Metallica - Metallica (1991)

Alternatieve titel: The Black Album

Metal / Rock
Label: Elektra

1. Enter Sandman (5:34)
  2. Sad But True (5:27)
  3. Holier Than Thou (3:50)
  4. The Unforgiven (6:29)
  5. Wherever I May Roam (6:46)
  6. Don't Tread on Me (4:02)
  7. Through the Never (4:07)
  8. Nothing Else Matters (6:31)
  9. Of Wolf and Man (4:19)
  10. The God That Failed (5:10)
  11. My Friend of Misery (6:52)
  12. The Struggle Within (3:56)
  13. So What * (3:08)
totale tijdsduur: 1:03:03 (1:06:11)
The Oath
Ik heb Enter Sandman eigenlijk nooit iets gevonden.

avatar van Erikk
Ok, wat is er mis met Sandman, dan?

avatar van Kronos
Ik lust geen koffie. Dat betekent niet dat er dan per definitie iets mis mee is.

Prachtige vergelijking.
Ik wordt ook niet goed van Enter Sandman. Het is echter niet weg te rammen uit de setlist. Ik accepteer het maar...

avatar van ricardo
Ik ben het met Joy eens. De meesten lullen maar wat met de harde kern mee hier en vinden Enter Sandman om die reden geen goed nummer. In de gunst vallen dus, maar stiekem vinden ze het toch best een leuk nummer.

pretfrit
Kronos kletst inderdaad zomaar wat Zijn eerste opmerking naar joy bevat een verkeerde redenatie en zijn "koffie vergelijking" (is het een vergelijking?) klopt niet.

Opmerkelijk is dan weer wel dat Edwynn het een prachtige vergelijking vindt en hij rolt daarbij over de vloer van het lachen.(over meelullen gesproken)

Ik moet wel toegeven dat ik Enter Sandman ook niets vind....
Metallica is sowieso een zielige bende

ricardo schreef:
Ik vind het wel een leuk nummer, alleen wanneer je hem te vaak gehoord hebt word je er op den duur wel flauw van, en is dat niet met ieder nummer zo? [...] Als iemand er een andere mening op nahoudt, dan kun jij het ook gewoon niet laten om met modder te gooien of een smerige opmerking te plaatsen he. Leer je eens in een ander te verplaatsen en dat er nog andere meningen en gedachten zijn die net zo waar zijn als de jouwe, gewoon een kwestie van eens volwassen worden en openstaan voor wat een ander te bieden heeft.

Je draait de zaken om. Het zijn jij en Joy die het er blijkbaar moeilijk mee hebben te aanvaarden dat mensen er een andere mening dan jullie op nahouden over Enter Sandman.

avatar van ricardo
Daarom is het ook een beetje trendy om te beweren dat Enter Sandman een slecht nummer is, want de meesten die hier reageren zeggen dat en gaan met die trend mee snappie. En met dat omdraaien, tja dan krijg je echt een welles nietus discussie, laat mij dan maar de meest volwassene zijn en er verder maar niet meer op ingaan.

Ik heb dit album net nog even opgezet, en vind dat er met Enter Sandman niets mis is hoor, het is een mooie expressieve opener en 1 van de beste nummers op dit album vind ik. Ik kan er tenminste als ik hem niet te vaak hoor wel van genieten nog steeds.

pretfrit
Edwynn schreef:

Die vergelijking is gewoon te interpreteren dat wanneer je niet iets goed vindt, het niet slecht hoeft te zijn.

goedemorgen

inderdaad kun je dat zo interpreteren en er is ook niemand die je tegenhoud om dat op die wijze te doen. ik zou dezelfde tekst kunnen interpreteren alsdat de koala beer op uitsterven staat. M.a.w. interpretatie is een persoonlijke aangelegenheid.

Ik beweer ook niet dat jij de tekst niet zo mag interpreteren. Gezien mijn reactie had je kunnen zien dat ik al een vermoeden had dat jij de tekst als vergelijking beschouwt had Het gaat er meer om dat zijn redenatie niet klopt.

