menu

The Gathering - Mandylion (1995)

mijn stem
4,04 (356)
356 stemmen

Nederland
Metal
Label: Century Media

  1. Strange Machines (6:04)
  2. Eléanor (6:42)
  3. In Motion #1 (6:56)
  4. Leaves (6:01)
  5. Fear the Sea (5:50)
  6. Mandylion (5:02)
  7. Sand and Mercury (9:57)
  8. In Motion #2 (6:08)
  9. In Motion #1 [Demo, Previously Unreleased] * (7:27)
  10. Mandylion [Demo, Previously Unreleased] * (4:41)
  11. Solar Glider [Demo, Instrumental, Previously Unreleased] * (4:35)
  12. Eléanor [Demo, Previously Unreleased] * (6:38)
  13. In Motion #2 [Demo, Previously Unreleased] * (7:18)
  14. Third Chance [Demo, Previously Unreleased] * (5:53)
  15. Fear the Sea [Demo, Previously Unreleased] * (6:27)
toon 7 bonustracks
totale tijdsduur: 52:40 (1:35:39)
zoeken in:
avatar van LucM
4,5
The Gathering had ik destijds nauwelijks gevolgd maar onlangs heb ik een box met 5 albums van deze band aangeschaft.
De muziek klinkt donker en zwaar (ik verwachte niet anders bij metal) maar de vrouwelijke zang biedt toch tegenwicht waardoor het nog redelijk toegankelijk is. De zang van Anneke van Giersbergen vind ik overigens helder, krachtig en zuiver en is de grootste troef van dit album al zijn de gitaarpartijen ook fraai. Mandylion is hierdoor één van de beste en belangrijkste albums uit Nederland in de jaren '90.

avatar van BoyOnHeavenHill
2,5
Ik behoor niet tot (maar schuur wel aan tegen) de doelgroep qua muzikale smaak en genre, maar met dit album zal ik vrees ik ook niet toetreden. Voornamelijk hoor ik een soort update van de sound van de Cocteau Twins ten tijde van hun eerste album, met een stem die prima is maar mij verder niet veel doet (behalve wanneer ik associaties met Björk krijg, en dan staat ze me ernstig tegen, en soms hoor ik er ook Cedrix Bixler Zavala van The Mars Volta in [bijvoorbeeld op Leaves], dat is dan wel weer knap) en een gitaarmuur die naast de Cocteau Twins ook veel inspiratie aan het geluid van Dinosaur Jr ten tijde van You're living all over me lijkt te hebben ontleend. Dat ik eerder met zulke vergelijkingen aankom dan met een enthousiaste en/of van voorbeelden onafhankelijke waardering wijst er natuurlijk al op dat deze plaat mij niet raakt, en de soms matige productie helpt niet mee. Ik hoor wel de kwaliteit (af en toe) en de veelgelaagdheid van het geluid (met aparte arrangementen en instrumenten op bijvoorbeeld het titelnummer), maar de nummers zelf blijven voor mij te abstract (of te vaag) en bieden mij daardoor te weinig, net zoals ik dat bij de Cocteaus vaak ervoer.

avatar van Leptop
4,0
Interessante gedachtegangen, die ik overigens volstrekt niet volg. De vergelijkingen die je maakt associeer ik helemaal niet met The Gathering en zou de band hier zelf destijds enige inspiratie aan hebben ontleend? Zo zie je maar weer hoe smaken en voorkeuren verschillen. En dat is prima.

