Peter Gabriel - Scratch My Back (2010)

Label: EMI

1. Heroes (4:11)
  2. The Boy in the Bubble (4:29)
  3. Mirrorball (4:50)
  4. Flume (3:02)
  5. Listening Wind (4:24)
  6. The Power of the Heart (5:53)
  7. My Body Is a Cage (6:14)
  8. The Book of Love (3:54)
  9. I Think Its Going to Rain Today (2:36)
  10. Apres Moi (5:15)
  11. Philadelphia (3:48)
  12. Street Spirit (Fade Out) (5:06)
Misterfool
Ook muzikaal is dit verre van geldklopperij. Of je er nou van gruwelt of bij wegsmelt; dit is geen commerciële muziek.

Eveningguard schreef:
Ja want jij hebt natuurlijk gelijk. Het is het gemak waarmee alles maar wordt gecoverd en het gebrek aan inspiratie. Liedjes schrijven kost heel veel tijd.

Het is gewoon onzin wat je zegt. Enig idee hoeveel het kost een orkest mee op toernee te nemen? Als Gabriel geld had willen binnen harken, was een plaat en tour als deze wel het laatste waar hij mee op de proppen was gekomen.

Dat je het geen mooie plaat vind is prima, maar ga dan geen drogredenen lopen verzinnen om je mening kracht bij te zetten.

avatar van Yann Samsa
Second that!

avatar van Broem
Mooie discussie over het fenomeen Peter Gabriel. Ik heb een tijdje geworsteld met dit Scratch my Back album. Wat na vele luisterbeurten overblijft is toch wel de waardering voor de originaliteit (gedurfde uitspraak bij een coveralbum) van dit album. Het is zijn interpretatie van songs die hij mooi vindt. De manier waarop is, op zijn zacht gezegd, gedurfd en daardoor alleen al de moeite waard. Natuurlijk telt mee dat het PG is die dit album heeft gemaakt. Volgens mij telt de wil om snel geld te verdienen voor deze man niet meer mee. Hij is echt wel 'binnen' en daardoor onafhankelijk w.b. zijn inspiratie. Verder een album die w.b. audiofiele kwaliteiten zijn weerga niet kent. Wonderschone produktie.

avatar van Stijn_Slayer
Een nummer helemaal omgooien, het arrangeren, kan bovendien net zoveel tijd kosten als het schrijven van een nieuw nummer. Het is niet zo dat Gabriel de bladmuziek heeft geregeld en het orkest dat maar letterlijk liet naspelen.

avatar van Broem
Stijn_Slayer schreef:

Precies. Vandaar ook mijn opmerking dat het erg origineel is gedaan en ik daar bewondering voor heb. Met hetzelfde gemak had hij nieuw werk geschreven. Dat hij dat niet heeft gedaan kenmerkt de echte artiest in hem. Compleet onafhankelijk en gedreven door inspiratie.

Broem schreef:

Klopt weliswaar maar nu wordt het de hoogste tijd voor nieuw materiaal!!

avatar van vigil
Stijn_Slayer schreef:

Amen...

Verder hoop ik natuurlijk ook op nieuw materiaal

Veel reacties zijn herkenbaar, Scratch My Back is geen makkelijk album dat je zo even wegluistert. Het fragiele punt, vind ik, is Gabriels stem, die sommige songs onvoldoende weet te dragen, zoals in Flume en in Philadelphia. Dat doet enigszins afbreuk aan de originele aanpak, met het orkest en de ingrijpend verandere arrangementen. Toch: Scratch My Back onderhoudt wel. Ik heb er een tijd intensief naar geluisterd, en zet hem nog steeds wel eens op: lekker traag en gedragen. Erg mooi vind ik de tragiek van The Boy In The Bubble, de kracht van My Body Is A Cage en de intensiteit van I Think It's Going To Rain Today. Stuk voor stuk nummers die ook als origineel al de moeite waard waren, maar met Gabriels interpretatie nog beter uit de verf komen.

avatar van devel-hunt
Na Scratch my back en new blood wordt deze als triologie afgerond met de cd 'And I Scratch yours". Deze cd komt op 2 september uit.

