Angus & Julia Stone - Down the Way (2010)

Australië
Folk / Rock
Label: Flock

1. Hold On (4:25)
  2. Black Crow (3:51)
  3. For You (5:20)
  4. Big Jet Plane (3:59)
  5. Santa Monica Dream (5:30)
  6. Yellow Brick Road (7:37)
  7. And the Boys (4:10)
  8. On the Road (4:05)
  9. Walk It Off (3:24)
  10. Hush (4:22)
  11. Draw Your Swords (6:36)
  12. I'm Not Yours (3:59)
  13. The Devil's Tears (8:51)
  14. Lonely Hands * (3:47)
  15. Red Berries * (5:06)
  16. All the Colours * (4:32)
  17. Choking * (5:45)
  18. Take You Away * (3:50)
  19. Johnny and June * (3:13)
  20. This Way * (2:40)
  21. Little Bird * (4:28)
  22. I'll Wait * (3:02)
  23. Change * (3:24)
  24. Living on a Rainbow * (4:48)
totale tijdsduur: 1:06:09 (1:50:44)
avatar van stef212
Zoals hierboven al enkele keren gezegd; FENOMENABEL!!

avatar van Marteen
Pfff, wat een album zeg. Lente is net begonnen maar nu al lenteplaat van het jaar. Echt genieten.

stef212 schreef:
Zoals hierboven al enkele keren gezegd; FENOMENABEL!!

voor alle duidelijkheid, het gaat hier om een woordspeling.......

avatar van Booyo
deffa2 schreef:
wat is Yellow Brick Road een heerlijk nummer zeg

Nou en offie! Maar, Draw Your Swords is een stukkie beter.

avatar van Cannabooze
Booyo schreef:

Nou en offie! Maar, Draw Your Swords is een stukkie beter.

Helemaal mee eens ! Yellow Brick Road is super, Draw Your Swords is nu al legendarisch, en The Devils Tears is ook zo prachtig !

En damn wat zing Julia toch lief en mooi in Santa Monica Dream !

Ik blijf bij mijn oordeel !

Tot nu toe de plaat van het jaar !!
Deze zal ik grijs draaien tot in de eeuwigheid

Sterk album!

Met name For You, Yellow Brick Road, Draw Your Swords en The Devil's Tears springen er bovenuit. (4.5-5 waardering)
Verder Hold On, Black Crow, Big Jet Plane en I'm Not Yours als goede nummers. (4 waardering)
De rest (m.u.v. Hush) is vind ik wel aardig, maar niet bijzonder. (3.5 waardering)
Hush vind het zwakste nummer, misschien omdat de tekst in het refrein hetzelfde is als een deel in "Summertime", waar mee dit nummer dan meteen in het niet valt, verder vind ik het muzikaal iets te zoetsappig. Zo slecht is het ook weer niet, maar het moet je ook weer warm maken voor nummers van andere artiesten (Kies je favoriete versie van Summertime van bijv. Sam Cooke, Nina Simone of Janis Joplin, je hoort meteen het kwaliteitsverschil) (3 waardering)

avatar van VictorJan
stef212 schreef:

voor alle duidelijkheid, het gaat hier om een woordspeling.......

Ha, ik wou je net op de fout wijzen!

Nee, maar deze broer en zus kan je gerust the next big thing noemen... gewoonweg prachtig. Favorierten For You en And The Boys.

avatar van rkdev
De afgelopen week erg vaak gedraaid en ook nu ben ik het weer aan het luisteren. Wat een geweldig mooie plaat is dit toch. Ik probeer 'm momenteel ook aan iedereen die ik ken te 'slijten'. Dit is mijn eerste kennismaking met broer en zus Stone, en kan het dus niet vergelijken met het vorige album of de EP's, maar die zal ik de komende tijd absoluut gaan beluisteren.

