M.Nieuweboer schreef:
Strange Machines is het één na beste liedje van Black Sabbath dat Black Sabbath nooit in elkaar draaide (het beste is Into the Fire). Omdat The Gathering net als bijna elke rockband (dus inclusief hardrock and heavy metal; er zijn net een paar uitzonderingen) lijdt aan het typerende euvel van die tijd en tegenwoordig, namelijk hyperspecialisatie, is het resultaat een saai, voorspelbaar, eeuwig doordreunend (in midtempo deze keer) repertoire.
Luister vooral niet naar mij, ik ben zo'n ouwe zeur die vindt dat bijna alles tegenwoordig minder is dan vroeger (ie de vroege jaren 1970). Dus vind ik het jammer dat de uitstekende stem van Van Giersbergen (maar niet baanbrekend - Ann Wilson deed met Magic Man ongeveer hetzelfde) zo eenzijdig wordt gebruikt. Ik zou haar best willen horen in een snel, boos nummer als Barracuda bv.
Als je haar solowerk tot je neemt en haar werk met Devin Townsend hoor je haar veelzijdigheid en klinkt ze frisser dan in haar tijd bij the Gathering. Zeker in de beginjaren zat ze zangtechnisch gezien wat meer in een keurslijf. Mandylion heeft bij mij de tand des tijds niet doorstaan, hetzelfde euvel geldt voor de opvolgers. Het genre (eerst doom en daarna meer richting ambient prog rock) bleek ook maar weer zijn beperkingen te kennen en wat wel vaker geldt voor dit soort subgenres; de levensvatbaarheid is maar van korte duur. Ik denk dat veel muziekliefhebbers op den duur vaak weer uitkomen bij de pioniers waaruit alle rock genres voort zijn gekomen, voor the Gathering geldt ook dat zijn in de voetsporen treden van een Pink Floyd en Black Sabbath. Kortweg, bands als the Gathering hebben leuke dingen gecreëerd maar voor het betere werk grijp ik vaak toch weer terug naar de platen van de 'grondleggers'. En Barracuda blijft tijdloos, dat geldt in mijn ogen niet voor Mandylion, hoe degelijk het album ook is. Iets met tijdgeest of zo.