menu

The Gathering - Mandylion (1995)

mijn stem
4,05 (368)
368 stemmen

Nederland
Metal
Label: Century Media

  1. Strange Machines (6:04)
  2. Eléanor (6:42)
  3. In Motion #1 (6:56)
  4. Leaves (6:01)
  5. Fear the Sea (5:50)
  6. Mandylion (5:02)
  7. Sand and Mercury (9:57)
  8. In Motion #2 (6:08)
  9. In Motion #1 [Demo, Previously Unreleased] * (7:27)
  10. Mandylion [Demo, Previously Unreleased] * (4:41)
  11. Solar Glider [Demo, Instrumental, Previously Unreleased] * (4:35)
  12. Eléanor [Demo, Previously Unreleased] * (6:38)
  13. In Motion #2 [Demo, Previously Unreleased] * (7:18)
  14. Third Chance [Demo, Previously Unreleased] * (5:53)
  15. Fear the Sea [Demo, Previously Unreleased] * (6:27)
toon 7 bonustracks
totale tijdsduur: 52:40 (1:35:39)
zoeken in:
avatar van Cannabooze
4,0
Jazper schreef:
l
Misschien eens Souvenirs proberen. Minder geweld en spierballen en daar komt haar stem vind ik beter tot haar recht. En bovendien óók uitstekend wmb.


Bedankt voor de tip!

Met 'Eftelingmetal' bedoel ik inderdaad meer de goth gerichte muziek. Klassieke invloeden met instrumenten die uit het sprookjesbos komen en een (vaak vrouwelijke) zang, die als een operette klinkt. De elfjes en feeën rocken door je speakers.
Dit soort bands laat ik volledig aan me voorbij gaan. Ook is er een soort aversie ontstaan voor metal bands met vrouwen die hun kopstem lief hebben.

Overigens is metal sowieso niet mijn go-to genre en blijf ik een leek op dat gebied.
Ik kan er van genieten - met mate.

avatar van Arjan Hut
5,0
De beste rockplaat ooit door een Nederlandse band afgeleverd.

avatar van vielip
4,0
Vandaag sinds héél lang weer eens aan het luisteren. Poeh, toch wel erg goed hoor! De 'hit' Strange machines (zelfs top 2000 de afgelopen edities als ik me niet vergis) stond me nog helder voor de geest. Blijft een fantastisch nummer. Maar ook het overige is zeer te genieten wat mij betreft. Enige puntje van kritiek zou kunnen zijn dat er iets meer tempo in had gemogen op sommige momenten. Aan de andere kant; 't is wel doom hè...

avatar van ProGNerD
Strange Machines terecht op nummer 1 in de Top 66,6 | NPO Radio 2
(erg jammer dat De Keiharde Pödcast er mee moet stoppen trouwens... )

avatar van Edwynn
4,5
Wat een zuinig lijstje zeg.

avatar van Faalhaas
4,5
Edwynn schreef:
Wat een zuinig lijstje zeg.

Je mist de Dikke Lul Band?

avatar van Edwynn
4,5
haha.

En André Hazes natuurlijk. Vanzelfsprekend.

Wel de senior dan.

Als Osdorp Posse, Heideroosjes, Raggende Manne en John Coffey allemaal wel in een kan, kan bovenstaand zeker idd.

avatar van ProGNerD
Edwynn schreef:
haha.

En André Hazes natuurlijk. Vanzelfsprekend.

Wel de senior dan.

Als Osdorp Posse, Heideroosjes, Raggende Manne en John Coffey allemaal wel in een kan, kan bovenstaand zeker idd.

En vergeet vooral de nr. 57 niet, het briljante openingsnummer van deze...

avatar van Faalhaas
4,5
Ben benieuwd hoe het titelnummer live gaat klinken. Volgens mij hebben ze dat nog nooit gespeeld.

avatar van Onweerwolf
Ticket gescoord voor de reünie. The Gathering @ Lantaarn in Hellendoorn in 1996 was mijn eerste concert ooit dus het cirkeltje kan weer mooi rond zo. Destijds de Always.. reünie ook gezien in Den Bosch en later nog in Groningen en dat was ook ernstig gaaf.

