Sigur Rós - Ágætis Byrjun (1999)

IJsland
Label: Smekkleysa

1. Intro (1:36)
  2. Svefn-G-Englar (10:06)
  3. Starálfur (6:46)
  4. Flugufrelsarinn (7:47)
  5. Ný Batterí (8:10)
  6. Hjartað Hamast (Bamm Bamm Bamm) (7:10)
  7. Viðrar Vel Til Loftárása (10:17)
  8. Olsen Olsen (8:02)
  9. Ágaetis Byrjun (7:55)
  10. Avalon (4:02)
  11. Intro [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (5:05)
  12. Von [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (7:44)
  13. Syndir Guðs [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (5:47)
  14. Flugufrelsarinn [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (9:07)
  15. Olsen Olsen [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (6:07)
  16. Ágaetis Byrjun [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (7:33)
  17. Viðrar Vel Til Loftárása [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (8:32)
  18. Svefn-g-englar [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (9:26)
  19. Ný Batterí [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (5:58)
  20. Nýja Lagið [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (9:29)
  21. Hafsól [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (15:21)
  22. Svefn-g-englar [Live at Popp í Reykjavík, 1998] * (11:50)
  23. Starálfur [Original Speed Version] * (6:26)
  24. Flugufrelsarinn [1998 Demo] * (8:47)
  25. Ný Batteri [First Mix] * (7:06)
  26. Hjartað Hamast [1995 Demo] * (9:16)
  27. Viðrar Vel Til Loftárása [Alternative Ending] * (11:04)
  28. Olsen Olsen [1998 Demo] * (7:26)
  29. Ágaetis Byrjun [1998 Demo] * (8:02)
  30. Hugmynd 1 [1998 Demo] * (6:58)
  31. Hugmynd 2 [1998 Demo] * (4:02)
  32. Hugmynd 3 [1998 Demo] * (9:50)
  33. Debata Mandire [Live at Laugardashöll, 1999] * (3:48)
  34. Rafmagnið Búið * (6:00)
totale tijdsduur: 1:11:51 (4:22:35)
avatar van lebowski
Het valt me op dat ik bij het draaien van Ágætis Byrjun vanzelf mijn tempo van bewegen en denken verlaag. Ideale relaxmuziek. En zó mooi . Zo, ga maar eens op de bank liggen.

Xander
Nicolage Rico schreef:
Ik vind "Starálfur" echt een prachtig nummer en het verbaasd mij dat niemand hier iets over vermeld heeft. Schitterend.

Idd, veruit het beste van het album.

Pim
Fantastisch album, in tegenstelling tot de opvolger ().
De titel betekent: een uitstekend begin, dat was het zeker, alleen de opvolger klopte niet.
De IJslandse taal is fantastisch.

avatar van otherfool
Was het niet 'a pretty good start'? 't Scheelt niet veel natuurlijk

Overigens (en hier al eerder aangehaald): Von is het relatief onbekende debuut van de band.

Oh en ze zingen niet echt IJslands, maar een bedacht taaltje (ietwat theatraal Hopelandic genoemd).

Voor de rest ben ik het met je eens

schijn verkozen zijn tot het beste IJslandse album van de eeuw

ettettummu schreef:
schijn verkozen zijn tot het beste IJslandse album van de eeuw

Daar kan ik mij prima in vinden.

ik ook, al moet ik eerlijkheidshalve vermelden dat mijn IJslandse muziekkennis niet overdreven groot is

avatar van Gyzzz
Ik ben me sinds ik hier op Musicmeter ben wat meer gaan verdiepen in Sigur Ros. Ik kende ze eerst vaag, maar heb toen niet verder gezocht. Ik heb kortgeleden dit album gekocht en ik vind het erg mooi. Met name Staralfur en Olsen Olsen vind ik twee van de mooiste nummers die ik ken. Toch zijn niet alle nummers van deze bijzondere kwaliteit omdat het voor mij toch nét iets teveel op elkaar lijkt.
Toch 4 sterren, die nog wel 4,5 zouden kunnen worden.

avatar van ManicM
Ik luister deze plaat nooit.

Ik beleef 'm.

avatar van Gyzzz
Ik heb hem maar met een half puntje verhoogd. Hoewel ik de nummers rond Olsen Olsen los niet heel bijzonder vind (Olsen Olsen zelf wel), vind ik het dan wel weer prachtig als geheel. 4,5* nu dus.

