Sigur Rós - Ágætis Byrjun (1999)

4,21

IJsland
Label: Smekkleysa

1. Intro (1:36)
  2. Svefn-G-Englar (10:04)
  3. Starálfur (6:46)
  4. Flugufrelsarinn (7:48)
  5. Ný Batterí (8:11)
  6. Hjartað Hamast (Bamm Bamm Bamm) (7:11)
  7. Viðrar Vel Til Loftárása (10:17)
  8. Olsen Olsen (8:03)
  9. Ágætis Byrjun (7:56)
  10. Avalon (4:00)
702 BERICHTEN 14 MENINGEN
avatar van Arrie

geplaatst: 7 november 2014, 15:19 uur [permalink]
Nou, ik zou ze ook wel in een digipack willen (vind ik best prettig zelfs), ik heb ze ook in zo'n stom kartonnetje...

avatar van Njal

geplaatst: 7 november 2014, 22:28 uur [permalink]
De eerste uitgave van Ágætis Byrjun zat in een mooie kartonnen klaphoes met een zilverkleurig boekje. Het huidige kartonnen hoesje is maar een triest aftreksel van het oorspronkelijke ontwerp.

avatar van Shangri-la
geplaatst: 8 november 2014, 01:36 uur [permalink]
Ik haat die kartonnen hoesjes, ze zouden verboden moeten worden.

avatar van EttaJamesBrown
geplaatst: 8 november 2014, 10:19 uur [permalink]
Njal schreef:

Laat ik die zilverkleurige nu net hebben. Nadat ik SR inhet voorprogramma van Radiohead gezien had, heb ik SR gelijk gekocht. Soms moet het zo zijn.

avatar van frankmulder
geplaatst: 9 november 2014, 15:55 uur [permalink]
EttaJamesBrown schreef:

Ik heb die ook. Wist niet dat het bijzonder was.

avatar van staralfur
geplaatst: 11 juni 2015, 23:34 uur [permalink]
Tip:

Agætis Byrjun wordt 16 jaar en dat viert Sigur Rós met een stream van het release concert in het Opera House in Reykjavik, in 1999. Dit was nog met hun oude drummer Ágúst, vlak voordat ze internationaal doorbraken met Svefn-G-Englar.

Ik weet wat ik morgenavond ga kijken

(22:00 NL tijd)

avatar van Droid
geplaatst: 3 augustus 2015, 22:37 uur [permalink]
Uiteraard moest ik wel dit album luisteren tijdens mijn rondreis door IJsland. Wat een fantastische ervaring en mijns inziens is dit nog steeds hun beste album.

avatar van Zoute Popcorn
geplaatst: 2 oktober 2015, 01:07 uur [permalink]
Als je niet weet welke nummers je het beste vindt op een album, dan is het in mijn geval meestal een goed album. Ágætis Byrjun is er zo'n 1. Het was even wennen, maar ik was er sneller doorheen dan ik had gedacht. En nu heb ik spijt dat ik nu pas aan Sigur Rós ben begonnen. Wat een ongelofelijke pracht!

Als ik dan toch een nummer moet noemen: Viðrar Vel Til Loftárása. De intro met piano is hemels, en dan die eruptie rond een minuut of 8, sprakeloos..

avatar van Wibren
geplaatst: 15 november 2015, 23:20 uur [permalink]
Svefn-G-Englar heeft mij eigenlijk nooit weten te bekoren. Geen idee waarom dit ruimschoots op 1 staat bij de favoriete tracks.

avatar van Dr.Pat
geplaatst: 27 januari 2016, 12:47 uur [permalink]
Is echt nog nooit een kwartje gevallen bij deze plaat.
Tot vandaag: Viorar komt zo waar wel binnen.
In de categorie "een zwaluw maakt nog geen zomer" en "als er een schaap over de dam is.....", wie weet dat ik het ooit nog eens ga vatten.

avatar van Leptop
geplaatst: 25 mei 2016, 22:18 uur [permalink]
Ja, dat kan even duren met deze muziek. Vaak geen zin om op te zetten. Maar soms is de behoefte juist onweerstaanbaar. En dan komt de muziek echt binnen knallen. Indrukwekkend.

Bij dit album begint dat vanaf het 5e nummer.

avatar van Leeds
geplaatst: 3 juni 2016, 00:08 uur [permalink]
Iemand enig idee wanneer de expanded deluxe editie voor deze plaat zal uitkomen? Er zijn ook plannen in de maak om dit met ( ) ook te doen.

effe linkje posten: