Neil Young - Harvest (1972)

Canada
Rock / Country
Label: Reprise

1. Out on the Weekend (4:35)
  2. Harvest (3:11)
  3. A Man Needs a Maid (4:05)
  4. Heart of Gold (3:07)
  5. Are You Ready for the Country? (3:24)
  6. Old Man (3:25)
  7. There's a World (2:59)
  8. Alabama (4:02)
  9. The Needle and the Damage Done (2:03)
  10. Words (Between the Lines of Age) (6:39)
avatar van metalfist
Ik heb ooit die Greatest Hits van Neil Young uit 2004 van mijn broer gekregen - hij kon uiteindelijk maar weinig met het stemgeluid van Young en wist dat ik wel te porren ben voor een ietwat atypische stem - en in de loop der jaren heb ik dat album zo vaak gespeeld dat het nu toch echt wel tijd was om eens wat studioalbums te gaan proberen. Een tijd geleden eens een boxset gekocht met de eerste 4 albums van Young zijn solowerk en op goed geluk maar met Harvest gestart. Wat een heerlijk album eigenlijk! Het blijft eeuwig zonde van het bombastische There's a World dat me na tig luisterbeurten nog altijd niet kan bekoren. Komt het misschien door de plaats op het album? Old Man is namelijk wondermooi waardoor de intro van There's a World me abrupt uit die vibe haalt en het nagenoeg even bombastische Words (Between the Lines of Age) is zowaar één van mijn favoriete nummers. Een aantal nummers herken ik vanuit die Greatest Hits (ik vond het altijd vreemd dat The Needle and the Damage Done een live versie was maar blijkbaar is dat op het studioalbum ook het geval) maar nagenoeg alles staat dus na al die jaren nog altijd als een huis overeind. Onvoorstelbaar ook hoeveel pareltjes er in de teksten te ontdekken vallen zoals die laatste strofe in A Man Needs a Maid. Zijn we niet allemaal al ooit eens voor de charmes van iemand op het grote witte doek gevallen? En Young ging verdraaid nog een stapje verder, want Carrie Snodgress - over wie de referentie gaat - zou uiteindelijk moeder van zijn eerste zoon worden..

avatar van harm1985
metalfist: ik zou zeker eens Live at Massey Hall (of Young Shakespeare) opzoeken. Dit betreffen solo akoestische uitvoeringen van het gros van de nummers van Harvest, aangevuld met een hoop nummers van After the Gold Rush.

Mocht je Spotify hebben zou ik ook zeker Archives Vol. I en Vol. II beluisteren.

avatar van metalfist
Bedankt voor de tips harm1985! Ik heb ooit (lang geleden) die Archives Vol 1 eens uit de plaatselijke bibliotheek gehuurd maar dat was eigenlijk teveel materiaal op een korte tijd. Bovendien van een artiest waar ik verder weinig van kende dus dat was snel opzij geparkeerd. Liveplaten doen het altijd wel goed, ben een tijd geleden via Youtube toevallig op een BBC concert uit 1971 gestoten en dat lag me al wel.

avatar van jorro
Fraai album , maar mijn 4,5* vind ik toch wat te ruim 'beloond'. Daarvoor pakt het album me toch niet genoeg. Ik doe er dus een halfje af.
Old Man stijgt boven de rest uit en komt op het niveau voor 4,5*. A Man Needs a Maid doet het bij mij ook goed. Mooi die strijkers!
Op 5 in de 100 Greatets Albums of 1972 en op dezelfde plek in de huidige lijst over 1972 van best ever albums.

avatar van harm1985
Volgend jaar is dit album 50 jaar oud. Young heeft alvast een tipje van de sluier opgelicht van wat we mogen verwachten: A Message from Neil: Harvest Time - neilyoungarchives.com
- Vier Outtakes
- Een film met 'many unseen performances'

Journey Through the Past, Bad Fog of Loneliness, Dance Dance Dance (met Tony Joe White) en een akoestische band versie van Alabama zijn de outtakes, denk ik.

De film bevat ongetwijfeld beelden uit zijn schuur die te zien zien geweest als onderdeel van de film Journey Through the Past en uit Engeland met het London Symphony Orchestra die als bonus materiaal te zien zijn geweest op de Blu-ray (en DVD) versie van Archives Vol. 1.

avatar van yellowhite
Meh, ik begrijp gewoon niet dat dit album miljoenen heeft verkocht. CSN&Y vind ik geweldig. Perfecte folk rock met fantastische meerstemmigheid. Ook de voorgaande albums van The Byrds, Buffalo Springfield, The Hollies vind ik geweldig. Maar eigenlijk alles na CSN&Y doet me niks. Dit album gaat voor mij, net als wat the Byrds gingen spelen na Crosby, teveel richting country.