Strange Machines is het één na beste liedje van Black Sabbath dat Black Sabbath nooit in elkaar draaide (het beste is Into the Fire). Omdat The Gathering net als bijna elke rockband (dus inclusief hardrock and heavy metal; er zijn net een paar uitzonderingen) lijdt aan het typerende euvel van die tijd en tegenwoordig, namelijk hyperspecialisatie, is het resultaat een saai, voorspelbaar, eeuwig doordreunend (in midtempo deze keer) repertoire.
Luister vooral niet naar mij, ik ben zo'n ouwe zeur die vindt dat bijna alles tegenwoordig minder is dan vroeger (ie de vroege jaren 1970). Dus vind ik het jammer dat de uitstekende stem van Van Giersbergen (maar niet baanbrekend - Ann Wilson deed met Magic Man ongeveer hetzelfde) zo eenzijdig wordt gebruikt. Ik zou haar best willen horen in een snel, boos nummer als Barracuda bv.

avatar van milesdavisjr
M.Nieuweboer schreef:
Strange Machines is het één na beste liedje van Black Sabbath dat Black Sabbath nooit in elkaar draaide (het beste is Into the Fire). Omdat The Gathering net als bijna elke rockband (dus inclusief hardrock and heavy metal; er zijn net een paar uitzonderingen) lijdt aan het typerende euvel van die tijd en tegenwoordig, namelijk hyperspecialisatie, is het resultaat een saai, voorspelbaar, eeuwig doordreunend (in midtempo deze keer) repertoire.
Luister vooral niet naar mij, ik ben zo'n ouwe zeur die vindt dat bijna alles tegenwoordig minder is dan vroeger (ie de vroege jaren 1970). Dus vind ik het jammer dat de uitstekende stem van Van Giersbergen (maar niet baanbrekend - Ann Wilson deed met Magic Man ongeveer hetzelfde) zo eenzijdig wordt gebruikt. Ik zou haar best willen horen in een snel, boos nummer als Barracuda bv.


Als je haar solowerk tot je neemt en haar werk met Devin Townsend hoor je haar veelzijdigheid en klinkt ze frisser dan in haar tijd bij the Gathering. Zeker in de beginjaren zat ze zangtechnisch gezien wat meer in een keurslijf. Mandylion heeft bij mij de tand des tijds niet doorstaan, hetzelfde euvel geldt voor de opvolgers. Het genre (eerst doom en daarna meer richting ambient prog rock) bleek ook maar weer zijn beperkingen te kennen en wat wel vaker geldt voor dit soort subgenres; de levensvatbaarheid is maar van korte duur. Ik denk dat veel muziekliefhebbers op den duur vaak weer uitkomen bij de pioniers waaruit alle rock genres voort zijn gekomen, voor the Gathering geldt ook dat zijn in de voetsporen treden van een Pink Floyd en Black Sabbath. Kortweg, bands als the Gathering hebben leuke dingen gecreëerd maar voor het betere werk grijp ik vaak toch weer terug naar de platen van de 'grondleggers'. En Barracuda blijft tijdloos, dat geldt in mijn ogen niet voor Mandylion, hoe degelijk het album ook is. Iets met tijdgeest of zo.

avatar van gigage
4,0
Ik snap niet zoveel van de uiteenzettingen hierboven. Dus je hebt ca 10 platen in de kast?
Is populaire muziek niet sowieso gewoon ter consumptie over het algemeen?

avatar van Edwynn
4,5
Prachtalbum. Ik ben het over de jaren heen gaan herwaarderen na het een flinke periode links te hebben laten liggen. Dit doet me veel meer dan The Gentle Storm of VUUR.

4,5
Met Mandylion heb ik TG al weer een hele lange tijd geleden leren kennen. Ieder nummer op het album is gewoon erg goed. TG heeft zich natuurlijk ook door tal van anderen laten inspireren. Dan hoeft de muziek niet perse baanbrekend te zijn; ze steken wel met kop en schouder uit boven degenen door wie ze zich hebben laten inspireren.

avatar van Faalhaas
4,5
aeverhoog schreef:
Met Mandylion heb ik TG al weer een hele lange tijd geleden leren kennen. Ieder nummer op het album is gewoon erg goed. TG heeft zich natuurlijk ook door tal van anderen laten inspireren. Dan hoeft de muziek niet perse baanbrekend te zijn; ze steken wel met kop en schouder uit boven degenen door wie ze zich hebben laten inspireren.


Door wie hebben ze zich volgens jou laten inspireren dan?

