Eagles - Hotel California (1976)

Label: Asylum

1. Hotel California (6:30)
  2. New Kid in Town (5:04)
  3. Life in the Fast Lane (4:46)
  4. Wasted Time (4:55)
  5. Wasted Time [Reprise] (1:22)
  6. Victim of Love (4:11)
  7. Pretty Maids All in a Row (4:05)
  8. Try and Love Again (5:10)
  9. The Last Resort (7:25)
  10. Take It Easy (Live) * (4:47)
  11. Take It to the Limit (Live] * (5:18)
  12. New Kid in Town [Live] * (4:52)
  13. James Dean [Live] * (3:49)
  14. Good Day in Hell (Live] * (5:28)
  15. Witchy Woman (Live] * (4:20)
  16. Funk#49 [Live] * (4:03)
  17. One of These Nights (Live] * (3:52)
  18. Hotel California [Live] * (6:49)
  19. Already Gone [Live] * (5:51)
avatar van Marco van Lochem
Het laatste nummer van de voorloper van het album “HOTEL CALIFORNIA”, “ONE OF THESE NIGHTS”, dat in juli 1975 verscheen, is “I WISH YOU PEACE”, de laatste bijdrage van Bernie Leadon. Mede oprichter Leadon had aangegeven de band te willen verlaten, aangezien de country invloeden met elk album minder werden. Met de tekstregel “I Wish You Peace When Times Are Hard, A Light To Guide You Through The Dark” wenste de zanger/gitarist zijn (voormalige) bandleden veel geluk en voorspoed. Hoe hard de overgebleven adelaren dit nodig zouden hebben, had niemand in 1975 kunnen voorspellen. Het echt grote internationale succes moest dan ook nog komen en dat kwam er met “HOTEL CALIFORNIA”, dat op 8 december 1976 werd uitgebracht. Een album dat de klasse en kwaliteiten van de band in zijn totaliteit liet zien en horen, maar het was vooral zanger/drummer Don Henley die de touwtjes stevig in handen genomen had. Van de 9 songs op het vijfde album van de Amerikanen schreef Henley aan 7 mee, zingt hij op 5 de lead vocals, daar waar de andere 4 slechts 1 keer in de schijnwerpers mochten staan. Behalve Don Felder, die mocht niet één keer de lead vocalen voor zijn rekening nemen. Hij wilde dat wel graag, heeft ook “VICTIM OF LOVE” ingezongen, maar Henley heeft er eigenhandig voor gezorgd niet Felder, maar hijzelf te horen is op het album. Dit zette kwaad bloed, maar werd omwille van het succes nog niet op de spits gedreven. Prijsnummer is natuurlijk de opener van het album, titelnummer en classic rock song “HOTEL CALIFORNIA”. Met de basis van Felder, die met een reggae-achtig akoestisch gitaarpartij kwam, werd het nummer door Henley en zanger/gitarist/toetsenist Glenn Frey uitgebouwd tot het 6 en een halve minuut durende monument, waarbij Frey verantwoordelijk is voor de tekst. Hoe mooi het eerste deel ook is, het hoogtepunt zijn de gitaarsolo’s van Felder en gitarist/zanger Joe Walsh, die de vervanger van Bernie Leadon was. Die gitaarsolo behoort wat mij betreft bij de meest invloedrijkste en beste solo’s allertijden. Vooral het deel als Felder en Walsh gezamenlijk hun gitaren laten gieren...verbluffend mooi! “NEW KID IN TOWN” was destijds de tweede single en top 10 in Nederland, in Amerika was het de eerste single en bereikte het, net zoals het titelnummer, de eerste plaats in de Billboard Hot 100. Prachtig midtempo nummer met geweldige zang van Frey. “LIFE IN THE FAST LANE” geeft aan waar de heren zich op dat moment in bevonden, leven met heel veel geld, vrouwen, drank en drugs. Een lekkere rocker met prachtig gitaarwerk van Walsh. “WASTED TIME” staat er in een vocale en in een korte instrumentale versie op. Een prachtig, soms zwaar aangezette ballad met de soms breekbare karakteristieke stem van Henley die het nummer naar grote hoogte brengt. “VICTIM OF LOVE” is het reeds gememoreerde nummer dat Henley zich vocaal heeft toegeëigend. Een rocksong met geweldig gitaarwerk en een heerlijk aanstekelijk ritme. “PRETTY MAIDS ALL IN A ROW” was de eerste bijdrage van Joe Walsh bij zijn nieuwe werkgever. Een weergaloos mooi liedje, een heerlijke melodie, die breekbare stem van Walsh en met prachtige slide gitaar bijdragen. Eén van mijn persoonlijke hoogtepunten van “HOTEL CALIFORNIA”. “TRY AND LOVE AGAIN” is de laatste bijdrage van oerlid en bassist Randy Meisner. Het is een prachtig nummer, schitterend gezongen door zijn wat hoge stem en met een mooie solo halverwege. Tijdens de tour die na het uitbrengen van dit album volgde, kreeg Meisner een steeds grotere hekel aan het zingen van “TAKE IT TO THE LIMIT” van het vorige album, wat ruzies veroorzaakte en uiteindelijk het vertrek uit de band betekende. Het sluitstuk is “THE LAST RESORT”, weer van Don Henley en een prachtig, bijna 7 en een halve minuut durende gospelachtige countryrock song. Het is een aanklacht tegen de mensheid die delen van de wereld kapot maakt. Met passende pedal steelgitaar, door Felder, bouwt het nummer langzaam maar zeker op tot een weergaloos mooie climax. Voor mij het hoogtepunt van het album. De betekenis van het album heeft al veel mensen hoofdbrekens bezorgd. Volgens mij kun je er een paar dingen uithalen. Allereerst hoe “wij” met het rijke leven omgaan. Decadentie, kapitalisme en de gevolgen daarvan, zoals aantasting van het milieu en de natuur. Daarnaast hebben ze ook willen aangeven hoe hun leven in het rijke westen (lees: de upperclass) eruit ziet, met alle geneugten die de mensheid, en dus ook de Eagles, tot zich nemen, zoals drank en drugs. Ze zitten als het ware vast in dat leven, getuige de zin in het titelnummer, “You Can Check Out Any Time You Like, But You Can Never Leave”. Het gebruik van verdovende middelen en groter wordende ego’s, zorgden ervoor dat het 3 jaar duurde alvorens de band een nieuw album uitbracht, met de toepasselijke titel “THE LONG RUN”. De tour die daarop volgde was er één met veel ruzies, wat uiteindelijk in het stoppen van de band resulteerde. In 1994 kwamen ze weer bij elkaar, ondanks dat ze altijd volhielden weer bij elkaar te komen “When Hell Freezes Over”. De verschillen waren aan de kant gezet en de bezetting bestond uit die van 1979, Henley, Frey, Walsh, Felder en Timothy B. Schmit, vervanger van Meisner. In 2001 werd Felder ontslagen, in 2016 overleed Frey, maar de Eagles vliegen nog steeds.

