Metallica - Metallica (1991)

Alternatieve titel: The Black Album

Metal / Rock
Label: Elektra

1. Enter Sandman (5:34)
  2. Sad But True (5:27)
  3. Holier Than Thou (3:50)
  4. The Unforgiven (6:29)
  5. Wherever I May Roam (6:46)
  6. Don't Tread on Me (4:02)
  7. Through the Never (4:07)
  8. Nothing Else Matters (6:31)
  9. Of Wolf and Man (4:19)
  10. The God That Failed (5:10)
  11. My Friend of Misery (6:52)
  12. The Struggle Within (3:56)
  13. So What * (3:08)
totale tijdsduur: 1:03:03 (1:06:11)
scott schreef:
Voor mij zijn metallica na wat wat life shows gewoon gestopt in 1994. De koek was op, het spel gespeeld en de kaarten lagen op tafel en het doek viel.... verder nooit meer wat van ze gehoord en gelukkig hebben we de oude lp's nog van ze.

Nou vond ik de laatste 3 shows van ze die ik toch echt deze eeuw zag, waarvan ééntje in mei 2015 (voor de zekerheid even erbij gezet), toch echt fantastisch.

avatar van reptile71
Vinylliefhebbers hier die ervaring hebben met persingen van dit album? Geen interesse in de 4 LP uitvoering, wil een dubbelaar. Hoe is die reissue op Blackened? (mijn verwachtingen zijn niet zo hoog) Of iemand die de 2008 reissue op Universal (Europa) heeft/kent of Warner Bros. (USA, 2008).
Of een originele uit 1991 op Vertigo?

Ik hoor graag de ervaringen!

kippenhok
reptile71 schreef:
Of een originele uit 1991 op Vertigo?

Ik hoor graag de ervaringen!

Gewoon de 1991 Vertigo, of een 1991 US Elektra. Dit album is direct prima op plaat gezet.

avatar van glenn53
Ik heb de reissue op Blackened, Klinkt prima.

avatar van reptile71
Mijn voorkeur gaat wel naar een originele. Die Blackened reissue klinkt dus prima volgens jou, glenn53. En hoe is de kwaliteit van de hoes en de binnenhoezen? Bedrukte binnenhoezen of bijgevoegd inlegvel?

avatar van glenn53
Anti-statische binnenhoezen. Er zit een bijgevoegd inlegvel bij.

avatar van reptile71
Ok, dank je voor de info. De originele hebben bedrukte binnenhoezen. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om hoe het vinyl klinkt. Ik denk er nog eens over na.

avatar van scott
Ik ga altijd voor het originele en en hou niet van de hippe nieuwe platen. Vaak vallen de nieuwe persingen iets wat tegen. Dit schijnt met de mastering te maken te hebben maar of dit het geval is met the black album durf ik niet te zeggen omdat ik alleen de oude nederlandsche persing uit 1991 heb. Deze klinkt echt fenomenaal goed gedetailleerd en met veel dynamiek en ik ben er blij mee.
Maar neem in gedachten dat het album super is opgenomen en waarschijnlijk meer dan voldoende geluidskwaliteiten bezit om goed te klinken op de meeste originele dragers . Heb je een dusdanige installatie dat je de verschillen echt goed kan horen is het de vraag of je oren dat ook kunnen. En wat het je waard is, want daar gaat het om als muziekliefhebber. Kleine details gelul in de marge maar voor sommigen is dat heel belangrijk.

avatar van reptile71
Ik heb uiteindelijk de 2008 reissue op Universal besteld, maar ontving de recente Blackened reissue. Niet welke ik wilde dus, maar uiteindelijk besloten de gok te wagen en hem toch te openen en beluisteren. Kan eigenlijk alleen maar zeggen dat hij vet klinkt. Ik ben dus wel tevreden.