Yellow Brick Road doet me overigens qua songstructuur (en ook absoluut door de gitaar aan het einde van het nummer) erg veel denken aan Neil Young.

avatar van heicro
rkdev schreef:

Tevens beste nummer, maar bijna alle nummers zijn zeer de moeite waard.
De m.i. lelijke stem van Julia weerhoudt mij echter om deze cd een hoge waardering te geven.

avatar van RensZ
Yellow Brick Road is echt een schitterend nummer!

avatar van Rottingdale
Met een halfje verhoogd. Echt een heerlijk album.
Draw Your Swords is mijn favoriet.

avatar van tee
tee
Achteroverzitten in mijn gemakkelijke stoel...en luisteren.
Alles zit goed in elkaar,zelfs de drums klinken perfect.

avatar van Niellis
heerlijke lenteplaat, inderdaad Draw Your Swords is dan nog wel het lekerst

avatar van steven
die gast zn stem lijkt enorm op josh rouse, vind ik.

avatar van louistje
Eerste album dat ik luister van hun. Ben het gewoon op de gok gaan beluisteren.
In het begin vond ik het niet veel aan, nu begin ik het steeds mooier te vinden.

Mooie stemmen trouwens

Black Crow en Yellow Brick Road vind ik tot nu toe het mooist!

ohmusica
Als een plaat bij een eerste luitsterbeurt al bijna als enigszins gelikt overkomt dan krijg ik enige argwaan. Het is wel heel goed gedaan. Het klopt als een bus.

De Joanna Newsom associatie verdwijnt meer en meer naar de achtergrond bij mij en Martha Wainwright komt verder naar voren. Dat is voor mij in elk geval een positief iets

Dat is zeker een positief iets.

avatar van muziekobsessie
Bij mij slaat de verveling ineens toe na meerdere luisterbeurten, net iets te middel of the road mischien, mis net dat gekke randje waadoor deze spannend blijft, toch blijkbaar niet mijn ding.

muziekobsessie schreef:

Dankzij Musicmeter luister ik ineens naar de prachtige muziek van deze broer en zus uit Australië. Bij mij slaat de verveling niet toe, want ik vind dit folk met een bite of rustige rock. Op het moment dat het wat saai dreigt te worden volgt er meestal een mooie twist, zoals bijvoorbeeld een heerlijke electrische gitaarsolo op Yellow Brick Road of mooie strijkers of een prettig invallende drum. Ook aardig is dat beiden zingen. Ze hebben allebei een mooie stem en zingen ombeurten, danwel samen. Ook dit zorgt weer voor de broodnodige afwisseling.

Bovenal staan er op dit album teveel echt goede (hele) mooie nummers op: track 1-4, Yellow Brick Road, And the Boys, On the Road, Walk it Off, Draw Your Swords & I'm Not Yours. Tien van de dertien nummers dus: wat veel moois staat erop deze cd zeg! Het is zo'n album waarbij het moeilijk is om 3 favoriete tracks te kiezen, dat zijn vaak de betere. Associaties heb ik met house: Beach House & Crowded House.

In ieder geval is dit Down the Way één van de mooiste albums van 2010 durf ik nu al te zeggen.

avatar van Thomzic
Angus & Julia Stone. Broer en zus uit Australië. Wanneer we ons verdiepen blijken deze twee al aardig aan de weg aan het timmeren te zijn. Enkele jaren hadden ze de folk-wereld verblijd met het debuutalbum A Book Like This. Het vervolg moest even op zich wachten, omdat meneer Angus Stone een sideproject begon onder de naam Lady of the Sunshine. Niet onverdienstelijk. En dan is het inmiddels 2010 en komt Down The Way uit.

Vanaf het begin weten ze meteen de toon te zetten met prachtige folkliedjes. Ten opzichte van het vorige album is het minder pop en is er meer aandacht besteed aan de instrumentaties, meer complexere structuur van de liedjes en de samenzang. Als eerste de instrumentatie. Het album wordt zeer fraai ondersteund door het akoestische werk, aangevuld met een harmonica, banjo en zelfs een strijker. Als klap op de vuurpijl komt er zelfs een elektrische gitaar om de hoek kijken. Och man, alleen hiermee hiermee weten ze mij al helemaal in te pakken.