Zo ziet mijn versie van Mandylion er trouwens uit:

https://i.vgy.me/K1sIso.png


avatar van namsaap
4,0
Onweerwolf schreef:
Ticket gescoord voor de reünie.


Aanvankelijk achter het net gevist, maar gelukkig op tijd voor de extra shows een ticket weten te bemachtigen. Inmiddels alle vier de dagen uitverkocht.

avatar van Onweerwolf
Die eerste twee gingen vrij rap ja. vrijdag kwam pas om 10:03 online en zaterdag nog een paar minuten later en toen was het met 2 minuten gedaan.

avatar van Faalhaas
4,5
Daar is duidelijk wel animo voor ja. En terecht ook. Ik heb uiteindelijk een ticket voor zondag weten te bemachtigen. Achteraf liever het eerste concert op woensdag gehad maar ben allang blij dat ik niet achter het net heb gevist.

Voor de gelegenheid het album maar weer eens aangeslingerd, blijft een pareltje. Ik vind trouwens sommige demoversies die op de 10th anniversary staan wel fijner wegluisteren. Een nummer als In Motion #1 is wat meer wave achtig, erg gaaf.

In Motion #1 - 1994 demo

avatar van Funky Bookie
5,0
Ja, met moeite een kaartje voor de woensdag.
Zin in.

avatar van c-moon
4,5
28/8 !!! Aftellen !!!

avatar van deric raven
5,0
Ik ga ook de 28e

avatar van deric raven
5,0
We kunnen gerust stellen dat Mandylion een van de belangrijkste, mooiste en beste albums van Nederlandse bodem is. Niet vreemd dus dat wanneer The Gathering aankondigt om samen met oud-zangeres Anneke van Giersbergen deze plaat dertig jaar na releasedatum weer live te spelen er zoveel animo voor dat optreden is dat het in een mum van tijd uitverkoopt. Er worden gelijk al vier aansluitende data toegevoegd. De concerten gaan plaats vinden in Doornroosje in Nijmegen. De Groene Engel in Oss was misschien ook een optie geweest, maar Doornroosje heeft een grotere capaciteit.

De band heeft bovendien deze dagen nog net bekend gemaakt dat ze een try-out concert spelen in Dynamo. De verkoop van de kaartjes en de internationale roep om concerten laten zien hoe geliefd de band over de hele wereld is. Het geval wil dat The Gathering ondanks dat nooit de Popprijs gewonnen heeft. Met het succes vooraf al van de concerten een tip voor de organisatie om de geloofwaardigheid terug te winnen en deze volgend jaar met terugwerkende kracht alsnog aan The Gathering toe te kennen.

Het progressieve Mandylion paste uitstekend in het tijdsbeeld en, als je die tijd bewust meemaakte, dan valt het album heel erg op zijn plaats. Tenminste zo gaat het voor mij op. Door de mondiale cross-over interesse en in Nederland het baanbrekende voorwerk van Urban Dance Squad vervagen de grenzen van het alternatieve rockcircuit. Ik groei op met generatiegenoten als Osdorp Posse, Heideroosjes en The Gathering die in de eerste helft van de jaren negentig op veel festivals te vinden zijn. Niet vreemd dus dat The Gathering bij het Dynamo Open Air publiek zoveel succes boekt, maar ook de Pinkpop bezoeker aanspreekt. Toch is er een lange aanloop naar Mandylion die teruggaat naar het Always… debuut van The Gathering.

Het prijsnummer op deze deathmetal klassieker is het toegankelijkere King for a Day duet dat grunter Bart Smits samen met Marike Groot zingt. De band is duidelijk geïnspireerd door de titelsong van de Gothic plaat van Paradise Lost. Bart verlaat de band en gaat verder met Wish en maakt muziek die enigszins ligt in het verlengde van Always… ligt, al haalt hij steeds meer de inspiratie uit het duistere Sisters Of Mercy werk; zoals zoveel andere bands uit die periode.

