Opeth - Still Life (1999)

Zweden
Label: Peaceville

1. The Moor (11:28)
  2. Godhead's Lament (9:50)
  3. Benighted (5:02)
  4. Moonlapse Vertigo (9:02)
  5. Face of Melinda (8:01)
  6. Serenity Painted Death (9:12)
  7. White Cluster (10:02)
avatar van Metal-D78
Alleen het intro al van The Moor ... meesterlijk! Jammer dat dit nummer nauwelijks live wordt gespeeld, danwel op eendvd van ze staat.

avatar van itbites
Inderdaad. Voor mij het hoogtepunt van de CD, helemaal vooraan! Wel inclusief de eerste riffs.

avatar van Wyverex
Heb hem gekocht met de 5.1 Stereo Mix, en ik vind het prachtig. Heeft geen inzinkingen, is altijd even sterk. Staat voor mij nog net ietsje hoger dan hun laatste meesterwerkje Watershed.
Mijn favoriet hier is ook The Moor

avatar van Sir Spamalot
Blackwater Park blijft mijn favoriet maar dit blijft indrukwekkend.

nicoot
Still Life onlangs in dubbeleditie aangeschaft (nutteloos, want ik kan thuis nergens surround 5.1 afspelen, tenzij dat in een computer zou lukken, iemand?), omdat het de enige versie aanwezig was in de winkel. O ja, misschien omdat ik 'm in Canada gekocht heb, dat het niet werkt? Crap...
The Moor is (voor mij) zonder twijfel het epische meesterwerk vandeze plaat. Aangezien het een conceptalbum is, plaats ik het meestal gewoon in de cd-speler zonder te kijken wat welk nummer is. Ik kan dus verder geen favorieten aanduiden, maar het geheel is van zeer hoogstaand niveau.

En zeggen dat ik met één van m'n vroegere accounts - zo'n jaar of 4 geleden - deze muziek nog zonder reden de grond inboorde met argumenten als "allez, dat geschreeuw kan je toch geen muziek noemen, this sucks!". Had het wel bij Cradle Of Filth geschreven, dat was zowat de enige bandnaam in het hardere genre dat ik van naam kende Ik weet nu wel beter.

Metal-D78 schreef:

Ja idd wat een intro. Het is echt ongelooflijk mooi.

Guardian of Isis
Hmmm, half sterretje eraf. Deze blijft niet zo goed hangen als Blackwater Park na tig keer luisteren, met uitzondering van natuurlijk The Moor, dat een meesterlijke compositie is en direct één van Opeth's beste. Ik hou van concept-albums, en het verhaal dat als rode draad door Still Life loopt is mooi als je de Wikipedia-pagina erop naleest, maar of het een uur nodig had om verteld te worden, weet ik nu ook niet echt. Zoveel gebeurt er eigenlijk niet in, iets waar BWP met zijn amalgaam aan verhalen rond éénzelfde thema geen last van had. Het huwelijk van zware metal met ingetogen akoestische stukken dat op de opvolger tot volledige ontplooiing zou komen, is hier wel al goed in ontwikkeling.

(Ik zit trouwens net aan White Cluster en wat een heerlijke solo's komen daar aan 6:28 toch plots uit het niets voorbij! Dat viel me al op vanaf de eerste keer luisteren. )

avatar van phantasia
Maandag the Moor live gehoord in de Royal Albert Hall! Meesterlijke, strakke, loepzuivere uitvoering!
Met Watershed en Blackwater Park wat mij betreft de hoogtepunten van deze band!

avatar van uffing
Groeibriljantje deze plaat. Ik wacht nog even met stemmen.

avatar van Kill_illuminati
Wat een heerlijke warme productie heeft dit album. Zelden hebben drums zo heerlijk geklinkt. Deze ga ik koesteren in de winter. Ik ben er maar eens aan begonnen. The Moor kende ik al en die is briljant. Martin Lopez is geweldig!

Edti: Dit met Ghost Reveries is een erg gezellige combinatie voor Halloween.

Poa
Een paar jaar geleden realiseerde ik me dat ik nog geen enkel metalalbum kende. Via een paar klikken op Bol.com kwam hier – in de vorm van Blackwater Park – verandering in. Destijds vond ik het al een prima album, maar het echte kwartje is vorige week gevallen. Geniale muziek. Sindsdien zit ik nogal in een Opeth-bui, waarin Ghost Reveries al de revue is gepasseerd (ook een erg sterk album) en nu dus deze Still Life.

