menu

Metallica - Metallica (1991)

Alternatieve titel: The Black Album

mijn stem
3,90 (1820)
1820 stemmen

Verenigde Staten
Metal / Rock
Label: Elektra

  1. Enter Sandman (5:34)
  2. Sad But True (5:27)
  3. Holier Than Thou (3:50)
  4. The Unforgiven (6:29)
  5. Wherever I May Roam (6:46)
  6. Don't Tread on Me (4:02)
  7. Through the Never (4:07)
  8. Nothing Else Matters (6:31)
  9. Of Wolf and Man (4:19)
  10. The God That Failed (5:10)
  11. My Friend of Misery (6:52)
  12. The Struggle Within (3:56)
  13. So What * (3:08)
toon 1 bonustrack
totale tijdsduur: 1:03:03 (1:06:11)
zoeken in:
avatar van Kronos
4,0
Waarom?

avatar van west
5,0
Kronos schreef:
Nee, bands die begin jaren negentig echt de trend hebben gezet voor meer hardere muziek op de radio, dat waren Nirvana, Pearl Jam, Rage Against the Machine, Red Hot Chili Peppers... Niet Metallica met dat gezapige Nothing Else Matters.

Dat is zeker waar. Maar Wherever I May Roam & Sad But True waren toch ook hardere nummers die in die tijd te horen waren.

avatar van freakey
4,0
Kronos schreef:
....Nee, bands die begin jaren negentig echt de trend hebben gezet voor meer hardere muziek op de radio, dat waren Nirvana, Pearl Jam, Rage Against the Machine, Red Hot Chili Peppers... Niet Metallica met dat gezapige Nothing Else Matters....


Grotendeels met je betoog eens... wel erg flauw om Nothing Else Matters er uit te lichten en bv. Under the Bridge van RHCP onbenoemd te laten... Metallica heeft met hits als One voor the black album natuurlijk echt wel iets betekend voor de hardere muziek op de radio....

avatar van Kronos
4,0
Ik heb nooit veel naar de radio geluisterd. In die tijd echter hoorde ik de hele dag door radio spelen op het werk. De bands die ik noemde kwamen elke dag voorbij. Van RHCP was dat met Give It Away. Metallica werd veel minder gedraaid en als dat gebeurde was het meestal met Nothing Else Matters. Wel to the point dus om juist dat nummer te noemen. Wat het nummer One betreft, dat werd pas een hit in '94.

avatar van trebremmit
4,5
Enter Sandman werd hier wel veel gedraaid op de radio, nog voor Nothing Else Matters als ik mij dat goed herinner.

avatar van Von Helsing
4,0
Kronos schreef:
Ik heb nooit veel naar de radio geluisterd. In die tijd echter hoorde ik de hele dag door radio spelen op het werk. De bands die ik noemde kwamen elke dag voorbij. Van RHCP was dat met Give It Away. Metallica werd veel minder gedraaid en als dat gebeurde was het meestal met Nothing Else Matters. Wel to the point dus om juist dat nummer te noemen. Wat het nummer One betreft, dat werd pas een hit in '94.


Om het een beetje flauw te stellen: The $ 5.98 E.P. Garage Days Re-Revisited stond in de Nederlandse single charts in 1987 met als hoogste notering # 58.

avatar van Kronos
4,0
Nadat Iron Maiden met Wasted Years een jaar eerder op een achtste plaats te vinden was.

avatar van Kronos
4,0
trebremmit schreef:
Enter Sandman werd hier wel veel gedraaid op de radio, nog voor Nothing Else Matters als ik mij dat goed herinner.

Zou kunnen. Ik herinner mij van begin jaren negentig heel goed dat Give It Away, Smells Like Teen Spirit, Alive en Killing in the Name lange tijd elke dag op de radio te horen waren. Metallica niet zo volgens mij, maar was wel erg veel op MTV te zien.

avatar van Sir Spamalot
3,0
Onderschat de toenmalige (nadruk hierop) invloed van MTV niet. Eerst in de USA en dan overwaaien naar Europa. Eerste video was het nummer One, eerste hit was Enter Sandman. Ook heerste er voor mijn gevoel een enorme kuddementaliteit in die tijden, zo van "dit moet je wel goed vinden". Het is gebeurd, het komt niet meer terug en voor de rest moet niemand er te veel van wakker liggen.

avatar van trebremmit
4,5
Enter Sandman stond zelfs nog op 12 in de Nederlandse top 40, een half jaar voordat Nothing Else Matters uit kwam.