In de tussentijd wint grunge aan populariteit en de The Gathering bandleden stappen uit hun comfortzone en laten zich door dit subgenre meeslepen. Het daaruit voortkomende Almost a Dance voelt voor vocalist Niels Duffhues en The Gathering zelf niet goed aan, en de reacties zijn dan ook gematigd. Niels Duffhues ontwikkelt zich tot een eigenzinnige rockende singer-songwriter en The Gathering lijkt een vroege dood te sterven. De toekomst van de band ziet er niet bepaald rooskleurig uit.

De band gaat op zoek naar vervangers die wel dat King for a Day gevoel kunnen opwekken en dan valt de keuze op de uit Sint-Michielsgestel afkomstige Anneke van Giersbergen. Deze zangeres heeft zo’n geweldig bijna opera-achtig breed stemgeluid en gaat met gemak de hoogte in om vervolgens de diepere dromerige laagtes op te zoeken. Heb je dan nog een mannelijke vervanger nodig om tegengas te geven? Zeker niet, Anneke van Giersbergen bezit het vermogen om The Gathering naar een ander level te tillen. Verder speelt haar goedlachse uitstraling daarbij ook een grote rol, al passen de house getinte danspasjes totaal niet bij de muziek, ergens klopt het hier wel. Elke rockchick wil Anneke van Giersbergen zijn en elke metalfreak wil een vrouw als Anneke als vriendin. Op internationaal vlak groeit de interesse voor dit soortgelijke feeërieke gothic ‘sprookjes-metal’ sub genre. Met bands als Within Temptation (Sharon den Adel), Epica (Simone Simons) en After Forever (Floor Jansen) als serieuze volgers, die het ook buiten de landsgrenzen goed doen.

The Gathering maakt nog steeds stevige muziek, maar verlegt het accent naar progressieve rock. Ze treden hiermee, heavier weliswaar, uit de schaduw van een grootheid als Earth & Fire met vocalist Jerney Kaagman. Zelf hoor ik in Strange Machines het commerciële hitgevoelige randje van See You Tonight, de single van Tower met vocalist Marian Pijnaker terug. Ook niet de minste zangeres trouwens. En, voor de helderheid, Anneke klinkt voornamelijk altijd als Anneke.

In de Strange Machines tekst reist het gezelschap in een tijdmachine rond en bezoeken ze memorabele geschiedenisgebeurtenissen, dwepen ze met componisten als Beethoven en Gershwin en flirten ze met discoqueen Chaka Khan. Kortom, ze nemen het allemaal niet meer zo serieus, distantiëren zich van het zwaar beladen Always… en geven een positieve wending aan de doemsound. Natuurlijk zijn de gitaren van Jelmer Wiersma en René Rutten heerlijk log en zwaar, het is vooral keyboardspeler Frank Boeijen die er een Tolkien-achtige switch aan geeft.

Eléanor bezit dezelfde schoonheid en hier laat vooral Anneke van Giersbergen horen waar ze stemtechnisch toe in staat is. Zij alleen al tilt deze melodieuze track naar een overstijgende dimensie en het is aan de overige bandleden om dit herfstachtig bruin in te kleuren. Mandylion ademt op de positieve openingstrack Strange Machines na vooral die gure tijd van het jaar uit. Onstuimig, onvoorspelbaar en met een klein beetje de erfenis van de grijze Almost a Dance grunge. Een prachtige song over het begraven van de liefde. Hoe triest is het dat je op jonge leeftijd een generatiegenoot naar zijn laatste rustplaats vergezelt. Mandylion is opgedragen aan gemeenschappelijke vriend Harold Gloudemans. Het is in principe een rouwproces waar jongeren die in dezelfde situatie verkeren steun aan kunnen hebben. Bijzonder hoe ze dit uit de taboesfeer halen, hoe treffend past dit bij de mystiek van Mandylion.

