Opposition - Breaking the Silence (1981)

Label: Double Vision

1. Paddy Fields (5:39)
  2. War Games (4:06)
  3. Moving Targets (2:56)
  4. A Thirst (2:04)
  5. Breaking the Silence (4:47)
  6. Black and White (3:55)
  7. Waiting (4:17)
  8. In My Eyes (4:55)
  9. Very Little Glory (8:14)
  10. She Said * (3:18)
  11. Open the Door * (4:24)
avatar van Alicia
Geheel met je eens Paap_Floyd. Dit is instrumentaal een parel!
Dit album staat inmiddels wel bij mij op de derde plaats van de meest gewaardeerde albums van 1981.

avatar van Paap_Floyd
Alicia schreef:
Geheel met je eens Paap_Floyd. Dit is instrumentaal een parel!
Zeg maar gewoon "Paap" hoor

OK Paap!

avatar van reptile71
Tja... ik heb dit album inmiddels heel vaak gedraaid in de auto en ben hem een beetje zat geworden. Het pakt me niet zoals ik dat graag zou willen, begint wat zeurderig te worden. Het album heeft zijn kans gehad, maar blijft toch steken op 3*.

Sheplays
Dat zeurderige komt door de motor, draai hem toch eens gewoon op een installatie, reptile!

avatar van Paap_Floyd
Maar dat instrumentale deel in Very Little Glory dat na 5 minuten begint is zonder twijfel het mooiste stuk van de plaat voor mij. WOOOOWWWWW... Die basdrone, basgitaar opkomend, pianootje, gevolgd door dramatische zang .

Sheplays schreef:
Dat zeurderige komt door de motor,draai hem toch eens gewoon op een installatie, reptile!
Ja dat mocht je willen. In de auto kan ik muziek tenminste hard draaien zonder me zorgen te maken over de buren. Sorry... geen blijvertje voor mij dit album, wat niet wil zeggen dat er niks goeds op staat. En de muziek vind ik ook best goed, maar alles bij elkaar genomen is dat niet voldoende om me in de greep te houden.

Harald
Dit album, original released in 1981, is het beste debut album in het gouden tijdperk van post-punk en de vruchten van een nieuwe beweging. Ik heb deze cd nog niet lang, draai deze iedere dag en moet nog verder analyseeren maar ik denk dat het een 5 ***** cd kan worden.

avatar van freddze
Harald, als je deze cd al een 5* wil geven, dan moet je zeker eens op zoek gaan naar het werk van Sad Lovers & Giants, zoals bijvoorbeeld deze plaat. Ik garandeer je dat je er geen spijt van zult krijgen! Ook Alicia en andere The Sound en The Comsat Angels fans zou ik deze gouden tip willen meegeven!

Deze plaat van Opposition krijgt van mij een dikke 4*. De nummers die er voor mij uitspringen zijn uiteraard Very Little Glory, maar vooral Paddy Fields

Harald
freddze schreef:

Frederik, bedankt voor de advies. Ik ga dan op zoek.

avatar van Alicia
Ja....die wil ik ook graag horen, freddze!

avatar van Lin
Lin
Heb hem ook maar even gedownload, denk dat het wel op prijs gesteld zal worden in huize reptile-linnie, en sowieso zijn tips altijd leuk!

Heb al eerder tips van freddze uit de boxen horen knallen de laatste tijd

Lin schreef:

Heb al eerder tips van freddze uit de boxen horen knallen de laatste tijd
[slowchat: soon to be deleted]
Sad Lovers & Giants heb ik ooit al eens geluisterd, maar dat wist Linnie niet. Ik vond daar destijds niet zo veel aan, maar dat was wat nieuwer werk volgens mij. Nu Lin toch een en ander van ze heeft binnegehaald, zal ik het nog eens goed gaan beluisteren.

Tot nu toe Fra Lippo Lippi van freddze, maar ik ga zijn mappen op slsk nog eens uitspitten want er valt vast meer te halen. En ik ben ook gek op tips, want ik ontdek gewoon graag nieuwe oude platen.
[/slowchat: soon to be deleted]

Maar goed, het ging hier over The Opposition, wat ik wel aardig vind, maar me toch wat is gaan vervelen... helaas. Het ligt voornamelijk aan de zang die me gewoon niet zo aanspreekt.

avatar van orbit
Ah, het is mij duidelijk dat ik ook eens iets van deze band moet gaan checken

avatar van the viking
Je was er volgens mij niet erg van onder de indruk orbit,zie de alternatieve ko het voorgedragen Very little Glory : destijds het eerste levensteken van The Opposition op MusicMeter.

