Metallica - Metallica (1991)

Alternatieve titel: The Black Album

Metal / Rock
Label: Elektra

1. Enter Sandman (5:34)
  2. Sad But True (5:27)
  3. Holier Than Thou (3:50)
  4. The Unforgiven (6:29)
  5. Wherever I May Roam (6:46)
  6. Don't Tread on Me (4:02)
  7. Through the Never (4:07)
  8. Nothing Else Matters (6:31)
  9. Of Wolf and Man (4:19)
  10. The God That Failed (5:10)
  11. My Friend of Misery (6:52)
  12. The Struggle Within (3:56)
  13. So What * (3:08)
totale tijdsduur: 1:03:03 (1:06:11)
Nou, toevallig zeg: dat is de andere Shm cd die ik heb aangeschaft. Alle instrumenten op ...And Justice For All hoor je (dus) ook veel beter, helderder: ook de bas. Maar: die blijft, zoals het in de originele productie is gedaan, wel achter bij de rest.

Edwynn schreef:
The Black Album is een toegankelijke hardrockplaat met een metalen randje.

Ik zie Metallica, alias The Black Album, als een mengsel van metal en hardrock. De opvolger Load vind ik meer een hardrockplaat met een metalen randje. The Black Album heeft een ongekend hoog niveau in songwriting en het wordt natuurlijk ijzersterk en met veel power uitgevoerd door Metallica. In tegenstelling tot eerdere albums is de productie nu wel goed en komen ook alle instrumenten vol tot hun recht. En gelukkig maar.

De opener Enter Sandman is gelijk een binnenkomer van jewelste. Dit mag toch wel één van de beste openingstracks van welk album dan ook worden genoemd. Een fantastisch nummer, naar mijn mening één van de beste van Metallica. Sad But True volgt gelijk hierna. Nog zo'n geweldige track, ook live veel gespeeld, net als Enter Sandman natuurlijk.
Holier Than Thou gaat lekker door op de ingeslagen weg. Lekker refrein zit in dit nummer. Het wordt gevolgd door één van de mooiste nummers van Metallica: The Unforgiven. Het begin van dit nummer draai ik op de Japanse Remaster op Shm cd alleen maar keihard, zo waanzinnig mooi is het. En het gaat maar door: daarna krijgen we mogelijk Metallica's beste nummer: Wherever I May Roam. Alleen het begin van dit nummer is al fantastisch. En ook het middenstuk en de gitaarsolo en de opbouw en het briljante einde!

Don't Tread on Me is een heel aardig tussendoortje, maar Through The Never is meer dan dat. Wat een gitaarsolo zeg. Over gitaarsolo's gesproken: die van Nothing Else Matters en dan vooral de opbouw ernaar toe is ongekend goed.
Voor het geval het je even te rustig aan ging, volgt dan Of Wolf And Man, een track die bepaald niet had misstaan op hun eerste 4 albums. Errug goed. The God That Failed is een goed nummer, maar My Friend of Misery vind ik alweer een hoogtepunt. Alles klopt aan dit nummer. Het begin van The Struggle Within, met trommels en gitaar is ook alweer zo mooi.

Tot slot komt de bonustrack: So (F***ing) What? Heerlijk rauwe pure rock 'n roll met werkelijk volkomen foute teksten. Zo fout dat het (bijna?) weer humor is.
Tegen iedereen die hoort tot de kliek die de eerste 4 albums met Trash Metal heilig hebben verklaard en daarom dit iets 'rustiger' meesterwerk minder waarderen: So What?! So What?! Who Cares Who Cares About You...You...You...

Dit is een uniek goed hardrock/metal album. Een mijlpaal in de geschiedenis van Metallica, metal en rock muziek in het algemeen. Het behoort tot mijn favoriete albums allertijden. Ik draai het sinds 1991 al vaak en blijf het draaien, ook bijna 20 jaar later. Draai het hard!!

avatar van Edwynn
So What is natuurlijk een Anti-Nowhere League nummer.

Ja dat is zo, maar dan op z'n Metallica's.

Edwynn, hoe kan je voor dit album maar 2,0......* geven? Je waardeert natuurlijk hun 1e 4 albums en Load, maar ook vanwege de aanvankelijke teleurstelling, las ik, scoor je dit fraaie album zo laag. Tijd voor een reset 19 jaar later? Nu kun je dit album misschien beter plaatsen dan toen?

avatar van Edwynn
Allereerst, om misverstanden te voorkomen, heb ik niets tegen commercieel geörienteerde muziek. Ik houd van Crüe, Cinderella etcetera. Dus tegen een eenvoudige makkelijke plaat van Metallica had ik geen bezwaar.

Maar de nummers verveelden mij al na één keer luisteren. Geen hooks die ik te gek vond. Een riffje hier of daar beviel me wel.
Dat is het verhaal eigenlijk wel voor mij.