Dit was toen mijn eerste album wat ik van de band kocht op cassette, en ik draaide het zo'n beetje elke dag op mijn walkman, fietsend naar school.

avatar van Leptop
4,0
Dit album is voor mij ook de opstap geweest naar de hardere muziek. En niet alleen voor mij. Hele volksstammen hebben deze cd gekocht terwijl ze daarvoor gruwelden van metal.
Toonaangevende muziek dus, wat de fans van het eerste uur er ook van vinden...

4,0
Hier nog zo een. Nu vind ik Master of Puppets en Ride the Lightning stukken beter, maar ik dank Metallica voor dit album als definitieve opstap naar (voor mij) de poort richting metal.

avatar van west
5,0
Hier nog zo één.

avatar van frolunda
3,5
Zeker niet mijn favoriete Metallica album,al staan er vooral in de eerste helft met onder meer Enter sandman,Holier Than Thou en Wherever I May Roam een aantal erg sterke nummers op.
Daarna begin ik me af en toe te vervelen,wat saai,logge nummers in een vaak dreinend tempo.
Ook zijn de riffs en melodieën dan niet meer al te opzienbarend.
Desondanks wel een plaat die minimaal het predicaat goed verdiend,mede door prima productie,iets waarmee de band op andere albums weleens de mist mee inging

avatar van gigage
3,5
Als je maar niet denkt dat Metallica naar de mainstream is opgeschoven met dit album. Nee, de mainstream is naar Metallica opgeschoven. Dat je het maar weet, aldus L.U. de drummer van de band in Billboard magazine.

avatar van west
5,0
gigage schreef:
Dat je het maar weet, aldus L.U. de drummer van de band in Billboard magazine.

Het lijkt me beter om die L.U. maar niet al te serieus te nemen.

avatar van Kronos
4,0


Ha, nu snap ik die titel van dat album met Lou Reed:

LarsUlrichLarsUlrich



avatar van De buurman
2,0
Ik ben altijd sympathie blijven voelen voor de band, maar vanaf dit album vond ik ze gewoon een diep gat in donderen. Oersaai album wat mij betreft. De rest van hun carriere volgde ik nauwelijks, alhoewel ik wel soms wat live concerten bekeken heb, die ik dan ook wel weer goed vond. Maar Ik vond deze een zware tegenvaller en de plaat markeerde het einde van mijn Metallica-fandom destijds. Vond het een smakeloze, lauwe hap waar geen doorkomen aan is. Justice had al wat van deze voortekenen overigens.
Ik zet Ride The Lightning nog maar eens op.

avatar van milesdavisjr
4,0
De buurman schreef:
Ik ben altijd sympathie blijven voelen voor de band, maar vanaf dit album vond ik ze gewoon een diep gat in donderen. Oersaai album wat mij betreft. De rest van hun carriere volgde ik nauwelijks, alhoewel ik wel soms wat live concerten bekeken heb, die ik dan ook wel weer goed vond. Maar Ik vond deze een zware tegenvaller en de plaat markeerde het einde van mijn Metallica-fandom destijds. Vond het een smakeloze, lauwe hap waar geen doorkomen aan is. Justice had al wat van deze voortekenen overigens.
Ik zet Ride The Lightning nog maar eens op.


Het is inderdaad een minder album dan de eerste 4. Echter, de productie is uitstekend te noemen. Daarnaast staan er toch wel enkele krakers op, wellicht geen Master maar 25 jaar na dato klinkt deze schijf toch nog als een klok. En de lage score; er zit toch wel meer in:)?

avatar van Come On
4,5
Goed iedereen moet het voor zichzelf weten. Was een metalhead van het eerste uur (kill 'me all net na en ride the lightning op releasedag gekocht en dat was toen nog een gedoe), daarna meer de sixties en seventies ingedoken maar weer helemaal alert bij de start van het grungetijdperk. Dit album kwam in dezelfde periode op de markt als Nevermind, Bloodsugersexmagic, Badmotorfinger, Gish, Life 'n perspectives of a genuine crossover, Apocalypse '91 the enemy strikes black (die ik buiten het rockgenre ook geweldig vond) en nog een heel stel die nu als klassiekers worden bestempeld. Het was een opwindende tijd. Nu wordt alles, een enkel hitsong dus, gedownload. Toen moest je kiezen waar je zuurverdiende centen naartoe gingen. Deze opende de deuren voor veel mensen naar de metal. Ik heb alles van Metallica t/m Load, maar vind dit na de onovertroffen eerste twee, de beste van Metallica. Master of puppets en Justice for all, ook goed toch maar minder dan de eerste twee. En ik begrijp ook waarom dit voor veel mensen het topalbum van Metallica is. Het is net wat toegankelijker. Enter Sandman werd grijsgespeeld op MTV en Sad but true was een geheide kraker in mijn stamkroeg. Een hele nieuwe groep mensen bekeerde zich tot de metal. Mooi als je het mij vraagt. Neem een nummer als Holier than thou, of wolf and man, dat doorstaat iedere vergelijking met hun eerdere werk. Ach de 90's waren mooie tijden.

avatar van LucM
4,5
gigage schreef:
Als je maar niet denkt dat Metallica naar de mainstream is opgeschoven met dit album. Nee, de mainstream is naar Metallica opgeschoven.