Bij In Motion #1 putten de metal gitaristen de inspiratie uit het jaren tachtig doom postpunk verleden en passen daar de laag-gestemde partijen op aan. Ook hier het verdriet, de pijn en de dood. De wereld blijft in beweging maar Anneke van Giersbergen staat bevroren aan de grond genageld. Weer die eigen invulling, al kan iedereen zich er wat bij voorstellen. Het is de herhalende speelsheid van toetsenist Frank Boeijen die in groot contrast staat met breed uitluidende soleerwerk van de gitaristen staat. Het bijt elkaar niet, het geeft slechts kleur aan de Disintegration getinte wendingen, ook dit album van The Cure is een heuse herfstplaat.

Afscheidssong Leaves verschijnt ook op single, al is die impact veel minder groot dan Strange Machines. Het is net wat dromeriger, misschien wat meer deprimerend. De tekst is voor meerdere uitleg vatbaar. Anneke van Giersbergen blijft dicht bij zichzelf en ik ben stiekem, met de voorbereidingen van de concertreeks in het vooruitzicht, wel benieuwd hoe ze op deze fase terugkijkt. Je hoort hierin invloeden van de jaren tachtig albums van Metallica en Iron Maiden; werk dat iedere metal liefhebber wel in huis heeft liggen, maar in alles is dit bovenal The Gathering.

De door bassist Hugo Prinsen Geerligs gelegde donkere basis voor Fear the Sea houdt onze fantasieën in leven, maar loopt ook het risico om je van de realiteit te verdringen en je in een surrealistische wereld te doen verdrinken. Anneke van Giersbergen bezit het vermogen om als een Oosterse gothic koningin te openen, waarna ze zich ondergeschikt aan de song opstelt en de mannen het snoeihard laat afmaken. Eigenlijk staat Fear the Sea in alles voor het kenmerkende geluid van haar volgelingen, alleen waar die vaak hysterisch uithalen, blijft Anneke van Giersbergen die controle over haar stem houden. Fear the Sea is echt zo’n track die je live flink met meerdere lagen kan uitbouwen.

Dat het The Gathering gezelschap groot Dead Can Dance liefhebbers zijn, bewijzen ze wel in hun cover van het slepende In Power We Entrust the Love Advocated. Met die gedachte in je achterhoofd kan je het oriëntaalse geluid van het Mandylion titelsong beter plaatsen. Dit aan hun overleden kameraad opgedragen prachtstuk is mede door het indrukwekkende dwarsfluit intro folky van aard. Een fraaie gedurfde toevoeging van René Rutten die zich hier al als multi-instrumentalist ontplooit. De rondtrekkende nomade percussie van Hans Rutten en de berustende fado benadering van Anneke van Giersbergen voltooien het geheel. Hoe waardig kan een laatste groet zijn.

J.R.R. Tolkien noem ik al bij Strange Machines en zijn stem mag dan ook het lange epische Sand and Mercury uitluiden. Deze fantasyschrijver is overleden in het geboortejaar van verschillende bandleden en draagt hier postuum het stokje over. Het zou zich prima lenen voor de latere The Lord of the Rings soundtrack. Anneke van Giersbergen in de rol van de engel des doods, die de angst niet wegneemt, maar wel verzacht. Harde nachtmerrie achtige passages sluiten het boek voor eeuwig, al schenken ze de luisteraar ook nog een In Motion #2 toegift van ruim zes minuten.

Tijdens het 25 jarige bestaan van The Gathering in 2016 werden Strange Machines, In Motion #1 en Leaves al samen met Anneke van Giersbergen live gespeeld, nu verwelkomen ze in het staartje van de zomer een nieuwe herfst. The Gathering brengt Mandylion 27, 28, 29, 30 en 31 augustus in Doornroosje te gehore, 29 juni is de try-out in Dynamo.

The Gathering - Mandylion | Rock | Written in Music - writteninmusic.com

Gast
geplaatst: vandaag om 17:09 uur

geplaatst: vandaag om 17:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.