Sigur Rós - Ágætis Byrjun (1999)

IJsland
Label: Smekkleysa

1. Intro (1:36)
  2. Svefn-G-Englar (10:06)
  3. Starálfur (6:46)
  4. Flugufrelsarinn (7:47)
  5. Ný Batterí (8:10)
  6. Hjartað Hamast (Bamm Bamm Bamm) (7:10)
  7. Viðrar Vel Til Loftárása (10:17)
  8. Olsen Olsen (8:02)
  9. Ágaetis Byrjun (7:55)
  10. Avalon (4:02)
  11. Intro [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (5:05)
  12. Von [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (7:44)
  13. Syndir Guðs [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (5:47)
  14. Flugufrelsarinn [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (9:07)
  15. Olsen Olsen [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (6:07)
  16. Ágaetis Byrjun [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (7:33)
  17. Viðrar Vel Til Loftárása [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (8:32)
  18. Svefn-g-englar [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (9:26)
  19. Ný Batterí [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (5:58)
  20. Nýja Lagið [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (9:29)
  21. Hafsól [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (15:21)
  22. Svefn-g-englar [Live at Popp í Reykjavík, 1998] * (11:50)
  23. Starálfur [Original Speed Version] * (6:26)
  24. Flugufrelsarinn [1998 Demo] * (8:47)
  25. Ný Batteri [First Mix] * (7:06)
  26. Hjartað Hamast [1995 Demo] * (9:16)
  27. Viðrar Vel Til Loftárása [Alternative Ending] * (11:04)
  28. Olsen Olsen [1998 Demo] * (7:26)
  29. Ágaetis Byrjun [1998 Demo] * (8:02)
  30. Hugmynd 1 [1998 Demo] * (6:58)
  31. Hugmynd 2 [1998 Demo] * (4:02)
  32. Hugmynd 3 [1998 Demo] * (9:50)
  33. Debata Mandire [Live at Laugardashöll, 1999] * (3:48)
  34. Rafmagnið Búið * (6:00)
totale tijdsduur: 1:11:51 (4:22:35)
Niet alle tracks zijn aan me besteed (dat was met () trouwens wel het geval) maar Svefn-G-Englar compenseert dat met verve, wat een fantastisch nummer is dat zeg, het bezorgt me keer op keer kippenvel!

avatar van Funky Bookie
Na alle positiviteit op MuMe rond deze band, moest ik het zelf gaan ervaren.
Ik kan er echter heel weinig mee. Ik vind Svefn-G-Englar zeer geslaagd, maar verder blijft het voor mij saai en mis ik dynamiek en virtuositeit.

avatar van Leptop
Tis ook post-rock, dat blinkt vaak niet uit in dynamiek en virtuositeit. Hoewel, vanuit nuance geredeneerd juist wel, althans bij enkele albums van deze band. Los daarvan, het moet je wel liggen. Anders is er idd niks aan.

avatar van Funky Bookie
Ik ben nu ook (-) aan het luisteren. Daar kan ik al duidelijk meer mee.

avatar van Juul1998B
Een van de beste post-rock albums ooit gemaakt. Dit is mijn persoonlijke favoriet van SR
Wonderschoon, mystiek, hemels, donker en zo kan ik nog wel even door blijven gaan.
Klassiekertje❤️

avatar van Jazper
Jazper schreef:
Halverwege het achtste nummer is net even alsof je een Disney-film binnenwandelt. Maar zelfs dat mag de pret niet drukken.

Nou is mijn kennis van Disney-films niet heel groot, maar dit vind ik nog steeds.

Wel weer mooi deze, consistente sfeer.

avatar van Hedser
Ik kwam vorige week deze podcast tegen met Kjartan Sveinsson, over de making of van dit album. Aanrader!

avatar van vinylbeleving
Elke keer als ik Svefn-G Englar hoor, heb ik het kippenvel op mijn armen staan. Als daarna Staràflur volgt, kun je me eigenlijk al opvegen. Wat volgt is een bloedmooi album, waarvan ik niet alles even sterk vind maar de nummers die eruit springen, zijn ook meteen hemelbestormend mooi. De eerste keer dat ik het album hoorde (ergens in 2000) werd ik er zo enorm door geraakt. Dat heb ik niet meer (überhaupt niet zo snel meer met studio muziek ) maar dit album blijft sprookjesachtig mooi.
4,5 ster want er blijven een paar dissonanten voor mij op het album staan ( Ný Batterí kan ik eigenlijk niet aanhoren en werkt me nog steeds flink op de zenuwen).
Ik luister liever Takk want dat is een wat vrolijker album, maar dit blijft ook magistraal mooi op z'n tijd.

avatar van Arjan Hut
Dit album draaiden we veel toen mijn wederhelft in verwachting was. De baby reageerde op de muziek, eigenlijk vooral op deze cd, ze bewoog mee, schopjes op het ritme. Vandaag wordt ze 22, onze Byrjun.