Maar je zult he ttoch met me eens zijn dat ik ook het volste recht heb om jouw reactie op de z.g. verge;lijking van Kronos als opmerkelijk te bestempelen? Ik zie daarnaast niet wat dit met humor of moraalrider zijn te maken heeft maar dat zal aan mij liggen...ik bedoel dat ik jou interpretatie (met conclusie humor en moraalridderschap) niet kan volgen. Ik kan allleen de conclusie trekken dat Metallica, bij nader inzien, eigenlijk best goede momenten heeft gehad. Dat Enter Sandman is volgens mij ooit nog een behoorlijk grote hit geweest..toch? Dan zou j ezeggen dat he ttoch een erg goed nummer is. Volgenjs mij staat hij ook in de top 2000 met goedkeuringstempel van Leo Blokhuis himself.

Dus dan zal ik jullie maar gelijk geven Enter Sandman is inderdaad het beste nummer wat Metallica ooit gemaak theeft .

sorry voor de taalfoutjes ben net wakker en kwak dit ff hier neer

KOFFIE!!!

avatar van Erikk
pretfrit schreef:
KOFFIE!!!

Ja lekker

Enter Sandman staat volgens mijn zojuist gedownloade Excellijst van de top 2000 op 144 en is kennelijk een nieuw nummer in de lijst. Het heeft dus in de 2009 zwaar aan populariteit gewonnen. Wel bijzonder trouwens dat Sad But True er ook in staat, maar The Unforgiven dan weer niet, dat nummer zou het radio 2 publiek toch meer moeten aanspreken... (waar ik verder niet mee bedoel )

avatar van Edwynn
Los van de taalfoutjes denk ik ook dat je de context van mijn opmerkingen helemaal mist.
Ik vind de punchline grappig en luchtig. Dat daar vervolgens heel serieus op gereageerd wordt, begrijp ik dan weer niet.
De beschuldiging van meelullen raakt me want ik denk dat ik toch voldoende een eigen mening heb geventileerd over The Black Album een paar pagina's terug en op MusicMeter in het algemeen. Ik heb geen belang om bij iemand in de gunst te vallen.

En om het nog maar eens een keer te herhalen. De vergelijking slaat op het feit dat objectief gezien Enter Sandman een goed nummer kan zijn, maar dat ik er simpelweg geen flikker aan vind. Een vergelijking benadrukt de luchtigheid van de discussie wat mij betreft.

pretfrit schreef:
Ik moet wel toegeven dat ik Enter Sandman ook niets vind....
Metallica sowieso een zielige bende

En na het herlezen van deze zin begrijp ik al helemaal niets meer van je gepeperde reactie.

In één ding geef ik je gelijk:

KOFFIE

Guardian of Isis
Hmm, koffie. Heb ik ook nodig, nu zo net bij het opstaan (en het blokken tot laat gisteravond).

Natuurlijk is de kwaliteit van een nummer/album niet per se af te meten aan hoeveel exemplaren het verkocht heeft. De Spice Girls hebben wereldwijd ook 75 miljoen platen verkocht (zegt Wikipedia). Maar wat je wel kunt stellen, is dat het zeker niet minder dan opmerkelijk is wanneer een album dat toch wel een stuk zwaarder is dan de middelmaat van wat het grote publiek beluistert, erin slaagt om wereldwijd 25 miljoen keer over de toonbank te gaan.

Ik vind het overigens ook een contradictio in terminis te stellen dat je iets niet goed kan vinden, maar dat het daarom ook niet slecht is. Even het "zus-en-zo" buiten beschouwing latend: hoe is dat precies mogelijk? Als ik bijvoorbeeld OK Computer niet goed vind (wat ook zo is, nvdr.), dan is het slecht... voor mij. Niemand kan voor iedereen een waarde-oordeel uitspreken, want dat is het net met meningen: ze zijn subjectief, afhankelijk van persoon tot persoon. De discussie is bijgevolg zinloos om te voeren.

Wat ik vind over Enter Sandman: Het heeft wel een krachtige intro wanneer de drums en vervolgens de gitaren invallen, maar tekstueel is het een beetje vlak i.v.m. voorgaande albums en zelfs i.v.m. de rest van het album. Wat niet wegneemt dat het lekker weg beukt - alleen jammer dat het inderdaad nogal doodgedraaid is. Het houdt minder stand na x aantal luisterbeurten dan vele andere van Metallica. Voor mij zijn er toch zeker een stuk of 4 van het album beter.