avatar van orbit
Zou best kunnen, ik zoek ook veel op en delete het dan weer. Ik zal er iets beter naar luisteren deze maal.

avatar van Alicia
Dit is een mooi begin van een reeks prachtplaten ooit uitgebracht door een totaal vergeten groepje.
Hoe heb ik dit kunnen missen....Breaking The Silence....please!

avatar van freddze
Jammer eigenlijk, anders hadden we op je okkibox.nl website naast een
The Sound/Adrian Borland en een The Comsat Angels scrapbook ook nog
een Opposition scrapbook kunnen doorbladeren

avatar van Alicia
Zeker weten! Maar Talk Talk wordt ook wel leuk, denk ik!

avatar van Rainmachine
De grap van deze debuutplaat is dat deze destijds ZO enthousiast werdt opgepikt door de Franse muziekpers dat de Britse muziekpers uit nijd de plaat meteen geboycot hebben. The Opposition was in Frankrijk MEGA destijds. Ik heb bijna al m'n Oppos platen dan ook daar gekocht, hier in NL zag je het bijna niet liggen. De band was live overigens ook waanzinnig goed. Ze hebben in 1985 (ten tijde van Empire Days) nog een tijdje getourd met de gitarist van The Comsat Angels als extra toevoeging. Dit is voor mij een van de beste debuutplaten OOIT! Wat een atmosfeer! En dat met 3 man! (gitaar, bas en drums) Geweldig!

avatar van orbit
Heb hem nu een paar keer beluisterd en ik schommel nog een beetje tussen het gevoel dat het me pakt, maar anderzijds ook weer niet. Ik vind de opener eigenlijk het sterkst, daarna wankelt het wat mij betreft af en toe een beetje, sommige nummers ronduit vergeetbaar en door de zang soms ook iets te drammerig. Daarnaast komen er soms ook weer lekkere stukjes bas en gitaar langs die naar meer smaken. Waiting en Moving Target bijvoorbeeld, ook de bonusnummers zijn van beter gehalte. Very Little Glory vind ik lang niet het beste nummer hier trouwens, het heeft wel iets dramatisch en is zeker niet slecht, maar het refrijn boeit me na een tijdje wat minder. Ik zet ook hier nog even voorzichtig in op 3,5*. Lager zal het zeker niet worden!

perfume
Alles klopt bij deze band! Een prachtig new wave geluid dat typisch eighties is onvervalst en eerlijk. En de zanger is geweldig, wat een mooie stem! Dit is voor mij DE ontdekking van de afgelopen maanden! Prachtige melancholische muziek!

De zang doet mij aan Killing Joke denken, maar blijkbaar ben ik de enige. Van alle albums die ik van Opposition gehoord heb, is dit de beste.

perfume
De zang lijkt inderdaad veel op Killing Joke, dan vooral de tijd van Brighter Than A Thousand Suns en het album Nighttime.
Samen met Empire Days vind ik deze ook de beste van Opposition.

Inderdaad, ik doelde ook op het geluid van die periode van Killing Joke.

perfume
Wat zijn jouw favoriete nummers op deze cd deric?

Mijn favoriet is absoluut Very Little Glory! Een bloedmooi liedje met een melancholie en diepgang waar ik telkens weer rillingen van krijg.

Paddy Fields. Breaking The Silence, Black and White en natuurlijk Very Little Glory.

Ik hoor hier zoveel bands in terug (Depeche Mode, U2, Cure, Tears For Fears, Howard Jones, Killing Joke); zijn ook allemaal bandjes die toen actief werden. Maar het is mij nog steeds niet duidelijk wie er wie beinvloedde, dit omdat dit album al uit 1981 stamt. The Sound hoor ik er zelf weinig in terug.

avatar van orbit
Wat ik wel tof vind van de eerste nummers zijn de outro's (hoe War Games eindigt in Moving Targets bijvoorbeeld).. mooie herhalingen van die akkoorden Het is al met al een prettige plaat om te luisteren dit

perfume
Helemaal mee eens. Dit is zo'n typische plaat uit begin jaren tachtig. Wat mij telkens weer verbaast is dat er zo veel goede bands waren in die tijd.

Het is vreemd dat ik nog nooit eerder van deze band gehoord had! Voor mij was deze band tot voor kort nog volslagen onbekend. Dit album zit zo goed in elkaar met inderdaad op sommige stukken prachtige outro's.

Voor mij was deze band tot een paar maanden terug ook totaal onbekend, terwijl het geluid zo duidelijk herkenbaar is.