Eagles - Hotel California (1976)

Label: Asylum

1. Hotel California (6:30)
  2. New Kid in Town (5:04)
  3. Life in the Fast Lane (4:46)
  4. Wasted Time (4:55)
  5. Wasted Time [Reprise] (1:22)
  6. Victim of Love (4:11)
  7. Pretty Maids All in a Row (4:05)
  8. Try and Love Again (5:10)
  9. The Last Resort (7:25)
  10. Take It Easy (Live) * (4:47)
  11. Take It to the Limit (Live] * (5:18)
  12. New Kid in Town [Live] * (4:52)
  13. James Dean [Live] * (3:49)
  14. Good Day in Hell (Live] * (5:28)
  15. Witchy Woman (Live] * (4:20)
  16. Funk#49 [Live] * (4:03)
  17. One of These Nights (Live] * (3:52)
  18. Hotel California [Live] * (6:49)
  19. Already Gone [Live] * (5:51)
avatar van TEQUILA SUNRISE
Tja zou je verwachten maar las zojuist op hun website dat het toch echt dit jaar is.

Al jaren in het bezit ,maar ik weet nog steeds niet wat ik er nou mee aan moet .Het stoort me niet ,maar ik veer ook nergens op. Uitermate verzorgd maar daardoor ook vlak en saai .Ik hoor hierin niet de klassieker die anderen er wel in horen. Das geheel mijn manco. Ik schrijf hem nog niet af maar voor nu kom ik krap aan de 3 sterren .

avatar van TEQUILA SUNRISE
Morgen de opgepoetste versie in huis halen met een aanvullende live CD er bij
Ik hoor hier niets saais in terug maar smaken verschillen.

avatar van vielip
Ik zat laatst de docu's 'The history of the Eagles' op Netflix te kijken. En na het nummer al duizenden keren gehoord te hebben, het al jaren terug in het hokje 'dood gedraaid' te hebben geplaatst en te bestempelen als 'het is een klassieker maar.....', viel me ineens op hoe mega fantastisch de gitaar partijen in Hotel California zijn! Natuurlijk, de solo's op het einde reken ik al jaren tot de besten ooit. Maar het viel me nu pas op hoe geweldig de gitaar partijen zijn die onder de zang in de coupletten worden gespeeld. Vanaf 'There she stood in the doorway' en verder zeg maar. Ik weet het, beetje laat (ahum) maar tjonge wat mooi is dat zeg! Of het kwam doordat ik de live beelden uit '77 er voor het eerst sinds jaren weer eens bij zag? Ja dat zal zeker mee hebben gespeeld. Fantastisch om Felder en Walsh tegenover elkaar te zien staan spelen. Ze gaan helemaal op in hun eigen partij en spel. Twee totaal verschillende gitaristen; Felder bijna op het laconieke af. Schud de ene na de andere lick schijnbaar achteloos uit z'n mouw. En daar tegenover Walsh; zwoegend, zwetend, de verbetenheid op z'n gezicht. Maar zeker net zo fantastisch als Felder. En wat vult het elkaar mooi aan. Nee, het is me weer helemaal duidelijk; Hotel California mag van mij weer op 1 in de top2000!

avatar van TEQUILA SUNRISE
Ik kan je de geremasterde 40th anniversary dubbelCD aanbevelen Vielip!, geluidskwaliteit van de originele plaat is een stuk beter.
Maar waar ik vooral blij van wordt is een geweldig live concert uit 1976 voor het verschijnen van deze plaat, Felder en Walsh zijn hier uitstekend op dreef en maken er een stevige plaat van, dit zal jou zeker bevallen!
Overigens met nummers die ik live nog niet in mijn bezit had zoals James Dean & Good Day In Hell.
Grappig is ook het nummer Hotel California , het publiek reageert heel lauw omdat ze er nog niet bekend mee zijn, dit was later wel anders
Info CD 2:Live at the Los Angeles Forum, October 20-22 1976.
Take It Easy/ Take It To The Limit/ New Kid In Town/ James Dean/ Good Day In Hell/ Witchy Woman/Funk #49/ One Of These Nights/ Hotel California/ Already Gone
Absoluut een hebbedingetje voor de Eagles adepten onder ons.

