Yeasayer - Odd Blood (2010)

Label: Secretly Canadian

1. The Children (3:12)
  2. Ambling Alp (4:00)
  3. Madder Red (4:26)
  4. I Remember (5:44)
  5. O.N.E. (4:51)
  6. Love Me Girl (5:00)
  7. Rome (3:48)
  8. Strange Reunions (2:35)
  9. Mondegreen (4:37)
  10. Grizelda (2:40)
  11. Ambling Alp [Memory Tapes Remix] * (3:52)
  12. Ambling Alp [DJ /rupture & Brent Arnold Remix] * (4:01)
  13. O.N.E. [XXXChange Remix] * (4:44)
  14. O.N.E. [Demo] * (5:55)
  15. Madder Red [The Golden Filter Remix] * (7:33)
  16. Madder Red [Henning Fürst Remix] * (4:45)
  17. Wait for the Summer [2 Meter Session Live in Den Haag ] * (5:31)
  18. Tightrope [2 Meter Session Live in Den Haag ] * (3:56)
  19. No Need to Worry [2 Meter Session Live in Den Haag] * (5:17)
  20. 2080 [2 Meter Session Live in Den Haag] * (5:32)
BPDD
'Ambling Alp' wordt zelfs opgepikt door 3fm.
Misschien wordt Yeasayer wel de Grizzly Bear van 2010.

Zelf blijf ik met name de eerste zes nummers platdraaien, 'Ambling Alp' (bekijk de geniale videoclip hier) en 'I Remember' zijn echt hemels.
Het is alleen te hopen dat die laatste nummers wat beter gaan vallen bij mij.

boomkat
Jaja 3fm joepie

avatar van de_nis_
Erg lekker album, ik krijg veel associaties me TV on the Radio.
Deze gaat ook naar 4.5*

avatar van gherdt
Prima plaat! Zeer hitgevoelig, gevarieerd en anders dan All Hour Cymbals. Ben alleen wel benieuwd hoe lang dit houdbaar gaat zijn, een overdosis ligt al snel op de loer hier. All Hour Cymbals nestelde zich daarentegen juist langzaam in de hersenpan. Ook duidelijke Scissor Sisters/Bee Gees invloeden hier! Dat laatste stuk van Ambling Alp, mijn god....Maar prima plaat dus!

avatar van Sybrand
Goed vervolg inderdaad op een wel heel sterk debuut. Ook totaal geen angst om teveel van All Hour Cymbals af te wijken en voor een toch behoorlijk andere stijl te kiezen.

avatar van wendyvortex
Yeasayer gooit na het meesterwerkje All Hour Cymbals het roer maar even een graad of 180 om.
Dat is even wennen: van noisy naar dancey.
Nu ben ik qua genre gelukkig niet voor één gat te vangen.
Vind het geen slecht album, toch klinkt het allemaal wat te bekend eclectisch (TV On The Radio, Scissor Sisters, Beck) om nog echt boven de middelmaat uit te steken.
En ik had nou net gehoopt op een overtreffende trap van hun debuut.
Leuk, maar allemaal wat minder intens en minder eigen geluid.

avatar van MMM
MMM
think tree

UnknownPleasure
stelt me iedere luisterbeurt weer teleur : Het word zelfs vervelend soms.. oh en wat houd ik van hun eerste cd!

begrijp me niet verkeerd. Ik ben ten zeerste voor verandering in muziek, maar ook voor expressie. waar dit op het vorige album het geval wel was, is dat op deze vervangen door hier en daar wat lullige akkoordjes, overproductie en vervelende zanglijnen ..

er zijn ook zeker nog mooie akkoorden en zanglijnen aanwezig , en er staan nog zeker goede nummers op ;

I remember en in mindere mate Ambling Alp zijn wel erg goed..
Ook The children is zeker niet slecht..

maar, waar zijn de o zo mooie zanglijnen en originele melodieën gebleven?

Kan iemand mij vertellen waarom tightrope niet op dit album staat?

avatar van Arrie
Omdat dat nummer speciaal voor de compilatie Dark Was The Night was.

avatar van Chronos85
Zoals elk nummer van DWTN niet op een ander album staat...

avatar van Lukas
Chronos85 schreef:
Op een of andere manier doet Strange Reunions my denken aan een popnummer, ik zit aan Kiss from a rose van Seal te denken...

Het zanglijntje lijkt er inderdaad een beetje op

avatar van sean leonard
Natuurlijk klinkt Yeasayer op dit nieuwe album anders dan op All Hour Cymbals, maar het blijft overduidelijk Yeasayer dat hier aan het werk is. Mooie stemmen, spannende liedjesopbouw en zeer kunstzinnig.
Het belangrijkste verschil met de eerste plaat vind ik dat elk liedje hier op zichzelf ontzettend goed is, waar op het eerste album meer 'dubbelgangers' stonden. Ik vind 'Odd Blood' verrassend sterk, een muzikaal heel mooi begin van 2010, zo samen met COntra van Vampire Weekend.

wendyvortex schreef:

Pardon?
TV On The Radio middelmaat? Beck middelmaat? Scissor Sisters is voor mij zelfs geen middelmaat. Overigens vind ik het daar weinig van hebben, TVOTR kan ik me beter in vinden.

