Johnny Cash - American VI: Ain't No Grave (2010)

Country
Label: Mercury

1. Ain't No Grave (2:53)
  2. Redemption Day (4:22)
  3. For the Good Times (3:22)
  4. I Corinthians 15:55 (3:38)
  5. Can't Help But Wonder Where I'm Bound (3:26)
  6. Satisfied Mind (2:48)
  7. I Don't Hurt Anymore (2:45)
  8. Cool Water (2:53)
  9. Last Night I Had the Strangest Dream (3:14)
  10. Aloha Oe (3:00)
Ad Brouwers schreef:
Ik zal deze zeker ook aan gaan schaffen, Floater. Thnx voor de tip. Ik vond alleen je reaktie op de mijne nogal een beetje onbehouwen en onvriendelijk. Laten we het gewoon een beetje vriendelijk houden aub. Of we het nu eens of oneens met elkaar zijn. Bij de gratie van meningsverschil bestaat deze site immers toch?

Wie wind zaait zal storm oogsten, Ad. Volgens mij plaats jij bij tijd en wijle ook wel eens reacties op dit forum die op zijn minst provocerend zijn...

Het ligt niet in mijn aard om onbehouwen of onvriendelijk te zijn, maar als jij beweert dat ik "een berg rubbish opschrijf" dan roept dat bij mij bepaalde reacties op... Dat is niet goed en daarvoor mijn oprechte excuses!

Natuurlijk bestaat deze site bij de gratie van meningsverschillen. Ik respecteer jouw mening en over een ding kunnen we het eens zijn: Cash was een groot artiest.

Absoluut, beste Floater. Je hebt eigenlijk wel gelijk. Nou, zand erover wat mij betreft. Over één ding zijn we het gelukkig eens: Cash was een groot artiest!

avatar van judgepaddy
Floater schreef:

In dat geval raad ik je aan om deze aan te schaffen:

Johnny Cash - Johnny Cash's America (2008)

Dan heb je niet alleen een aardige documentaire (met commentaren van o.a. Bob Dylan, Sheryl Crow, Kris Kristoffersonen, Jim Dickinson en Tim Robbins) maar tevens een heel mooie cd...!

Ja, die lijkt me inderdaad heel tof. Ga ik ook zeker aanschaffen; Een CD en DVD voor 14 pleurie. Daar hoef ik mijn hypotheek niet voor te verhogen
Maar ik doelde eigenlijk op een docu over zijn laatste CD's en zijn samenwerking met Rick Rubin.

Stijn_Slayer
'Until we meet again' is de laatste regel die Cash zingt op dit album.

Misschien een impliciete aanwijzing dat er nog wel meer werk van deze American serie uitkomt?

voltazy
Stijn_Slayer schreef:
'Until we meet again' is de laatste regel die Cash zingt op dit album.

Waar ik bij de vorige platen direct verkocht was, heeft het bij deze een paar draaibeurten nodig gehad.

Satisfied Mind is al een nummer dat ooit is uitgebracht geweest, dus dat was meteen in orde

Het mooiste nummer van het album is toch wel Can't Help But Wonder Where I'm Bound.
Die had ook mooi gestaan op V

Toch weer een dikke 4.5*

avatar van Madjack71
De laatste uit de serie American??
Hoe dan ook, dit Ain't no grave bevat wederom een aantal pareltjes, al is het dit keer wel wat beter luisteren. In 1ste lijkt mij dit de "minste" uit de gehele serie. Het opent met een broeiende Ain't no Grave en het pakkende Redemtion Day. Daarna komt er bij mij een lichtelijke Freddy Fender gevoel, door de gekozen nummers van For the good times en I Corinthians.
Maar met Can't help but wonder where i'm bound en vooral met Satisfied Mind, laat Cash wederom zijn kracht horen om teksten eigen te maken als ware het tattoes op zijn ziel. Dit zijn ook de nummers die mij het meeste aanspreken en raken. Cash heeft meer gevoel, timing en passie in zijn gebroken stem, dan een hele riedel aan wannabe artiesten heden ten dage. Deze oude 'rambling man' zet een vertolking neer, die staat, overtuigt en mij tot nadenken stemt.
Niet alles op dit Ain't no grave vind ik even overweldigend. Zo is Cool Water wel een leuk oud (cowboy)liedje ws. uit de jaren vijftig, maar vind ik niet echt passen op dit reqiuem. Aloha Oe, kan ik wel plaatsen in de context van het afscheid, maar heeft hij wel beter gedaan op eerdere albums in de American serie.

Madjack71 schreef:

Cool Water is in 1936 door The Sons Of The Pioneers opgenomen. Bob Nolan schreef het nummer dat door een hele reeks artiesten gecoverd is (o.a. Hank Williams, Frankie Laine, Joni Mitchell, Willie Nelson, Jimmie Rodgers, Eddy Arnold, Fleetwood Mac, Bing Crosby, Bob Dylan en nu dan Johnny Cash).

Het maakt deel uit van het Amerikaanse muzikale erfgoed in die zin past het uitstekend op deze compilatie.