Oké bedankt voor de tip
Geweldig rijtje nummers trouwens op cd 2!

avatar van TEQUILA SUNRISE
Met een nieuwe koptelefoon deze remaster beluisterd, heerlijk geluid bij een topplaat, volle mep had die al maar die live CD is een echte bonus

Oh dan ga ik die maar eens snel draaien ( heb hem al een tijdje)

avatar van gaucho
Volgens mij is-ie net uit, die nieuwe remaster. Ik ga 'm waarschijnlijk wel kopen, alleen al vanwege het extra live-album uit '76. Maar ik ben ook wel benieuwd of het geluid van het originele album merkbaar verbeterd is. Als ik TEQUILA SUNRISE mag geloven, is dat dus inderdaad het geval? Of lees ik nou 4 berichten hierboven dat de originele uitgave een stuk beter is? Wellicht kun je er wat meer over uitweiden?

avatar van TEQUILA SUNRISE
Ben geen audiofiel, maar het geluid van de remaster klinkt zuiverder en ook de live CD is van zeer goede geluidskwaliteit, ben er in ieder geval heel blij mee.

avatar van Kondoro0614
Ik denk dat dit met het debuut wel één van de populairdere albums is die de 'Eagles' naar buiten hebben gebracht. Ik kan hier niet van mee praten aangezien ik natuurlijk niet de beste kennis over deze heren heb, de meeste platen van hun (vijf) heb ik in de kast staan maar echt héél veel aandacht heb ik er nog niet aan gegeven. Aangezien ik altijd dacht dat de muziek van deze mannen mij nooit echt kon pakken, en dat bleek maar weer als ik nu zo terug kijk. Maar, we mogen zeker niet klagen en ook over 'Hotel California' ben ik uiteraard niet negatief. Ik denk dat dit wel het bekendste is wat de mannen hebben gemaakt, de titelsong kom je natuurlijk overal tegen maar blijft nog steeds fantastisch elke keer als ik het weer luister. Zo was vandaag onder andere ook 'New Kid In Town' op de radio, die in de top 500 bevond van Radio Veronica en ook dat nummer is zeker niet te missen.

Dit is eigenlijk wel het type album waarop ik eerder doelde in mijn meningen, wat meer het rockgeluid wat ik toch voornamelijk had gedacht onder de naam van de 'Eagles'. Ik mag de platen dan hier wel thuis hebben liggen (zoals ik al zei), ze behoren echter niet tot mijn eigen persoonlijke collectie (maar die van mijn broer) dus ik luisterde er maar zelden naar. Ik heb me dus vooral een verkeerde beeld gegeven van de Eagles en ik denk dat ik ze nog maar eens vaker de kans moet gaan geven, misschien ga ik er dan wat meer van houden.

Goed, dan even de persoonlijkheidskwestie daar gelaten: 'Hotel California' is natuurlijk een prachtig album, alles klinkt perfect en de heren zijn in topvorm. Ik ben het eens met het geen wat ik eerder las bij het vorig album: de heren kennen een uitstekende kwaliteit en die vond ik er wel boven uit komen. De eerder opgenoemde nummers zijn wel twee van mijn favorieten maar, daar mag 'Life In The Fast Lane' zich ook bijvoegen en, 'The Last Resort'. Ook twee uitstekend goeie nummers. De rest van de album is natuurlijk ook erg goed, alleen de opgenoemde nummers vond ik toch wel wat beter er uit komen. Echter twijfel ik ontzettend erg over de goedheid van dit album en hun debuut die ik ook prachtig vind. Ik denk dat ik die net een tikkeltje sterker vond overkomen alleen ook dit album staat erg sterk in zijn schoenen. Een moeilijke keuze al zeg ik het zelf.

Voorlopige tussenstand:
01. Eagles
02. Hotel California
02. Desperado
03. One of These Nights
04. On The Border

avatar van Wandelaar
O wat vinden we het ook dit jaar weer een prachtig album in Nederland!
De noteringen in de Top 2000 op een rij:

Hotel California op nummer 2
The Last Resort (139)
New Kid in Town (803)
Wasted Time (1856).

avatar van TEQUILA SUNRISE
The Last Resort hoort toch wel minimaal 129 plaatsen te klimmen, mis toch nog wel wat juweeltjes van de heren in de top 2000: I Can"t Tell You Why en Waiting In The Weeds☹️

avatar van gaucho
Tja, New kid in town zou wat mij betreft ook wel een plek of 600 hoger mogen staan, maar zo hebben we allemaal onze voorkeuren. Want dat blijft een prachtig gearrangeerd nummer, inclusief geweldige vocale harmonieën.

