meer muziek hebben gemaakt. Maar goed, ik ga m zo maar weer eens even luisteren. Ik ben toch wel in de stemming, ben ook al een tijdje Tool weer aan het luisteren.

Voor nu nog even 3,5* van wat ik me kan herinneren.

avatar van Nubis
Edit (ik kan mn bericht niet meer bewerken): Ik geef een punt meer. Gewoon omdat het echt een hele goede cd is en omdat ik de voorganger een 4 heb gegeven en TS geloof ik toch net iets beter vind. En ik ga de 4 voor Mer de Noms niet in een 3,5 veranderen, want dat vind ik te laag voor zo'n band en zo'n album.

Ja, die 4,5 verdient Thirteenth Step wel.

Tool vind ik geweldig, maar dit weet me om één of andere rede niet zo te pakken. The package is wel fantastisch. Ik gun hem nog een luisterbeurt, het is een groeier als ik jullie moet geloven

Prachtige albumcover trouwens!

avatar van mathias
thyson schreef:

Van die dvd weet ik nix... maar het tool album komt binnen een maand uit voor zover ik weet en zal teleincision heten

avatar van dynamo d
Door MuMe raakte ik geïnteresseerd in dit album en heb het ook maar met een gok gekocht. Ik vind het een goed en ook wel enigszins mysterieus album, dat naar meer smaakt. De nummers zijn spannende, niet voor de hand liggende composities. Het begint eigenlijk meteen al goed met 'The Package'. Vooral het stevige einddeel van dit nummer is 'perfect'. Tot nu toe 4*, maar na nog meer luisteren kan dat best hoger worden.

avatar van dynamo d
dynamo d schreef: Tot nu toe 4*, maar na nog meer luisteren kan dat best hoger worden.
Hij gaat al naar 4,5*. Hoogtepunten: The Outsider; Blue; The Package; Pet; Vanishing; Gravity.

hmm , zie ik hier toch veel berichten dat deze plaat over t algemeen beter was dan mer de noms ...

toch vind ik op deze plaat minder eenheid dan op mer de noms , de goeie nummers zijn wel beter , maar mer de noms is meer een trip waarin je geen nummer hoeft te skippen , wat hier toch 2 a 3 keer mogelijk is (a stranger , the nurse who loved me en lullaby) dus tegenover de 5 van mer de noms , een 4,5 voor deze ook zeker briljante plaat

avatar van Koenr
Ik dacht dat ik de enige hier was die Mer de Noms hoger heeft staan dan deze, gelukkig nog iemand gevonden. Maar jij hebt Lateralus dan weer hoger staan dan Ænima.

avatar van Nubis
Ik vind het heel moeilijk om een onderscheid tussen de twee albums te maken eigenlijk. Ik vind ze erg verschillend.
Ikzelf heb 4,5* gegeven aan Thirteenth Step en 4* aan Mer de Noms. Eigenlijk vooral omdat MdN veel toegankelijker is en ik wel hou van lekker een beetje experimenteel en opbouwende ritmes e.d. (zoals op Thirteenth Step dus).

Ik ben het niet met Daos eens dat ik vaker nummers skip bij Thirteenth Step.
Als ik voor TS in de stemming ben, luister ik 'm gauw in 1 keer zonder iets over te slaan.
Voor nummers zoals Judith en The Hollow ben ik aan de ene kant veel vaker in de stemming denk ik, omdat die gewoon lekker in 't gehoor liggen. Maar daar komt bij dat ik MdN sneller tegen het 'saaie' aan vind.
Op MdN staan ook meer poppy-achtige nummers dan op TS.
Eigenlijk is TS juist veel meer een eenheid vind ik. MdN zijn (enigszins op elkaar lijkende) nummers die allemaal los van elkaar staan.
Op TS gaan zelfs nummers in elkaar over.

Voor mij is Mer de Noms 'makkelijker' dan Thirteenth Step. In de negatieve zin dan. Er wordt minder uitgeprobeerd, om het zo maar te zeggen. En dan bedoel ik niet dat ingewikkelde muziek beter is dan simpele.

Ik vind TS ook meer op Tool lijken dan MdN. Ik moet ook zeggen dat ik MdN nog nooit echt in 1 keer heb beluisterd en sommige nummers ken ik niet eens echt goed.
Wat ik verder wel vind, is dat Thirteenth Step een beetje afzwakt vanaf ongeveer nummer 8 (Crimes) en ik m'n aandacht er af en toe niet meer zo bij heb.
In die zin ben ik het wel met Daos eens dat ik 'nummers oversla' bij TS.

Koenr schreef:

Maar jij hebt Lateralus dan weer hoger staan dan Ænima.

dan heb je aan mij weer een slechte hehe , want eigenlijk staat lateralus zo dik op 1 dat nummer 2 er echt ver achter zit

dat is gewoon echt de mooiste plaat tot nu toe ever ...

maar goed , over 13th Step en MdN ...

ik kan er gewoon niet diep genoeg in weg raken omdat ik me toch stoor aan de rustige nummers , want APC kan echt knetterkrachtig spelen (live trouwens in ahoy en 013 gezien ... subliem !!)
(deftones was trouwens zwaar zuig in ahoy) en ik vind eigenlijk alleen maynard fijn in de rustige nummers

maar goed , ieder zn meug hehe

avatar van Dr-Gonzo
Lateralus boven Ænima? Ja, wat mij betreft wel
MdN boven TS? Nee, dat dan toch weer niet. Beide platen hebben een aantal erg sterke nummers, maar ik moet met enig schaamrood op de wangen bekennen dat ik een uitspraak van Nubis over MdN herkende:

Nubis schreef:
...en sommige nummers ken ik niet eens echt goed.

Ik luister van MdN vaak alleen de eerste zes nummers en ben daardoor idd maar matig bekend met het overige deel..
Bij TS luister ik wel vaak de gehele plaat, want op The Nurse Who Loved Me en Lullaby na zijn dat mijns inziens stuk voor stuk hoogvliegers. Vandaar dus 4* voor MdN en 4,5* voor TS

avatar van Pruut
Jaah, dat klopt wel, dat MdN na 3 Libras (geweldig nr. btw) een beetje inzakt....maar dan maar een beetje

Thirteenth Step vind ik idd beter dan haar voorganger.. zeker omdat die nr's heeft die onwijs mooi opbouwen:
The Package
The Noose

Dat vint ik dan ook een van de betere van die cd, maar dat zegt niet dat ik de rest ook niet luister...Vanishing, The Outsider, Blue en Pet zijn ook fantastisch.. Eén van de betere albums die ik heb !!

dynamo d schreef:

Zojuist weer beluisterd. Schitterend. Hij gaat naar het maximale: 5*

avatar van Amongvedder
Niet een rocker (op een enkel nr na), maar wel geweldig goed!

Pet is mijn favoriete nr.

avatar van Jeanicious
Inderdaad wel jammer dat ze niet nét iets vaker het gaspedaal intrappen, maar voor de rest een geweldige plaat. Van mijn chef gekregen toen mijn stage-periode er op zat. Goede keus! Uitschieter is toch het stevigere Pet.

avatar van KampF
www.last.fm/user/REEG