4,5
Door wie hebben ze zich volgens jou laten inspireren dan?
Slowdive, Cocteau Twins en Dead Can Dance liggen voor de hand.

avatar van deric raven
4,5
Die laatste zeker

avatar van Faalhaas
4,5
aeverhoog schreef:
(quote)
Slowdive, Cocteau Twins en Dead Can Dance liggen voor de hand.


Ok helemaal mee eens op zich. Maar waarom steekt The Gathering met kop en schouders boven deze bands uit volgens jou?

avatar van Pitchman
5,0
'Fear the Sea t/m 'In Motion #2 mogen ze van mij op mijn begravenis draaien , zo hartverscheurend mooi! Zeker een van de beste nederlandse produkten ooit dit 'Mandylion'. Als deze muziek je niet in je ziel raakt weet ik het ook niet meer. Gewoon prachtig. Eigenlijk pure kunst. En die produktie en mix! De muziek dondert je oren hard in. Ja.... ik vind dit wel een goed album geloof ik. En na 8:27 in het nummer Sand and Mercury' komt de muziek tot zo een hoogtepunt dat ik er spontaan van moet janken zo mooi.

avatar van Timmy28
4,0
Draaide dit in de jaren 90 helemaal suf...kan niet eens een beste nr aanwijzen zo goed is alles nog steeds vind ik?

avatar van vigil
5,0
Dit meesterwerk van Nederlandse bodem is vandaag precies 25 jaar geworden!

avatar van Leptop
4,0
Alert vigil!

Proficiat met deze mijlpaal die heel veel mensen gelukkig heeft gemaakt (mezelf inclusief, hoewel enkele latere albums van dit gezelschap mij nog veel gelukkiger hebben gemaakt).

avatar van vigil
5,0
Leptop schreef:
hoewel enkele latere albums van dit gezelschap mij nog veel gelukkiger hebben gemaakt).

Ja maar die albums konden pas gemaakt worden doordat deze er gekomen is

avatar van Zagato
4,5
Ik zag vanochtend al de post van Anneke, hier ook terecht aandacht voor de kwart eeuw dat dit album bestaat. Unieke band die later nog veel meer moois zou produceren.

avatar van Don Cappuccino
4,5
Prachtplaat is dit. Ik ben nog niet verder in de discografie van The Gathering gedoken, maar deze heb ik twee jaar geleden bij de Kringloper gekocht en draai ik veel. Dit is (gothic)metal, maar wel met een dromerigheid die ik meer met Cocteau Twins en Dead Can Dance associeer. Anneke's vocalen zijn ook fenomenaal op deze plaat, ze kiest zanglijnen die zeker niet voor de hand liggen. Ook livebeelden van deze periode zijn genieten, ook fantastisch om Anneke met ontzettend veel plezier en met een hele grote glimlach op het podium te zien staan, dat is nog steeds zo bij haar.

avatar van Edwynn
4,5
Niet zomaar gothmetal. Gewoon trendsetter. Eerst op het gebied van melodieuze doom/death en met Mandylion op het gebied van de female fronted variant.

avatar van Johnny Marr
4,0
Heel sterk album. 4* met kans op een 4,5 in de toekomst. Een essential listen.

4,0
Heerlijk album is dit , Strange Machines was in eerste instantie het enige wat ik kende maar de rest is zeker even mooi op de stem van Anneke was ik al verliefd, Sand and Mercury is heerlijk

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Berichten verplaatst naar The Gathering

avatar van Cannabooze
4,0
The Gathering; zo'n band uit het genre, waar ik helemaal niks mee kan - dacht ik!

Zonder hierbij oneerbiedig naar de liefhebbers te zijn, noem ik dit genre altijd 'Efteling-metal'. Het heeft me nooit eerder kunnen bekoren.
Dat Mandylion een klassieker uit het genre is, moet toch ergens zijn blijven hangen. Zonder na te denken ging ik op een platenbeurs direct over tot aankoop. (Toegegeven: de prijs van 2 euro droeg hier aan bij.)

