Sigur Rós - Ágætis Byrjun (1999)

IJsland
Label: Smekkleysa

1. Intro (1:36)
  2. Svefn-G-Englar (10:06)
  3. Starálfur (6:46)
  4. Flugufrelsarinn (7:47)
  5. Ný Batterí (8:10)
  6. Hjartað Hamast (Bamm Bamm Bamm) (7:10)
  7. Viðrar Vel Til Loftárása (10:17)
  8. Olsen Olsen (8:02)
  9. Ágaetis Byrjun (7:55)
  10. Avalon (4:02)
  11. Intro [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (5:05)
  12. Von [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (7:44)
  13. Syndir Guðs [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (5:47)
  14. Flugufrelsarinn [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (9:07)
  15. Olsen Olsen [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (6:07)
  16. Ágaetis Byrjun [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (7:33)
  17. Viðrar Vel Til Loftárása [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (8:32)
  18. Svefn-g-englar [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (9:26)
  19. Ný Batterí [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (5:58)
  20. Nýja Lagið [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (9:29)
  21. Hafsól [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (15:21)
  22. Svefn-g-englar [Live at Popp í Reykjavík, 1998] * (11:50)
  23. Starálfur [Original Speed Version] * (6:26)
  24. Flugufrelsarinn [1998 Demo] * (8:47)
  25. Ný Batteri [First Mix] * (7:06)
  26. Hjartað Hamast [1995 Demo] * (9:16)
  27. Viðrar Vel Til Loftárása [Alternative Ending] * (11:04)
  28. Olsen Olsen [1998 Demo] * (7:26)
  29. Ágaetis Byrjun [1998 Demo] * (8:02)
  30. Hugmynd 1 [1998 Demo] * (6:58)
  31. Hugmynd 2 [1998 Demo] * (4:02)
  32. Hugmynd 3 [1998 Demo] * (9:50)
  33. Debata Mandire [Live at Laugardashöll, 1999] * (3:48)
  34. Rafmagnið Búið * (6:00)
totale tijdsduur: 1:11:51 (4:22:35)
avatar van Sanvean
Zeer fraaie klanken uit IJsland.

Schitterend etherisch, dromerig, mystiek. Echt muziek om stilletjes en intiem te luisteren met je koptelefoon op. Te preferen 's nachts, in het donker, in de herfst of winter.

Er staan een paar echt zéér meeslepende songs op dit schijfje, met geweldige melodieën.

Niet zo briljant als ( ), maar alleszins een ijzersterke sfeerplaat.

moviefreak#1
Heerlijke sfeermaker. 5 sterren.

Prachtig en uniek.

Niet zo briljant als ( ), maar alleszins een ijzersterke sfeerplaat

ElMeroMero
Zal wel aan mij liggen maar ik vond deze plaat evenveel tenenkrommend irritante als superrelaxte nummers hebben. Daarom geef ik 2,5 glitters.

avatar van Sanvean
Een van de állermooiste songs die ik ken, is waaschijnlijk toch wel Flugufrelsarinn. Wát een prachtige, betoverende, meeslepende melodie heeft die song, zeg!

En natuurlijk toch ook nog even Svefn-G-Englar en Ný Batterí noemen als briljante sfeersongs.

Betoverende muziek dus.

Ik vond ( ) juist een heel stuk minder dan deze. Dit is zo'n betoverend mooi en warm album, mis ik enigszins bij zijn opvolger.[/quote]

Dat heb ik nou ook... ( ) klinkt een beetje alsof ze zich vervelen, klinkt minder gepassioneerd. Soms lijkt het wel alsof ze de luisteraar in de maling willen nemen...

Faber de Echtste schreef:
klinkt een beetje alsof ze zich vervelen, klinkt minder gepassioneerd..
Minder gepassioneerd ? Luister hem in 1 ruk door, meer dan genoeg passie aan het eind...

Het einde is bijna niet te bevatten, zo mooi...

dajando schreef:

Ze gaan aan het einde wel flink tekeer ja, maar ik vind dat niet perse gepassioneerd. Het komt nog steeds over (op mij dan) alsof het uit verveling geboren is...

avatar van starbright boy
Dat vind ik volkomen onbegrijpelijk.

