The Tallest Man on Earth - The Wild Hunt (2010)

Zweden
Folk
Label: Dead Oceans

1. The Wild Hunt (3:21)
  2. Burden of Tomorrow (3:33)
  3. Troubles Will Be Gone (3:01)
  4. You're Going Back (3:04)
  5. The Drying of the Lawns (2:57)
  6. King of Spain (3:26)
  7. Love Is All (4:15)
  8. Thousand Ways (2:53)
  9. A Lion's Heart (3:15)
  10. Kids on the Run (4:52)
avatar van dennuz
halfje er af...stem gaat me nu toch na meerdere malen beluisteren wat tegen staan. Nummers blijven erg goed

avatar van Oldfart
Vrijdagavond te zien bij Later with Jools Holland.

avatar van De Daniël
Elk nummer vind ik perfect, alleen voordat Kids on the Run begint stop ik ermee. Piano vind ik hem niet passen...

avatar van Germ
Germ (crew)
Live vind ik deze man beter dan op plaat.
Het is best wel een vermakelijk plaatje, maar het ontbeert aan originaliteit als je het mij vraagt.
Alle folk/pop cliche's worden van stal gehaald op de nummers die ook qua compositie niet overal even sterk zijn.
Bovendien heb ik het idee dat de zanger een stemmetje op zet, dat dat nasale (als een Bob Dylan aan de helium zeg maar) niet echt is. Zelfde als bijvoorbeeld die zanger van AC/DC die als een speenvarken krijst maar eigenlijk een vrij gewone stem heeft.

Nogmaals, live heb ik me wel vermaakt met de beste man (ideaal op een festival in het zonnetje) maar dit album is m.i. niet de topper die velen ons willen doen laten geloven, of geloven dat het is.

avatar van De Daniël
Beetje arrogant dat jij beweert dat ik geloof dat dit in een topper is. Wat vind jij dan bijvoorbeeld de folk/pop clichés ben ik benieuwd naar? En waar vind je de "composities" niet sterk?

En die stem, tja jij mag het "onecht" vinden, maar in mijn ogen is het gewoon een ijzersterke stem waar vergelijkingen met Bob Dylan alleen maar de man prijzen.

avatar van Germ
Germ (crew)
Het is allemaal niet bijster origineel, een typische 3,5* plaat wat mij betreft (wat overigens nog best goed is). Het kabbelt wat, is prima aan te horen maar écht raken doet het mij niet.
Dat is puur mijn mening. Ik doel trouwens nergens op jou persoonlijk, waar je dat vandaan haalt begrijp ik ook niet.

avatar van De Daniël
Is al wat genuanceerder dan wat je eerst beweerde.

En ik citeer: "...maar dit album is m.i. niet de topper die velen ons willen doen laten geloven, of geloven dat het is."

Hiermee impliceer je dat er mensen zijn die geloven dat dit een topper is, maar dat deze gedachte niet klopt. Aangezien ik dit album tot het laatste nummer een topper vind, voelde ik mij aangesproken

avatar van AOVV
Voor sommige mensen is dit een topper. Zo ook voor mij. Voor sommigen niet, en daar kan ik zeker in komen, de stem van Matsson is niet voor iedereen weggelegd.. En ongelooflijk avontuurlijke muziek is het natuurlijk niet. Maar ik vind het gewoon een erg goede plaat, met goeie teksten, fluks gitaarspel en ach, ik kan z'n stemgeluid zeker wel waarderen.

avatar van Co Jackso
De opvolger van Shallow Grave is op alle punten beter. Ten eerste zijn de eerste twee nummers met afstand de beste nummers die The Tallest Man tot nu toe gemaakt heeft. Daarnaast bevat het album ook parels als Love is All en Kids on the Run. Eigenlijk vind ik alleen King of Spain iets minder, vooral omdat het wat uit de toon valt. Aan zijn stemgeluid was ik gek genoeg snel gewend, en vooral zijn uitbarstingen en soms speelse wijze van zingen bevalt mij zeer goed. Wat mij betreft is dit een blijvertje en ik kan niet wachten tot ik hem live zie over een maand.

avatar van VictorJan
Nog maar eens een halfje erbij. Echt wel een geweldige plaat, dit. Die lyrics, die gitaar en die stem die door merg en been gaat. Ik wil hem binnenkort echt wel eens live zien!

avatar van Lennonlover
Vorige week was hij op Jools Live. Heerlijk! Die man helemaal alleen met enkel zijn gitaar tussen het ruige geluid van bands zoals Beady Eye, de swingende Raphael Saadiq, Anna Calvi en het bombastische Elbow (wat teleurstellend was).

