Yeasayer - Odd Blood (2010)

Label: Secretly Canadian

1. The Children (3:12)
  2. Ambling Alp (4:00)
  3. Madder Red (4:26)
  4. I Remember (5:44)
  5. O.N.E. (4:51)
  6. Love Me Girl (5:00)
  7. Rome (3:48)
  8. Strange Reunions (2:35)
  9. Mondegreen (4:37)
  10. Grizelda (2:40)
  11. Ambling Alp [Memory Tapes Remix] * (3:52)
  12. Ambling Alp [DJ /rupture & Brent Arnold Remix] * (4:01)
  13. O.N.E. [XXXChange Remix] * (4:44)
  14. O.N.E. [Demo] * (5:55)
  15. Madder Red [The Golden Filter Remix] * (7:33)
  16. Madder Red [Henning Fürst Remix] * (4:45)
  17. Wait for the Summer [2 Meter Session Live in Den Haag ] * (5:31)
  18. Tightrope [2 Meter Session Live in Den Haag ] * (3:56)
  19. No Need to Worry [2 Meter Session Live in Den Haag] * (5:17)
  20. 2080 [2 Meter Session Live in Den Haag] * (5:32)
Hebben meer mensen er last van dat Yeasayer (jeseejur) wordt verstaan als Yes-R (jesser)? Of moet ik jieseejur zeggen (zoals Jan Smeets zei)?

Ravenous
Je spreekt het uit als yaysayer (jeesayer)

avatar van aerogp1
Wouw, MONDEGREEN

Blijf maar eens stilzitten bij zo'n opgewekt stukje muziek. Een vreemde eend in de bijt is Mondegreen eigenlijk, de rest van het album is een stuk meer 'hipster'.

'Hipster'?

avatar van De Daniël
Waar ik Yeasayer op hun vorige plaat nog iets heel unieks en fris vond hebben, is dat hier een beetje weg.

LoveStoned
The Children is echt geweldig! Beste nummer van 2010 tot nu toe, durf ik bijna te zeggen. Ook Ambling Alp is erg goed, helemaal grijs gedraaid dat nummer. Maar voor de rest valt Yeasayer een beetje tegen, al vergelijk ik ze meteen met de twee ijzersterke eerste nummers. Los daarvan zijn ze geen van allen slecht.

Is het serieus Jeesajer, fonetisch gespeld? Vreemd...

Jeeseejer dan wel.

/’jeɪseɪ.ər/

avatar van Snoeperd
zweidrei schreef:
Voorlopig is dit album een tegenvaller. Yeasayer is een kant op gegaan die niet de mijne is. Op een paar nummers na (Ambling Alp, I Remember) vind ik dit te veel synthipop en verlang ik terug naar de chaotische crossoverpop. Helaas.

ik vind dit een aardig album, maar ik vind het na ONE verschrikkelijk saai dus ik denk dat ik het eerste album moet luisteren omdat ik ambling alp en i remember wel goed vind( ONE en madder red ook)

UnknownPleasure
Snoeperd schreef:

dus ik denk dat ik het eerste album moet luisteren

dat mag je zeker

jonas-dewaele
Mondegreen is geniaal !! Michael Jackson op speed! dat stel ik me dan voor

Sas Antigoon
Heerlijk verslavend plaatje! Ik moest wel even checken of nerdmans van Hot Chip mee deed op Love Me Girl, maar blijkt dus niet zo te zijn.

LoveStoned
Ik begin dit album steeds genialer te vinden. Wat voor mij gevoel begon als een beetje te opgepimpte rockband, blijkt in mijn hoofd nu steeds meer een fenomeen te worden. Nu ik ze bij Pinkpop heb gezien, blijkt dat ze al deze elektronische geluiden zelf maken, wat mij al een echter gevoel geeft. Verhoogd met een half puntje. Mondegreen is inderdaad een van de hoogtepunten, maar "The Children" blijft voor mij het beste.

avatar van Yamato
'steeds genialer' en een waardering van 3,5* lijken me niet bepaald overeenkomstig.

avatar van Japser84
Dit is niet direct mijn muziek. MGMT kon ik aanhoren om vervolgens weer neer te leggen en te vergeten.

Maar het plezier en avontuur spat van deze plaat af. Het is te gemakkelijk om Yeasayer af te doen als een eighties-revival-bandje. Juist de rare psychedelische onderdelen zijn erg leuk.
En okay, toegegeven, O.N.E. gaat het zeker weten goed doen op feestjes

Sven Bersee
Vreemd bloed. Dat moeten de mannen van Yeasayer haast wel hebben. Het schiet vast alle kanten op door hun aderen. Net als hun muziek. In 2007 werden we al zeer aangenaam verrast door het debuut van het kwartet uit Brooklyn. All Hour Cymbals was wat mij betreft zelfs dé plaat van dat jaar. Niet eens zozeer dankzij de pakkende melodieën, het was vooral de combinatie van muziekstijlen die zorgde voor een unieke sfeer. Vreemde electrobliepjes, Afrikaanse invloeden, een folkrandje en de nodige psychedelica.