avatar van rider on the storm
Het is mei 1977 en Ik heb de elpee Hotel California al aardig grijs gedraaid. Het prachtige epos waarin de Eagles de muziekindustrie in de jaren 70 en alles wat het met zich meebracht bezingen. Hierbij wordt vooral de genotzucht aan de Californische kust, met zijn beruchte drugscultuur, onder de loep gelegd. En dit toch wel zware onderwerp wordt omlijst met prachtige muziek. Muziek die mij in ieder geval heel wat doet.

De Eagles doen in mei 1977 Nederland aan in het kader van de Hotel California tour. Het zou toch mooi zijn als ik daar een kaartje voor zou kunnen bemachtigen. Om deze fraaie lp live uitgevoerd te horen.

Het geluk is met mij, de oudere broers van vrienden hebben (ook) voor mij een kaartje geregeld. Nog mooier, ze gaan met de auto en wij mogen met ze meerijden. Op naar Rotterdam Ahoy.

Je begrijpt dat mijn verwachtingen hoog gespannen waren..

Die werden niet teleurgesteld. Een prima sfeer in de zaal, een topband met topmuzikanten op het podium en wat een heerlijke live sfeer. Ik kan mij nog herinneren dat de recensies naderhand niet zo lovend waren....in mijn ogen onbegrijpelijk.

Ik kan mij nu nog na bijna 40 jaar het moment voor de geest halen dat de eerste akkoorden van Hotel California worden aangeslagen. Kippenvel......nu nog steeds na al die jaren en vele draaibeurten verveelt de plaat mij niet en draai ik hem nog met heel veel plezier. Een plaat die ik mee zou nemen naar een onbewoond eiland.

5-sterren plaat.

avatar van dominicano fonso
Een wisselvallig album. De eerste drie nummers zijn goed maar de laatste nummers vind ik wat minder.

avatar van MIAB
Hotel California en The Last Resort zijn absolute krakers op dit album. Ik heb ook een very best of CD van de Eagles gehaald. Die is waanzinnig fijn om te luisteren. Deze krijgt een 4*

Hotel California (6:30) 5,0
The Last Resort (7:25) 4,5

avatar van TEQUILA SUNRISE
Goed bezig Arnold!

avatar van dumb_helicopter
Genietbaar album, maar heeft voor mij soms wat te weinig weerhaakjes om echt goed binnen te komen. Het titelnummers is natuurlijk een classic van formaat.

avatar van metalfist
Tjah, hoe kun je een review bij het album Hotel California starten zonder stil te staan bij het gelijknamige nummer. Bijna een halve eeuw later nog altijd het nummer dat in Classics Top zoveel minstens in de top 10 staat en een nummer waar ik een haat/liefde verhouding mee heb. Langs de ene kant zijn er absoluut betere nummers (en neen, dan heb ik het niet over Bohemian Rhapsody of Stairway to Heaven) maar langs de andere kant: het nummer doet me nog altijd wel iets. Je waant je echt in de wereld die de Eagles scheppen en die solo op het einde blijf ik na al die jaren nog altijd uitmuntend vinden. Toch is het album Hotel California meer dan alleen het gelijknamige nummer. New Kid in Town blijft een wondermooi nummer en het ietwat funky getinte Life in the Fast Lane doet het ook wel goed. Daarna lijkt het echter allemaal wel een beetje in te zakken. Wasted Time en de Reprise hebben nog hun goede momenten, maar eigenlijk passeren de nummers als een kabbelend riviertje voorbij en veer ik pas terug rechtop wanneer The Last Resort wordt gestart. Het langste nummer op de plaat maar net zoals de openingstrack raakt het de juiste snaar. Ergens hebben ze met het opstellen van de trackvolgorde dan wel een uitstekende beslissing gemaakt. Opener met een knaller van formaat en dat kan ook gezegd worden van de afsluiter. Het zorgt er toch voor dat ik het album uiteindelijk toch altijd volledig beluister.