Ik herinner me nog goed dat ik deze cd voor het 1ste opzette en zo betoverd werd door "Svefn-G-Englar" dat ik dat nummer zeker 5 keer achter elkaar heb gespeeld, voordat ik de rest van het album verder beluisterde. Dat album is overigens één van mijn favoriete albums ooit .

avatar van Dielie
ik ga eerlijk zijn, deze doet mij niet veel

"Svefn-G-Englar", daar heb ik hem voor gekocht, maar de rest, nee, het lukt niet

Ik hoop voor je dat het op dit moment bij jou ook sneeuwt!
Kijk dan snel naar buiten, zet deze cd nog eens op, en laat je betoveren!!!

avatar van Gajarigon
rayman schreef:

Zelfde hier...

Spijtig. Zal er nog eens naar luisteren zeker.

Electro_
Staralfur en Ný Batterí zijn erg mooi. Niet te vaak luisteren alleen.. Maar ik vind Takk wat mooier om naar te luisteren. Dat is allemaal wat meer echt "muziek". Vooral naar Avalon kan ik niet luisteren. 3* omdat het toch Sigur Rós is en Ný Batterí al goed is voor 1*.

avatar van Snappy
rayman schreef:
Mij pakt het niet.

Pakt mij ook niet echt. Ik heb er toch moeite mee dat zelfontwikkelde/zelbedachte taal (zogenaamde Hooplands ). Misschien moet ik er toch meer aandacht aan besteden. Zulk soort muziek valt in de categorie "bijtertjes". Het heeft enige tijd nodig voor dat alles op de goede plaats valt.

avatar van The Scientist
Snappy schreef:

Dat is pas op ( ) gebruikt, hier is het nog gewoon IJslands

avatar van Snappy
The Scientist schreef:

Dat is pas op ( ) gebruikt, hier is het nog gewoon IJslands

"Hooplands is een dus een zelf gecreëerde taal, met IJslandse en Engelse woorden en met kinderlijk gebrabbel. Wat er gezegd wordt, is niet zo belangrijk, het gaat meer om de klank van de woorden.
Ágætis byrjun vertelt het verhaal van een mens, van geboorte tot dood. Dat klinkt misschien nogal zwaar, maar de teksten zijn vlak voor het einde van de opnames snel snel bedacht door de hele groep"

Is bovenstaande dan onjuist?

ik vind Starálfur zoo ongeloofelijk mooi. Ik heb dit album nog altijd niet in mijn bezit en dit is dan ook de enige reden dat het niet in mijn top 10 staat. Ik ben van mening dat je op losse mp3 bestandjes geen album kunt beoordelen.Maar binnekort komt hij in mijn top 10 alsek het album heb, daar ben ik nu al zeker van

dircky007 schreef:
Ik ben van mening dat je op losse mp3 bestandjes geen album kunt beoordelen.

O jee, dan doe ik al tijden een hoop fout. Waarom?

Edris
dircky007 schreef:
Ik ben van mening dat je op losse mp3 bestandjes geen album kunt beoordelen.

Als je ze in de juiste volgorde achter elkaar draait, hoor je gewoon hetzelfde als op het album.

Mwoah, ik doe het ook vaak af met mp3'tjes om een album te leren kennen (als ik het goed vind, koop ik hem uiteindelijk wel hoor), maar ik merk wel dat ik het origineel vaak een stuk dynamischer en voller vind klinken.

Edris schreef:

Je hoort wel hetzelfde, maar je voelt niet hetzelfde.

dircky007 schreef:
Je hoort wel hetzelfde, maar je voelt niet hetzelfde.

Nou, ik wel hoor. Muziek waardeer je door te luisteren en niks anders. Daar heeft het bezitten van het schijfje voor mij niks mee te maken.

avatar van Jazper
Inderdaad! Muziek = muziek. Maar zo niet, dan kun je je mp3-tjes natuurlijk op een schijfje zetten

Electro_
En het idee dat het je 20 euro scheelt maakt het eigenlijk nóg leuker.

Pim schreef:

De IJslandse taal is fantastisch.

Zeker. En de IJslandse muziek-markt ook. Múm, Sigur Rós, Björk, GusGus..

avatar van Gajarigon
Electro_ schreef:
En het idee dat het je 20 euro scheelt maakt het eigenlijk nóg leuker.

Inderdaad. Veel te riskant om €20 uit te geven aan een album dat misschien wel niet goed is. Eerst downloaden en beoordelen, dan eventueel kopen uit respect voor de muzikanten.

avatar van HiLL
Huh... €6 hoor!