Wat is daar bijna drie jaar later van over? Van de debielheid van de band alles. Maar het geluid van toen is flink op de schop gegaan. Weg Afrikaanse invloeden, weg folk. Ik moest twee keer slikken voor ik het durfde op te schrijven, maar in feite is Odd Blood gewoon een verkapte dance-plaat geworden.

Is dat erg? Ja, in dit geval wel, want wat Odd Blood voornamelijk een danceplaat maakt is het feit dat het nogal repetitief is allemaal. Liefhebbers van Merriweather Post Pavilion van Animal Collective (die ook vrij repetitief is) zullen dit wel kunnen waarderen en het geniaal noemen. Maar dat is het zeker niet. Geniaal, dat was All Hour Cymbals.

We moeten het dit keer doen met drie lekkere nummers (Ambling Alp, Madder Red en O.N.E. (wat nog best een hitje kan worden)) op een enigszins onsamenhangende plaat. Odd Blood is vooral teleurstellend omdat je weet dat er veel meer in zit bij Yeasayer.

Pindahaai

LoveStoned schreef:
Ik begin dit album steeds genialer te vinden.

Ik ook!

Waar ik dit album op het eerste gehoor wel aardig vond, maar toch wel een beetje een tegenvaller. Waar was hun originele geluid? Dit was meer een poging tot hipheid door Animal Collective te imiteren, en al die andere bandjes die ook zo klinken. Maargoed, vond het toch wel een aardig album met een aantal goede nummers.

Tijd niet meer gedraaid, en toen kwam ik op een dag opeens weer op het idee om Ambling Alp te draaien. Ik had m'n speakers redelijk hard staan en jezus, wat knalde dat heerlijk uit je boxen! Heb het nummer vervolgens talloze keren gedraaid die dag, en vond het ineens geweldig! Ondertussen misschien wel m'n meestgedraaide nummer van het jaar geworden.

Afijn, dan moest ik het album toch maar weer eens opzetten. En hé, eigenlijk best leuk, en hé, eigenlijk werd ik er best vrolijk van. Nog maar eens opzetten, en nog maar eens, en nog maar eens, en... hé ik lijk wel verslaafd. Ik zet Odd Blood nog maar eens op!

avatar van My Addiction
Ze waren zoooo geniaal op pukkelpop woooow !!! echt live een van de beste dingen die ik gezien heb daar, nog nooit heb ik zo een overdonderend applaus gehoord. Ze waren echt perfect en hun muziek past zo goed bij elkaar en ze maken hun eigen overgangen en wow gewoon. De zang ook echt geniale groep, door dat optreden moet ik wel hun cd's kopen.
Echt deze band is mijn neigste groei band, ik kende ze vanaf 2007 dan vond ik ze echt slecht, kon ik 2080 bijvoorbeeld nooit uitluisteren. Daarna, 3 jaar later, gaf ik ze nog een kans en vond ik ze gewoon goed, maar nu vind ik ze geniaal. wauw gewoon ze bliezen me weg, respect voor die mensen als je zo'n muziek kunt maken !

avatar van BossNigger
My Addiction schreef:

Het was idd echt geweldig op Pukkelpop. Ik vond hun vorige album nou niet zo heel erg mijn ding. Maar na het Pukkelpop optreden was ik toch wel overdonderd. Meesterlijk.

My Addiction schreef:

Jaaaaaa, ik was echt in heaven.

avatar van Arrie
Yeasayer, een band die een erg interessant debuut afleverde. Niet perfect, maar wel gedurfd en een geheel eigen stijl. Bij zulke debuten is het altijd afwachten wat er in de toekomst nog van zo'n band verschijnt. Weten ze zichzelf door te ontwikkelen? Perfectioneren ze hun stijl of slaan ze een andere weg in? Bij Yeasayer is het duidelijk dat laatste. Na een intrigerend debuut met Afrikaanse ritmes en bezewerende zang, waar je zowat in trance van zou raken, zijn ze nu met een opvolger gekomen vol vrolijkheid.

Ik was erg benieuwd toen dit album uitkwam, en het eerste nummer wat ik hoorde was Ambling Alp. Dat vond ik toen echt heel leuk, maar het album bleek een tegenvaller. Ik had het gevoel dat ze wilden meeliften op hippe muziek, zoals het laatste album van Animal Collective. Ik ben echter helemaal om!

Het begint wel heel vaag, met The Children. Erg experimenteel weer, met apart instrumentgebruik, en vervormde stemmen. Er wordt een onheilspellend sfeertje gecreëerd. Ik zie het maar als een soort intro, met nog een leuke knipoog naar MGMT ("We are the children, not the youth, not kids, and it's not time to pretend"). Hier lijken ze juist mee willen te zeggen dat ze NIET meedoen met al dat hippe gedoe. Wat het hele nummer wel lijkt uit te stralen, want het lijkt nergens op. Ach, het klinkt wel aardig, we gaan snel door met Ambling Alp!
De eerste single van het album, en ook een geweldige single. Het nummer knalt echt je boxen uit! Als je hier niet vrolijk van wordt, moet je wel een ontzettende zuurpruim zijn. Geweldige percussie die het nummer echt voortstuwt. Sterke zang, en er valt van alles te horen. Het nummer heeft ook echt een heerlijk tempo, het vliegt voorbij. En als het afgelopen is, wil je nog een keer.