avatar van milesdavisjr
De doorbraak van Metallica. Ik heb altijd een haat-liefde verhouding gehad met deze plaat. Top geproduceerd, sterke nummers, eigenlijk weinig op af te dingen..Of is het toch de eenvormigheid, wellicht de saaiheid die van enkele nummers uitgaat. Minder goed dan Ride en Master, wel veel lekkerder voor het gehoor dan Justice. Ik heb het album nog eens goed beluisterd en wellicht moet je helemaal niet gaan vergelijken en het verleden los laten of zien. In dat geval is dit wellicht HET album dat metal meer mainstream maakte. Sad but True, Holier Than Thou, Wherever I May Roam, Through the Never, nummers die ik altijd kan aanhoren. Het einde van het album zakt wel erg in. Desalniettemin vrij genietbaar.

avatar van Tony
milesdavisjr schreef:
...is dit wellicht HET album dat metal meer mainstream maakte.

Nee, dit ALBUM is meer mainstream dan metal. En daarom een pak minder interessant dan Ride en Master en dan luister ik zelfs nog 10x liever naar het toch al wat wringende Justice. 3 sterren, met moeite.

avatar van milesdavisjr
Tony schreef:

Hij is zeker minder interessant dan Ride en Master, Justice is ook spannender en afwisselender maar die productie...

avatar van BoyOnHeavenHill
Ik moet bekennen dat ik deze plaat vooral nog beluister vanwege de sound: ik heb het idee dat dat vette maar ook nergens "schurende" geluid de toon heeft gezet voor een groot deel van de metal die hier op is gevolgd. De nummers zelf zijn degelijk maar soms na verloop van tijd een beetje saai en compositorisch ook niet allemaal even hoogstaand (Don't tread of me, Of wolf and man...), en die constant verbeten stem van James Hetfield gaat me al gauw tegenstaan, maar er komt toch regelmatig weer een geweldig nummer langs om me wakker te houden (zoals de twee afsluiters). 16 miljoen verkochte exemplaren in de USA (en nog eens 4 tot 10 miljoen daarbuiten), dat is misschien wat veel van het goede, maar omdat deze plaat gedurende z'n hele speelduur de energie en de overtuiging vasthoudt en tegelijk niemand echt tegen de haren instrijkt toch ook wel begrijpelijk, dus ach, wat zeur ik verder ook. Had ik al gezegd dat Wherever I may roam magistraal is?

avatar van Leptop
Mijn kennismaking met Metallica en daarmee een opmaat voor meer metal gedreven muziek. Ik zal niet de enige zijn....

Goede productie ook, waar veel andere hardrock en metal bands nog wel eens wat inspiratie uit zouden mogen opdoen. Je kunt hier zowaar de instrumenten goed op onderscheiden, een bass die niet wegvalt, geen drums die teveel op de achtergrond eendimensionaal staan te beuken, etc.

avatar van Kill_illuminati
Het probleem dat ik met die album heb, is juist het eendimensionaal gedrum.

avatar van Edwynn
Het hele album is eendimensionaal. Het geluid is uitstekend. Maar ook weer erg overdone met al die lagen over elkaar heen. Toch is dat nog altijd beter gedaan dan veel van die digitale producties van tegenwoordig.

De buurman schreef:
...De rest vond en vind ik een gigantische afknapper ten opzichte van de voorgaande albums. Vanaf de eerste keer dat ik de plaat hoorde (bij de Vara op de radio denk ik) wist ik dat het mis was...

Ja, dat was bij Henk Westbroek. Die mocht korte stukjes draaien van het hele album. De Vuurwerk luisteraars waren in shock. Maar goed dat de andere radioprogramma's het oppikten, anders had Metallica van de zomer ook in de Oosterpoort gespeeld.

