Queen - Greatest Hits II (1991)

Rock / Pop
Label: Parlophone

1. A Kind of Magic (4:22)
  2. Under Pressure (3:56)

met David Bowie

3. Radio Ga Ga (5:43)
  4. I Want It All (4:01)
  5. I Want to Break Free (4:18)
  6. Innuendo (6:27)
  7. It's a Hard Life (4:09)
  8. Breakthru (4:09)
  9. Who Wants to Live Forever (4:57)
  10. Headlong (4:33)
  11. The Miracle (4:54)
  12. I'm Going Slightly Mad (4:07)
  13. The Invisible Man (3:58)
  14. Hammer to Fall (3:40)
  15. Friends Will Be Friends (4:08)
  16. The Show Must Go On (4:23)
  17. One Vision (4:02)
avatar van Brunniepoo
ricardo schreef:

Net als I is dit een must have voor iedereen die ook maar een beetje met muziek heeft.

Als je daarmee bedoelt dat iedereen die ook maar een beetje van muziek houdt iets van Queen moet hebben, dan ben ik het met je eens. Mensen die veel van muziek houden hebben gewoon de albums waar deze nummers vanaf komen en hebben dus deze cd niet nodig.
Waarbij overigens wel opgemerkt dat, in tegenstelling tot veel andere bands, de hits van Queen ook vaak de betere nummers van de cd's waren.

avatar van musician
Met de hakken over de sloot 4****

Omdat, over het algemeen genomen, inderdaad het betere singles werk van de jaren '80 en begin jaren '90 op deze cd is terug te vinden.

De aanwezigheid van de slechtste nummers van A kind of magic (de titelsong, Friends will be friends) en I want to break free zal ik de samenstellers dan maar vergeven. Het was nu eenmaal een grote hit.

Maar ik kan mij er geen voorstelling van maken dat er liefhebbers zijn die I want to break free op hetzelfde niveau plaatsen als Killer queen of Somebody to love. Maar ieder zijn smaak, uiteraard.

Dit albums is inderdaad overbodig als je alle albums van Queen al hebt.

avatar van ricardo
A Kind Of Magic vind ik anders wel een geweldig nummer, vooral met dat aparte keybord of wat dan ook maar geluid in het midden. En I Want To Break Free heeft een erg lekker in het gehoor liggende catchy deun vind ik, voor mij net als de andere hits van Queen een super nummer. Ik vind echt ieder nummer goed van deze verzamelaar, en misschien vind ik deze nog wel beter dan I.

Ik vind dat er kwalitatief niet veel verschil tussen hun hits uit de jaren 70 en 80 zit. Beide periodes zijn erg goed. Alleen hebben de jaren 70 hits wel een wat meer magische sfeer dan de jaren 80 nummers. Het is mij om het even, en vind de hits van beide deccenia erg goed van Queen.

Brunniepoo schreef:

Klopt dat bedoelde ik inderdaad.

Ik ken veel mensen die niet zulke verstokte muziekluisteraars zijn dan de meesten hier op mu.me, maar die I en II van de verzamelalbums van Queen wel origineel in huis hebben.

avatar van kaztor
Brunniepoo schreef:

Dat vind ik een wat generaliserende opmerking. De jaren '80-cd's van Queen waren over het algemeen zeer best te pruimen, het matige The Works daargelaten, maar lang niet zo essentiëel als de eerste albums.

Ben ik het ook niet mee eens. De albumtracks vind ik vaak sterker.

avatar van Brunniepoo
kaztor schreef:

Dat laatste ben ik gewoon met je eens hoor, alleen vind ik Queen een dermate belangrijke band dat een groot muziekliefhebber er alle studioalbums van behoort te hebben.

Ben ik het ook niet mee eens. De albumtracks vind ik vaak sterker.

Smaken verschillen, overigens bedoelde ik hier wel specifiek de periode die Greatest Hits II omvat, en daarin bevatten de meeste albums mijns inziens nogal veel vulling.

Brunniepoo schreef:

Ik ben een erg groot muziekliefhebber en Queen was mijn allereerste muziekliefde kan ik eigenlijk wel zeggen.

Ik heb 3 studio albums van Queen origineel, en lang niet alles zeg maar. Queen II, A Night At The Opera en Innuendo. Daarnaast heb ik nog greatest hits I, II en III, en nog de live albums Live Killers en Live At Wembley. Vind ik mooi zat. Want waarom zou ik alle albums moeten gaan kopen als ik toch al zeker weet dat er steeds 1 van de 8 albums die ik nu al heb toch steeds in de speler beland.