Madder Red begint met meeslepende synth-geluiden, die klinken alsof je je onder water bevindt. Vervolgens komt er Beach Boys-achtige samenzang in en krachtige drums. En dan begint het nummer pas echt, en weer is de sterke percussie te horen. Het klinkt allemaal erg leuk, mooie melodieën, mooie synth-geluiden, erg dromerig allemaal. Maar toch één van de mindere nummers van het album. Wat meer zegt over het album dan over het nummer. Geweldige instrumentatie weer. Mooi nummer om op weg te dromen.

I Remember is één van m'n favorieten. Wat een mooi liefdesliedje, zeg. Er wordt meteen weer een heerlijk dromerige sfeer neergezet. De zanger zingt erg mooi zijn lieve teksten. You're stuck in my mind aaaaaaall the time Niks aan toe te voegen!

De tweede single, O.N.E., en ook hier is het onmogelijk stil te blijven zitten. Dit nummer blijft echt letterlijk de hele dag lang in je hoofd zitten. Ik heb het meer dan eens meegemaakt. En erg vond ik het niet. De zanger zingt gewoon mooie melodieën en de muziek eronder is buitengewoon dansbaar. Goede combinatie! En perfecte single weer.

Love Me Girl begint weer ontzettend dromerig. Ook vol met spanning, je voelt dat er iets aankomt. Langgerekte synths... dromerig... een vervormde stem die iets zegt...er komen steeds meer instrumenten bij...En ineens is alle spanning bij, en begint de zanger te zingen, met allerlei geluidjes op de achtergrond, alsof je je in de jungle bevindt. Prachtige samenzang in het refrein. Geweldig nummer dus, geweldige opbouw! Super!

Rome is weer zo'n nummer waar je onmogelijk bij kan stil blijven zitten. Rome is daar het effectiefst in, vanwege de combinatie van de drums en de beat, waardoor je vanzelf op en neer gaat bewegen. Ook een ontzettend catchy refrein dat je vanzelf gaat meezingen. Dans dans dans! Zing zing zing! Leuk!

Strange Reunions vind ik het minste nummer van het album. Het weet me niet te pakken. Klinkt leuk hoor, maar meer ook niet. Jammer, gemiste kans.

Mondegreen is echt een geweldig nummer. Zoals Herman al zei: Talking Heads anno nu. Perfecte omschrijving. Die saxofoon erdoorheen is inderdaad een geweldige toevoeging. Het nummer stuitert alle kanten op, heb ik het idee. Net zoals de persoon die ernaar luistert. Als dit de Talking Heads anno nu is, dan wel de Talking Heads op speed.

Grizelda is het nummer dat nog het dichst bij hun debuut licht qua sound. Doet wat denken aan de afsluiter van All Hour Cymbals. Net als Red Cave sluiten ze af met een simpel popliedje. Erg mooi, en rustgevend, zo aan het eind.

Album van het jaar? Bijna wel ja! Slechts één album weet mij nog meer te doen. Maar dat het een geweldig album is, staat voor mij buiten kijf. 4,5*

avatar van hallo!
Erg goed album. Vooral de eerste helft vind ik zeer sterk met als hoogtepunten Madder Red en O.N.E. De tweede helft is iets minder, maar nog steeds erg goed.
Moet zeker hun debuut eens beluisteren.

Madder Red makes me cry. Yeasayer bewijst dat popmuziek niet dood is..

avatar van My Addiction
Fantastische groep! fantastisch live in de ab en op pukkelpop love em! duurt een tijdje eer je ze gewoon wordt, maar nu zijn ze de max!

avatar van AxNUS
Ik ben spontaan verliefd op ze geworden op Werchter

avatar van Arrie
Heb je al een date met ze weten te regelen?

LoveStoned
Dit vond ik nou echt zo'n geweldig strak album. Queen, maar dan hetero.

avatar van himpie
Geweldige plaat, met Ambling Alp als hoogtepunt.
Op nummer 2 in mijn jaarlijstje!

avatar van pim556
Geweldige plaat dit! The Children is heerlijk experimenteel, en de singles zijn aanstekelijk en catchy en verrassen toch.

Wel hoor ik een tegenstelling tussen nummer 2 t/m 6 en 7 t/m 10. De nummers 2t/m 6 liggen goed in het gehoor, en dat is bij de laatste nummers (Mondegreen!) zeker niet het geval. Waarom hebben de heren het album niet volgezet met nummers in de stijl van die laatste nummers (en het eerste nummer)? Commercie? Platenmaatschappij?

Al met al blijft het een zeer goede plaat, maar wel met twee gezichten.

haveman
Ik word erg vrolijk van het frisse geluid hier.

The Children is voor mij de absolute (positieve) uitschieter.