Johnny Cash - American VI: Ain't No Grave (2010)

Country
Label: Mercury

1. Ain't No Grave (2:53)
  2. Redemption Day (4:22)
  3. For the Good Times (3:22)
  4. I Corinthians 15:55 (3:38)
  5. Can't Help But Wonder Where I'm Bound (3:26)
  6. Satisfied Mind (2:48)
  7. I Don't Hurt Anymore (2:45)
  8. Cool Water (2:53)
  9. Last Night I Had the Strangest Dream (3:14)
  10. Aloha Oe (3:00)
avatar van spinout
Bij bijna elke American album van Cash, hoor je invloed van zijn vroegere kompaan Elvis. Hier ook weer (For the good times & Aloha Oe). Natuurlijk kan Cash of Rubin andere bronnen aangeboord hebben, maar op een foto die de studio van Rubin toont ten tijde van opnames van Cash, is een band te zien van Danny Boy met een tekst erop waar zoiets als "Elvis' versie" op staat, dus denk ik dat Rubin het repertoire van Elvis afgestruind is om iets bruikbaars te vinden. Dit is by the way een prachtig album. Het openingsnummer is magistraal!

avatar van nlkink
Het afscheid van Johnny Cash. Op de hoesfoto een aangrijpende foto van Johnny als jongetje van een jaar of zeven, acht. Aangrijpend omdat het jongetje op de foto, zoals alle kleine kinderen, met een op een open en vrolijke naïviteit en onbevangen (of is dat hetzelfde?) de wereld in kijken. Je weet nog niet hoe de wereld in elkaar zit. Je hebt nog geen kennis. Nog nooit echt teleurgesteld.
Wat heeft dat jongetje daarna een turbulent leven gehad. En dat maakt die foto extra bijzonder. En dan heb ik het nog niet eens over de muziek gehad.......
Bijna tot aan zijn dood proberen om dagelijks een liedje op te nemen met een gitarist die op afroep beschikbaar was. Zestig liedjes was de oogst. Daaruit zijn 'American V' en 'American VI' samengesteld. Door muzikanten postuum ingespeeld op een sobere maar effectieve manier.
Inderdaad werd zijn stem wat zwakker. Maar dat breekbare is ook weer zo aangrijpend mooi.
Een waardig en mooi afscheid.

avatar van SammyAutumn
Fantastisch album natuurlijk. Johnny Cash heeft de wereld hiermee een laatste dienst bewezen.

avatar van Tonio
Ik ben de American Recordings opnieuw aan het beluisteren, in chronologische volgorde. Opvallende dingen: ik vind ze nog net zo goed als destijds. Ook de onderlinge kwaliteitsverschillen blijven wat mij betreft gelijk.

Dit laatste album sluit de reeks waardig af. Een paar prachtige, breekbare nummers, maar ook een enkele misser. Desalniettemin een goede middenmoter.

avatar van Karma_To_Burn
Een heerlijk maar ook een zwaar album, net voordat Cash overleed en de teksten liegen er dan ook niet om. Een zwaar album maar tegelijkertijd zo echt en zo mooi!
ik heb dit album slechts 1x geluisterd, maar wauw, het overdonderde mij.. :O

Ain't No Grave & Don't Hurt Anymore blijven mij na deze eerste keer het meest bij en normaal stem ik ook niet zo snel, maar dit is zo puur, zo gevoelig dat het gelijk weet te raken....

avatar van MIAB
Wat een fantastische plaat. Breekbaar, gevoelig en raak! 4*