Neil Young - Harvest (1972)

Canada
Rock / Country
Label: Reprise

1. Out on the Weekend (4:35)
  2. Harvest (3:11)
  3. A Man Needs a Maid (4:05)
  4. Heart of Gold (3:07)
  5. Are You Ready for the Country? (3:24)
  6. Old Man (3:25)
  7. There's a World (2:59)
  8. Alabama (4:02)
  9. The Needle and the Damage Done (2:03)
  10. Words (Between the Lines of Age) (6:39)
Mooi, maar vergeleken met de rest van het Young-repertoire is deze tamelijk overschat.

midnightcowboy schreef:

Wat? Hoe? Wie? Na on the beach voor mij het beste Neil young album!

Je hoort toch hopelijk wat die orkestjes veel te bedacht over komen. Ik hecht meer waarde aan On the Beach en Tonight´s the Night en After the Gold Rush en...

avatar van Woody
Ik denk dat je doeld op ' a man needs a maid' Ik denk dat je dan tekort doet aan het album.

Vanaf het allereerste tonen beginnende op ' out on the weekend' die zware bass toon is voor mij als een heartbeat die me mee zuigt in het leven wat Neil Young heet. Zie het als 1 lange zware melangcholische adem, die zingt over het verlies en verloren liefdes van deze man. Als het eerste nummer inzet met een tekst als:

'Think I'll pack it in and buy a pick-up
Take it down to L.A.
Find a place to call my own and try to fix up.
Start a brand new day'

Dan geloof je hem meteen. je voelt je verwand met het eenzame gevoel, en de zoektocht naar een liefde. Want ergens moet er toch die zak met goud rond lopen en het album ademd verder, en langzaam worden we oud.

I crossed the ocean for a heart of gold
I've been in my mind, it's such a fine line
That keeps me searching for a heart of gold
And I'm getting old.

Misschien dat ik daarom dit album ook wel zo mooi vind als ik s'avonds alleen thuis ben. Het geeft me dat warme gevoel van thuis komen. Elke nood lijkt zich wel in mijn gevoel te branden hoeverder dit album door verteld:

Old man take a look at my life I'm a lot like you
I need someone to love me the whole day through
Ah, one look in my eyes and you can tell that's true.

Hoe pijnlijker het allemaal wordt wanneer hij zijn vrienden aan de drugs kapot ziet gaan:

I've seen the needle and the damage done
A little part of it in everyone
But every junkie's like a settin' sun.

Neil young verteld zijn verhaal elk album op nieuw of hij nu boos, verdrietig, of eenzaam is het is allemaal puur en uit het hart geschreven. Een gekwelde geest wat zich opensteld om bemind en beluisterd te worden.

Singing words, words between the lines of age.
Words, words between the lines of age.

avatar van Jasper
Woody schreef:

Prachtig verwoord Woody, ben ik het volledig mee eens. Vanaf de eerste noten zit je al zo heerlijk in dat Harvest sfeertje. Ik kan me eigenlijk geen mooiere albumopener bedenken dan Out on the weekend. Als los nummer vind ik het niet het beste Neil Young nummer, maar voor dit album is het essentieel.

En die "orkestjes" bij A man needs a maid en There's a world vind ik ook overbodig. Totaal niet passend bij de sfeer van het album. Zonde is dat, want opzich zijn dat ook prima liedjes, vooral A man needs a maid.

Maar zelfs met orkestjes is dit een 5 sterrenalbum voor mij

avatar van IMPULS
Zouden die órkestjes'juist niet kunnen veroorzaken dat Harvest niet al te vlak wordt ? Ik denk van wel. Hoewel dat bij There's a world ietwat bombastisch klinkt, misschien net over de top. Gelukkig blijven de composities fier overeind. Wat een fantastische afsluiter is 'Words' toch.
Topalbum. Altijd.

avatar van Woody
Er bestaat voor de Die hard zoeker geniale uitvoeringen zonder orkestjes die, voor dat het album uitkwam, door BBC sessions zijn opgenomen. Prachtige beelden ook. Harvest op zijn mooist en puurst. De moeite!

avatar van Nicolage Rico
Heb hier vandaag mee in m'n handen gestaan. Klinkt goed, maar ik had toch andere voorkeuren. Ik denk dat ik weer terug ga naar de winkel en deze alsnog koop, nu ik al die recensies + stemgemiddelde zie.

avatar van avdj
Die recensies en stemgemiddelden zeggen niet zoveel. Het moet wel binnen jouw smaak liggen. Als ik jouw top 10 zie zal ik 'm niet aanraden.

@ Nicolage Rico
Niet naar avdj luisteren hoor.
Nee effe serieus.
Ik denk namelijk wel dat jij dit album goed zal vinden.
Ik zie in jou top Coldplay,Keane en Saybia staan.
Op Harvest hoor je ook een beetje dat soort muziek. (niet helemaal, maar toch ) De bands die ik net opnoemde vind ik trouwens ook allemaal erg goed en ik vind Neil Young ook geweldig! Dus kopen die handel.

avatar van avdj
Neil Young heeft ten eerste totaal geen popstem en de muziek is ook niet echt hitgevoelig. Dat geldt voor de platen in de top 10 van NR wel. Zelf vindt ik het trouwens een topplaat.