Wat ik wel leuk vind aan de Top 2000 van de laatste jaren is dat je duidelijk kunt merken dat albums die de tand des tijds hebben doorstaan nog steeds veel beluisterd worden, door meerdere generaties. En dat daardoor niet alleen de gekende singles, maar ook veel meer albumtracks tot de lijst doordringen. Dat maakt het leuker - en in elk geval minder voorspelbaar - om naar die lijst te luisteren. Al blijven de bovenste honderd a tweehonderd nummers natuurlijk altijd het feest der herkenning dat ik graag oversla, wegens te vaak gehoord...

avatar van Wandelaar
New Kid in Town blijft een fijn nummer, waar ik altijd even van opfris na de lange meanderende gitaarsolo van het loom-zware titelnummer. Dat is natuurlijk ook wel de sfeer van het bizarre hotel waar je wel binnenkomt maar nooit meer weggaat, dat begrijp ik, dat kan niet vrolijk eindigen. Maar toch: liever New Kid als prijsnummer.

Zeer fraai album, Joe Walsh is wellicht een fijne gitarist, maar "Life In The Fast Lane" is niet aan mij besteed. Zijn zang enerveert, het nummer houdt niet lang stand.

jorisvandestraat schreef:

Life in the Fast Lane is ook een typisch Joe Walsh nummer. Joe was al goed bezig op albums als; So What, Barnstorm en the Smoker...

avatar van gaucho
...maar het nummer wordt natuurlijk gezongen door Don Henley. Al wordt Walsh wel genoemd als belangrijkste songwriter.

Prima derde single van het album, al kan ik me meer vinden in de vaststelling van Wandelaar hierboven. ook ik verwelkom New kid in town graag na het overigens geweldige gitaarduel van het titelnummer dat eraan vooraf gaat.

Als ik dit album opzet, sla ik het eerste nummer vaak over. Op Hotel California (de song) ben ik wel zo'n beetje uitgeluisterd; te vaak gehoord. New kid in town daarentegen blijft fris klinken Prachtige vocale harmonieen, hemels gewoon. En ook de arrangementen zijn vreselijk goed; als ik me goed herinner kreeg de groep daar destijds terecht een Grammy Award voor.

Edit: Yup, klopt. Wiki meldt dat New kid in town een Grammy kreeg voor 'The Best Vocal Arrangement for Two or More Voices'.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Hotel California overslaan? draai het nummer eerst 2x maal alvorens met New Kid In Town verder te gaan.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Eens met Neil Peart, Joe Walsh solo en met Barnstorm & The James Gang is absoluut de moeite waard.

avatar van TEQUILA SUNRISE
1 juni a.s ga ik in de ziggo dome aanschouwen of de heren zonder Glenn Frey nog hoge ogen kunnen gooien.

avatar van devel-hunt
TEQUILA SUNRISE schreef:

Ik wens je uiteraard heel veel plezier, maar voor mij blijft het toch als the Beatles zonder John Lennon, de Stones zonder Keith en Fleetwood Mac zonder Lindsey Buckingham.

Enige schrale troost is dan misschien dat er wel een Frey op het podium staat.
Maar wat mij betreft is de betreurde Glenn te veel verbonden aan de groep.
1x gezien na het Hell Freezes Over avontuur. Gelukkig was Don Felder er toen ook nog bij.
Voor mij dus geen Eagles meer.

TEQUILA SUNRISE schreef:

Ik zag ze toen net Hotel California uit was in Ahoy. Super gaaf. Maar ja dat is alweer 30 jaar geleden Joe Walsh was er net bij.

avatar van vielip
Dan zal het eerder 40 jaar geleden zijn gok ik?!

devel-hunt schreef:

Dank je wel, we gaan het beleven, kan je gedachtengang overigens prima volgen Devel. Fleetwood Mac zonder Buckingham is voor mij zeker een brug te ver, bij Eagles heb ik even getwijfeld, maar niet heel erg lang

avatar van Droombolus
Neal Peart schreef:

vielip schreef:
Dan zal het eerder 40 jaar geleden zijn gok ik?!

Daar hep je helemaal gelijk op vielip ........ ik was daar ook, al wist ik daar vooraf weinig van.
Ik was 's middags op een resepsie met de drummert van m'n (toen) eigen band. Die zou samen met een vriend gaan, maar kreeg een telefoontje dat z'n vrouw ging bevallen. Of ik misschien met de vriend mee wou ..........