Afwisselender, breder, warmer, scherper dan zijn opvolger. Die zet je op en alssie afgelopen is heb je genoten, maar weet niet waardoor.

avatar van deek
Mooie geluiden, houd ik van, 4 sterren

avatar van otherfool
Zomer 2001 (als ik me niet vergis, ohjee!). Samen met een vriend zou ik naar Radiohead in Nijmegen gaan. Mijn vriend had de kaartjes, en ik stond hem geduldig op te wachten op het station in Groningen (hij kwam uit Friesland). Maar hij kwam niet. Volgende trein dan. Nee hoor, nog niet. Zwaar paniekerend toch maar op de volgende trein gewacht, en ja hoor, daar was-ie dan, een uur nadat we afgesproken hadden. Hij was de kaartjes vergeten (!) toen-ie al zowat in de trein zat, en moest 8 kilometer heen-en-terug fietsen om ze op te halen. Tjongejonge.

Moraal van het verhaal: door al deze beslommeringen waren we net op tijd voor het Radiohead concert, maar te laat voor het voorprogramma. Maar, geen erg, want van deze vage IJslandse gasten (juist ja) hadden we nog nooit gehoord. Of toch wel...

Even een zijstraatje: Mijn beste plaat aller tijden geschiedenis gaat ongeveer zo: 1992 - 1997 REM - Automatic For The People. 1997 - 2002 Radiohead - OK Computer. 2002 - nu (ze hebben nog 2 jaar ) Sigur Ros - Agaetis Byrjun.

Zoals duidelijk moge worden, 'Agaetis Byrjun' vond niet direct de weg naar mijn CD speler. De single Svefn-G-Englar stond al ergens op de computer, maar eerlijkheidshalve drukte ik hem vaker weg dan dat ik hem helemaal beluisterde. Dat deze band Sigur Ros heette was me toen ongetwijfeld nog niet duidelijk.

Het merkwaardige aan het verhaal is: ik weet niet meer waar en wanneer de ommekeer kwam. Mijn hersens missen volgens mij een stukje tijd, want voordat ik het goed en wel wist had 'Agaetis Byrjun' een vaste plaats gekregen in mijn hoofd. Van wie ik die CD nou gekregen heb, of waarom ik er zelf achteraan ben gegaan, het is me compleet een raadsel.

Waarom dit lange verhaal (Ik voel me net Ellen DeGeneres: 'My point is (and I do have one)')? Ach ja, geen idee. In ieder geval, ik vond het erg grappig om, nadat ik 'Agaetis Byrjun' alsnog tot beste plaat aller tijden uitriep, er achter te komen dat ik al een nummer van hun 2 jaar op m'n computer had staan, en ik met een beetje geluk hun al een keer live had kunnen bewonderen. Eilas, tot op de dag van vandaag heeft het niet zo mogen zijn. Hoewel het grappige wel was dat zij in Atlanta (of all places) optraden toen ik daar een beetje vakantie aan het houden was.

Laat ik het nu eens over de plaat hebben (dit duurt zo toch al veel te lang). Ik ben dus verliefd op Agaetis Byrjun. En ik denk niet dat die liefde ooit nog over zal gaan. Vanaf de eerste seconde van het intro tot de laatste snik van 'Avalon', het is allemaal even prachtig. Een heerlijke plaat om in de zomer bij te relaxen, om op de achtergrond aan te hebben staan, of om bij te gaan slapen. Als ik toch favorieten aan zou moeten wijzen zijn het 'Staralfur', Ný Batterí en het magistrale titelnummer 'Ágaetis Byrjun'.

Mijn nummer 1 plaat, dus uiteraard 5 sterren.

(Met excuses voor de vaagheid van dit bericht, ik heb het zelf nog eens doorgelezen en snapte er geen jota van )

avatar van Koston
Mooie plaat , maar ik vind hem niet beter dan ( )

avatar van NERD
Een band, alhoewel ik niet weet of ik dat mag claimen...laat ik het houden op "een album" dat varieert van puur briljant tot irritant artistiek.