Tjah, de vocalen. De vergelijking met Joanna Newsom ontkom je niet aan. En ja, soms krijg je het idee dat het tweelingzussen zijn. Maar door de aanvulling van broer Angus voelt het totaalplaatje bijzonder fijn aan. Dit komt het beste naar voren in de fantastische harmonieën. Luister naar On The Road, en je begrijpt het.

Als laatste waar het uiteindelijk echt om draait, de liedjes zelf. Minder poppy en meer vrijheid. Het zijn fraai uitgesponnen liedjes met een heel vrijblijvend, onbevangen en fijn karakter. Rust en vrijheid vallen als laken over mij heen wanneer ik het beluister. Voorlopig kan ik er maar geen genoeg van krijgen en de tijd zal uitwijzen of het blijft boeien de komende tijd.

avatar van Booyo
Een plaat met enkele pareltjes van nummers. Valt me wel op dat de tracks waar Angus zingt mij een stuk beter aan staan. Denk aan Big Jet Plane, Draw Your Swords, On the Road en Yellow Brick Road, echt heel goed. De stem van Julia, die in de iets simpelere nummers zingt (als ik dat zo mag zeggen) begint mij naarmate de cd vordert wat tegen te staan, en lichtelijk te vervelen. And the Boys is dan wel weer een heerlijk, catchy plaatje. Al met al kent Down the Way enkele nummers die er echt uitspringen, en de rest die nergens slecht wordt. Gewoon een goed album dus! Ik hoop alleen niet dat de verveling die ik nu al ervaar bij sommige nummers niet verder doorslaat, maar dat ze me juist toch weten te pakken. Anders zal ik mijn waardering voor het geheel misschien naar beneden bij moeten stellen..

Voor nu, en vooral voor Angus, 4*

avatar van Carolaah
Zozo, ik zag deze in de lijst van 2010 staan..
Had ze ook al in de agenda van De Oosterpoort zien staan.
Toch maar eens even checken, misschien dat ik ze dan wel live eens wil gaan aanschouwen..

Klinkt wel goed op het eerste gehoor!

avatar van Gründafjørdøhur
Zo dan, lekker album! Zoals al eerder genoemd verveelt dit album niet door de afwisseling, zoals bijvoorbeeld de gitaarsolo in Yellow Brick Road, maar ook de drumpartij in (volgens mij was het) Hold On (die roffel erin) zorgen er bij mij voor dat ik mijn aandacht er goed bij kan houden. Ik geef wel de voorkeur aan de nummers waarin Angus zingt. Mijn absolute favoriet is tot nu toe Black Crow, wat een lekker nummer is dat zeg!

avatar van Nieekk
Aangezien ik de laatste tijd wat nieuwe muziek probeer te ontdekken via de rotatielijst, ga ik me ook eens aan dit album wagen. Eerste keer vluchtig beluisteren is me goed bevallen, stem volgt later.

Milestones
Deze gaat niet voor niets erg snel van 3.5 naar 4.0 en nu al naar 4.5.
En dan is het nog maar een kleine stap.

De plakkerige stem van Julia lijkt een beetje op die van de zangeres van The Sundays.

aERodynamIC werd niet verliefd op de stem van Julia, ik stapelverliefd.
Het klinkt erg indrukwekkend allemaal.

VictorJan schreef:

Ha, ik wou je net op de fout wijzen!

Dan kunnen we weer gaan discussiëren over wat nu eigenlijk een 'next big thing' voorstelt. Ik denk dat MGMT en Vampire Weekend daar nog net dat tikkeltje meer hebben. Maar niettegenstaande een geweldige plaat.

avatar van Protonos
Yellow Brick Road is inderdaad prachtig!

stef212 schreef:

No way, allebei komen ze niet in de buurt!

west schreef:

No way, allebei komen ze niet in de buurt!

NBT gaat ook over de populariteit, hitgevoeligheid en dergelijke. In dat opzicht lijkt me dat Angus and Julia Stone daar niet echt voor in aanmerking komen. Niet dat het iets uitmaakt