John Legend - Get Lifted (2004)

Soul / R&B
Label: GOOD

1. Prelude (0:44)
  2. Let's Get Lifted (3:37)
  3. Used to Love U (3:31)
  4. Alright (3:21)
  5. She Don't Have to Know (4:52)
  6. Number One (3:18)

met Kanye West

7. I Can Change (5:01)

met Snoop Dogg

8. Ordinary People (4:41)
  9. Stay with You (3:49)
  10. Let's Get Lifted Again (2:18)
  11. So High (5:07)
  12. Refuge (When It's Cold Outside) (4:13)
  13. It Don't Have to Change (3:23)

met The Stephens Family

14. Live It Up (4:34)

met Miri Ben-Ari

15. So High [Cloud 9 Remix] * (5:02)

met Lauryn Hill

avatar van Rhythm & Poetry
Waarom ontdek ik dit nu pas? Oké kende John natuurlijk al een kleinm beetje. Vroeger werd ik er niet warm of koud van. Misschien wel dé reden dat ik dit niet eerder checkte. Maar inmiddels ben ik door middel van dit album op andere gedachten gebracht. Vind zijn stem er mooi, en een van de beste moderne soul stemmen die ik ken. Daarnaast os de combinatie met Kanye geslaagd en is de samenwerking met Snoop meer dan aangenaam. Productioneel is deze cd top door toedoen van live instrumenten zoals de piano (op dit album mijn favoriete instrument) een juweeltje.

avatar van andnino
Ik vond hem in de videoclips zag altijd een mooie persoonlijkheid, en ook Ordinary People sprak me erg aan.
Jammer dat ik met het album in het algemeen niet zoveel kan. Alicia Keys bijvoorbeeld spreekt me wel heel erg aan, dit op de een of andere manier niet. ligt vooral aan de sfeer, denk ik.

avatar van TheFunkyM
Je zou zijn andere cd kunnen proberen, Once Again.
Die heeft een hele andere sfeer en sound, minder uptempo
Als Ordinary People je aansprak, zou Once Again dat ook kunnen doen.

avatar van andnino
Een 2,5 is toch wat weinig. Doe er een halfje bij. Refuge is ook een mooi nummer. ik ga Once Again nu ook wel proberen, want ik trek het stemgeluid van Legend opzich wel

avatar van sj0n88
Ideale cd wanneer je een avond of nacht met een meisje bent. Once Again gaat snel vervelen, dit blijft gewoo zijn topablum, ben benieuwd naar zn nieuwe album

avatar van T.A.
sj0n88 schreef:

Agree, dit eerste album is ook mijn favoriet. De 2 laatste albums vervelen eerder. Dit album heeft lekker pit.

avatar van LucM
Dit album was voor mij een aangename verrassing omdat John Legend meer naar de traditionele soul neigt, wat ik erg toejuich. Zijn stem en stijl doen mij erg denken aan Stevie Wonder, maar hij is toch een oorspronkelijk talent en ik waardeer hem het meest bij een sobere pianobegeleiding omdat zijn talent dan het meest tot recht komt. Naast R&B en soul zijn er bij sommige nummers ook duidelijk gospelinvloeden te horen. Misschien zijn niet alle nummers even sterk maar "Ordinary People" vind ik in ieder geval een pracht van een song.

Kingsnake
Eigenlijk de enige plaat van John Legend die ik echt kan waarderen.
De rest kom nogal gilkt op me over.

avatar van andnino
Ik was hier (tijdje terug) toch echt veel te snel in mijn oordeel. Mijn verwachtingen waren heel anders, en bij nadere beluistering geeft dit album al veel meer prijs. Vind die hip hop nummers nog steeds niet passen, maar verhoog wel naar 3,5*.

Lekkere plaat, niet alle nummers even top, maar nooit slecht.

avatar van J.M.
Na meer dan twee jaar weer een keer geluisterd en vind het nog steeds een erg lekkere plaat. Eigenlijk weinig minpunten te ontdekken, luistert fijntjes weg allemaal met als absoluut hoogtepunt Ordinary People.

avatar van Hendrix4live
Ordinary People vind ik juist wat minder. Vind de meeste songs toch wat beter. Hij heeft wel een verschrikkelijk goeie stem.

kingofrock
kan de meeste top 40 muziek niet echt waarderen maar john legend vind ik wel erg goed !

KSPR
Ben ik de enige die Refuge echt een vd beste nummers vind? haha.