Sure!

avatar van gigage
Daarmee bedoel ik natuurlijk de single successen van dit album. Waren die er niet geweest, ja, dat denk ik dan. Master of the Puppets was erg succesvol als album, daarna stonden ze niet in Ahoy ofzo.
Justice for all album deed in eerste instantie niet zoveel.
Ik snap wel dat je zoiets wereldwijd moet zien, maar toch.

avatar van Funky Bookie
Het is een heel goed album en ik heb respect voor Metallica dat ze op hun manier het experiment niet schuwen. Dat gezegd hebbende is dit misschien wel het beste light metal album ooit gemaakt, maar de klacht van eenzijdigheid begrijp ik wel.
Ik ben niet echt een metalhead, maar andere albums van de heren vind ik toch gevaarlijker, spetterender en muzikaal beter.

avatar van rolandobabel
Natuurlijk als ik naar metalheads luisten, zou Metallica alsnog voor het maken van dit album hun excuses moeten maken, want een metal-album dat succes heeft in de hitparade, dat kan natuurlijk niet, Metallica moet branden in hel, en in de metal-hel is het erg heet. Ook eenieder die dit metal durft te noemen, verdient straf, misschien niet door te branden in hel, maar op zijn minst uitsluiting van alle metalfestivals. Het is ronduit een provocatie om daar Metallica goed te vinden, met enige moeite geven sommige toe dat de eerste albums er nog wel mee door gaan, maar het zwarte album? Dat ligt erg gevoelig binnen de metalscene. Begrijp mij goed, over het algemeen zijn de mensen uit de metalscene vriendelijk, maar begin niet over Metallica!

avatar van Don Cappuccino
Waar heb jij het in godsnaam over? Dat The Black Album zo verguisd wordt binnen de metalwereld is echt niet waar, dat kun je beter van Load/Re-Load zeggen. Natuurlijk is er een groep afgehaakt vanwege een melodieuzer geluid, maar het album wordt geroemd om zijn productie. Die vind ik ook fantastisch en de songs zijn goed, het zijn vooral de vocalen van Hetfield die deze plaat voor mij moeilijk maken en Hammett die net iets te veel wah-wah gebruikt.

avatar van Kronos
Beetje raar gebazel van rolandobabel.

avatar van gigage
Volgens mij verkiest Metallica zelf vaak liever een Werchter of Pinkpop boven een Metalfestival. Het is vaak zo dat sommige Metallica fans niks hebben met andere metalbands. Heb niet het idee dat de Sonisphere en Big 4 festivals zonder Metallica meer dan ééntiende van het aantal bezoekers zou trekken. Dat geeft verder niks, maar dat komt wel door dit album. Een enorme prestatie an sich.

avatar van vielip
Ik snap rolandobabel wel (denk ik)....dit Metallica album zorgde nou eenmaal voor veel discussie onder de metal(lica)fans destijds. Ik herinner me nog dat ik met school op kamp was en dat iemand in een café vroeg of we de nieuwe Metallica al gehoord hadden. Niemand had dat en de persoon die het vroeg dus wel. Hij wist te melden dat het helemaal gebeurd was met de band. Het nieuwe album zou nóg softer zijn dan Maiden! Voor een hoop uit de groep hoefde het dan allemaal niet meer. De overigen vroegen zich af wat er dan mis was met Maiden en mompelden iets van; nou, dan ben ik juist best benieuwd. Destijds lagen de kaarten binnen de metalwereld (maar eigenlijk in heel de muziekwereld) compleet anders dan de afgelopen jaren het geval is. In die jaren mocht je als metalband inderdaad géén commercieel succes hebben. Want dan kwam je in het rijtje met bands als Europe, Def Leppard, Bon Jovi, Whitesnake enzovoort. En dan kon het zomaar zijn dat ook meisjes 'jouw' muziek mooi vonden. En dat kon natuurlijk niet in de über macho metalwereld. Toegegeven; ook ik vind het black album niet zo heel geslaagd in vergelijking met de eerste 4. Maar verketteren doe ik het album zéker niet! Daarvoor is de productie veel te goed, staan er een aantal waanzinnige songs op en hou ik van (hard)rockbands die hits scoren en lekker commercieel zijn

vielip schreef:

Och, wat een bekrompen visie. De grootste metalbands hádden gewoon al commercieel succes. Natuurlijk krijgen bands die hoog van de toren blazen dat ze authentiek en compromisloos zijn kritiek als ze daarna duidelijk een commerciële knieval doen. Metallica had dat dus verdiend.