Helemaal correct, mede dankzij de grunge werd metal geaccepteerd door een breder (rock)publiek. Bv. Voordien was het onvoorstelbaar dat een metalband optrad in het festival Torhout-Werchter, sindsdien was metal daar geen taboe meer.

avatar van Kronos
4,0
Toch raar hoe de geschiedenis herschreven kan worden. Metallica zette de deur misschien op een kier met One, maar hield er daarna, beginnend met dit album, als een van de belangrijkste metalbands gewoon mee op om metal te spelen.

Metal werd al verguisd in de jaren tachtig maar leefde wel volop underground. Nadat het bij de overgang van de jaren tachtig naar negentig steeds populairder geworden was en zelfs op MTV kwam, werd metal uiteindelijk al snel taboe. Een hoop metalbands kregen nu plots geen contract meer.

Dat had natuurlijk gewoon met de tijdsgeest te maken maar MTV werkte die goed mee in de hand. Want al snel nadat metal meer ruimte had gekregen werd het even later genadeloos belachelijk gemaakt met Beavis and Butthead. Alleen in dat programma kregen we, als voorwerp van spot, nog stukjes metal te zien. Daarbuiten kwam er steeds meer plaats voor gouden kettingen en draaiende vrouwenkonten.

Maar de geest was wel uit de fles. Op lange termijn is de metal stroming alleen maar sterker geworden. Niet dankzij, maar ondanks het dwaalspoor van Metallica en het sabotagewerk van MTV.

avatar van Kronos
4,0
LucM schreef:
Helemaal correct, mede dankzij de grunge werd metal geaccepteerd door een breder (rock)publiek. Bv. Voordien was het onvoorstelbaar dat een metalband optrad in het festival Torhout-Werchter, sindsdien was metal daar geen taboe meer.

Ik denk dat je gigage verkeerd gelezen hebt, LucM.

avatar van rafke pafke
4,0
Kronos schreef:
Toch raar hoe de geschiedenis herschreven kan worden. Metallica zette de deur misschien op een kier met One, maar hield er daarna, beginnend met dit album, als een van de belangrijkste metalbands gewoon mee op om metal te spelen.

Metal werd al verguisd in de jaren tachtig maar leefde wel volop underground. Nadat het bij de overgang van de jaren tachtig naar negentig steeds populairder geworden was en zelfs op MTV kwam, werd metal uiteindelijk al snel taboe. Een hoop metalbands kregen nu plots geen contract meer.

Dat had natuurlijk gewoon met de tijdsgeest te maken maar MTV werkte die goed mee in de hand. Want al snel nadat metal meer ruimte had gekregen werd het even later genadeloos belachelijk gemaakt met Beavis and Butthead. Alleen in dat programma kregen we, als voorwerp van spot, nog stukjes metal te zien. Daarbuiten kwam er steeds meer plaats voor gouden kettingen en draaiende vrouwenkonten.

Maar de geest was wel uit de fles. Op lange termijn is de metal stroming alleen maar sterker geworden. Niet dankzij, maar ondanks het dwaalspoor van Metallica en het sabotagewerk van MTV.


Ik keek toen toch wekelijks naar Headbangers Ball op MTV!

avatar van gigage
3,5
Kronos schreef:
(quote)

Ik denk dat je gigage verkeerd gelezen hebt, LucM.

Dat denk ik ook. De ruk naar rock is bij dit album overduidelijk. Niks mis mee, maar moeilijk te ontkennen.

avatar van BoyOnHeavenHill
3,5
rafke pafke schreef:
Ik keek toen toch wekelijks naar Headbangers Ball op MTV!
En je had toen toch ook nog een tijdje The Power Hour bij Music Box?

avatar van Kronos
4,0
rafke pafke schreef:
Ik keek toen toch wekelijks naar Headbangers Ball op MTV!

Een uurtje metal. Wekelijks nog wel!
's Nachts natuurlijk.

Tot het halfweg de jaren negentig plots gedaan was want er was intussen toch ook grunge en alternatieve rock.

De geschiedenis van Headbangers Ball bevestigt gewoon mijn punt.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:17 uur

geplaatst: vandaag om 12:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.