Metallica - Metallica (1991)

Alternatieve titel: The Black Album

Metal / Rock
Label: Elektra

1. Enter Sandman (5:34)
  2. Sad But True (5:27)
  3. Holier Than Thou (3:50)
  4. The Unforgiven (6:29)
  5. Wherever I May Roam (6:46)
  6. Don't Tread on Me (4:02)
  7. Through the Never (4:07)
  8. Nothing Else Matters (6:31)
  9. Of Wolf and Man (4:19)
  10. The God That Failed (5:10)
  11. My Friend of Misery (6:52)
  12. The Struggle Within (3:56)
  13. So What * (3:08)
totale tijdsduur: 1:03:03 (1:06:11)
avatar van lovegun
vielip schreef:

Ik dacht het toch niet! Nevermind vind ik maar een overgewaardeerd album van een over het paard getilde band. Als we dan toch iets grunge-achtigs in de kast moeten hebben, doe me dan Ten van Pearl Jam maar!

Ugh ik haat het als mensen zeggen dat Nirvana overgewaardeerd is...

avatar van glenn53
Mee eens met dat Nirvana overgewaardeerde gedoe en vooral die Dave Grohl vereering bij bijvoorbeeld Muziekkrant Oor.......... Alice in Chains - Dirt is toch echt veel beter.

avatar van vielip
lovegun schreef:

Ugh ik haat het als mensen zeggen dat Nirvana overgewaardeerd is...

Mooi!

avatar van Sjaan
helemaal grijs gedraaid op bandje in m'n walkman...Kon eigenlijk niet want ik was een gabber maar ik vond dit gewoon een mooie CD....

avatar van ricardo
Het luistert lekker makkelijk weg dit album, met lekker in het gehoor liggende nummers. Deze heb ik ook veel gedaaid, en vind het een lekker doordeweeks album om eens af te spelen.

Niet al te hard, zodat je deze thuis ook eens durft af te spelen zonder de buren tot last te zijn.

avatar van wizard
ricardo schreef:

Volgens mij ben ik zonet mijn buren wel even tot last geweest met dit album. Maar goed, ze zijn nog niet wzgen klagen en babybuur houdt mij ook regelmatig uit de slaap met zijn/haar door muren gaande gehuil. Staat het nu weer 1-1.

In ieder geval heb ik bij het beluisteren van dit album het idee dat het uit 3 delen van 4 nummers bestaat. Alle 3 delen eindigen met een nummer dat tussen de andere nummers uitspringt, in positieve dan wel negatieve zin.
Een redelijk openingsdeel, uitmondend in The Unforgiven, wat mij betreft een van de mooiste nummers van dit album. Ingetogen, mooie tekst. Holier than Thou doet me niet veel: veel geschreeuw, weinig wol. Sad But True kan ik wel waarderen, maar Enter Sandman heb ik iets te vaak gehoord inmiddels. Toen ik het nummer voor het eerst luisterde, was ik onder de indruk van het rustige middenstuk, maar de verrassing is er intussen wel af. Hoewel de eerste minuut nog steeds een mooie opening van het album is.
Het tweede deel is zwakker, met als dieptepunt Nothing Else Matters. Het nummer is me net een beetje te glas en glibberig. Through the Never weet me ook niet te boeien overigens, het komt op mij altijd een beetje over alsof het te snel is gespeeld, en Hetfield daardoor over de woorden struikelt.
Het derde deel, tenslotte, is voor mij het sterkste stuk van het album. Eigenlijk vind ik deze laatste 4 nummers allemaal goed, maar met name The God that Failed en The Struggle Within springen eruit. Op dat laatste nummer laat de band horen dat ze hun thrashwortels niet helemaal vergeten zijn.

Nu ik The Black Album voor het eerst in lange tijd weer eens gedraaid heb, vrees ik dat ik hem de komende tijd ook niet weer heel snel af zal gaan spelen. Geen zwak album, maar ik heb gewoon betere dingen in de kast staan.

