Genesis - Nursery Cryme (1971)

Label: Charisma

1. The Musical Box (10:24)
  2. For Absent Friends (1:43)
  3. The Return of the Giant Hogweed (8:09)
  4. Seven Stones (5:09)
  5. Harold the Barrel (3:00)
  6. Harlequin (2:53)
  7. The Fountain of Salmacis (7:54)
avatar van little lion man
* 3,0. Vind het een prima album, maar lang niet zo goed als de vijf hierna. Daardoor wat minder urgent en een wat lagere score. (Over deze redenering kun je natuurlijk ook twisten )

tuktak
Wat quotes verwijderd om de leesbaarheid te verbeteren en wat overbodige berichten verwijderd. Iedereen is vrij om een mening te hebben (gelukkig maar), dat gaat ook niet veranderen, dus de discussie graag over het album zelf!

avatar van Aproxis
Denk dat het album opent met misschien wel mijn favoriete genesis nummer. Misschien alleen al doordat nummer de reden waarom ik dit album het meest draai van alle genesis albums. Al is het niveau niet zo constant op het album als bij selling england by the pound is dit wel het album met het mooiste nummer. Geen Gabriel liefhebber kan om musical box heen. Pracht nummer

Aproxis schreef:

WPE
Ik heb dit album niet zo vaak gedraaid (ik had een kopie), maar nu dan toch onlangs aangeschaft, om mijn verzameling van Genesis kompleet te krijgen. En ja...eerlijk is eerlijk: het is een erg goed album met hele mooie nummers er op, For Absent Friends is heel, heel mooi. Maar eigenlijk staat er niets slechts of minder op dit album....

avatar van "H."
Prima album wat ik eigenlijk over de hele linie sterk vind. Als ik toch een favoriete track moet kiezen dan wordt dat the musical box.

avatar van Cor
Cor
Ja, mooi. Nog steeds na al die jaren. Symphorock die nooit verveelt. En dan 'The Musical Box'!!

avatar van Leptop
Half puntje erbij. Dit is toch wel een erg goed album zeg.

avatar van lennert
The Musical Box is een werkelijk glorieuze track. Van de tapping-techniek van Hackett en zijn glorieuze gitaarriffs, tot het sprookjesachtige toetsenwerk en Collins' fantastische drumwerk. Helemaal van laatstgediende was ik positief verrast, aangezien ik altijd fan van zijn zangwerk ben geweest, maar hem in de pop-era nooit bijzonder heb vinden drummen. Hier laat de beste man horen helemaal de beste keuze te zijn voor Genesis en tilt hij de songs echt naar een hoger niveau. Hackett's bijdrage zorgt er ook voor dat de band na het nog net niet helemaal loskomende Trespass eindelijk bij vlagen stevig klinkt. De voorganger had The Knife als prachtige afsluiter, maar het was net niet gitaar-georienteerd genoeg om helemaal te rocken. Dit nummer legt een fundering voor het progmetal-genre waar bands als Dream Theater en Symphony X de mosterd vandaan halen. Benieuwd of de band dit nog gaat overtreffen gedurende de marathon!

Niet dat er iets mis is met de rest van het album. Het door Collins gezongen For Absent Friends laat goed horen dat hij de zangkwaliteiten van de leadzanger ook met gemak kan evenaren. Op The Return Of The Giant Hogweed komt de afwisselende progkant weer naar boven, terwijl Seven Stones een mooie en symfonische track is. Harold The Barrel is een hilarische Pythonesque track over een man die op het punt staat zelfmoord te plegen en hoe het publiek ermee om gaat. Moeder is het er niet mee eens dat zijn shirt vies is, BBC staat immers al te filmen. Hilarisch. Slechts het korte Harlequin is niet heel spectaculair, al is de dwarsfluit toch wel mooi te noemen.

Het een na beste is tot het laatste bewaard. Op The Fountain Of Salmacis komt Hackett's tapping-techniek weer terug, maar het is Rutherfords frivole basspel dat de aandacht nog meer opeist. Mooie tekst en gebruik van orkestraties ook, doet bijna niet onder voor The Musical Box, al trekt dat nummer mijn aandacht toch net meer. Nog net geen topscore, maar ik sluit niet uit dat ik dit in de toekomst nog beter ga waarderen!

1. Nursery Crymes

avatar van RuudC
Met uitzondering van het debuut is dit het enige album van de oude Genesis die ik niet heb. Daar zal snel verandering in komen, want allemachtig, wat is dit geweldig zeg! Genesis laat zich niet makkelijk pakken, maar ik heb de afgelopen week ook weinig kans gehad om eens goed te gaan zitten voor Nursery Cryme. Eigenlijk is dat nog steeds niet gelukt, maar ik heb alle flarden vaak genoeg gehoord om te weten dat de drie lange tracks fenomenaal zijn. Speels en vol zelfvertrouwen gaat de band te werk. De orchestraties zijn vaak prachtig (doet wel eens denken aan King Crimson, wat als een compliment beschouwd mag worden) en Peter Gabriel zingt fantastisch. Het is jammer dat ik hier geen teksten bij heb, want ik ben erg benieuwd geworden of het poëtische deel net zo geweldig is. The Musical Box is een waar hoogstandje. De korte songs lijken me vooral bedoeld om de lange stukken aan elkaar te breien, maar toch is dat ook zeker niet slecht. Tijd om van Nursery Cryme afstand te nemen en door te gaan naar Foxtrot.

1. Nursery Cryme

avatar van jurado
RuudC schreef:

1. Nursery Cryme
3. From Genesis To Revelation

Mooi RuudC, je legt de vergelijking met King Crimson wat ik volkomen snap. Ik persoonlijk vind Genesis prettiger om te luisteren, KC is mij wat, op het debuut na, te klinisch.
Genesis had de perfecte balans tussen muzikale krachtpatserij en mooie liedjes.
Ben benieuwd wat je van "Selling.." en vooral "Lamb.." vindt. Veel luisterplezier!

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)