UnknownPleasure
ik denk dat ze bedoeld dat het allemaal wat te bekend ( eclectisch ) in haar oren klinkt ( daarmee verwijst ze naar een paar bands , die ze misschien helemaal niet middelmatig vind).. maar het gegeven dat het haar daar sterk aan doet denken, geeft haar haar mening het middelmatig te vinden.. Ze zijn wat minder uniek gaan klinken , en daardoor wordt het al moeilijk boven de middelmaat - ik denk dat middelmatige bands allemaal een beetje op elkaar lijken , en zichzelf geen kans geven zich boven de middelmaat te scharen - uit te komen.

avatar van FLUOman
Ik vind het een teleurstelling, had grote verwachtingen na de fantastische vorige. De beats klinken als Justin Timberlake, die aan de LSD heeft gezeten en de melodieën lijken afkomstig te zijn van een goedkope 80ties synth...

avatar van sydbarrett
UnknownPleasure schreef:
ik denk dat ze bedoeld dat het allemaal wat te bekend ( electrisch ) in haar oren klinkt ( daarmee verwijst ze naar een paar bands , die ze misschien helemaal niet middelmatig vind).. maar het gegeven dat het haar daar sterk aan doet denken, geeft haar haar mening het middelmatig te vinden.. Ze zijn wat minder uniek gaan klinken , en daardoor wordt het al moeilijk boven de middelmaat - ik denk dat middelmatige bands allemaal een beetje op elkaar lijken , en zichzelf geen kans geven zich boven de middelmaat te scharen - uit te komen.

Zou ze electrisch of eclectisch bedoelen (ze zegt immers toch eclectisch?). Maar dit album klinkt wel meer electrisch, maar veel minder eclectisch dan het vorige album. All Hour Cymbals was echt een samenraapsel van 40 jaar muziek, dit is veel meer in één stijl.

avatar van sydbarrett
sean leonard schreef:

Dan zou ik het eerste album nog maar een keer opzetten. Als er ergens géén 'dubbelgangers' opstonden dan was het op All Hour Cymbals. Ik vind Odd Blood ook trouwens totaal geen constante plaat. Sommige nummers schieten eruit en andere zijn tekstueel en ritmisch redelijk saai en soms zelfs ronduit irritant, bijvoorbeeld Rome en Mondegreen. Sowieso is die upbeat Yeasayer niks voor mij. Gelukkig staan er ook een paar erg mooie nummers op.

gewijzigd*

avatar van Yamato
Zojuist mijn eerste kennismaking met Yeasayer gehad middels dit album en ik moet zeggen dat het me wel beviel. Omdat het album redelijk gecompliceerd in elkaar lijkt te steken vind ik het lastig om al direct een oordeel te vellen maar ik denk dat het positief uit zal gaan vallen.

avatar van sean leonard
sydbarrett schreef:

Ja dat kun jij vinden, verschil in smaak. Ik heb All hour cymbals heel veel en ook aandachtig geluisterd, en met veel plezier, maar op een bepaald moment ging de voortdurende samenzang me toch tegenstaan. Begin (t/m 2080) blijft voor mij wel erg sterk daarvan, en beter dan het beste nummer van deze. Maar als geheel vind ik Odd Blood gewoon constanter.

boomkat
Ehh nee.

avatar van thtboz
Ik ben normaal een diehard hiphop luisteraar, maar ben altijd in voor andere dingen:). Met welke artiest(en) kun je dit vergelijken?

avatar van Arrie
Als ik het ergens mee zou vergelijken zou ik Animal Collective noemen. Maar het is lastig te vergelijken. In ieder geval heeft het ook Afrikaanse invloeden, al is dat wat meer op het debuut. Hier wordt het allemaal wat electronischer. Ik zou zeggen: probeer de single Ambling Alp eens.

avatar van Chronos85
Het is een soort combi van TV on the Radio, Animal Collective gegoten in een begin jaren tachtig pop-sausje...

avatar van Yamato
Ik denk niet dat die jou aan zal spreken als je zo'n hip-hop-purist bent eerlijk gezegd. Als je graag een uitstapje naar een ander genre wilt maken zou ik je deze niet aan willen raden.

avatar van Chronos85
Ach, Stevie Wonder, Eels en Daft Punk vindt ie ook goed dus waarom niet proberen.

Yamato schreef:

Mwah, ik denk dat dat wel meevalt. Hip-hoppers hebben voor m'n gevoel vaak wel een brede smaak. Ik zou niet weten waarom ie juist dit niet leuk zou vinden.

avatar van cornucopia
Ik vond dat er in de vorige veel meer 'groove' zat. Dit gaat helaas meer richting Anaimal Colective-achtige taferelen...

't Klinkt wel oké; de vorige was wat mij betreft een stuk lekkerder...

avatar van steven
ja maar dan wel annimal collective op zn catchy, kom op Ambling alp en One zijn toch gewoon instant classics en dan sla ik er nog een paar over . uitstekend album , alhoewel het naar het einde iets minder wordt..