Heil Tallest Man on Earth !

avatar van otherfool
Heerlijk stemmetje heeft dit menneke toch ook! Gevoegd bij virtuoos gitaarspel en mooie teksten een prettige gast om er bij te hebben tijdens een avondje zinloos voor je uit over de weilanden staren. Love Is All kan ik 10x achter elkaar draaien, en na een bijschenking van het glas, nog 10x.

avatar van Madjack71
Mag van mij uit wel een halfje bij...stem blijft bij tijd en wijle wel wennen...maar het klinkt allemaal toch wel vlot en goed gemaakt....en idd. Love is All is een schoon liedeke.

Als er iemand experimenteel op gitaar is, is deze man het wel!
Prachtplaatje

avatar van De Daniël
Vind je dit echt experimenteel? Ik vind het juist zo mooi, omdat het gewoon pure, rauwe doch simpele folkliedjes zijn. Dat is eigenlijk ook alles wat ik verlang. Ik hoef geen geëxperimenteer. Daarvoor ga ik wel naar een lab.

avatar van Rogyros
Ik vind dit eerlijk gezegd ook weinig met experimenteren te maken hebben. Ik vind het allemaal prima binnen veilige grenzen (wat absoluut geen kritiek is overigens).

dus, Joost: vertel waarop je doelt!

avatar van Lakai
Heel mooi album dit!

Ik ben echter niet zo erg te spreken over Kids on The Run. Dat komt niet zozeer omdat hij piano speelt, want de klanken die hij ermee mee maakt zijn mooie. Het is eerder zijn zang in dit nummer. Ik vind het een te hoog Elton John gehalte hebben.

avatar van VictorJan
Lakai schreef:
Heel mooi album dit!

De zang van dat nummer vind ik ook niet alles. Hij heeft een rauwe stem die op de meeste nummers glansrijk naar voren komt, maar hier is dat toch even anders.

avatar van blonde redhead
Eigenlijk zit ik altijd in dubio met deze man. Ik vind de stem van deze man zeer nep. Maar de nummers zijn wel gewoon erg goed. Als hij het niet zo geforceerd had gezongen had ik het echt veel beter gevonden, maar dan was hij misschien niet zo groot geworden en had ik het weer niet gekend. Dus ja dan maar met zijn irritante stem. Alleen dan luister ik het niet zo vaak.

Berichten over Take Root verplaatst naar The Tallest Man on Earth

avatar van blonde redhead
Mijn mening ondertussen herzien maar ook mijn bericht over de reden van aanpassing is verwijderd. Dus nogmaals op het concert op take root kwam ik erachter dat het toch niet mijn muziek is. THuis nogmaals naar de cd's beluisterd en was ook de laatste keer dat ik dat heb gedaan of mijn broertje moet het ooit eens opzetten als ik daar ben. Vandaar 2 sterren.

avatar van RoyDeSmet
Een jonge Bob Dylan en een vrolijke Nick Drake jammen met een uncredited banjospeler.
Dat in een hedendaags folkjasje met wat lichtere teksten dan eerdergenoemden en je hebt The Wild Hunt.

Ik kan wel genieten van deze plaat. Het titelnummer en King Of Spain als hoogtepunten.
Ook de piano op het slotnummer vind ik heel mooi.
Het is niet goed genoeg voor 5 sterren, maar 4 sterren dekt de lading behoorlijk.

avatar van RoyDeSmet
blonde redhead schreef:

Zijn stem schijnt helemaal niet zo geforceerd te zijn.
Heb ik ook maar van horen zeggen.

De Daniël schreef:

Rogyros schreef:

dus, Joost: vertel waarop je doelt!

Ik ben niet Joost, maar ik ben het wel met hem eens.
En ik zal even zeggen waarop ik dan doel.
Misschien is het een gitaristending, maar mij viel het ook gelijk op dat Tallest Man On Earth zijn instrument heel onconventioneel bespeelt.
Hele bijzondere slagpatronen en dergelijke. Behoorlijk experimenteel op gebied van gitaar dus. Natuurlijk niet met gekke (computer)effecten, maar dat is ook niet waar Joost op doelde, geloof ik.

Ik vind zijn (gitaar)spel overigens echt heel mooi. Mede dankzij die experimentele stijl!

Dikkop
Wat een mooie covers altijd.

avatar van Kramer
Dit album groeit en groeit. King of Spain vind ik niet zo heel sterk, maar verder is ieder nummer prachtig. De afsluiter is even wat anders, maar ook dat bevalt me wel. Zijn muziek kan zowel dienen als achtergrondmuziek als als muziek om aandachtig naar te luisteren en in te verdwalen. Op youtube zijn trouwens hele sterke live-versies te vinden, ik wil hem zeker een keer zien!

