Buffalo Springfield - Buffalo Springfield Again (1967)

Rock / Folk
Label: ATCO

1. Mr. Soul (2:35)
  2. A Child's Claim to Fame (2:09)
  3. Everydays (2:38)
  4. Expecting to Fly (3:39)
  5. Bluebird (4:28)
  6. Hung Upside Down (3:24)
  7. Sad Memory (3:00)
  8. Good Time Boy (2:11)
  9. Rock & Roll Woman (2:44)
  10. Broken Arrow (6:13)
avatar van RoyDeSmet
Stijn_Slayer schreef:
Leuk om te lezen, zo'n enthousiast bericht! Als je de stamboom van Buffalo Springfield en The Byrds uitpluist, ontdek je een hoop mooie dingen: o.a. allerlei solocarrières, Manassas, Flying Burrito Bros, Nashville West, Poco, Crosby & Nash, Dillard & Clark en Bloomfield, Kooper & Stills.

Haast uniek dat er uit twee bands zó veel goeds voortkomt.

Crosby & Nash heb ik ook al ontdekt.
Aan The Byrds en The Hollies moet ik nog beginnen.
Maar van 'Manassas' las ik ook al wat. Lijkt me ook heel interessant!

avatar van Twinpeaks
Hele dikke 5 sterren plaat dit.Alles klopt en alles vult elkaar aan.Al moet ik zeggenschap Young inderdaad excelleert met Expecting To Fly ,Mr.Soul en Broken Arrow .Ook Stills is meer dan goed op dreef met het machtige Bluebird en Rock & Roll Woman.En ook Hung Upside Down is prima..Voor mij is dit een album wat ik niet al te vaak draai ,maar als ik het dan weer eens opzet dan zit het ook dagen in mijn speler.Ik ga me maar eens in Stills verdiepen ,want die heb ik in de loop der jaren een beetje verwaarloosd. 5 sterren dus

Lazarus Stone
Cd ooit gekocht voor expecting to fly, de rest is er nooit van gekomen.
zie me door de (verdacht) hoge waardering genoodzaakt het ding helemaal af te spelen..

avatar van AdrieMeijer
Het valt best mee! Er zijn ergere dingen....

avatar van Fingertippie
Lazarus Stone schreef:
Cd ooit gekocht voor expecting to fly, de rest is er nooit van gekomen.

Speelduur is niet te lang....

Lazarus Stone
half uur moet lukken, er is dus geen excuus.
duidelijk zo.

avatar van Droombolus
Zie je dat vlekje links onderaan de hoes ? Da's mij psoonlijke stempel van goedkeuring .... Dat zou toch je laatste aarzeling moeten wegpoetsen

Lazarus Stone
het begint al lekker, het fantastische mr.Soul ken ik van Neil, gek eigenlijk dat ik deze CD vergeten was.
zal door het media/internet bombardement van afgelopen decennium komen dat er dingen zijn blijven liggen. Hung upside down ken ik op een of andere manier, van G,S&Nash ofzo en het merkwaardige broken arrow. Ja, goedgekeurd. Half uur is wel erg kort, moest men op LP nog halverwege omdraaien..

avatar van muziekobsessie
check even een vergeten meesterwerk waar een toffe cover van hung upside down opstaat
Mike Hurst - Home (1970)

Stijn_Slayer
Blijkbaar is er één iemand die 'Good Time Boy' als favoriete track heeft. Kan diegene het mij uitleggen zodat ik eindelijk naar 5* kan?

avatar van henk01
Ik denk dat je bij 4,5 kan blijven want die ene stem voor good time boy is weg

avatar van Droombolus
Er staan zoveel klassiekers op dat ik ze Good Time Boy graag vergeef.

Bovendien verdient de onderliggende gedachte extra punten: Dewey Martin zong live allerlei koffers maar had totaal geen komponistenbloed dus Furay schreef het nummer spesiejaal voor hem zodat hij in de studio ook eens aan de bak kwam. De man kon een aardig poepie soul zingen maar helaas voor hem stonden de heerschende winden binnen de band in een andere hoek. Als je hem zo tekeer hoort gaan met Mr.Soul in het intro van Broken Arrow, is het eigenlijk zonde dat ze hem geen kans gegeven hebben met dat nummer.

Stijn_Slayer
Ze hadden Otis Redding die kans gewoon moeten geven. Hij stond te smeken om dat nummer te mogen opnemen. En dan naderhand zeuren dat de single geen hit is geworden, tja.