avatar van Edwynn
Niet akkoord met het in contradictio in terminis. Ik kan accepteren dat een nummer goed in elkaar steekt en goed uitgevoerd wordt. Ik kan er dan nog niks aan vinden. Enter Sandman is imo een nummer dat na 1 keer luisteren al haar geheimen, voor zover die er zijn, prijs geeft. Daarna ben ik het nummer alleen maar vervelender gaan vinden. Dat anderen het daarom juist goed vinden, acht ik volstrekt begrijpelijk. De aangehaalde woordjes ' voor mij' zeggen daarbij alles. Objectief versus subjectief.
Lees mijn review over dit album en begrijp wat ik vind van Metallica. Het komt niet voort uit trendyness. Als ik dat zou zijn zou ik juist mijn meningen over Load en Death Magnetic moeten herzien.

avatar van VanDeGriend
Off topic berichten en slowchat verwijderd.

avatar van Guinness1980
Dit album vind ik de ommekeer bij Metallica. Volgens mij hebben ze door het succes van dit album hier op willen door breien op Load en Reload, wat naar mijn mening totaal mislukt is. Want dit album klinkt al een stuk softer dan de vorige, maar dat betekend in dit geval zeker niet minder slecht!

Ik begrijp de discussie ook niet helemaal over dat Enter Sandman een slecht nummer zou zijn. Persoonlijk heb ik een grotere hekel aan Nothing else matters.

Beste nummers op dit album vind ik: Wherever I may roam, The unforgiven, Holier than you en Through the never.

Enter Sandman en Nothing Else Matters zijn zeker geen slechte nummers maar wel een beetje overschat vind ikzelf. Mijn favoriete nummers hierop zijn Wherever I may roam, Holier than Thou en The Struggle Within.

Joy
Enter Sandman is een erg catchy nummer , prima hitsingle, dat vrij snel de aandacht trekt, en men ging op basis daarvan de plaat kopen

commercie dus, de rest van de plaat zit toch wat minder commercieel in elkaar op nothing else matters na

naja, dat men metallica ten tijde van deze plaat massaal ging omarmen had men niet 100 % vantevoren kunnen bewerkstelligen wel?

Joy schreef:

'Men', dat is te algemeen en ongenuanceerd. Er zullen ook wel mensen genoeg zijn die het niet op basis van een erg catchy commercieel nummer gingen kopen hè. Die het zelfs kochten omdat ze van Metallica dachten het tegendeel van een val voor de commercie te mogen verwachten.

Akron777
Dat gehype van Enter Sandman heb ik nooit gesnapt. Het nummer is wel aardig, maar zo veel stelt het ook weer niet voor. Laat ik het anders zeggen: het is voor mij geen Metallica.

avatar van Guinness1980
Akron777 schreef:

Dat zijn meerdere nummers van dit album al niet meer...

Akron777
Dat weet ik uiteraard, met dat Nothing Else Matter voorop. En dat is vreselijk jammer.

avatar van Kill_illuminati
Het komt mij eens goed uit dat ik nooit naar de radio luister. Want daardoor heb ik geen last van grijs gedraaide platen. Daardoor kan ik Enter Sandman erg goed waarderen. Ik vind het nummer briljant. In de zin dat het als Metal nummer massaal weet aan te slaan. En is vertegenwoordigt met de andere vereeuwigde platen. De productie is lekker gelikt. De composties passen dan ook nog eens bij de tijdsgeest. Niet dat dat moeilijk is. Niet al eens eerder vermeld is dat de tekst erg origineel is qua onderwerp. De weergave daarvan vind ik subliem. Metallica maakte naar mijn idee geen misstap. Met dit album.

Eerste comment van dit jaar en decenium.

avatar van i.Ron S.
Ik vind het persoonlijk nogal ergerlijk dat voor veel "echte" metalfans dit album synoniem staat met commercieel.
Ik krijg bijna de indruk dat je dit zo moet beoordelen om een echte metalfan te zijn, ook al vind je het in feite wel een prettig album.
Ik heb dit altijd een goed album gevonden, het is ook het eerste wat ik van Metallica hoorde, destijds op cassette, samen met nummers van het voorgaande album.
Niet omdat ik aangesproken was door de "bekende" nummers van dit album maar omdat ik er toen de leeftijd voor had om eens iets anders dan Roy Orbisson en radio te luisteren.