Vroeger had ik meer albums van Queen op vinyl, maar door de opkomst van de cd destijds alle vinyl maar verkocht, waarna ik het meest essentiele voor mij van Queen maar op cd in huis gehaald heb.

avatar van notsub
notsub schreef:
The Show Must Go On vind ik een echt wereldnummer, verder zijn I Want It All en Innuendo ook dik in orde, maar over het algemeen is het allemaal teveel pop- en te weinig rockmuziek voor mij. 2.5 punten.

Dat was meer dan drie jaar geleden. Ik heb er in twee stappen een punt bijgedaan. Queen is gewoon uniek.

ClassicRocker
QUEEN IS UNIEK EN ONVERVANGBAAR!!!

avatar van Deren Bliksem
Daarvoor hebben we Prince toch?

avatar van Casino Boogie
Deze heb ik ook in huis. Hot Space en The Works heb ik niet, dus hier heb ik wel een leuke verzamelaar aan. Luistert prima weg, al is het niet meer het niveau van de jaren '70. Al hadden heel veel rock-acts daar last van (o.a. Pink Floyd, The Stones, Status Quo).

ClassicRocker
Kom op, Casino Boogie, dit album luistert mèèr dan prima weg. De albums van Queen in de eerste helft van de jaren '80 mogen dan wat wisselvallig zijn, de singles - waaronder alle hits op deze verzamelaar - zijn absolute toppers.

Twee van de drie hits in Nederland afkomstig van Hot Space, en vier van de vijf singles die van dit album zijn getrokken, staan bovendien niet op deze compilatie. GH II maakt Queen's album uit 1982 dus alleen al voor de hits en overige singles bij lange na niet overbodig, laat staan wat betreft het overige moois dat het, alom als minst goede Queen-plaat beschouwde Hot Space, wel degelijk te bieden heeft.

avatar van kaztor
Hot Space wordt inderdaad opvallend vaak gemeden (Under Pressure tel ik niet mee, dat was eigenlijk een losstaande single die eind 1981 verscheen).
Ik denk dat dat de opinie van de band over die plaat weergeeft.

avatar van Casino Boogie
ClassicRocker schreef:

Misschien heb ik em te vaak gehoord. Dit album werd grijsgedraaid na Freddies dood en verkocht gigantisch goed. Mn ma werkte inderdtijd bij V&D op de CD afdeling en ze waren niet aan te slepen. Ik vind het btw een hele gave hoes.

Omdat ik Hot Space niet heb en hier de singletracks opstaan vind ik dit wel een album met meerwaarde. Maar de jaren 70 Queen vind ik zelf een stuk beter en origineler. Toch 3,5 ster dan maar voor het eindproduct. Zonder GH1 immers geen GH2!

avatar van musiquenonstop
Casino Boogie schreef:
Zonder GH1 immers geen GH2!

Klopt als een bus, maar dan heeft deel 1 bij mij ook 1 ster meer gekregen. Ik heb zo'n hekel aan het album The Miracle, de nummers op zich, maar vooral de sound vind ik tenenkrommend. Tja laten ze daar nu net vier nummers van op deze compilatie zetten.

[quote]Brunniepoo schreef:

daar ben ik het dus niet me eens. in de jaren 80 was dat misschien wel een beetje het geval, maar in de jaren 70 zeker niet. denk aan brighten rock, great king rat, liar, march of the black queen, father to son,stone cold crazy,... stuk voor stuk stevige rocksongs die tot het betere werk van queen behoren en dit is nog maar het topje van de ijsberg.

in de jaren 80 is het niveau inderdaad een heel stuk gedaald, vooral in het begin van de jaren 80. maar ondanks dat stonden er naast de hits vaak nummers op de albums die zeker de moeite waard zijn. was it all worth it, the hitman, princes of the universe om er een paar te noemen.

avatar van bikkel2
De 70 er jaren Queen en de Queen van de jaren 80 is een heel verschil. Ik wil niet zeggen dat Queen platte popmuziek ging maken , maar inhoudelijk nam het wel vaker bedenkelijke vormen aan.
Toch zijn de singles hierop over het algemeen aanvaardbaar. Een ieder zal zijn favorieten hebben.
Doet prima dienst als je niet kapot bent van hun albums uit die periode.
Maar zelfs de mindere Queenalbums kennen meestal wel een paar briljantjes en dat zijn juist niet altijd de singles.
Op The Works zijn Radio Ga Ga en Hammer To Fall juist wel twee favorieten van mij.