Load vind ik veel avontuurlijker. Eigenwijzer vooral. Veel muzikale giebelegeintjes die hier niet inzitten. of zijn weggeproduceerd

Eigenlijk vind ik alleen Of Wolf And Man, My Friend Of Misery en The God That Failed echt goed. Deze tracks zijn muzikaal interessant en bevatten ook nog eens de broodnodige drive die ik op de andere nummers mis.
Je haalde ook Holier Than Thou aan en Through The Never. Van die nummers heb ik voortdurend het gevoel dat de handrem erop zit. Alsof het razendsnelle polkastampers hadden moeten zijn, maar dat het later weer is teruggeschroefd. (dat is ook te lezen geweest in interviews) Ik hoor het ook en het stoort me.

Enter Sandman vind ik dodelijk saai. Enkel bij de vurige wah wah solo veer ik op. Overigens toont het middenstuk wel heel erg veel gelijkenissen met Go To Hell van Megadeth uit hetzelfde jaar. Wisten ze dat van elkaar en wie was er eigenlijk eerder?
En Sad But True borduurt weer veel te lang op die ene riff.
Enzovoort.

Het geluid is top notch. Met weemoed denk ik daar wel eens aan terug. Het stadiongeluid is imponerend. Tegenwoordig wordt alles met een peeceetje gedaan.

Edwynn schreef:

Ok, dat is een prima toelichting.

De drive die je omschrijft hoor ik nou weer wel door het hele album heen. Dat vind ik er juist zo goed aan. Ik vind juist dat die handrem die jij beschrijft, voor een bepaalde spanning in die nummers zorgt. My Friend Of Misery vinden we dan wel allebei echt goed. Zo zie je, 't is maar wat je er zelf uithaalt.

avatar van Kronos
Het addertje op de hoes is eigenlijk als een addertje onder het gras.

Metallica Black is namelijk Metallica Light.

Maar goed, smaken verschillen. En meer valt daar niet over te zeggen.

avatar van ricardo
Tuurlijk verschillen smaken, daar is iedere discussie op terug te voeren.

Er zijn zelfs users die een minder album liever hebben dan een beter album.

Eigenlijk is iedere discussie over muziek gewoon zinloos en terug te voeren op persoonlijke beleving en smaak.

Het gaat gewoon om informatie, je hoort wat en je draait wat en kijkt of het bevalt of niet, en dat is waar het mij om gaat bij deze site.

Want waarom moet iedereen altijd maar overtuigd worden door de ander, gewoon lekker muziek luisteren en steeds wat nieuws ontdekken daar gaat het mij om.

On Topic: Dit album gaat er altijd en overal wel in ongeacht mijn stemming of plaats waar ik ben. In de auto gewoon een erg lekker album, waar ik deze nog regelmatig afspeel. Gewoon een tijdloze klassieker die iedereen eigenlijk wel zou moeten kunnen bevallen, en natuurlijk origineel in zijn/haar platenkast zou moeten hebben staan.

avatar van orbit
Ik heb deze gehoord voordat geheel metalminnend Nederland deze hoorde, met name omdat ik toen in de VS zat en ik was al een Metallica liefhebber. Ik heb deze plaat erg goed beluisterd in 1991 en kwam toen weer terug in Nederland.. toen net Enter Sandman eerste clip bleek (had geen mtv gevolgd in de VS) en kwam Nothing Else Matters eraan. Ik had gastjes in de VS gesproken die zworen bij Sanitarium en Fade To Black en ik was het met ze eens.. Deze self-titled plaat is redelijk mak, ondanks dat hij prima geproduceerd is en op en top Metallica klinkt! Dat vond ik toen al

Ik had niet het idee dat deze plaat in Europa veel later uitkwam dan in de VS

Ik kan mij nog goed herinneren dat Enter Sandman als voorloper van het album als single uitkwam in Nederland.

ricardo schreef:
Tuurlijk verschillen smaken, daar is iedere discussie op terug te voeren.

Er zijn zelfs users die een minder album liever hebben dan een beter album.

Ik had niet het idee dat deze plaat in Europa veel later uitkwam dan in de VS

Misschien kwam het zo over omdat ik als een van de weinigen Metallica allang kende, terwijl er na dit album opeens een hoop bandwagon fans bijkwamen die voornamelijk deze plaat alleen kenden.

avatar van Edwynn
Dat lijkt mij inderdaad een feit. Eerste top 40 hit in Nederland voor ze.

avatar van orbit
En prompt daarna nog een keer One in de roulatie gegooid en dat werd ook nog een hit achteraf Tsja, rare mensen, die top40 luisteraars..

avatar van LucM
Dit was in ieder geval het album waarmee Metallica op grote schaal doorbrak. Ik werd door dit album ook geïnteresseerd voor Metallica en kocht hun vorige albums.
Voor mij tevens het laatste écht goede Metallica-album met enkel sterk songmateriaal. Nadien werd het uitmelken van dit en het vorige album, Load en Reload bevatten beiden naast sterke helaas ook enkele zwakke nummers en zijn te langdradig, over St. Anger zal ik maar zwijgen.
Pas met Death Magnetic revancheerde Metallica zich.

avatar van kaztor
Ik had niet het idee dat deze plaat in Europa veel later uitkwam dan in de VS