Enter Sandman heb ik heel lang geskipt maar de laatste tijd kan het mij goed vermaken, goede opbouw, sfeervol tussenstuk en een behoorlijke gitaarsolo.
The Unforgiven vind ik een heerlijk nummer, bij de beste van Metallica. Enorm sfeervol en James klinkt hier prachtig.
Net zoals bij Nothing Else Matters, waar ik goed kan bijkomen dat het als commercieel wordt aanzien, maar dat neemt niet weg dat het een prachtig rocknummer is en best speciaal met de klassieke instrumenten erbij en tegen het einde aan wat steviger gitaargeluid.

Dan hebben we de rustigste dingen van dit album al wel gehad.
Dat zijn 3 nummertjes, de rest van dit album mag best al wel metal genoemd worden en goede metal ook nog, interessante nummers die niet op elkaar lijken.
Trough the Never, the God That Failed, Of Wolf and Man,The Unforgiven, Notting Else Matters en My Friend of Misery vind ik de beste nummers op dit album. Alleen af en toe Sad But True en Hollier than You vind ik niet zo knap.

Wat mij betreft wel een echte Metallica plaat, een groep hoeft zich niet de hele tijd aan dezelfde stijl te houden, als het maar kwalitatief goed blijft en dat vind ik hier wel.

i.Ron S. schreef:

Dat is toch geheel iets van jezelf? Vanwaar die indruk? Waarom zou je het zo móeten beoordelen? Waarom zouden anderen het niet zo mógen beoordelen? Wat maakt het nu uit of je dan volgens iemand wel of niet een 'echte metalfan' zou zijn?

avatar van ricardo
Dat maakt ook allemaal niets uit. Wat maakt alles eigenlijk uit. Dit toont maar weer eens aan dat eigenlijk iedere vorm van discussie over muziek totaal overbodig en onzinnig is of kan zijn.

Het is te persoonlijk allemaal en iedere discussie word op het persoonlijke vlak teruggevoerd, ook de door sommigen vermeende objectiviteit.

avatar van i.Ron S.
Kronos schreef:

Voor de duidelijkheid, het gaat niet alleen over deze site, want de meeste mensen beoordelen hier nog wel naar kwaliteit.
Maar er zijn er ook die veroordelen omdat dit album hits heeft, vanuit een standpunt dat hun muziekstijl underground moet blijven.

Maar het feit dat dit album hits heeft is nog iets anders dan dat het on-Metallica zou zijn of commercieel.
Commercieel duidt op kwaliteit naar mijn mening, en daarin schiet dit album niet tekort. Er is trouwens al dikwijls een discussie over commercieel geweest, daaraan wil ik niet beginnen.

Ik heb geen kritiek op mensen die het niet eens zijn met mij over dit album, maar op mensen die het album veroordelen in plaats van beoordelen.
Een goed voorbeeld eigenlijk dat je met een zware kop niets op deze site moet tijpen want dan tijp je van die dingen waar je om 2u50 nog reply's op zit te geven.

avatar van Edwynn
Voor mij is wel of niet commercieel zijn geen issue. Ik kan heel goed naar commerciële muziek luisteren. In het geval van dit Black Album vind ik het leeuwendeel van de songs gewoon saai. Zelf trok ik al eerder een vergelijking met Mötley Crüe's Dr. Feelfood die eveneens door Bob Rock geproduceerd is. Dat album vind ik vele malen interessanter dan dit Black Album. Zo vind ik ook Load en Reload veel aangenamer om naar te luisteren. De muziek op Metallica is allemaal aardig en degelijk enzo, maar de nummers zijn na één of twee keer luisteren al vervelend imo. Het heeft voor mij in elk geval niets met underground trve, cvlt en grimm zijn te maken.

avatar van VanDeGriend
De Metallica puristen zweren natuurlijk veelal bij het lawaai van voor "Black Album". Prima. Ze doen echter dit album pittig tekort door het weg te zetten als een knieval voor commercie, saaie plaat en meer van dat soort analyses. Het is mij bijvoorbeeld onduidelijk waarom een metal plaat met voorbedachte rade commercieel is. Voor zover ik weet, komt het niet bijzonder vaak voor dat een metalnummer, eenvoudig of niet, hoog scoort in de commerciele lijsten. Als er in die tijd een hit gescoord moets worden, werd Stock , Aitken en Waterman of voor mijn part Jolley and Swain wel ingehuurd. Die staan volgens mij niet op de producerslijst.