Het album begint goed met "Out on the Weekend". Mooi vertellend nummer dat meteen je aandacht grijpt. Hierna komt het titelnummer en is voor mij al wat minder. Het is een lekker wegluister-nummer maar niet erg sterk. Maar dan komt het, hetgeen wat het album helemaal naar beneden haalt voor mij: "A Man Needs a Maid". Man man man, hoe komt hij erbij om op een folk/country album opeens een symfonie te laten spelen. Daarbij vind ik de teksten ook enorm zwak. In deze tijd zal het enorm veel kritiek krijgen.
Na de eerste mislukker maakt Neil het goed met het beste nummer op dit album: "Heart of Gold" dat word vervolgd met een totale filler "Are You Ready for the Country". Dit nummer is een standaard boogie-blues en klinkt als een John Mayall filler.

Kant 2 vind ik al helemaal niks. Het begint met de hit "Old Man" maar dit nummer heeft mij nooit veel gedaan. Erg makkelijk en ook weer zo zeurend om liefde. Hierna komt weer een symfonisch nummer dat echt nog slechter is dan de eerste. "Alabama" is een vervolg op "Southern Man" maar dan saaier. Het beste nummer op kant 2 is 'The Needle and the Damage Done". Jammer dat dit nummer dan juist maar 2 minuten duurt. Het album sluit af met een nikszeggend nummer "Words". Sorry, ik begrijp best dat Neil het goed bedoelt, maar het komt mij allemaal wat simpel en pretentieus over.

"Heart of Gold" en "The Needle and the Damage Done" zijn geweldige nummers. Verder zijn "Out on the Weekend" en "Harvest" ook goed. De rest is echt middelmatig tot slecht. Nee, ik begrijp de legendarische status van dit album echt niet. Geef mij maar Buffalo Springfield of CSN&Y...

avatar van kort0235
Vandaag maar weer eens beluisterd! En ik moet zeggen, toch wat tegengevallen, terwijl ik dit album vroeger geweldig vond. Er staan een paar prachtige songs op, maar ook een paar draken! Wat te denken van There is a world?
Dit is zooo slecht en past geheel niet op dit album en past ook niet bij Neil Young. Ook Words vind ik heel matig. Wel hele goede nummers vind ik Out of the weekend, Heart of gold en Old man.
Nee, ik vind After the Goldrush stukken beter en nog steeds zijn beste album, hoewel On the Beach daar niet ver van af zit.
Een 3.5

Ook vandaag geluisterd (want 50 jaar oud) en het beviel me nog steeds goed.

avatar van harm1985
Grappig weetje, de 30th anniversary DVD-A heeft naast de stereo mix ook een 5.1 mix, mét een extra lange versie van Words, die ongeveer een minuut langer duurt en nergens anders te horen is, ook niet op Young's site.

avatar van Tonio
Zo maar iets dat mij opvalt: in 1970 bracht Neil Young - nog betrekkelijk aan het begin van zijn carrière - After the Goldrush uit, in 1972 gevolgd door Harvest. Afgezien van het feit dat beide albums destijds (en nu nog steeds) als klassiekers werden/worden beschouwd, heb ik ze altijd als een soort ‘gesplitst’ dubbelalbum gezien. Ze liggen in elkaars verlengde, muzikaal zowel als thematisch, en ontlopen elkaar nauwelijks in kwaliteit. Ik draai ze dan ook graag achter elkaar.

Het zal wel nergens op slaan, maar ik heb het gevoel dat dit destijds door collega’s is opgepikt. Want het zelfde gevoel heb ik ook bij de eerste twee solo-albums van Graham Nash: Songs for Beginners in 1971 en Wild Tales in 1973. En exact hetzelfde heb ik ook met Paul Simon’s titelloze album uit 1972 en There Goes Rhymin’ Simon uit 1973.

Hoewel ik die van Young het beste vind, heb ik die van Nash en van Simon in de laatste 50 jaar vele malen vaker gedraaid.

Van al die zes albums was Harvest de best verkopende. Op heel veel kamers van leeftijdsgenoten kwam je wel ergens de bekende hoes van dit album tegen. Nog iets opvallends: dat kwam nagenoeg evenveel voorbij vrouwen als bij mannen.

Voor mij is het tenslotte moeilijk om op Harvest twee favoriete nummers aan te wijzen. Uit respect voor alle nummers laat ik het dan ook maar achterwege.