Heb ergens wel 'Midnight Hour' in een live versie met Dewey op zang. Zijn album met Medicine Ball is ook vrij goed.

avatar van pmac
Ik zag dat ik nog geen stem had uitgebracht op deze klassieker. Het is een van de beste platen uit de jaren zestig die zeer gevarieerd klinkt. De productie is echt prima voor die tijd maar bovenal zijn zowel Stills Young en Furay in topvorm en vol met ideeen. Bij Hung upside down lijkt Stills ook geinspireerd te zijn door Jim Morrison. Neil Young levert eventjes gelijk drie klassieke topnummers af. Klasse plaat.

ps en wat een heerlijke hoes...

pmac schreef:
Neil Young levert eventjes gelijk drie klassieke topnummers af.

Daar reken je dan Mr Soul bij ?

avatar van pmac
Ja zeker (hoewel hij de riff natuurlijk leende van de Stones).

avatar van wilbur
Opmerkelijk (althans dat vind ik)

Achterop de hoes worden enkele vrienden en vijanden bedankt voor inspiratie e.d.
De beatles worden hier opgevoerd als:
The nurk twins & George
Ringo

Nu hebben Paul en John wel eens opgetreden als the nerk twins.
Is dit een grapje of gewoon een schrijffoutje?

En dan vind je ineens een mono plaat van dit mooie album in goede staat voor een goede prijs...

avatar van MDRAIJER
Net voor het eerst geluisterd. Kan eerlijk toegeven dat deze vaker aan gaat.

Favorieten zijn momenteel Mr. Soul, Expecting to Fly & Sad Memory. Ook vind ik Broken Arrow goed, klinkt alleen heel bekend in de oren... A Day in the Life, wellicht?

Ook zie ik veel negatieve woorden over Good Time Boy. Tja, het past niet echt in het rijtje maar is helemaal geen slecht nummer, wel de minste van het album overigens. De rest van de nummers luisteren ook lekker makkelijk weg, geen kritiek dus.

Tot nu toe 4*, maar dit heeft natuurlijk meer luisterbeurten nodig om helemaal eerlijk te oordelen.

Stijn_Slayer
Wow, maar zouden het wel de originele monomixes zijn?

avatar van Joshua68
Rhino Is Releasing A New Buffalo Springfield Box Set
newly remastered from the original analog tapes under the watchful ears of a fella by the name of Neil Young

avatar van harm1985
Verleidelijk maar ik heb al de albums al én de box set.

Stijn_Slayer schreef:
Wow, maar zouden het wel de originele monomixes zijn?

Als ome Neil zich ermee bemoeid heeft, weet je nooit wat je precies gaat krijgen. Moet zeggen dat de MONO miks van Buffalo Springfield Again mij wel aantrekt en Last Time Around remastered is ook niet echt oninteressant.
Vraag me alleen wel af of Young de studio uitgelopen is bij In The Hour Of Not Quite Rain en Four Days Gone, de nummers die hij niet goed genoeg vond om op de "ouwe" box mee te nemen

avatar van wilbur
Lang, lang geleden werd mij het verschil tussen stereo en mono uitgelegd door midden in de woonkamer (daar hingen twee boxen) naar het begin van Expecting to Fly te luisteren. Ik snapte het direct. Hoe zal dit in mono klinken?

avatar van Droombolus
Anders wilbur, anders ! Wat was het MONO voorbeeld bij die uitleg vraag ik me af ....

Stijn_Slayer
Die Neil Young is een vage kerel, zolang er geen Joe Yankee onder staat vertrouw ik het niet.

Tja, NY is in sneltreinvaart zijn oeuvre opnieuw aan het uitbrengen, het mag van mij wat minder. Ik had al een vinyl-rip van BSA in mono. Was beter op zijn plaats geweest in de BS box of in een Archives-project. Nu koop je toch weer een beetje iets (drie)dubbel. Ik sla over, denk ik.

avatar van Cor
Cor
Mooi, veelzijdig album van een supergroep avant la lettre. Toch is held Neil Young wel weer de grote roerganger en drukt zn stempel het meest.

gastheerg
Dit album is op vinyl in een nieuwe serie INDIE opnieuw uitgebracht. De mono versie. Nummers zijn hetzelfde maar weet iemand of dit dezelfde uitvoering is als in de box zit die vorig jaar uitkwam?
Ik ben niet zo van allerlei versies verzamelen maar met de Buffalo Springfield maak ik graag een uitzondering

Is ook een thema wat te overzien is....