Tears for Fears - The Seeds of Love (1989)

Label: Fontana

1. Woman in Chains (6:30)

2. Bad Man's Song (8:32)
  3. Sowing the Seeds of Love (6:19)
  4. Advice for the Young at Heart (4:50)
  5. Standing on the Corner of the Third World (5:33)
  6. Swords and Knives (6:12)
  7. Year of the Knife (7:08)
  8. Famous Last Words (4:28)
  9. Sowing the Seeds of Love [7" Version] * (5:44)
  10. Tears Roll Down * (3:16)
  11. Woman in Chains [Single Version] * (5:30)

met Oleta Adams

12. Always in the Past * (4:39)
  13. My Life in the Suicide Ranks * (4:33)
  14. Woman in Chains [Instrumental Version 2] * (6:30)
  15. Advice for the Young at Heart [7" Version] * (4:48)
  16. Johnny Panic and the Bible of Dreams [Instrumental Version] * (4:19)
  17. Music for Tables * (3:32)
  18. Johnny Panic and the Bible of Dreams [Mix One] * (6:22)
  19. Johnny Panic and the Bible of Dreams [Mix Two] * (5:59)
  20. Sowing the Seeds of Love [US Radio Edit] * (4:05)
  21. Woman in Chains [US Radio Edit] * (4:43)

met Oleta Adams

22. Advice for the Young at Heart [Italian Radio Edit] * (3:44)
  23. Year of the Knife [Canadian Single Version] * (5:37)
  24. Johnny Panic and the Bible of Dreams * (4:19)
  25. Year of the Knife (Overture) * (1:38)
  26. Year of the Knife [Early Mix / Instrumental Version] * (8:38)
  27. Sowing the Seeds of Love [Alternate Mix] * (7:19)
  28. Tears Roll Down [Alternate Mix] * (4:01)
  29. Year of the Knife [Steve Chase 7" Remix] * (4:28)
  30. Bad Man's Song [Early Mix] * (7:57)
  31. Advice for the Young at Heart [Backing Track] * (4:50)
  32. Year of the Knife [Instrumental Version] * (6:10)
  33. Johnny Panic and the Bible of Dreams [Mix One / 7" Edit] * (3:50)
  34. Sowing the Seeds of Love [Early Mix / Instrumental] * (5:55)
  35. Woman in Chains [US Radio Edit 2] * (4:14)

met Oleta Adams

36. Year of the Knife [Canadian Single Version / Instrumental] * (5:35)
  37. Famous Last Words [French Radio Edit] * (3:04)
  38. Woman in Chains [Reprise] * (6:40)

met Oleta Adams

39. Rhythm of Life [Demo] * (5:12)
  40. Advice for the Young at Heart [Demo] * (4:54)
  41. Swords and Knives [Demo] * (3:51)
  42. Famous Last Words [Demo] * (4:13)
  43. Sowing the Seeds of Love [Instrumental / Demo] * (6:03)
  44. Bad Man's Song [Langer / Winstanley Version / Instrumental Version] * (7:27)
  45. Woman in Chains [Townhouse Live Jam Sessions] * (7:08)

met Oleta Adams

46. Broken [Townhouse Live Jam Sessions] * (1:36)
  47. Rhythm of Life [Townhouse Live Jam Sessions] * (3:11)
  48. Bad Man's Song [Townhouse Live Jam Sessions] * (8:19)
  49. Bad Man's Song [Medley / Reprise / Townhouse Live Jam Sessions] * (2:08)
  50. Standing on the Corner of the Third World [Townhouse Live Jam Sessions] * (9:10)
avatar van vigil
Kolere wat een geluid heeft de nieuwe versie

avatar van Mssr Renard
Ik zag dat het in zijn geheel op spotify staat, met al die bonus. Ik denk dat ik deze maar stream, de lp van toen heb ik al.

avatar van vigil
Het geluid is echt zo goed van de nieuwe versie, echt ongelofelijk. Zo warm en vol, zo helder en zo gelaagd maar toch alle ruimte. De bas van basgigant Pino in Woman in Chains wtf!

Overigens blijf ik het toch opvallend vinden dat een op dat moment onbekende zangeres als Oleta Adams zo veel ruimte krijgt op een album van de twee mannen die pas net via het vorige album wereldsterren waren geworden. De prominente rol in de eerste twee nummers is toch een bepaald risico alhoewel met zo'n stemgeluid is dat risico misschien ook weer niet zo groot maar meer opvallend.

Gisteren de box binnen gehad.