Op 'And I Scratch yours' coveren de artiesten die op scratch my back staan een nummer van Gabriel, en geven daar een geheel eigen interpretatie aan.
Ben benieuwd waar Bowie mee gaat komen.

avatar van musician
Ben benieuwd wanneer Peter Gabriel eindelijk weer eens met een zinvol vervolg op Up gaat komen!

avatar van vigil
devel-hunt schreef:
Ben benieuwd waar Bowie mee gaat komen.

Nou eehhh met niks... Was overigens al langer bekend hoor dat Bowie en Radiohead niet met het vervolg zouden meedoen.

I Don't Remember - David Byrne
Don't Give Up - Feist feat. Timber Timbre
Solsbury Hill - Lou Reed
Biko - Paul Simon

avatar van devel-hunt
Deze setlist mag er ook wel zijn. Jammer dat Bowie heeft bedankt, de arogante ...
Maar er is een andere David voor in de plaats gekomen, en zeker niet de minste.

avatar van heicro
musician schreef:

Ik vind dit album heel zinvol. Covers met een eigen interpretatie, uniek en gedurfd.

avatar van Eveningguard
1,5
Gedurft? Ja. Maar de instrumentatie is wel zeer eentonig.

avatar van Leptop
Da's een keuze die past bij de stijl. Niks mis mee wat mij betreft.

avatar van musician
heicro schreef:

Iedere artiest gaat een keer op een zekere leeftijd aan het coveren, zo soit, wat mij betreft. Zelden is het ook echt leuk, dus Gabriel vormt hier geen uitzondering.
Maar om daar nu drie albums op deze wijze mee bezig te zijn.....

Ja, de gemiddelde Peter Gabriel liefhebber is verwend, dat krijg je met albums als Up en Us en dan alles wat we zo goed van hem kennen uit de jaren '80.

Ik ben er ook van overtuigd dat Peter Gabriel ons nog eens zal trakteren op een mooi eigen nieuw album dat elke concurrentie weer voor even de mond snoert. Maar dat zal geen album zijn dat zal lijken op Scratch my back of New blood.

De vraag is dus niet óf we zo'n album zullen krijgen alleen de vraag is wannéér we dat album eindelijk mogen verwachten.

avatar van goldendream
Hoe vaker ik het album beluister, hoe beter ik het vind.

ondanks dat ik het een mooi album vind hoop ik toch op weer eens een echt ouderwets Gabriel album

avatar van Supersid
Hoe vaker ik het album beluister, hoe beter ik het vind.

Helemaal mee eens! Ondertussen is dit album uitgegroeid tot een bescheiden pareltje...

avatar van Robertoooooh
Wonderschoon album met sfeervolle vertolkingen van liedjes van bandjes waar ik zelf dus op een enkele na geen nummer van kende. Heerlijk de oogjes dicht en onderdompelen maar!

WPE
Dit is op zijn minst een apart album te noemen van Peter Gabriel. Heel sfeervol, en een heel eigen interpretaties van bestaande nummers. Je moet er wel voor in de stemming zijn om er naar te luisteren, en af en toe zak je weg in de "zachtheid" van de muziek, maar het is ontegenzeggelijk erg mooi...

avatar van IntoMusic
Apart... Is ook het eerste wat ik dacht na het beluisteren van dit album. Totaal anders dan wat ik van Gabriel gewend ben, maar op één of andere manier wel bijzonder te noemen. In tegenstelling tot Roberto ken ik wel alle nummers, alleen zijn die zo uit hun verband getrokken dat je bij sommige pas na een minuut door hebt welk nummer het is (als je natuurlijk niet naar de tracklijst kijkt ).
Het is zo apart, dat ik nog even geen stem weet uit te brengen. Nog een paar maal beluisteren.

avatar van Fathead
Hier en daar word ik wel geraakt door de nummers, vooral de covers van Arcade Fire, Lou Reed en Talking Heads vind ik tof. Maar als geheel blijft het album onder een soort stolp van strijkers liggen. Dat maakt de plaat als geheel toch maar moeilijk te verteren.

avatar van Chameleon Day
Niets is minder waar. Prachtig die stolp van strijkers!

avatar van meneer
Het nummer “My Body is A Cage” wordt mooi toegepast in de, voor mij, zeer te waarderen serie Dark - Seizoen 2 (2019) - TvMeter.nl. Het nummer komt in de finale van de laatste aflevering en echt op z’n Gabriels.