Maar in mijn metalwereld luisterden heren even vrolijk naar Def Leppard en Europe als dames naar Slayer en Megadeth. En ik heb in het algemeen nooit iets meer macho kunnen ontdekken in metalliefhebbers dan in niet-metalliefhebbers.

Het is onzin om te suggereren dat The Black Album er enkel op werd afgerekend dat het geen thrash meer was en omdat het commercieel was. Veel muziekliefhebbers vonden het gewoon een zwak album.

Met The Black Album was Metallica de eerste thrash band die mainstream succes haalde. Maar natuurlijk niet met een thrash album. Er was dus niks nieuws onder de zon. Behalve dan dat Metallica geen thrash meer speelde en niet alleen de fans voor de gek had gehouden, maar vooral ook zichzelf.

avatar van Rockfan
[quote]Kronos schreef:

Tot dit stukje ben ik met je eens....Ik denk niet dat Metallica zichzelf of de fans voor de gek hielden.

Ze hebben (bij mij weten) nooit beweert dat ze voor altijd thrash zouden spelen. En wat is er mis met veel geld verdienen? Het (grote)publiek bepaalt wel wat wel en niet aanslaat. Het had ook finaal verkeerd af kunnen lopen. Wees blij dat bands als Metallica en Guns N' Roses ineens op de radio werden gedraaid. Is weer eens wat anders.....Hoewel...

Rockfan schreef:

Ze geven dat nochtans zelf toe hoor. Ze riepen dat ze het schijt hadden aan Mötley Crüe maar stiekem wilde ze ook zo klinken.

Rockfan schreef:
En wat is er mis met veel geld verdienen?

Niks. Maar muziek is een artistieke uiting waar nog maar weinig artistiek in over blijft als veel geld verdienen het belangrijkste doel wordt.

Veel mensen die nooit analytisch muziek beluisteren weten niet beter en omarmen al die commerciële troep.
Je moet wel een verschil maken tussen commerciële muziek (die niet per definitie succesvol is) en commercieel succesvolle muziek (die niet per definitie commercieel hoeft te zijn).

Rockfan schreef:

Hoezo ineens? Iron Maiden was met Wasted Years in '86 Guns N' Roses al voor en AC/DC was met Thunderstruck in '90 Metallica nog voor.

Nee, bands die begin jaren negentig echt de trend hebben gezet voor meer hardere muziek op de radio, dat waren Nirvana, Pearl Jam, Rage Against the Machine, Red Hot Chili Peppers... Niet Metallica met dat gezapige Nothing Else Matters.

avatar van Rockfan
Kronos schreef:

Tjaa..hier kunnen we natuurlijk lang over o.h-en. Ben alleen van mening dat commercieel gerichte muziek niet per definitie slecht hoeft te zijn. Als we het over de hardere muziek op radio hebben kunnen we wel terug gaan naar nog eerder. Boston, Cheap Trick, The Sweet enz.enz. kan ik toch wel waarderen. Op de radio dan, hè... . En Nothing Else Matters is een prima song. Geld ook voor Enter Sandman en Sad But True die ook wel eens voorbij komen. M.N. op Arrow Classic Rock. En of Metallica schijt had aan Motley Crue moeten hun weten. Zolang het album lekker klinkt vind ik het prima. En dit album klinkt lekker....

avatar van Funky Bookie
Ondanks dat ik niet denk dat ze het uit artistieke overwegingen deden, is het vanuit artistiek oogpunt wel stoer om vanuit de Trash scen een album als dit te maken.