Als je dit Greatest Hits II in 2013 weer eens draait, dan valt dat toch helemaal niet tegen. Queen was een grote band, als je bedenkt dat hier veel (erg) goede nummers op staan en het ook nog eens een deel II is van hun grootste hits. Verder zie je dat de jaren '80 wel degelijk veel goeds hebben gebracht, al was het anders, soms meer poppy, dan in de jaren '70. Vreemd was dat niet: Queen volgde eigenlijk de muziekstroom die er toen was, maar dan wel op eigen wijze.
Toch staat er nog genoeg sterke rock op: I Want It All, Headlong, Hammer To Fall, Friends Will Be Friends & One Vision bijvoorbeeld. Verder ben ik altijd gecharmeerd geweest van nummers als Under Pressure, Radio Ga Ga (met pracht clip) & It's A Hard Life. Genoeg moois dus ook op dit deel II van hun Greatest Hits.

avatar van SemdeJong
Als je bedenkt dat dit greatest hits 2 is dan kan je met recht zeggen dat dit een top album is. Een waardig opvolger van deel 1. Het geeft een mooit tijdsbild van de jaren tachtig neer.

avatar van LucM
De Queen-albums in de jaren '80 waren merkelijk minder, vandaar dat een compilatie met hun beste werk in die periode het meest aangewezen is.

avatar van bikkel2
Op elk album van Queen stond wel een goede single.
In de 70's deed je zeker geen miskoop als je de lp kocht.
In de jaren 80 kon het inderdaad met singles af.
Maar daar zijn de meningen nog altijd sterk over verdeeld.

Een van de beste bands allertijden! Allemaal top nummers. Heb dit album sinds het uitkwam, 1991 dacht ik.
Ondertussen de remastered versie van dit album omdat de oude versleten raakte.

avatar van goldendream
Zoals bij deel 1 heb ik deel 2 aangevuld met een eigen compilatie van de jaren 1982-1995.

De tracklist van 19 nummers:

Heaven For Everyone
Too Much Love Will Kill You
You Don't Fool Me

avatar van matthijs
gebeurt niet zo vaak dat mijn waardering per track overeen komt met die van mume. Alleen I want to break free vind ik maar niks (ook teveel gehoord) en The Miracle vind ik dat weer een topnummer...

avatar van Funky Bookie
Iets mindere verzamelaar dan deel 1. Komt voor mij vooral omdat hier de meer USA-gerichte rocknummers uit hun latere carrière opstaan. Neemt uiteraard niet weg dat het heerlijk meezingen is van het begin tot het eind.

avatar van Mssr Renard
Deze samen met Greatest Hits I op dubbel-vinyl aangeschaft (2011-remaster uit 2016).
Goede remaster en klinkt heerlijk fris en helder. Fijn meezingen.

Ook mooi zijn de extra foto's en alle single-informatie in de innersleeves.
Goede heruitgave.

avatar van Mssr Renard
Ik heb trouwens nooit begrepen dat Radio Gaga (5.43), Bohemian Rhapsody (5:55), Innuendo (6:27), Who Wants to Live Forever (5:16) allemaal in hun volledige volle lengte op single en verzamelaars zijn verschenen en waarom zo nodig Hammer to Fall, One Vision en I Want it All zo ge-edit op de verzamelaars staan. Erg zonde, want de albumversies zijn veel genietbaarder.

De jaren 80 kent uiteindelijk een hoop meer ge-editte songs dan de jaren 70, zo blijkt. Gelukkig mogen Radio GaGa en Innuendo wel volledig gehoord worden.

goldendream schreef:

was it all worth it

avatar van goldendream
[quote]xrockerx schreef:

Dank voor de reactie.
Wel twee bemerkingen: 'Love of My Life' heb ik aangevuld bij 'Greatest Hits 1' (zie lijstje daar) en 'Ride the Wild Wind' staat er wel tussen.

[quote]goldendream schreef:

Oeps hahaha

nou was it all worth it iig...vind dat echt een killer tune

avatar van gigage
Greatest Hits ll is het best verkochte album uit de jaren 90 in Nederland en laat daarmee André Rieu en Marco Borsato achter zich. En hoewel de songs niet altijd het niveau halen van haar voorganger 10 jaar eerder pakt de samenstelling wel goed uit. Geen deep cuts maar de populairste singles als direct vervolg op deel 1. Ik weet niet of er meer bands zijn die twee best of albums hebben uitgebracht om een periode af te sluiten van omstreeks 10 jaar met alleen maar singles. Opmerkelijk misschien dus zelfs.

[quote]goldendream schreef:

en don't try so hard

avatar van BlauweVla
Ik zal het maar zeggen: ik zet deze ver boven de eerste "Greatest Hits". Geen melige nummer als "Fat Bottomed Girls", "Bicycle Race" of "We Will Rock You". Maar louter strak geproduceerde jaren 80 pop en rock nummers. Tja ik ben nou eenmaal een kind van de jaren 80 Maar van de jaren 70 heb ik wel twee goede Queen albums in mijn bezit, het debuut en "A Night at the Opera", daar ga ik dan ook weer niet aan voorbij.