Ik heb niets met Metallica en ook niet superveel met dit album maar ik vind toch dat het wat te weinig eer krijgt zo hier en daar. Metallica slaagt er namelijk wel in om met dit album de enorme kloof tussen obscure metal en het bereiken van een groot publiek te slechten. En dat doen ze zonder zichzelf compleet voor joker te zetten. Ja dat de sound toegankelijker is dan het oudere werk, hoor ik als niet metalhead ook nog wel. En dat fans van het eerste uur daar niet allemaal blij mee zijn, snap ik ook nog. Ik vond het vroeger zelf ook irritant als een stoer geliefd underground bandje opeens heel erg populair werd. Maar als je dat soort sentimenten even uitschakelt , dan denk ik toch dat vastgesteld kan worden dat Metallica met Black Album een mijlpaal aflevert. Een album met een aantal klassieke songs, saai of niet, die over 20 jaar ook nog wel gedraaid worden en de naam Metallica uit de vergetelheid zullen houden. Dat is, of de stijl je aanstaat of niet, toch een stukje opmerkelijker dan pakweg U2 of Michael Jackson die vanuit een veilige pop/rock hoek met hun bekendste werk zijn gekomen.

De output na dit album, vind ik over het algemeen een stuk minder boeiend. Load en Reload is voortborduren op een vergelijkbare stijl maar dan met mindere songs en met, volgens mijn gitaarleraar, ernstig eenvoudiger gitaarwerk.

avatar van Sir Spamalot
Het kan leiden tot een (reeds bestaande) lange discussie maar ik vind dit wel een prima plaat, al leg ik hem niet zo vaak op als de voorgaande albums, en ik volg Metallica al vanaf het begin, dus ik ben een purist . Voor mij is dit toch het eerste Metallica album waar de scherpere randjes ervan af zijn met een perfect geluid. De albums hiervoor rammelden aan alle kanten qua geluid, eerlijk is eerlijk.
De weegschaal gaat hierop in de andere richting, minder avontuurlijke songs maar met een veel betere productie en dat is wel een verdienste van Bob Rock. Het is gewoon anders, is dat op vraag van de groep zelf of is dat de invloed van de producer? Ik denk niet dat James veel inmenging heeft geduld in de songs zelf, dat zie je duidelijk op de documentaire die dit album begeleidt.
Deze knalt uit je speakers maar is dan in mijn belevingswereld minder memorabel. Dat hoeft niet noodzakelijk commercieel te worden genoemd want commercieel is een vaak misbruikt stopwoord. Iedereen wil toch een deftige plaat met een goed geluid?
Volgens mij was dit gewoon een overdreven reactie van dezelfde puristen die hun bandje in alle tijdschriften en - o heiligschennis - op tv zagen verschijnen. Geef toe dat Metallica met dit album vele deuren heeft geopend - of de doos van Pandora in de taal van popgemeenschap - voor andere hardere groepen. Hiervoor verdienen ze terecht waardering. Ik herinner me nog als de dag van vandaag de live uitvoering van Enter Sandman op één of andere Awards Show (MTV?) en ik ging ook uit mijn dak.

avatar van Edwynn
Metallica is prijzenswaardig om haar eigenwijsheid. Ze doen exact waar ze zin in hebben. Wel moet gezegd dat in de VS eind jaren 80 hardrock op een hoogtepunt was. Zelfs thrashbands mochten daarvan een graantje meepikken. Dus in die zin acht ik het aantrekken van Bob Rock wel degelijk een strategische actie. Daar is wat mij betreft niets mis mee, want ik zou willen dat bands van tegenwoordig dit geluid zouden ambiëren ipv al die gortdroge Sneap producties of die verschrikkelijke Tägtren producties. Maar qua songmateriaal kan ik echt niet veel met vooral de A kant van het album.

VanDeGriend schreef:

Van gitaarspelen heb ik geen verstand, maar op (Re)Load wordt absoluut niet voortgeborduurd op de stijl van The Black Album. Deze platen herbergen imo veel meer muzikaal avontuur en eigenwijzigheid. En het is zelfs nog minder hardrock dan voorheen.

Het succes dat met dit album kwam, is wel in alle opzichten verdiend. Metallica is anno 2010 nog steeds een relevante naam, ook bij de jeugd. Geen metalband is onderwerp van zoveel discussie. Petje af verder.