De sprookjesachtige geluiden - die ik toch wel in een prominente vorm hierbij verwacht had - blijven uit, of zijn smaakvol en subtiel onderdeel van de liedjes. Nergens gaat het echt 'over the top'. En dat maakt dit voor mij een stuk toegankelijker.

The Gathering brengt als een geoliede machine 8 uitstekende liedjes ten gehore. Natuurlijk is de stem van Anneke van Giersbergen hier de bindende factor.
Dat zij tot het beste wat Nederland vocaal te bieden heeft behoort, bewijst La Giersbergen op dit album.
Haar zangtechnieken zijn fenomenaal.
Toch weet ze me nergens echt te raken - in die zin: zelfs na een aantal keer luisteren, is géén woord blijven hangen.
Dat heeft voor mij meer met het genre te maken. Om het geweld vocaal te overstijgen moet je natuurlijk je spierballen tonen. Ik vind het prachtig en knap, maar het is precies de reden waarom het me nooit echt raakt.

Toch luister ik heel graag naar dit album en begrijp ik de status die het heeft. En dat voor een luisteraar, die hier doorgaans - met alle respect - ver weg van blijft.

avatar van Jazper
3,5
Cannabooze schreef:

Toch weet ze me nergens echt te raken - in die zin: zelfs na een aantal keer luisteren, is géén woord blijven hangen.
Dat heeft voor mij meer met het genre te maken. Om het geweld vocaal te overstijgen moet je natuurlijk je spierballen tonen. Ik vind het prachtig en knap, maar het is precies de reden waarom het me nooit echt raakt.


Misschien eens Souvenirs proberen. Minder geweld en spierballen en daar komt haar stem vind ik beter tot haar recht. En bovendien óók uitstekend wmb.

avatar van Edwynn
4,5
De term 'Eftelingmetal' heb ik in relatie tot The Gathering nooit begrepen. Als het nou om Carach Angren ging zou ik zeggen: ''ja". Maar niet bij deThe Gathering. Het zal wel te maken hebben met het feit dat het redelijk bombastische Strange Machine op de mainstream radio doorsijpelde en zich staande hield tussen allerlei hippe alternatieve gitaarbandjes en stoere urban muziek waarbij alles vooral heel sober en functioneel moest zijn.

avatar van Jazper
3,5
Edwynn schreef:
De term 'Eftelingmetal' heb ik in relatie tot The Gathering nooit begrepen. Als het nou om Carach Angren ging zou ik zeggen: ''ja". Maar niet bij deThe Gathering. Het zal wel te maken hebben met het feit dat het redelijk bombastische Strange Machine op de mainstream radio doorsijpelde en zich staande hield tussen allerlei hippe alternatieve gitaarbandjes en stoere urban muziek waarbij alles vooral heel sober en functioneel moest zijn.

Misschien was de vrouwenstem bij de zware gitaren een inspiratie voor bands die later wél 'Eftelingmetal' zijn gaan maken. Als een soort grondlegger van een genre waar ze zelf geen deel van uitmaakten...

avatar van Edwynn
4,5
Als men de opkomende gothic metal scene als Eftelingmetal bestempelt, misschien. Maar dan nog deel ik de mening niet.
Wat The Gathering betreft, waren ze wel degelijk onderdeel van die scene. En een grondlegger ook. Alleen toen anderen doorbraken, voer de band alweer een andere koers.

avatar van Castle
4,5
Misschien snap ik het “ opkomende” gothic metal niet, als ik Fields of the Nephilim - The Nephilim (1988) - MusicMeter.nl beluister wat is dan opkomend ?
Ontopic Mandylion, Anneke’s vocalen heeft hier een megastempel ,naast de goede composities, gezet.
Door posting net nog opgezet, heeerlijk.

avatar van Edwynn
4,5
Fields Of The Nephilim is echt iets heel anders dan de Within Temptations, Theatre Of Tragedies en de After Forevers enzo.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:48 uur

geplaatst: vandaag om 00:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.