Saybia is totaal geen hitgevoelige popmuziek hóór!
Dat is juist mooie, rustige, gitaarmuziek met een fantastische zanger. Maar absoluut NIET hitgevoelig.
Een beetje Neil Young achtig.

avatar van avdj
Misschien niet. Maar de meeste andere albums wel. OK Computer natuurlijk ook niet maar die staat bij 5 van de 10 mensen in z'n top 10 op MuMe dus die tel ik even niet mee.

avatar van the viking
Neil Young behoort tot mijn all-time favorieten,komt zeker in mijn nog te maken top 10 ! Weet alleen nog niet welk album te kiezen, de man heeft zoveel moois gemaakt !

met vriendelijke groet the viking

avdj schreef:

Mijn muzieksmaak is over het algemeen heel erg breed. Van Andre Hazes tot Metallica. De albums uit mijn top 10 vind ik misschien niet eens het mooist, maar het zijn wel mijn favorieten.. Ik heb al een stuk van Neil Young geluisterd en het beviel me wel. Maar op dat moment kocht ik 3 andere cd's.

avatar van avdj
Tip NR: Koop een verzamelaar van The Kinks.

avdj schreef:

Ik denk dat dit te maken heeft met een soort "sneeuwballen-effect". De mensen die hier nieuw komen op de site, zien dit album op 1 staan en willen dit album meteen luisteren.

avatar van avdj
Inderdaad. Ze nemen gewoon maar aan dat het een topalbum is terwijl het voor veel mensen gewoon niet weggelegd is.

avdj schreef:

Dat gevoel heb ik idd ook heel erg sterk!
Het heb denk ik geen zin om hier verder diep op in te gaan, je kunt er beter maar een topic over openen.
Ik ben dan in ieder geval van de partij!

Weer terug in mijn top-10 dit meesterwerk.
After The Goldrush stond er eerst in, maar op dit moment vind ik deze net een tikkeltje beter. Vooral 'Old Man' blijf ik nog steeds een ongelovelijk knap nummer van Neil Young vinden. Dat gitaarspel is echt heel moeilijk. Probeer dat nu te spelen maar het lukt nog niet echt. The Needle And The Damage Done is trouwens ook heel mooi gitaarwerk! Dat nummer kan ik lekker wel spelen.

avatar van pauljojo
Het duurde ff, maar ook bij mij is dit album doorgebroken... 5* en in mn top10 van dit moment. Als je dit album maar vaak genoeg luistert is elk nummer een spektakel, haha. "Are you ready for the Country!?". Die intro ook... Erg goed te doen...

avatar van musicfriek
Ik heb maar 1 woord voor dit album: Magie!! Allemachtig, wat een waanzinnig sterke plaat is dit! Bij het nummer A Man Needs a Maid waan ik mezelf in de hemel... Dikke 5*!

avatar van musicfriek
En zelfs vanaf vandaag heb ik een nieuwe nummer 1 in mijn top 10 van albums. Zelden heeft een cd mij zo weten te beroeren als deze. Dit is muziek met hoofdletter M.

Idd muziek met de hoofdletter M.
Zelf wist ik ook niet wat ik hoorde toen ik deze plaat voor het eerst hoorde (half jaar geleden) , en nog steeds is dit één van mijn favoriete platen. Hij staat weliswaar niet in mijn top-10 maar heeft er wel een heel tijd in gestaan.
@ musicfriek
Ken je nog meer platen van Neil Young?
Zelf heb ik van hem On The Beach, After The Goldrush.
Ook heb ik Deja Vu (Crosby,Stills,Nash & Young) die ik op dit moment in mijn toplijst staan heb. Weer bijna zeker dat je die plaat ook zeer goed vind.

avatar van musicfriek
After The Gold Rush heb ik tegelijkertijd aangeschaft met deze. Bevalt me ook erg goed moet ik zeggen. Vind het alleen erg jammer dat er veel nummers zo kort zijn. Het titelnummer is mijn absolute favoriet!

On the Beach wordt mijn volgende, samen met Zuma.

Deja Vu heb ik al jaaaaren in mijn kast staan, net zoals hun voorganger daarvan. Beiden prachtig! Deja Vu heb ik ook even in mijn top 10 gehad, bungelt nu ergens tussen 11 en 15...

Laatst een track geluisterd van zijn laatste album Prairie Wind, It''s A Dream, klinkt ook al zo geweldig. Ook Harvest Moon wil ik nog hebben. Pfffffff, wie gaat mij geld lenen??

avatar van avdj
Van Zuma zul je zeker geen spijt krijgen, erg mooie plaat.

avatar van musicfriek
Ik kan haast niet wachten haha, deze jongen van 32 voelt zich net weer een klein kind nu, heerlijk.

Zag hem ergens liggen voor 10 euro, veel goedkoper zal ik hem niet vinden denk ik. Morgen in mijn pauze maar even langs...

musicfriek schreef:

On the Beach wordt mijn volgende, samen met Zuma.

Het begin van mijn verkenningstocht doorheen Young's uitgebreide repertoire (hopelijk)... 'Old Man' kenmerkt het hele album... en ik werd er stil van.

Dit is zo extreem trage muziek, als je een kind van deze tijd bent eh:) Ik ga het toch een kans geven.