Maar... Hoe vaak ik de plaat ook beluister, het wil maar niet ‘lukken’. Ik hoor de geweldige inventiviteit en afwisseling zoals op BP en GR gewoonweg niet. Riffs weten zich niet te onderscheiden en blijven niet hangen, en de sfeer had wat mij betreft (zeker met het oog op het albumconcept) wel wat donkerder gemogen.

Ik wil niet zeggen dat alles tegenvalt, het eerder genoemde intro van The Moor is bijvoorbeeld echt verbazingwekkend mooi. Ook delen van White Cluster zijn sterk. Misschien moet ik Still Life ook maar eens een paar jaartjes laten rijpen... Al heb ik het het gevoel dat het niet veel uit zal maken.

avatar van Kronos
Voor de liefhebbers van vinyl.

Poa schreef:
Maar... Hoe vaak ik de plaat ook beluister, het wil maar niet 'lukken'. Ik hoor de geweldige inventiviteit en afwisseling zoals op BP en GR gewoonweg niet. Riffs weten zich niet te onderscheiden en blijven niet hangen, en de sfeer had wat mij betreft (zeker met het oog op het albumconcept) wel wat donkerder gemogen. [...] Misschien moet ik Still Life ook maar eens een paar jaartjes laten rijpen... Al heb ik het het gevoel dat het niet veel uit zal maken.

Toch is dat best mogelijk. Alle albums van Opeth vragen hun tijd. Blackwater Park en Ghost Reveries zijn uiteraard weer een paar stapjes verder dan Still Life, maar toch valt hier ook heel veel te beleven en heeft het album, hoewel wat minder duister, een erg aparte sfeer. Vrij jazzy soms, vind ik. En de cleane vocals zijn, vooral bij samenzang, haast etherisch. De melodie van Benighted is mooi spookachtig.

Toen ik dit album twee jaar geleden kocht was ik er wel meteen enthousiast over, maar toch blijf ik het samen met andere Opeth albums nu nog altijd verder ontdekken en meer waarderen.

Ik kijk wel heel erg uit naar hun nieuwe voor najaar 2011.

Kronos schreef:

Ik kijk wel heel erg uit naar hun nieuwe voor najaar 2011.

Perfect voor de beginnende herfst, het gure weer, de regen en de dorre bladeren die bij vlagen langs je raam huishouden...

avatar van rock-rick
Mijn eerste plaat van Opeth. Dit album heeft mij grunts doen waarderen en daardoor een liefde voor Opeth bij mij gekweekt. Nu ben ik druk bezig met verzamelen, maar deze blijft toch speciaal voor mij. Ik plaats deze dan ook (nog) boven Blackwater Park; Morningrise komt daarentegen heel hoog in mijn waardering en mept deze misschien nog wel van zijn troon af.

rock-rick schreef:

Ghost Reveries al geprobeerd? Deze vormt samen met Still Life en BWP mijn top 3 In willekeurige volgorde, want die verandert wel af en toe (met Watershed als voornaamste concurrent ook).

nicoot schreef:

Misschien koop ik die wel als volgend Opeth album, maar ik denk dat ik voor Watershed ga, Burden vind ik namelijk zo'n mooi nummer en ook naar dat nummer Coil ben ik best benieuwd.

avatar van Kronos
Ik vind Watershed nog wat beter dan Ghost Reveries, maar voor velen is het omgekeerd. Vooral in het begin bleken veel mensen nogal wat moeite te hebben met Watershed, omdat het te fragmentarisch zou zijn. Wat het volgens mij niet is.

Het heeft er vast ook mee te maken wanneer je instapt en waar. Still Life bijvoorbeeld ben ik vooral de laatste tijd pas ten volle gaan waarderen. Ik snap nu waarom dit voor sommigen het beste album van Opeth is.

