MGMT - Congratulations (2010)

Rock / Electronic
Label: Columbia

1. It's Working (4:07)
  2. Song for Dan Treacy (4:09)
  3. Someone's Missing (2:30)
  4. Flash Delirium (4:16)
  5. I Found a Whistle (3:40)
  6. Siberian Breaks (12:20)
  7. Brian Eno (4:32)
  8. Lady Dada's Nightmare (4:31)
  9. Congratulations (3:57)
  10. Inbetween the Liners * (6:35)
  11. Flash Delirium [BBC Radio 1 Session] * (4:16)
  12. Brian Eno [BBC Radio 1 Session] * (4:29)
  13. It's Working [BBC Radio 1 Session] * (4:10)
  14. It's Working [Air Remix] * (4:35)
  15. Brian Eno [Cornelius Remix] * (4:20)
Arrie schreef:

Maar Brian Eno is wel meer dan alleen een producer hoor, en ook wel een ontzettend bekende man in de muziekwereld (óók wel vanwege zijn productiewerk, dat wel). Hij is begonnen in Roxy Music, maar daar is ie na twee albums uitgegaan. Twee geweldige albums, moet ik er wel bij zeggen. Daarna ging hij zelf albums maken, in het begin nog heel erg Roxy Music-achtig, later ging hij ook experimenteren met ambient. Als producer heeft ie verder inderdaad heel veel samengewerkt met David Bowie. Voor zover mijn les over Eno.

ik zag inderdaad dat hij ook eigen albums heeft. Misschien toch een keer gaan luisteren, ook omdat ik ambient meestal wel trek.

Seriously, Flash Delerium is geniaal.
MGMT zijn mijn helden..

ForMusicOnly schreef:

Eno heeft enorm veel gedaan, tot aan het componeren van muziek voor Windows aan toe. Ook zijn niet-ambient albums zijn erg goed, trouwens.

herman schreef:

Toevallig schreef ik vandaag op mijn weblog een stuk over één van mijn favoriete albums ooit Ha!-Ha!-Ha! (1977), van Ultravox! (toen John Foxx nog de frontman was). Eerder dat jaar brachten ze ook hun debuutalbum uit dat mede geproduced werd door Brian Eno (samen met Steve Lillywhite, die ik weer wel kende). Ik ben in ieder geval direct op Eno jacht gegaan en vraag me af waarom ik nooit eerder van zijn naam heb gehoord (of heb er over heen gelezen).

Wel een beetje offtopic trouwens

De Klever
De vorige MGMT had ik soms wat moeite mee, maar deze is zéér goed te pruimen. Moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben.

avatar van EclSpatial
Vond het album in het begin maar niks, maar na enkele luisterbeurten begint hij echt wel door te dringen.
Siberian breaks is een heerlijk nummer en persoonlijk vind ik Congratulations ook een zéér relaxed nummer.

Het is geen Oracular spectacular, maar wel een zéér amusant album ****

Er moet nog wel iets heel héél goeds uitkomen dit jaar om deze plaat nog te overtreffen! Hier schuilt zoveel goeds in, dat is na 30 luisterbeurten nog steeds niet helemaal tot me doorgedrongen. Ik luister elke keer met zoveel plezier naar dit album; ik stem liever niet zo snel na een release 5* maar aan het eind van 2010 kan Congratulations wel eens op 5* eindigen bij mij. Een grootse plaat van MGMT!

avatar van Joren999
Flash Delirium, geweldig bizar nummer. Dan I Found a Whistle, wat een prachtig nummer
Deze kan nog wel eens hoog gaan eindigen, eerst nog een paar luisterbeurten.

avatar van jovad
Dit is een echte groeiplaat, een plaat ook waar je een groot stuk muziekgeschiedenis aan je ziet voorbijgaan. Het klinkt als een mashup van David Bowie en Mew, en houdt ondertussen halt bij pakweg gitaarrifkes van The Smiths, Granddaddy-melancholie en jaren 60-orgelkes. Wie catchy singles als Time To Pretend, Electric Feeling of Kids verwacht komt bedrogen uit, wel krijg je een enorm muzikaal-intelligente maar toch melodieuze trip.Doorbijter maar eens je er bent: prachtig

avatar van barrett
Dat klopt voor deze trip doorheen de muziekgeschiedenis moet je idd wel eerst op je tanden bijten. Bij mij beginnen de stukjes nu toch stilletjes aan in elkaar te passen...

