Spoon - Transference (2010)

Label: Merge

1. Before Destruction (3:17)
  2. Is Love Forever? (2:07)
  3. The Mystery Zone (4:59)
  4. Who Makes Your Money (3:44)
  5. Written in Reverse (4:18)
  6. I Saw the Light (5:32)
  7. Trouble Comes Running (3:05)
  8. Goodnight Laura (2:28)
  9. Out Go the Lights (4:36)
  10. Got Nuffin (3:58)
  11. Nobody Gets Me But You (4:56)
  12. Mean Red Spider * (3:06)
avatar van Zwaagje
Nog nooit van deze band gehoord tot ik vier nummers van hun nieuwe album via spotify hoorde. Mijn interesse is gewekt en ik ben met dit album begonnen. Wat een geweldige plaat is dit zeg! Het spelplezier en de urgentie spat er van af. Op gitaar georiënteerde muziek aangevuld met piano en syths. Drumwerk in dienst van de muziek en een heerlijk stuwende bas. Hoe heb ik dit kunnen missen? Daarnaast valt mij de afwisseling in liedjes en tempo op. De pauzes tussen de nummers zijn vaak kort gehouden waardoor ik van de ene wereld in de andere rol.
Na ongeveer 5 luisterbeurten 4,0; soms gaat nieuwe muziek weer snel vervelen of blijkt het juist nog meer te groeien. Voorlopig denk ik het laatste en zal ik mijn stem verhogen. In de toekomst de rest maar eens ontdekken; ik ga dan denk ik rustig terug in de tijd.

avatar van Tozifra
Ik had ook nog nooit van Spoon gehoord. Op basis van berichten op MuMe deze cd aangeschaft. Het was een prettige verrassing. Na track 11 stopte de cd niet en bleef het 10 minuten stil. Vervolgens kwam er een niet op de hoes vermelde bonus genaamd 'Mean Red Spider'.
Ben nu wel benieuwd naar andere albums.

Waarom eindigen sommige nummers (bijv. The Mystery Zone en Got Nuffin) zo raar, d.w.z. erg plotseling. Alsof er een stukje afgehakt is of plotsing het volume weggedraaid wordt. Niemand schrijft daar nochtans over hier, dus ligt het misschien aan mijn CD (misdruk?) ? De lengte van de nummers komt echter wel overeen met zoals hierboven en op de achterzijde vernoemd. Ik vind het op dit album erg storend werken in ieder geval, absoluut niet functioneel of zo en het doet afbreuk aan het geheel. Als het bedoeld is om lekker experimenteel/ lo-fi te klinken o.i.d. is het erg misplaatst, want Spoon is dat niet (meer). Zeker niet erg (ik waardeer Spoon zeer om wat ze wel zijn), maar dan luister ik wel naar de vroege Guided by Voices of Sebadoh... etc.
Verder wel een aardig album hoor, alhoewel zeker niet (één van) hun beste. En ze hebben erg fijne platen gemaakt; dit vind ik dan wel duidelijk een mindere in hun oeuvre.

Neen, dat is geen misdruk, al bestaat er effectief wel een volledige versie van The Mystery Zone (maar die stond niet op de CD maar wel op de vinyl versie). Bewuste stilistische keuze die ik interpreteer als complementair met de overheersende thematiek van de plaat en de lyrics die wat verwarder en onzekerder zijn dan op andere Spoon-platen.

OK, dacht al dat het geen misdruk was hoor. Ik vind het dan een slechte "stilistische keuze". Verward en onzeker ben ik ook wel eens, maar dan stop ik er ook niet zo maar plotseling mee...

avatar van Signals
Deze band heb ik pas vorig jaar ontdekt en heb alle albums nu nog eens beluisterd. Heel veel prettige nummers, toppers op dit album vind ik The Mystery Zone en Got Nuffin

avatar van Erwin.c
Nu dan toch weer The Mystery Zone mèt einde op nieuw uitgebracht vinyl. Ik vond de afgehakte versie eigenlijk leuker! Zo zie je maar.