Ik was toendertijd pas Metallica-fan (in de zomer van 1991 werd ik idolaat van ...And Justice For All) en ik herinner me nog goed hoe het vuurtje werd opgestookt in Vara's Vuurwerk (GEWELDIG metal-programma toendertijd gepresenteerd door Henk Westbroek). Nu is het effect een stuk minder dan toen, maar nog steeds vind ik dit een hele goede plaat.

avatar van ricardo
Dit is zeker een mooie plaat, hard genoeg voor de thrash liefhebbers, en ook niet zo hard dat een gemiddelde doornee luisteraar er niets meer mee kan.

avatar van master-rens
Hard genoeg voor de thrash liefhebbers, dat geld lang niet voor elke thrasher...

avatar van ricardo
Klopt, daarom verschillen smaken ook, maar algemeen gezien klopt het denk ik wel aardig hoor.

Guardian of Isis
Ach, als het gaat over de kritiek over hoe commercieel deze plaat wel niet is: via dit album heb ik Metallica leren kennen en dan ben ik doorgestroomd naar de '80s Metallica, dus dit album heeft niet enkel gezorgd voor wat hier bestempeld wordt als "bandwagon-fans". Ik vond het vroeger al een goeie plaat en beleef er nu nog steeds plezier aan.

The Black Album heeft ervoor gezorgd dat de groep bij een breed publiek bekend werd zonder dat ze m.i. teveel hebben ingeleverd op de energie en agressie die hen typeerde. Wat ze hierna gedaan hebben met Load/ReLoad, vind ik dan weer jammer en een stuk minder interessant.

avatar van ricardo
Load/Reload is niet jammer, maar een logisch vervolg van deze natuurlijk.

Het vat van de thrash Metallica was gewoon leeg en daarom resten gewoon de albums Load/Reload.

Meer zat er toen niet in en hoefde toen ook niet meer, vooral omdat het beste van deze band al was geweest namelijk.

En Death Magnetic tja dat is gewoon mosterd na de maaltijd natuurlijk.

Guardian of Isis schreef:

Dat zeg ik gamma.

Precies wat ik er ook van vind, hard genoeg om thrash liefhebbers te kunnen vermaken, en niet zo hard dat doorsnee publiek er niets meer mee kan.

Objectief gezien gewoon de beste van Metallica.

ricardo schreef:

Objectief gezien gewoon de beste van Metallica.

Dat ligt er maar aan welke algemeen gebruikte criteria je gebruikt voor het beoordelen van een album.

avatar van Kill_illuminati
Master of Puppets wordt over het algemeen Metallica's magnus opus genoemd. Anders Ride the Lightning wel.

Kill_illuminati schreef:

Volgens een deel van liefhebbers wel, een ander deel vind dus juist dit album Metallica het beste. Zoals ik bijvoorbeeld, maar dat was jullie misschien wel opgevallen?

Overigens doen MOP en dit album weinig voor elkaar onder en is de eerste meer trash/metal en dit meer rock/metal. Voor beide 'genres' horen ze tot de hoogtepunten. Het zijn beiden wereldalbums, wat mij betreft.

Edwynn schreef:

Mijn criteria is gewoon dat het niet veel uitmaakt wat voor smaak je hebt, iedereen vind hier wel een paar mooie nummers op die je zou kunnen waarderen.

De objectiviteit zit hem in dat van Andre Hazes liefhebbers tot en met Slayer hier wel naar zou moeten kunnen luisteren. Daarom denk ik dat dit album ook minstens een 3* verdiend, zou niet weten waarom je minder zou moeten geven.

Te vaak gehoord misschien.

Ik vind dit ook zeker niet het beste Metallica album hoor, nee geef mij de eerste 2 maar dan of Justice.

ricardo schreef:

Volgens mij leg ik hierboven vrij duidelijk uit (voor de zoveelste keer) waarom ik dit album 2 sterren toeken.

Volgens jouw logica zijn de albums die een breed publiek aanspreken, blijkbaar de allerbeste albums. Jouw goed recht, maar daarin kan ik niet meegaan. Dat is mij veel te veilig.

Je hebt het inderdaad duidelijk uitgelegd, maar desondanks vind ik het nog steeds moeilijk te plaatsen dat jij dit album maar 2,0* geeft als ik kijk naar jouw cijfers en opmerkingen bij de andere Metallica albums. 2,0* is een hele dikke vette onvoldoende: is dat niet wat te kritisch? Ook al ligt dit album jou wat minder.

avatar van B.Robertson
Het staat wel in de platenkast maar draaien is wat anders. Geen interesse meer in, dan liever een plaatje van Hazes of gewoon Kill 'em all. Ze moeten uiteraard zelf weten welke kant ze met hun muziek opgaan, aan die eerste vier platen + Death Magnetic heb ik wel genoeg.

avatar van Edwynn
De factor luisterplezier is een belangrijke graadmeter voor mij om te beoordelen.
Welnu, ik beleef nauwelijks plezier aan het draaien van het Black Album.