avatar van ArjenT
Mensen dit is toch vele malen beter dan de voorganger? OK, daar stonden een paar lekkere hitjes op, maar de rest van de plaat had niet veel om het lijf en is m.i. niet houdbaar. Dit is een plaat uit één stuk, met een geweldige stijl en nummers die almaar mooier worden. Toppertje!

avatar van Hanszel
Ben het eens met ArjenT, die vorige was wel leuk (en lichtelijk overrated door de muziekpers door het stempel ALBUM VAN HET JAAR erop te stampen) maar deze is breder, dieper en mooier. Bands waarvan het tweede album beter is dan het eerste (i.m.o. zijn dat o.a. Placebo en Smashing Pumpkins) gaan een grote toekomst tegemoet! Zo ook MGMT denk ik/hoop ik!

avatar van Snoeperd
Ik heb laatste tijd veel over mgmt gehoord dus het album geluisterd, het is verslavend, je wordt er blij van en ik hou van de zang. Ik ga congratulations binnenkort samen met oracular spectacular kopen. Ik hoop dat het net zo goed is. Congratulations dan ff 5x achter elkaar luisteren

JdW
Ik draai deze plaat nu al niet meer. Op mijn ipod skip er altijd snel langs.

avatar van djarend
Plaat lijkt nu al gelopt, wordt verkocht in winkels (we hebben het niet over internet) voor 9.99 !! een maandje na release. Desalniettemin vind ik het een toffe plaat maar blijf er bij dat ik de vorige leuker vond.

avatar van Joren999
Welke winkel?

Hij werd bij de release al voor slechts €12,99 verkocht wat al vrij goedkoop is. Het hoesje stelt ook weinig voor dus de €9,99 verbaast me niet eens zoveel..

avatar van djarend
er zijn hoezen die er cheaper uit zien, vind ik, en vergissing, is zelfs geen 9.99 maar 8.99 !!

avatar van Kikuichimonji
MGMT - Congratulations

Er zijn van die bands waarvan je stiekem hoopt dat ze iets nieuws gaan doen. MGMT is zo'n band, en ze doen iets nieuws. Dan is de vraag natuurlijk meteen of het ook een vooruitgang is.

MGMT leverde in 2008 dé zomerplaat van dat jaar af; het hitgevoelige Oracular Spectacular. Na drie jaar wachten is er dan de opvolger, Congratulations, en die is bij de eerste luisterbeurt wel even schrikken. Waar Oracular Spectacular grotendeels opgebouwd was rondom aanstekelijke synthesizer riedeltjes, voelen de nummers op Congratulations meer aan als een samenspel van instrumenten. Dat pakt verrassend goed uit, maar het komt de hitgevoeligheid niet ten goede. Het album dient als een geheel geluisterd te worden om goed tot zijn recht te komen.

Na enkele luisterbeurten vallen de puzzelstukjes dan op prachtige wijze op hun plaats, en wordt duidelijk dat deze nieuwe weg in ieder geval geen stap terug is. De heren hebben goed geluisterd naar smerige jaren '60 synthesizer bandjes, en weten dit perfect te combineren met hun eigen debuut. De psychedelische sfeer druipt van het album af; met name bij Flash Delirium is moeilijk voor te stellen dat het niet gemaakt is na een behoorlijke dosis LSD.

Over hun invloeden doet de band trouwens helemaal niet moeilijk, getuige een nummer gericht aan ambient-grootheid Brian Eno ("we're always one step behind him"). Opvallend genoeg is daarom dat juist dit een van de meest zwakke nummers van het album. Het geheel voelt gejaagd, hoewel dit natuurlijk met opzet kan zijn, om het idee van een 'achtervolging' op Eno te creëren. Ook het vreemde instrumentale nummer Lady Dada's nightmare komt niet over, en lijkt vooral op de plaat gezet om de speelduur enigszins op te rekken.

Gelukkig blijkt dat er verder genoeg moois op dit album aanwezig is. Opvallend is dde vaststelling de band deze keer in de rustigere nummers het best tot zijn recht komt; dat was op Oracular Spectacular nog andersom. I found a whistle is bijvoorbeeld een loom nummer dat lekker voortkabbelt en een gevoel van berusting oproept.