Mooie verpakking weer, en staat mooi naast de andere 2 eerdere boxen, juist omdat ze hier dus wel denken aan dezelfde formaten e.d..

De remaster van het album klinkt werkelijk waanzinnig mooi. practhig vol gelud, en zeker een verbetering met wat we hiervoor hadden (ook al was dat ook niet beroerd)

Ben nu met de demo's bezig, en dat luistert ook lekker weg. Wat zaten ze in een creatieve modus hier, en wat voegt mevrouw Adams veel toe.
Als je van dit album houdt, is deze box echt een aanrader.

avatar van Hans Brouwer
lennon schreef:
Als je van dit album houdt, is deze box echt een aanrader.

avatar van Running On Empty
Hans Brouwer schreef:
Hoeveel €€ mag Jan met de Pet daarvoor neertellen?

Hij was even € 19,99 bij Amazon.nl maar is nu rond de € 50,- schat ik.

Hans Brouwer schreef:
Hoeveel €€ mag Jan met de Pet daarvoor neertellen?

Ik heb er 19 voor betaald maar nu zit je wel aan 50 euro denk ik.

avatar van Tony
lennon schreef:

Hoe dan? Dit is een van de weinige referentie Cd's in mijn hele collectie, vanwege de waanzinnige productie van het origineel. Hoe ze daar dan nog een verbetering uit kunnen krabben, is mij een raadsel.

Tony schreef:

Er zit een Blu-ray audio disc bij met de 1989. 2015 en 2020 mix.

Zal even duren, maar ik zal ze eens vergelijken.
Maar zoals ik ook al zei, het origineel was ook al niet beroerd Deze 2020 mix lijkt gewoon nog voller, helderder te klinken. Mijn voorgangers schreven er ook al zo enthousiast over hierboven.

avatar van Edwin
Vandaag de superdeluxe box ontvangen van Amazon. Normaal gesproken zou ik dit item nooit hebben gekocht, omdat ik bij gebrek aan een 5.1-installatie niet kan genieten van het ongetwijfeld voortreffelijke werk van de heer Wilson. In dat geval is mij 45 à 50 euro voor het resterende materieel toch wat te gortig, ik ben geen hardcore fan. Maar ik keek op de site van Amazon, juist die ene dag dat deze box werd aangeboden voor EUR 18,99. Dat moet een foutje zijn, dacht ik nog, maar hij is toch geleverd voor die prijs. Wonderlijk.

avatar van vigil
Het komt de laatste tijd vaker voor, zoals bij de Richard Thompson box die ook is uitgeleverd voor de lage prijs. Bij de Flaming Pie box van McCartney klopte het ook van geen kant echter daar zijn de orders geannuleerd.

Maar goed het dus raadzaam om Amazon.nl in de gaten te houden en gewoon te orderen want soms leveren ze dus gewoon (tijdelijk) uit voor de foutieve lage prijs.

Grappig - ik heb het album op lp, eerste persing en absoluut geen klachten over het geluid. Er is - op vinyl - ook een versie die is verzorgd door MoFi (Mobile Fidelity Sound Lab) uit 2012 en daar wordt ook 80,- voor gevraagd. MOFI heeft bijv ook Dead Can Dance gedaan, die peperdure (2) boxen. Bizar dat ze niet die MoFi-versie hebben gebruikt voor deze box; zal ongetwijfeld een geld- of licentiekwestie zijn geweest.

Overigens komt het wel meer voor dat je met enig rondneuzen een prijsvoordeel kunt behalen: vorig jaar kon je een tijdlang de 4 boxen (remastered lp) van Kate Bush voor ca 40,- per box vinden bij Amazon.de en/of jpc.de

Inmiddels zijn die ook weer het dubbele.

avatar van Rogyros
Als jochie van een jaar of acht was ik helemaal verliefd op Shout. Nog steeds is dat een nummer dat mij doet opveren. Interesse in Tears For Fears is altijd wel ergens gebleven, maar veel kennis van hun albums heb ik niet.

Dit album heb ik de afgelopen week vaak gedraaid. Een aantal nummers kende ik natuurlijk al, En Sowing The Seeds Of Love (prachtnummer!) en Advise For The Young At Heart als grote hits ken ik erg goed.

De sound van dit album spreekt me erg aan. Voor mij beter dan The Hurting en Songs From The Big Chair. Daar klinkt het allemaal wat meer 'machinegedreven'. En vooral bij het erg drukke Mother's Talk heb ik die beleving. Die wat kille 80s sound is me soms iets te.