Kronos schreef:

Ik vind Still Life best een goed instap album, ik ben er zelf wel mee begonnen in ieder geval. Ik heb trouwens Watershed besteld. Hij ligt overmorgen als het goed is op de mat, ik kan niet wachten .

nicoot
Ik had ook last met Still Life in het begin. Ben zelf met Damnation begonnen (niet meteen representatief voor de rest van het oeuvre, al zit die Opeth-sfeer er wel duidelijk in en het schrikt de mensen niet meteen af) en daarna BWP denk ik. Still Life heb ik sinds een maand of 15 (pure gok, een goed jaar say) en die vind ik ook pas recent echt steengoed. Mooi zacht nummer (FoM) en uiteraard The Moor dat alles kapotscheurt. Om nog maar te zwijgen van de rest. Voor mij was SL dus bijzonder ontoegankelijk, waar Damnation en BWP hun geheimen sneller prijsgaven. Deliverance heb ik ook al 1,5 jaar en heb ik eigenlijk nog nauwelijks naar geluisterd... Word ik nu verbannen naar een of ander oord des verderf?

avatar van rock-rick
De aanschaf van Still Life was voor mij ook een gok, omdat ik toen nog een bloedhekel aan grunts had. Damnation kwam bij mij als tweede en die is wel erg goed, maar ik vind het niet echt een goed album om in de wereld van Opeth te stappen.

avatar van James Douglas
Nee, Damnation laat niet alle facetten horen die Opeth rijk is. Deze Still Life is wat betreft een betere instapper en vormt de opmaat naar de meesterproef Blackwater Park. Voor mij persoonlijk is het wat Opeth betreft dan ook afdoende. Die latere albums missen toch die sfeer en balans die BWB kenmerkten. Damnation is opzichzelf prima maar ik mis daar gewoon een beetje venijn. Het is inmiddels ook alweer lang geleden dat ik Still Life voorbij heb horen komen. In mijn herinnering waren The Moor en Face of Melinda de hoogtepunten. Wellicht volgt er later verslag.

avatar van musicboy2602
Zojuist de CD/DVD-versie met herzien artwork, notities van Akerfeldt himself en een prachtige hardkartonnen verpakking aangeschaft. Die is GEEEEEIL! (muzikaal trouwens ook geweldig )

James Douglas schreef:

Ik vind de nieuwe albums eerder vernieuwend. Opeth gaat niet door met het vertrouwde geluid, maar probeerd andere dingen uit, waardoor ik hele mooie dingen hoor die ik op BWP niet hoorde.

avatar van James Douglas
Waar zit die progressie volgens jou? Want van wat ik van die latere platen heb gehoord kan ik enkel als continuering van de sound omschrijven. Of is de toevoeging van toetspartijen het uitproberen van nieuwe dingen? Ik heb het idee dat ze de laatste paar albums gekozen hebben voor een meer ‘heavy approach’. Het zou naar mijn mening meer verrassend zijn als Opeth kortere en bondigere songs zou gaan schrijven. Nu nemen ze nog steeds ruim de tijd voor hetgeen wat zij willen vertellen. Dat komt op mijn oren nog wel eens gekunsteld over.

avatar van rock-rick
De toevoeging van toetspartijen was inderdaad voornamelijk de progressie waar ik het over had. Ik geef toe dat dat geen erg grote verandering is, maar ook de sfeer op Watershed is toch anders.

Ik vind bij Opeth de lange nummers best natuurlijk overkomen en niet geforceerd. Dat ze alle tijd nemen die ze nodig hebben en daardoor niet bang zijn een wat langer nummer te schrijven onderscheid ze juist van andere (death-metal) bands en zorgt er voor dat ook de rustige stukken goed tot hun recht kunnen komen.

Ik zou ook wel benieuwd zijn naar een album met wat kortere en bondigere songs, maar kan me dat bij Opeth nog niet heel anders voor me zien dan een Damnation 2. Ik hoop dat ze ons daar nog eens mee gaan verrassen.

avatar van Kill_illuminati
Ik zat mij dat ook voor te stellen. Een Opeth in de trand van Slayers Reign in Blood.

avatar van Kronos
Dan beluister ik wel een album van Bloodbath.

avatar van Kill_illuminati
Ik ken die band wel van naam maar niet van muziek dus ik moet maar zo gauw mogelijk luisteren.

avatar van Kronos
Door deelname aan die band zal er voor Mikael Åkerfeldt geen behoefte zijn om met Opeth die richting uit te gaan. Op het album Nightmares Made Flesh neemt Peter Tägtgren de grunts voor rekening, maar die moet er niet voor onder doen en ook dat album is dus een aanrader.