Ook het maar liefst twaalf minuten durende Siberian Breaks is een goed voorbeeld, en in zekere zin kenmerkend voor de georganiseerde chaos die op het gehele album overheerst. De band stelt zelf dat het 'acht verschillende nummers in één zijn", maar dat valt in eerste instantie helemaal niet op. Dat is te danken aan de productie van Pete Kember, die zorgt voor strakke overgangen tussen de verschillende delen van het nummer. Het feit dat de volledige 12 minuten weten te boeien geeft de vooruitgang van de band aan; de nummers op Oracular Spectacular hadden stuk voor stuk niet heel veel langer moeten duren.

De vraag of de nieuwe stijl van MGMT een verbetering is, is echter niet te beantwoorden. De hitgevoeligheid is verdwenen en daarvoor is georganiseerde psychedelische chaos in de plaats gekomen. Beide stijlen hebben hun sterkte en zwakke punten, en dat is het grootste compliment dat een band die zichzelf opnieuw heeft uitgevonden te geven valt.

8/10

Ik was aanvankelijk erg enthousiast met mijn beoordeling (4,5*), maar ik ga hem toch naar beneden bijstellen. Lady Dada's Nightmare, Someone's Missing en in mindere mate Brian Eno trekken het niveau toch wel wat naar beneden. It's Working, Flash Delirium, Siberian Breaks en Congratulations vind ik nog wel briljant. Song for Dan Treacy en I Found a Whistle zijn ook erg goede nummers.

avatar van Don Cappuccino
Congratulations, het tweede album van MGMT is tot nu toe mijn favoriete album van 2010. Wat een heerlijk album, gevarieerd!

It´s Working is een geweldige opener, wat een heerlijk popliedje, want dat is het! Song for Dan Treacy begint postpunk-achtig, maar neemt een compleet andere wending in het midden van het nummer. Someone´s Missing beviel me de eerste 4 keer helemaal niet, maar dit nummer past perfect in het album. Flash Delirium, wat een nummer vol heel veel verrassende wendingen, zit geweldig in elkaar. I Found A Whistle is een heerlijk rustig nummer, maar dan komen we bij het hoogtepunt, namelijk Siberian Breaks, 12 minuten lang genieten! Beter heb ik dit jaar nog niet gevonden. Het nummer gaat zonder problemen van de ene naar de andere passage, een geweldige Pop Surf Opera! Brian Eno, een heerlijk uptempo nummer wat af en toe een beetje punky aanvoelt. Lady Dada´s Nightmare, als ik het apart luister vind ik er niet zoveel aan, maar in het album past het heel goed. En het eindigt rustig met Congratulations, en ik wil al applaudiseren, zijn ze me voor!

Een album wat niet makkelijk is, heel divers. Maar na enkele keren luisteren zal het je steeds meer bevallen (of niet). Hij staat nu nog op 4,5 ster, maar op dit album is geen een minpunt, dus ik ga het 5 sterren geven. Een meesterwerkje uit 2010!

avatar van sergifornia
Dit is voor mij toch wel een groeiplaat. Eerst vond ik het wat eentonig, maar het was toen een lange dag geweest.
Eigenlijk zijn alle nummers gewoon goed. Het album luistert goed weg zonder te vervelen.

It's working vind ik echt een fris nummer, het maakt je meteen enthousiast om net als het mannetje op de hoes (waarvan ik eerst dacht dat deze niet klopte) de zee in te gaan (hoewel ik nog nooit op een surfboard heb gestaan) en dus houd ik het op verder luisteren.

Song for dan Tracey vond ik eerst mwah, maar zoals ook hierboven staat, de nummers passen gewoon in het geheel.

Someone's missing vond ik echter al de eerste keer goed, het is gewoon de refelc

Flash Delirium is ook echt eem nummer om helemaal los op te gaan, met name bij de breakdown voor ''Plants, as far as i know are still, still bending toward the light'' lants'' stukje is echt geweldig.

I found a whistle is ook netjes en Siberian Breaks is gewoon *_*,
12 minuten lang even je ogen dicht doen en genieten, ook hier weer prachtige overgangen tussen de magische melodieën die kippenvel kunnen bezogen.

Brian Eno blifjt gewoon de eerste paar dagen non-stop in je hoofd hangen, maar het is dan ook heel catchy.

Lady Dada's nightmare hadden ze van mij ook best aan het einde van Sibrian breaks mogen plakken, want nu staat het een beetje raar, zo een stukje instrumentale psychadelcia tussen het snelle Brian Eno en het slotnummer Congratulations door.