Overigens heeft geen van de bovengenoemde artiesten de uitvoering van Nolan kunnen evenaren, laat staan kunnen verbeteren...

avatar van Madjack71
@Floater, dank voor de info...en idd. in die zin, past het op dit album.

avatar van Madjack71
Een halfje erbij, bij het vaker beluisteren ervan en dat gaat met vlot gemak bij deze prachtplaat...komen de teksten toch veel meer naar voren en lijkt het wat dat aangaat een van de betere en misschien wel de beste samenstelling van de American serie.

avatar van bertus99
Ik sta in de discussie hier beneden toch dichter bij Ad dan bij Floater. In complottheoriën geloof ik sowieso niet. Ik ben in ieder geval heel blij dat dit materiaal is uitgebracht. Het is namelijk prachtig. Breekbare stem? Ja, hier en daar, maar op sommige momenten ook nog heel krachtig en helder.
Rubin heeft ervoor gekozen om de songs geregeld op te pimpen met synthesizers. Dat vind ik een beetje jammer. Het had kaler kunnen zijn wat mij betreft.
Het songmateriaal heeft een sterk religieuze inslag. Zoals het openingsnummer verkondigt: Op de jongste dag zullen de graven zich openen en rijzen allen ten hemel. Cash was daarvan overtuigd volgens mij. Hoewel ik dat bepaald niet ben kan ik toch met hem meegaan in zijn hoop en verwachting. Dat vind ik eigenlijk wel bijzonder.

avatar van Outblasty
Dit is eigenlijk mijn eerste kennismaking met de muziek van Johnny cash na het zien van de film over zijn leven. Ik moet mij maar eens gaan verdiepen in de muziek van deze man want dit album is echt prachtig!

Outblasty schreef:
Verwacht je maar aan een verslaving aan zijn American Recordings.
Teksten die in je hoofd blijven zitten, dat is zeer normaal bij Cash!

avatar van Booyo
De prachtig gebroken stem van Cash, en de mooie ingetogen muziek maken dit tot een waar pareltje..

avatar van Metalhead99
Wederom mooie songs van Cash, waardoor dit wederom een prachtig album is.

avatar van Junkie XXL
Mijn eerste album van Johnny Cash en wat een album. De prachtige gitaren op de achtergrond en dan die mooie stem van Johnny Cash erbij. Ik ga sowieso meer albums van deze man luisteren en dit is alvast een goed begin. Ik geef hier gewoon een 4.5 voor. De lengte van dit album is trouwens ook perfect. Lekker kort en dat vind ik juist wel fijn.

ik vind dit eigenlijk toch de beste van de reeks, kop en schouders
heeft wellicht te maken met het feit dat ik deze als eerste van de recordigs ging beluisteren, e doch, er is meer aan de hand denk ik, op die andere vind ik te weinig diversiteit, te weinig uitschieters, het is me teveel hetzelfde

op deze vind ik dat elk nummer op dat rare aloha na een 5 verdient, mede door het subtiele gebruik van allerlei instrumenten om sfeer te benadrukken (het orgeltje dat 1 enkele toon aanslaat in aint no grave,benadrukken van werkele grafsfeer

avatar van BB King
bertus99 schreef:
Ben zelf ook niet religieus, kan me soms storen aan "preaching," Cash is waarschijnlijk de enige artiest waar ik op deze manier naar kan luisteren, zonder dat ik me er enigzins aan stoor. Als hij dat zingt klink het erg mooi, hoop dat hij nu weer ergens bij June zit, bovendien was Cash ook niet roomser dan de paus, dat hebben we o.a. in Walk The Line kunnen zien.....

avatar van AOVV

Mooi, maar niet de beste in de reeks, vind ik.

Paar berichten verwijderd.

avatar van freakey
Ik weet dat er verschrikkelijk gedweept wordt met deze serie.. en ik ga hier ook niet vertellen dat Cash niet groots is in zijn genre, maar ik vind dit eigenlijk maar een beetje een saai plaatje dat met zijn krap half uurtje nog te lang duurt om in zijn geheel achter elkaar te beluisteren.... sorrie....

Overigens is nummer 1 wel subliem hoor, we spelen dat zelfs wel eens met de band....

Rizz
For the Good Times

Krijg er tranen van in m'n ogen.

avatar van reamon47
Wat een baas is Johnny cash toch!

avatar van lennon
Door het Praise & blame album wil ik toch ook eens aan Johhny Cash gaan beginnen... Lees hele positieve berichten bij de verschillende albums... bij welke moet ik beginnen???

Rizz
Van de American Records (1994-2010) of gewoon het hele oeuvre? Wat betreft de American Records is eigenlijk ieder album van de 6 erg goed. Daarnaast zou je Live at Folsom Prison of Live at San Quentin kunnen proberen beide legendarische live albums.

lennon schreef:

Ik zou beginnen met

Johnny Cash - The Legend (2005)

Kost amper € 30.

Briljant. En die American Recordings kunnen hier niet aan tippen!

avatar van lennon
Ok thanks beide!

Ik ga met beide tips aan de slag !

avatar van blaauwtje
Heb de hele serie in 1 keer gekocht en heb net de laatste beluisterd, vind ze alle 6 ijzersterk, heb de heel serie gewaardeerd met 4.5 en 5.0, de laaste cd's vind ik persoonlijk de beste, puur omdat de stem van Cash eigenlijk per cd breekbaarder en gevoeliger word, draai ze niet vaak , als ik ze draai ga ik er echt voor zitten , voetjes omhoog een pilsje erbij en gewoon luisteren en genieten!!

avatar van TEQUILA SUNRISE
Prachtig afscheid van Johnny Cash met het nummer For The Good Times als absoluut hoogtepunt, de tekst zeker met het verlies van June Carter in gedachten doet je wel een paar keer slikken.
Het begin van de plaat vind ik zowiezo het sterkste gedeelte van het album.
Zijn stem wordt alsmaar breekbaarder, het einde is in zicht.
Mooi ingetogen emotioneel beladen plaat.