Metallica - Metallica (1991)

Alternatieve titel: The Black Album

Metal / Rock
Label: Elektra

1. Enter Sandman (5:34)
  2. Sad But True (5:27)
  3. Holier Than Thou (3:50)
  4. The Unforgiven (6:29)
  5. Wherever I May Roam (6:46)
  6. Don't Tread on Me (4:02)
  7. Through the Never (4:07)
  8. Nothing Else Matters (6:31)
  9. Of Wolf and Man (4:19)
  10. The God That Failed (5:10)
  11. My Friend of Misery (6:52)
  12. The Struggle Within (3:56)
  13. So What * (3:08)
totale tijdsduur: 1:03:03 (1:06:11)
avatar van Edwynn
Uiteraard is Death Magnetic gebaseerd op deze plaat. The Black Album staat bol van de thrash riffs en de polkabeats.

The Black Album is een toegankelijke hardrockplaat met een metalen randje.
Death Magnetic is een optelsom van het pre-black album werk met een moderne sound.

avatar van Thomzic
LucM schreef:
Death Magnetic is stilistisch toch duidelijk gebaseerd op The Black Album.

Als inspiratie moesten de heren terug naar de roots. Van producer Rubin hebben ze onder andere vaak naar Master of Puppets moeten luisteren. Dit album heeft in dat proces een hele minieme rol in gespeeld en ik hoor het op DM ook totaal niet op terug.

avatar van metalforever78
waarom verglijkt iedereen dit met death magnetig dat laatste is meer trashmetal dan deze plaat dit is wat je noemt gewoon metal.

er zitten zoals elke metallia plaat heerlijke tracks op eerlij is eerlijk

avatar van Snoeperd
Ik hou blijkbaar niet van speedmetal, ik heb master of puppets een keer of 3 geluisterd en het kon me niet boeien en kon het geniale van het album niet vinden. Ik hou blijkbaar niet van speedmetal of wat het dan ook mag zijn.
Dit album daarentegen vind ik wel leuk met heel veel goede nummers zoals The unforgiven, Nothing else matters, sad but true, enter sandman, of wolf and man en Don't tread on me.

avatar van Don Cappuccino
Snoeperd, Master Of Puppets is Thrash Metal, niet Speed Metal.

avatar van Jazper
Thrash toch?

avatar van Don Cappuccino
Eigenlijk wil ik bands niet in hokjes plaatsen, maar dat doe ik bijna automatisch. En Jazper, het is inderdaad Thrash, hoe ik het had geschreven was het vuilnisbak-metal. Maar ik heb het al gecorrigeerd.

avatar van Jazper
Nou ja, voor snoeperd is het kennelijk wel vuilnisbak-metal

avatar van steve666
ja en toen ging het mis!!! commercie in zicht!!!
al die hitjes enzo.......... en toch kon dit album er wel meedoor!!

avatar van mental Theo
goede sound, fijne productie, sterke songs. Jammer van de snoekduik die Metallica heeft gemaakt na de val voor commercie.

Andere muziek, meer op het grote publiek gericht, maar toch luister ik hier net zo graag naar als de eerdere albums. Toch staan ook hier een aantal zwakkere nummers op.

avatar van vielip
Aardig album maar absoluut niet het meesterwerk waar sommigen het voor door laten gaan! De produktie is wel super trouwens!
Het album begint prima. Als lp is kant A gewoon erg goed vind ik. Op kant B begint de ellende! Nummers als The God fat failed, My friend of misery en Nothing else matters vind ik bagger! Ik ben gek op ballads maar snap niet wat iedereen zo gaaf aan Nothing else vind! Zal wel aan mij liggen
Het album eindigt trouwens wel met een aardig (maar geen top) nummer; The struggle within.

avatar van Kill_illuminati
Met alle respect voor Metallica maare Nothing Else Matters is gewoon een tokkie ballad. Al vind ik het intro wel erg goed.

Rizz
Ik krijg het ook Spaans benauwd als ik dat nummer hoor, waarschijnlijk omdat ik het 2000x te vaak heb gehoord, in originele versie en in cover-versie. Vind de rest van het album wel geweldig.

Rizz schreef:
waarschijnlijk omdat ik het 2000x te vaak heb gehoord
Dat heb ik met Child In Time, Stairway To Heaven, Hotel California en Bohemian Rhapsody ook. Geweldige nummers natuurlijk, maar gewoon te vaak gehoord, en nog steeds veel te vaak te horen. Met Nothing Else Matters hetzelfde vind ik, is gewoon te veel grijs gedraaid op de radio om er nog van te kunnen genieten, ondanks dat het natuurlijk nog steeds een top nummer is.

avatar van B.Robertson
'k heb het album 10 jaar geleden nog gehoord bij andere mensen.

ricardo schreef:
Goh, de top 5 van de top 2000? Met alle respect, maar wanneer hoor je Child In Time nou? Evenals Stairway To Heaven. Hotel California en Bohemian Rhapsody hoor ik nog regelmatig op de radio langskomen, maar de rest is dan toch vooral door jezelf opgezet.

avatar van ricardo
Vooral bij ons op het werk hoor ik die klassieke nummers veel voorbij komen. Die zender staat de godganse dag op en vanwege de reclame van ons bedrijf er af en toe tussen gaatie er niet af ook. Child In Time en Stairway To Heaven hoor ik daardoor zeker iedere week wel een paar keer voorbijkomen.

avatar van chevy93
Welke radio is dat dan? Ik ken geen radio waar dergelijke nummers zo vaak gedraaid worden. Radio Veronica draait redelijk vaak dezelfde nummers, maar zoveel? Bovendien is Child In Time te zwaar, denk ik.