Kortom, mijn 3.5* blijft gewoon staan.

avatar van SebastiaanQuekel
Raar eigenlijk dat Metallica pas écht doorbrak met The Black Album, aangezien Master of Puppets en ...And Justice for All toch wel bepalend zijn geweest voor de muziekindustrie. Aan de ene kant is het ook wel te begrijpen; Nothing Else Matters en Enter Sandman staan al jarenlang torenhoog in de jaarlijkse muzieklijsten. Ook The Unforgiven, Wherever I May Roam en Sad But True zijn bekende nummers, ook voor de niet-metalliefhebber. Dat zegt toch wel wat.

Of de toegankelijkheid de kwaliteit van The Black Album ten goede komt? Absoluut. Ik vind zelfs dat deze plaat één van de betere van Metallica is. Niet zo memorabel als Master of Puppets, maar gewoon een lekker album voor mensen die van goede rockmuziek houden.

4 sterren.

avatar van Kronos
Ik heb nog eens mijn best gedaan en me ingesteld op een wat toegankelijker Metallica, maar dat kan de vele zwakke momenten op het album niet goed maken.

Desalniettemin staan naar mijn mening op dit album staaltjes van hun beste songwriting. Hoe afgezaagd de nummers ook moge zijn, The Unforgiven en Nothing Else Matters laten in hun melodie en de opbouw ervan een natuurlijke muzikaliteit horen die tot dan toe onbetreden terrein was voor de band. Zulke eenvoud waarmaken is zeker niet makkelijker dan bewust in complexiteit gaan zoeken.

De vier laatste tracks vind ik zo'n beetje overbodig. Een degelijk album van drie kwartier zit er voor mij wel in. (Een half sterretje er bij toch.)

avatar van jetje
Wat is het eerste nummer van deze plaat toch het ideale nummer om de dag mee op te starten!
lekker instappen smorgens in de auto. Volume van de stereo net iets harder als normaal en rijden maar!
doem, doodoodooDOEM... (ik wordt iedere keer ook weer zo blij van mijn nieuwe autostereo!)

Maar verder natuurlijk ook gewoon een heerlijke stampplaat, bijna jammer dat nothing else matters hierop staat... die hoor ik te vaak.

avatar van joeri_musicfreak
woow wat hebben de metallica albums toch weinig stemmen in vergelijking met nirvana, pearl jam coldplay etc.

bijv, die viva la vida album van coldplay heeft nog meer als dit album

over dit album, erg goed album,bijna alle nummers sterk tot ijzersterk
nothing else matters is minder

avatar van Kronos
Volgens mij ben jij nog jong.

Toen ik nog jong was was metal underground. Iets erg ongewenst voor de massa. Toen ik nog jong was kon ik me niet voorstellen dat Metallica ooit zo mainstream zou zijn als het nu is. Maar om nu te gaan vergelijken met fenomenen als Nirvana en Pearl Jam, en erger nog, popplaatjes van Coldplay, dat is toch echt te gek om lost te lopen.

avatar van joeri_musicfreak
Ik ben jong inderdaad, kwa bekendheid vind ik metallica wel in het rijtje coldplay pearl jam etc thuishoren, ik snap niet precies wat je zegt maar ik dacht gewoon dat metallica zon beetje de bekendste metal band is en dan valt het aantal stemmen toch tegen

avatar van Kronos
Metallica is ook zo'n beetje de bekendste metal band maar heeft natuurlijk niet dezelfde verkoopcijfers en aanhang als zo'n beetje de bekendste pop- en rock acts, zoals Coldplay, Nirvana en Pearl Jam.

Maar vergelijk Metallica eens met andere erg bekende metal, zoals Iron Maiden en Slayer. Die halen met hun best verkochte albums nog niet de helft van de stemmen die dit album van Metallica heeft.

avatar van Kill_illuminati
It is the best-selling album of the SoundScan era.[2][3] The album was certified 15x platinum (diamond) by the RIAA on November 13, 2009 - Wikipedia

Dat dan weer wel.

avatar van oceanvolta
Metallica heeft inderdaad niet dezelfde verkoopcijfers en aanhang als Coldplay, Nirvana en Pearl Jam. Metallica overklast wat dat betreft die drie bands. Pearl Jam komt in de buurt wat betreft verkoop van albums met 60 miljoen maar Metallica zit al over de 100 miljoen.
Ook naar de concerten trekt Metallica de meeste mensen. In de VS zijn ze helemaal ongekend populair. Ze hebben daar talloze records op hun naam staan. Zo zijn ze de enige band ooit waarvan vijf keer op rij hun album op 1 binnen kwam in de billboard top 200.

avatar van Edwynn
Eens. Metallica is gigantisch.

