King Diamond - Abigail (1987)

Denemarken
Label: Roadrunner

1. Funeral (1:31)
  2. Arrival (5:27)
  3. A Mansion in Darkness (4:34)
  4. The Family Ghost (4:06)
  5. The 7th Day of July 1777 (4:50)
  6. Omens (3:56)
  7. The Possession (3:26)
  8. Abigail (4:51)
  9. Black Horsemen (7:39)
  10. Shrine * (4:22)
avatar van Eddie
Nooit aan begonnen, omdat ik bang was voor de zangpartijen(Die heb ik live eens mogen aanschouwen, en dat beviel niet echt...). En dat blijkt volkomen terecht. Muzikaal is het een absolute knaller, zowat elk nummer is heerlijk en de ene heerlijke riff is nog niet geweest of de andere heerlijke solo vliegt je alweer om de oren. Maar die zang van dhr Diamond, ik kan er helemaal niets mee, of hij nu grommerige zijn ding doet of dat tenenkrommende sopraan gejengel ik vind het helemaal niets.
Gelukkig maakt de muziek héél erg veel goed waardoor ik moeiteloos de plaat uitzit. .

avatar van gigage
5 juni in nijmegen en 17 juni in dessel wordt het abigail album in zijn geheel gespeeld. Alvast oefenen voor als je mee wil zingen

avatar van gigage
Faalhaas schreef:
King gaat deze plaat integraal spelen op de komende tour. Geinig wel, al zou ik nog een stukje warmer lopen voor Them + Conspiracy live.

Daar ben ik het stiekem wel mee eens, hoewel deze toch meer als de klassieker van King's solowerk wordt gezien. En het is de eerste van de triologie wat al snel een oordeel vormt over de vervolgdelen, in mijn ogen niet terecht, maar ik snap het wel. Er zitten natuurlijk ook wat herhaling van zetten in (maar dan beter )
Echter deze mag mij ook wel smaken.

avatar van Hakuna
gigage schreef:

Stiekem vind ik juist zijn voorganger ''Fatal Portrait'' een klassieker uit de RoadRunner stal. Alleen al die hoes is het aanschaffen al waard, laat staan als je de muziek hoort!
Maar uiteraard sluit dit album daar prima bij aan, al is de productie iets ''gelikter'' en 'Melodieuzer' dan zijn eerste .
Trouwens veel hardrock en metal albums van RoadRunner uit de jaren '80 (tot halverwege de jaren '90) konden mij toen, maar ook zelfs nu nog bekoren.

avatar van james_cameron
Wat een held! Het album werd gisteravond meesterlijk integraal vertolkt op Fortarock. De band speelde superstrak en King Diamond was uitstekend bij stem. Leuke theatrale show ook.

avatar van Von Helsing
james_cameron schreef:

Het was inderdaad een perfect optreden van King Diamond, bleef boeiend van begin tot eind.

avatar van Johnny Marr
Meesterlijk dit. Ook ik ga vanavond King Diamond live aan het werk zien op Graspop in Dessel waar hij normaal gezien dit hele album integraal gaat vertolken. Ik kijk er erg naar uit.

avatar van Johnny Marr
Het was wel heel erg strak nagespeeld hoor. Het was net alsof de CD aanstond en de muzikanten er gewoon voor de show stonden. Nam een beetje alle leven weg uit het optreden, toch wel een kleine tegenvaller vond ik persoonlijk. In 2013 heb ik 'm ook gezien op Graspop en toen was hij veel beter.

avatar van lennert
Flinke verbetering ten opzichte van het debuut! De productie is beter, de songstructuren zijn veel beter uitgewerkt en King zorgt voor een veel betere afwisseling in zijn ijzingwekkende gillen lagere stemmen. De toetsen zorgen ook voor een fantastische sfeertoevoeging en de solo's zijn subliem. Het verhaaltje is niet heel hoogstaand, maar alsnog komt het in de teksten nu wat beter tot leven dan bij Fatal Portrait het geval was. Eentje die ik met alle plezier vaker zal beluisteren en een terechte klassieker!

Voorlopige tussenstand:
1. Abigail
2. Fatal Portrait

avatar van RuudC
Toch een stuk beter dan ik me herinnerde. Ik zette deze plaat nog wel eens op voor de titeltrack, maar eigenlijk zitten er geen songs bij die daar niet voor onder doen. Wat ook fijn is, zeker ten opzichte van het debuut, is dat er veel zaken verbeterd zijn. Er is een betere productie en de songs spreken veel meer aan. Er zit meer afwisseling in. De opbouw is niet zo standaard als op het debuut vaak het geval was. Zo'n concept hoeft van mij niet per se, maar in Abigail's geval pakt het prima uit en het verhaal is best geinig. Dikke pluim voor de solo's. Godzijdank geen zelfgeilerij, maar echt in dienst van de songs. Die solo's zorgen voor extra sfeer en zo hoort het. Laat ik maar eerlijk wezen. Ik dacht dit niet hoger zou komen dan 3,5 a 4*, maar dit is een terechte klassieker wat mij betreft.

Tussenstand:
1. Abigail
2. Fatal Portrait

avatar van Edwynn
Abigail was de laatste KD plaat met een grotendeelse MF line up. Oftewel King, Michael Denner en wijlen Timi Hansen. Aangevuld met Mikley Dee en de karakteristieke gitarist Andy LaRoque. Ondanks dat schiet Abigail een iets andere richting op dan Don't Break The Oath en zo had King Diamond toch een band met een andere sfeer dan Mercyful Fate. Klasseplaat met een mooi conceptueel decor. Ik kan deze altijd wel aan hebben. Vooral de slotsolo van Black Horsemen is een zeldzaam sterke metalclimax.

avatar van Kondoro0614
Toch wel een stukje beter dan het debuut naar mijn mening. Ik ben nooit erge King fan geweest maar na mate ik deze plaat wat meer heb aangezet en het verhaal wat meer volgde heb ik er toch stukken meer plezier in. De zang van King kan ik erg waarderen in deze plaat, en de productie is uitstekend. Toch ook voor mij was het vaak dat ik deze plaat eens luisterde voor het nummer 'Abigail' die ik erg vet vind. Voor de rest is na het meerdere malen luisteren mij opgevallen dat ik ook de nummers 'Arrival' en 'A Mansion in Darkness' best wel kan waarderen.

De solo's zijn erg vet en die maken het totaal plaatje af. Zo vond ik dat einde in 'Black Horsemen' erg gaaf. En uiteraard de solo's die verder te horen zijn klinken ook heerlijk. De plaat is duister en leuk om te volgen te gelijk. Erg tof en tot nu toe toch wel mijn favoriete King plaat.

Voorlopige Tussenstand:

01. Abigail