Wij hebben Top 2000 radio. Om de 6 dagen begint hij gewoon weer opnieuw. Als ik er aan denk, zet ik hem altijd de laatste 2 dagen aan (van nummer 300 ongeveer). Daar dus ook niet.

Misschien een Vlaams radiostation?

avatar van lovegun
Wherever I May Roam en The Unforgiven vind ik echt heel goed maar de rest doet me niet echt iets.
Ik snap ook niet dat dit hoger staat dan RTL, KEM en AJFA en dat terwijl, als ik zo lees, iedereen hier het er wel over eens is dat dit niet hun beste werk is.

avatar van ricardo
De meesten die gestemd hebben posten niet een stukje hier. De posters zijn vaak de liefhebbers die wat dieper op de muziek ingaan en vaak wat meer kennis en achtergrond info van een band hebben vaak, niet altijd maar meestal wel.

Ook mensen die vooral niet van metal houden, vinden dit vaak nog wel een goed album, en kennen de albums hiervoor niet of vinden het vaak te stevig.

Dit album word gewaardeerd door liefhebbers van Frans Bauer tot en met Slayer, zo'n brede aanhang heeft dit album, en dat verklaart volgens mij de hoge notering hier in de toplijst.

Tijdloos album natuurlijk die iedereen gewoon origineel in zijn/haar kast heeft staan.

avatar van chevy93
Precies wat ricardo zegt. Dit vind ik eigenlijk al te stevig.

ricardo schreef:

Sla je nu niet een beetje door Ricardo? Frans Bauer fans houden van the Black Album... Zooooo commercieel is dit hardrock album met metalen randjes nou ook weer niet.

De hoge notering hier komt door de steengoede muziek die hier op staat. Erg veel (heel) erg goede nummers en natuurlijk fantastisch uitgevoerd. Dus Lovegun, niet iedereen is het erover eens dat dit niet hun beste werk is. Er zijn er heel wat, die ook de andere Metallica albums hebben, die dit het beste album vinden. Aan de andere kant is het appels met peren vergelijken: de trash metal van het geweldige Master of Puppets en de fantastische hardrock/metal van dit album. Ik zet ze allebei graag op.

avatar van Edwynn
Zo gek is de stelling van Ricardo niet hoor. Veel mensen die doorgaans niets met hardrock en metal hebben, pakken iets van dit album erbij om 'eens lekker gek te doen'.

"Die muziek van jou vind ik takkeherrie, maar Enter Sandman vind ik wel leuk af en toe" is een zinnetje dat ik best vaak toegeworpen krijg.

avatar van Sinnerman
Edwynn schreef:

"Die muziek van jou vind ik takkeherrie, maar Enter Sandman vind ik wel leuk af en toe" is een zinnetje die ik best vaak toegeworpen krijg.

Heel herkenbaar , er waren ook mensen die, na mij in de 80's nog met meewarige blikken aangekeken te hebben, massaal op dit album sprongen en mij wilden overtuigen dat dit écht goed was....

west schreef:

Nee hoor ik sla zeker niet door, ik ken persoonlijk namelijk een aantal mensen die met name liefhebber zijn van de muziek van Frans Bauer en Andre Hazes en die ook een album van Metallica ooit origineel gekocht hebben.

Mag jij raden welk album.

avatar van Kronos
Er zijn zelfs mensen die iets van The Cure op 1 in hun persoonlijke top 10 hebben staan en The Black Album als avatar hebben. Je moet niet vragen...

avatar van Kill_illuminati
Het zelfde geld voor Smells Like Teen Spirit. Die vinden veel mensen goed maar verder kijken ze niet. Het blijft bij dat nummer. Al snap ik wel dat ze niet zo gechameerd zouden zijn van een Tourette.

Nou ja, ok: Frans Bauer en Metallica dus...

Ik heb net de zojuist uitgekomen Japanse Mini LP SHM cd van dit album ontvangen. Dat betekent geremastered en ook nog eens weergegeven op de SHM cd, die oa veel meer bereik heeft dan de gewone cd. Het klinkt inderdaad geweldig. Zo heb ik dit album nog nooit gehoord, wow!

Overigens is bij de remasters uitgegaan van het geluid van de originele productie. Het klinkt alleen een stuk helderder. Die Japanners kunnen dat als geen ander: geluid 'opkrikken' en veel beter weergeven, terwijl ze tegelijk recht doen aan het oorspronkelijke geluid. Mocht je interesse hebben: ze (alle Metallica albums) zijn momenteel nog te krijgen voor de normale Japanse prijs op Ebay, maar zullen snel op zijn (dus veel duurder).

avatar van Kill_illuminati
Hoe zit het met ...And Justice For All? Heeft die een hoorbare(audible) bas? Anyway, ik heb gisteren weer vollop genoten van Of Wolf And Man. Shapeshift!