De warmere sound bevalt me op dit album juist erg goed. Minder volgeplakt, minder druk instrumentarium, maar juist mooie songs met wel voldoende power. De muziek is diverser en ook de samenwerking met Oleta Adams komt goed uit de verf.

Veruit het beste van deze band tot nu toe.

4 sterren. Zeer prettig album.

avatar van Mssr Renard
Dit is (voor mij) één van de beste geproduceerde pop-platen (samen met Tango in the Night). Voor andere genres heb ik andere normen/kaders, maar voor popbegrippen is dit toch de best geproduceerde plaat.

Daarom is ook deze plaat voor mij zoveel beter dan de eerdere platen van de band.
Ik heb niet veel pop-albums de volle score gegeven, maar deze Seeds of Love is binnen het genre ongeëvenaard.

Zeker goed geproduceerd, maar voor mij geen highlight in de geschiedenis van TFF. Geen slecht album, maar lang niet alles pakt mij bij de strot.
Talk Talk's The Colour Of Spring (1986) vind ik persoonlijk een geweldige produktie. Alle details perfect op zijn plek. Gave drumsound ook.

avatar van meneer
Poeh, ik zit nu even te luisteren naar de instrumentale versie van ‘Woman in Chains’ maar die is wel even sterk zeg ! Is het omdat Oleta Adams en Roland Orzabal zulke sterke stemmen hebben dat ze daardoor de aandacht zo naar zich toe weten te trekken in de gezongen versie ? Toch wel één van de sterkste nummers die in de jaren 80 zijn gemaakt.

vigil: de ruimte die Adams kreeg van Orzabal en Smith kwam doordat Orzabal vanuit zijn overweldigende (ietwat deprimerende) sterrenstatus ergens Adams in een zaaltje hoorde zingen en daar, luisterend naar haar, hoorde hij weer waar het eigenlijk om gaat in muziek: passie..

De SL Edition van dit album is zeker wel bijna een wetenschappelijk onderzoek naar hoe er naar perfectionisme is gestreefd bij het produceren, musiceren, schrijven en reflecteren van dit album. De sessie opnames van bepaalde nummers van dit album is puur studie materiaal.

meneer schreef:

Ik weet wel hoe Orzabal haar ontdekt heeft maar dan blijft het nog wel opvallend en een bepaald risico.

avatar van dynamo d
De deluxe box is prachtig en nu pas hoor ik eigenlijk echt goed hoe mooi Woman in Chains in alle muzikale en tekstuele facetten is. Phil Collins op drums, dat wist ik nog niet. Boekje erbij geeft veel interessante informatie over hoe de nummers tot stand zijn gekomen.
De remaster is al heel mooi van dit album maar de surround sound is helemaal weergaloos.

vigil schreef:

En zo worden er veel ontdekt. En velen falen...die horen we nooit meer en de succesvolle blijven mooie verhalen.

De stem van Adams mixt prachtig met die van Orzabal. Gelukkig hebben ze t op me and my big ideas nog eens een keer dunnetjes over gedaan later.

avatar van Deranged
Voor hen die Woman in Chains een mooi nummer vinden misschien een moment om eens bij jezelf na te gaan of je zelf niet een vrouw zou kunnen hebben die dit lot is toegedaan.

Deze dagen met name waar de traan van Maxima weer eens een extra betekenis weet te vergaren door Scott Walker eveneens zeer treffend bezongen in het nummer Clara.

Dat je trots kan zijn op je eigen vent door wat hij allemaal presteert of gedaan zou hebben.

Of misschien toch liever ergens anders zou willen zijn.

Had je de keuze gehad.

In feite.

avatar van Mssr Renard
Lekker door al die outtakes en demo's aan het gaan, en het klinkt allemaal als een klok inderdaad. Hier horen we de absolute professionaliteit waarmee de band te werk ging. De bas in in het instrumentale Woman in Chains is echt leuk om eens zo te horen. Overigens is dat basje gewoon door Curt ingespeeld. Volgens mij speelt Pino Palladino alleen op Bad Man's Song en Standing on the Corner.

Dat Phil Collins dit drumde, wist ik allang, dat stond namelijk in de originele lyricsheet al vermeld.

Simon Philips drumt ook een hoop songs en stijl valt ook op. Maar de originele sheet verklapte niet op welke nummer hij precies speelt. (ik denk op alle nummers waar niet Phil, Chris Hughes of Manu Katché speelt), dus bijvoorbeeld Advice for the Young at Heart en Year of the Knife.

Ik moet wel zeggen dat ik door cd 2 heenskip, want bijna al die songs ken ik al van bonustracks en ook van: Tears For Fears - Saturnine Martial & Lunatic | Discogs

avatar van vigil
Even opgezocht en inderdaad de bas bij dit nummer wordt door Curt bespeeld

Hij speelt in ieder geval helemaal in de stijl van...