Maar de hele wereld zit niet op Mume natuulijk. Dus het aantal stemmen voor een plaat, zegt niets over de wereldwijde erkenning voor een band.

avatar van ricardo
Vaak vind ik musicmeter wel een goede graadmeter voor de populairiteit van een band of een album. Meestal zijn hier de best en meest beoordeelde albums, wereldwijd ook ongeveer zo beoordeeld, het wijkt er niet al te veel van af vind ik.

Meestal word Master Of Puppets het creatieve hoogtepunt gevonden van Metallica, en deze vaak het commerciele hoogtepunt.

avatar van LucM
Metallica is inderdaad een megaband met een grote aanhang (concerten, albumverkoop), te vergelijken met Pearl Jam bv. Wat ricardo zegt, deze black album is hun populairste album, Master Of Puppets wordt (vooral door Metallica-fans) als hun meest creatieve beschouwd.

avatar van Edwynn
The black album is het meest bekend onder een breed publiek. De meest populaire inderdaad. De meeste andere albums zijn veel beter, maar trekken een iets beperkter publiek,

oceanvolta schreef:

Nirvana heeft natuurlijk ook maar enkele albums uitgebracht. Op deze manier vergelijken klopt dus niet.

Van Nevermind zijn wel 26 miljoen exemplaren verkocht, tegenover 'slechts' 22 miljoen van Metallica's Black Album.

Maar zo'n beetje de cijfers bekeken kan ik joeri_musicfreak eigenlijk wel een beetje bijtreden, dat dit album hier toch relatief weinig stemmen heeft. Of Coldplay relatief veel.

Ook niet zo verwonderlijk, want zoals Edwynn al opmerkt, niet de hele wereld zit op MuMe. Op een Brits populair muziekforum zal Coldplay het nóg beter doen.

avatar van oceanvolta
Dat is waar. Je kan het natuurlijk nooit exact vergelijken. In Utero verkocht bijvoorbeeld ook weer veel minder terwijl Metallica nog een aantal krakers heeft. We zullen nooit weten of Nirvana zo populair was gebleven.

In ieder geval is Metallica populairder dan de meeste mensen beseffen.

Dit album is een leuke manier om met metal te beginnen. Dit is trouwens het eerste album dat ik ooit bezat. Ik kreeg het van mijn broer. De eerste cd die ik kocht was ...And Justice for All.

avatar van Edwynn
Metallica had al een behoorlijke reputatie opgebouwd vóór de grote hits. Groter dan menig metalband.
Master Of Puppets werd ook al snel goud in een tijd dat je daar veel meer platen dan nu voor moest verkopen, zónder singles en zónder promovideootjes. Dat heeft geen enkele artiest ze nagedaan.

avatar van Kill_illuminati
Op Musicmeter houden sowieso de meesten mensen van Pop/Rock.

avatar van uffing
Laatste plaat die ik kocht van Metallica. Daarna mijn interesse in deze band verloren. Ik klink als een oude man, maar het is niet meer wat het is geweest en dat begon met dit album.

MindRuler
uffing schreef:

Moet je wel een beetje bijtreden hierin.
Load en Reload waren een flinke stap achteruit.
St. Anger...een kilometer achteruit.
Met Death Magnetic kwamen ze weer een beetje dichter maar daar halen ze bijlange na het niveau van dit album,( laat staan van hun topwerken Lightning en Puppets) niet.

avatar van Kill_illuminati
Kom op Load is echt zo slecht nog niet.

avatar van Edwynn
Load vind ik ook veel beter en interessanter dan dit.

MindRuler
Kill_illuminati schreef:
Kom op Load is echt zo slecht nog niet.

Load was een flinke stap achteruit tov dit album.
Het woord "slecht" heb ik niet vermeld.

avatar van Deren Bliksem
Load was ''anders''. Ik vind Load en Reload eigenlijk 2 buitenbeentjes in de Metallica-discografie. Dat zijn twee goede rockplaten en hebben eigenlijk helemaal niks met metal of iets van dien aard te doen.

avatar van Edwynn
Klopt. Het zijn buitenbeentjes inderdaad. Wel hele leuke.