Congratulations is gewoon een goede afsluiter, een relaxed nummer wat je helemaal weg kan voeren. Congratulations MGMT, voor een goed album.

Over het algemeen vind ik het album beter dan ''Oracular Spectacular'' Puur omdat je het in 1 stuk kan luisteren zonder dat het inzakt, waar bij de voorganger de top aan het begin zit en het later wat minder wordt. Daarentegen vind ik dat er op ''Congratulations'' wat minder hitmateriaal staat, hoewel It's Working, Flash Delirium en Brian Eno wel potentieel hebben. Dat zijn dan ook de nummers die ik opzet zonder gelijk het hele album te luisteren. Dit geld ook voor Siberian Breaks, wat eigenlijk al een soort mini-album op zichzelf is.

Voorlopig 4 sterren en als ik hem op CD tegenkom zal ik hem zeker binnenhalen.

Witte stranden.
Surfplanken en meisjes in te kleine bikini’s.
Kankerverwekkend zonlicht op een roodverbrande huid.
Gebruikte condooms langs een dovend kampvuur.
Wietzakjes en Coca Cola blikjes.

Congratulations is een vette knipoog naar de surfmuziek van Dick Dale.
Terug naar de geluid van begin jaren zestig.
De soundtrack van een nog te maken film van Quentin Tarantino.
Alsof Black Francis zich geofferd heeft als producent.
Herbeleving van de eerste Pixies albums.
Een The Polyphonic Spree achtig koortje opgetrommeld om het op te leuken.
In de nacht stiekem de studio in.
Door toevoeging van geluidjes en gedraai aan knoppen de eindmix proberen te verknallen.
Verrast door het uiteindelijke eindresultaat.

MGMT komt met een album zonder potentiële hitsingels.
Maar wel meer een geheel dan bij Oracular Spectacular.
Al blijft het altijd herkenbaar MGMT.
Eerst jezelf presenteren door middel van succesvolle hits.
Dan als gevestigde naam je eigen geluid uitbouwen.
Vaak blijkt het tweede album een moeilijke bevalling.
Deze is er echter vrij gemakkelijk uit gepoept.
Het gevoel van druk is niet aanwezig.
Nu nog een mooie zomer.

avatar van bommel
MGMT, congratulations met dit groeidiamantje.

Ik had de eerste draaibeurten GROTE moeite met de opvolger van
Oracular etc, maar zoetjeaan begon hij te groeien, en jawel hoor;
je moet even geduld hebben maar dan vouwt deze pracht-CD zich open.
En nu vindt ik deze zelfs beter dan Oracular enz.
Voorlopig een 4, maar ook dat kan nog groeien

avatar van Nakkie13
Inderdaad groeiplaat.

Gaat van MEH, naar, ok..., naar, WOEH.
Als je bovenstaande kunt begrijpen

avatar van dumb_helicopter
Tot een paar weken geleden vond ik er echt weinig aan aan de nieuwe MGMT. Daarna toch nog eens een kans gegeven én nog eens én nog eens... De schoonheid van het album dringt pas door na ettelijke luisterbeurten, waarbij ik het slotnummer (het woordje 'congratulations' in het nummer alleen al vind ik zo mooi) en Siberian Breaks (je wordt echt van het ene muziekgenre naar het andere gepolijsd zonder dat het je gaat storen en dat 12 minuten lang waardoor je echt aan het wegdromen ben) tot de uitschieters reken. Congratulations! *klap klap klap*

avatar van Nakkie13
Siberian Breaks is echt geniaal ja.

En Congratulations heeft bijna zo'n betekenis van: Proficiat, je bent door het album heen. Goed gedaan

avatar van dumb_helicopter
Nakkie13 schreef:

Dat zou ook kunnen, alhoewel ik gelezen had dat ze eerder zichzelf een applaus gaven voor hun prestatie die ze op dit album geleverd hebben.

Siberian Breaks=geniaal. Ik word emotioneel van deze band, voel me diep verwant met hun geluid..een zegen voor de popmuziek deze groep.

Ik ga in ieder geval naar een zesje nu. Tot en met Brian Eno is het eigenlijk best te doen. Je moet alleen eerst accepteren dat het niet dezelfde jongerenanthems zijn als op Orac. Spectac. Qua songstructuur en goed gevonden melodieen is hier echter genoeg te ontdekken. Inmiddels durf ik het geheel 'lekker anders' te noemen ivm de vorige plaat.