Dat van Collins was wel een dingetje en werd destijds bij elke af en aankondiging door de DJ geroepen. Veel grotere artiesten dan Phil waren er natuurlijk ook niet in 1989/1990

avatar van Mssr Renard
Terwijl hij pas halverwege het nummer invalt.

Ik zie nu dat de wiki-lemma voor deze plaat helemaal vol staat met info (zeker uit de boxset gedistilleerd).
Nooit geweten dat Manu het eerste stuk speelt (ingetogen met brushes?) en dat Phil er dan inknalt zoals hij gewend bij minuut 3.

avatar van Edwin
Nee die info stond er al heel lang. De eerste drie en een halve minuut van Woman in Chains zouden zijn gespeeld door Manu en de rest door Phil. Lijkt mij plausibel, want aan het eerste subtiele deel (met rimclick en hi-hat accenten) herken ik niet de stijl van Phil. Het leeuwendeel van het album komt voor rekening van Simon Phillips, ook een hele grote jongen.

avatar van aerobag
Ik ben geen super Tears for Fears kenner, maar hoe meer ik van ze hoor, hoe meer ik hun muziek ga waarderen. Zij hebben een balans gevonden tussen poppy bombast, maar met genoeg inhoud om mij geboeid te houden. Seeds of Love is wel iets afwijkend van waar ik de band van ken, subtiel wil ik het niet per se noemen, maar wel ontzettend rijkelijk gevuld. Net zo kleurrijk als die retedrukke hoes. album nu een paar keer gedraaid en elke keer ontdek ik er wel weer wat nieuws aan. Een gelaagde en gelikte productie waar je wel van moet houden, but i like it. Als ik toch wat te zeiken moet hebben: Het tweede helft doet me toch echt wel een stuk minder dan de eerste helft en daardoor blijf ik wat steken met mijn sterren.

avatar van Jonestown
Toen de single indertijd verscheen wist ik niet wat ik ermee aan moest: wel héél erg Beatles, maar ook weer niet. En ook: hoe relevant was Tears For Fears eigenlijk nog in 1989? De 80's liepen op de laatste benen en TFF lag al weer een paar jaar op apegapen en werd links en rechts ingehaald door allerlei nieuwe bands. En toen The Seeds Of Love verscheen was er opeens een zeer volwassen popalbum, dat vooral toch geschikt leek te zijn voor de meer behoudende en conservatieve popliefhebber. Vooruitstrevend was het album zeker niet. Maar wél een album dat productioneel gezien naast albums als Brothers In Arms kon staan.

De remaster uit 1999 is ook alweer meer dan 20 jaar oud en afgezien van een verdwaalde Mobile Fidelity Sound Lab reissue uit 2012 (die voor achterlijke prijzen wordt aangeboden op Discogs) zijn dit - vreemd genoeg - de enige ge-update versies van het album. Vreemd, want The Seeds Of Love leent zich toch uitstekend voor audiofiele versies, want dit soort albums kan als testvoer dienen voor referentie-installaties die de prijs van een appartement of een sportwagen hebben ....

In elk geval is er een 2020 versie van dit klassieke album beschikbaar en alhoewel de bonus discs met al dan niet uitgebrachte materiaal leuk is om eens te horen of het album helemaal te analyseren, gaat het voor mij uiteindelijk toch om het eindproduct in een zo best mogelijk klinkende versie. En na een tijd getwijfeld te hebben (hoe vaak moet je een nieuwe versie van een album aanschaffen?) uiteindelijk toch maar de beurs getrokken en de bescheiden 2-CD versie aangeschaft. En de 2020 versie van het album klinkt nóg monumentalel en ruimtelijker dan de 1999 versie, die vooral vermoeiend klinkt door het overactieve hoog. De nieuwe versie klinkt uitgebalanceerder en komt nog beter naar voren hoeveel productioneel aan dit album is gesleuteld. Na dit album doofde TFF als een nachtkaars en nam de relevantie af. Ten onrechte, want latere albums als vooral Raoul And The Kings Of Spain zijn eveneens zeer het beluisteren waard.

Na enkele malen grondig A/B vergelijkingen gemaakt te hebben met de 1999 versie toch geen spijt om wéér een versie in de kast te hebben staan van dit topalbum. En in die tijd een waardig afscheid van de muzikaal superinteressante 80's: wat gebeurde er toen veel op muzikaal gebied ..... Classic!