KSPR schreef:
Ben ik de enige die Refuge echt een vd beste nummers vind? haha.

ik vind dat ook één van de beste nummers!

zéér goed albumn zonde van de hip-hop achtige nummers met snoop dog enzo

avatar van Hedser
rockdude schreef:
zéér goed albumn zonde van de hip-hop achtige nummers met snoop dog enzo

Ik hou ook niet zo van hip-hop maar ik vind de samenwerking met Snoop Dogg wel goed gelukt. Die met Kanye West vind ik wat minder, maar I Can Change is echt een goed nummer.

avatar van principal2000
Erg prettig en verfrissend r&b album wat ik eigenlijk meer nu-soul zou noemen. John's stem is erg prettig en de productie van Kanye West is uitstekend. Naast het wonderschone Ordinary People is er veel meer om van te genieten op dit album. Goede mix van uptempo nummers en ballades.

avatar van Booyo
Ik ben normaliter helemaal niet van de R&B / hedendaagse Soul, maar dit album blijft me 8 jaar na dato toch vermaken. De goede producties van Kanye (die ik toch al hoog heb zitten) in combinatie met de fijne stem van Mr. Legend, zorgen voor een fris en sfeervol album.

Laatst het boek van Mark Everett, zanger van Eels, gelezen. Komt een mooie passage van de heer Legende in voor. Mr. E stak een sigaar op in een tv-studio waar beide artiesten optraden, werd niet gewaardeerd..

Mr. Legend? I’m fifty feet away from him and none of the smoke could ever reach him or pose any kind of problem or threat to his health in this gigantic, high-ceilinged room…I put the cigar out between songs for Mr. Legend (real name, John Stephens) but, as it is a theatrical device integral to our performance, I have to light it up briefly when our next song comes along. At the end of the show, as the host introduces and thanks us, the sound of Mr. Legend loudly booing is heard on TV sets tuned to the BBC all over England. To contrast Mr. Legend’s pomposity, Van Morrison, an actual legend, cordiallly asks me if my cigar is Cuban. A real legend doesn’t have to name himself one. Or act like a twat.

avatar van Ronald5150
"Get Lifted" klinkt eigenlijk best aardig, zeker wetende dat ik geen echte R&B liefhebber ben. Vooral door het gebruik van hip-hop beats is het bij tijd en wijle best genietbaar. Maar toch vind ik "Get Lifted" over het geheel genomen veel te glad en zoet klinken. De grote hit "Ordinary People" is gewoon een mooi liedje, maar is wel direct de uitschieter. De rest van de plaat klinkt na een tijdje gewoon inwisselbaar. Voor R&B liefhebbers zal deze plaat ongetwijfeld een schot in de roos zijn, maar dit is niet voor mij weggelegd.

avatar van Madjack71
Ben niet zo van de nu soul, maar wilde dit album wel eens een kans geven. Legend beschikt i.i.g over een heel degelijke stem en weet best wel een sfeertje neer te zetten, alleen is het niet hetgeen wat ik zo vloeiend, pakkend en vlot vond als bij een Gaye of Mayfield. Ik kan ook niet echt veel met de nummers, die toch allemaal wel heel ladys like zijn. Toegegeven daar had Gaye ook wel een handje van, maar dat begon niet te vervelen en bij dit Get Lifted is dat helaas wel het geval. Te weinig nummers met het kaliber van Ordinary People.

Carpe Diem
Een geweldig debuutalbum, natuurlijk. John Legend, Soul met een vleugje R&B, of R&B met een vleugje Soul?! Hoe dan ook, John heeft een herkenbaar en eigen geluid, en zijn muziek kun je eigenlijk op ieder moment wel draaien. Top album.

Muzikale Zaligheid
Het debuutalbum van John Legend, wat een lekkere plaat was dat. ' Soul in een nieuw jasje ', zo ervaarde ik dat toen. ' Get Lifted ' was voor mij, toen dat album net uitkwam, een aangename verrassing. Ik kende eigenlijk alleen ' Ordinary People ' voor ik het hele album voor het eerst ging beluisteren en werd toch wel erg enthousiast over John Legend na die eerste luisterbeurt.

Hoe de intro overgaat in ' Let's Get Lifted ' vind ik nog steeds erg tof om te horen na al die tijd. Daarna komt ' Used to Love U ', één van mijn favoriete songs van het album. Ook ' Number One ' met Kanye West vind ik een lekkere song. Een lekkere vibe, plus een grappige kijk op vreemdgaan op deze song. ' Lets Get Lifted Again ' vind ik ook erg mooi, met name de manier waarop John Legend zijn kopstem gebruikt vind ik erg uniek in vergelijking met de rest van de songs. Mijn absolute favoriete song van dit album is ' It Don't Have to Change '
met The Stephens Family. Een heerlijke Soul song met heel veel Gospel invloeden.

avatar van MIAB
Een goed debuut van John Legend destijds. Album zit goed in elkaar. Het album hierna vind ik een stuk minder. Evolver is weer wat leuker en daarna.. haak ik eigenlijk af. 3,5*

Let's Get Lifted (3:37) --- 3,0
Used to Love U (3:31) --- 3,5