Een absolute klassieker. Deze plaat brengt een nieuwe wind in het singer-songwriter genre.
De composities zijn erg sterk en brengen stuk voor stuk een eigen uniek gevoel naar voren. De gitaarpartijen zijn mijns inziens zeer, ja zeer, origineel en geslaagd, bovendien dodelijk zuiver uitgevoerd. Deze man heeft compleet zijn eigen geluid gecreëerd, zoals Nick Drake dat 40 geleden deed.
De thematiek en teksten zijn soms cryptisch, soms straight forward, maar altijd met een poëtisch element en fantastisch gebracht met zijn aangrijpende en authentieke stemgeluid.

Mijn pareltje van 2010.

avatar van chevy93
Bob Dylan². En dan doel ik niet op zijn gave om sterke songteksten te schrijven. Wat een verschrikkelijke stem. Kan hier onmogelijk een voldoende voor geven, want door die stem is dit geen pretje om naar te luisteren. Instrumentaal wel erg goed, dus een diepe onvoldoende zou ik ook niet kunnen rechtvaardigen. Zo dan maar. Nee, dit is hem echt niet.

avatar van kobe bryant fan
The Tallest Man on Earth - The Wild Hunt

Een lange weg ligt voor ons, zo lang dat je zelfs het einde van de weg niet kunt zien.
We zijn op weg naar het dorp, na een tijd liften we, een truck stopt en we mogen in de achterbak zitten. Vrijheid! De zon daalt en op het eind van de dag zijn we aangekomen. Een man met een gitaar, nee het wordt hier nergens origineel of vernieuwend.
Maar soms is het beter om gewoon oprecht te zijn en er geen doekjes om te winden.

De speciale stem van de zanger wendt al vlug en het is zeker geen plaat die je pas na vele luisterbeurten kunt begrijpen. De korte nummers volgen elkaar in een snel tempo op.
Ook kan de man aardig gitaar spelen, leuke folk melodietjes komen uit mijn boxen.

Ja The Wild Hunt is je een ruim halfuur vrij voelen, geen verplichtingen en je hebt niets te doen.
Een mooie Folk plaat is dit geworden dit: The Wild Hunt. 3,5*

avatar van Protonos
Dacht eerst dat de stem en intonatie een gimmick zou blijken, maar deze plaat staat na 20 luisterbeurten nog steeds fier overeind! Uitstekende songs en mooie begeleiding. Het laatste nummer had voor mij echter niet gehoeven.

Korte, doch schone folkplaat!

avatar van ArthurDZ
De Arthur-Recensies deel 7: waarin Arthur ongegeneerd de betweterige folkpurist uithangt

Tja, als je als muzikant echt wil opvallen moet je natuurlijk geen singer-songwriterplaat maken. Het recept is al bijna net zo klassiek als het oude Griekenland: een mannetje met een gitaar, liefst eentje met mooie teksten en een stemmetje die de minder geoefende luisteraar afschrikt, en eventueel nog wat piano-of vioolbegeleiding. Die elementen zijn op deze plaat allemaal netjes aanwezig, dus ik begrijp wel waarom de man besloten heeft om tenminste in zijn artiestennaam wat originaliteit aan de dag te leggen. The Tallest Man On Earth noemt de Zweedse Kristian Matsson zichzelf, maar met stoere bombast heeft zijn muziek niks te maken.

Goed, The Tallest Man On Earth is niet bijster origineel, maar hoeft dat erg te zijn? Helemaal niet, maar het zorgde er wel voor dat ik bij de eerste paar luisterbeurten moeite had om mijn aandacht erbij te houden. Alsof ik naar afgekeurd materiaal van een niet goed bij stem zijnde-Bob Dylan aan het luisteren was. Ik raakte er simpelweg niet enthousiast van.

Nu ben ik een paar luisterbeurten verder en inmiddels is het me gelukt los te komen van het bronmateriaal, en de plaat gewoon op zichzelf te beoordelen. Conclusie: hier staan enkele bijzonder mooie liedjes op (The Wild Hunt, The Burden Of Tomorrow en King Of Spain, ik kijk naar jullie) maar helaas ook enkele liedjes die nog steeds overkomen als oninteressante Dylanouttakes (You’re Going Back en Thousand Waves, nu mogen jullie je aangesproken voelen). Het is moeilijk om in dit classic folk-genre uit te blinken als je kleppers als Bob Dylan, Leonard Cohen en Nick Drake tot je voorgangers mag rekenen, en The Tallest Man On Earth slaagt er deze keer niet in om uit te blinken met zijn album. Misschien de volgende keer, want deze jongen lijkt wel nog meer in zijn mars te hebben.