Een aantal nummers op dit album zijn zonder enige twijfel een paar van de mooiste nummers die ik ooit heb gehoord. Nummers waarvan ik iedere keer dat ik ze hoor met mijn mond en ogen open sta te staren en kwijlen....hoe kan in godsnaam zulke prachtige muziek gemaakt worden, bijna buitenaards....goddelijk. Als ze in de Hemel non-stop Sven-G-Englar en Olsen Olsen (mijn favoriet) op repeat hebben staan hoop ik niet voor veel meer.

Echter als er een hemel en hel zou zijn, zal een nummer als Hjartaõ Hamast (Bamm Bamm Bamm) ongetwijfeld in de laatste op oneindige herhaling staan. Wat een irritant artistiek gepiel, om gek van te worden.

Ik zag dat ik een 3,5 had staan maar ik verhoog mijn stem toch naar 4 sterren want dat verdienen Sven-G-Englar en Olsen Olsen op zijn minst.

Grappig dat de mensen hier zoveel over deze muziek te vertellen hebben en het bijna allemaal echt van twee kanten zien.. Erg goed en vreselijk irritant..
Ik moet er maar net zin in hebben. Over het algemeen vind ik het gewoon TE zweverig, TE dromerig, TE zeurderig.. En in sommige nummers kan ik me niet voorstellen dat het een man is die het zingt. Toch drie sterren omdat ik er op sommige momenten best lekker naar kan luisteren.

Allmusic
Het enige minpunt van deze cd is dat het één van George Bush zijn favoriete cd's is. Daarom een half puntje aftrek. 4,5*.

avatar van Nubis
1 keer gehoord (m'n moeder heeft deze cd een jaar geleden ofzo aan me afgestaan omdat ze er niks aan vond) en was heel benieuwd omdat iemand tegen me had gezegd dat Sigur Ros erg goed was en ik zelf net met dat soort muziek bezig ging.
Maar ik vind dit zo vaag! Ben al heel lang van plan er een keer beter naar te gaan luisteren, omdat ik steeds denk dat ik het leuk vind. Maar waarschijnlijk doe ik dat niet omdat ik het de eerste keer te saai vond.

Nja, kga nog maar niet stemmen.

avatar van otherfool
Allmusic schreef:

Als dit een serieuze comment was vind ik hem maar bar triest...

Nubis, gewoon over een paar jaar nog 's luisteren. Het is wel een plaat die even nodig heeft. Ik heb hetzelfde met The Frames, die moet ik ook maar even links laten liggen. Heb nog steeds een zure nasmaak aan het concert in Paradiso en volgens mij erger ik me alleen maar als ik hun laatste nu opzet.

Luister hem nu voor het eerst... denk dat ik hier nog veel luisterplezier aan ga beleven, wat een sfeerplaat

En wat denken jullie van die prachtige clips die bij dit album behoren?
Ik ben niet zo'n video-clip liefhebber, maar dit zijn ware kunstwerkjes!

avatar van titan
titan (crew)
Inderdaad, de prachtige clip bij Viõrar Vel Til Loftárasa staat me nog bij.

titan schreef:

Inderdaad, de prachtige clip bij Viõrar Vel Til Loftárasa staat me nog bij.

Goh, hoe verrassend Mij dus ook!

avatar van titan
titan (crew)
Ik heb het altijd al geweten met die voetballers!

avatar van Nubis
De eerste twaalf minuten: geweldig.
Daarna: minder..

Ik dacht dat ik de hele cd leuk zou gaan vinden na het mooie 'Svefn-G-Englar'.
Maar ik kan m'n aandacht er gewoon niet zo lang bij houden. Ik moet wel zeggen dat ik na het tweede nummer ondertussen met iets irritants op de computer bezig was en het weer hier opeens omsloeg. Dus misschien droeg dat bij aan de verveling.

Ik probeer 't straks nog 1 keer en anders hou ik d'r mee op.
Dan is Sigur Rós gewoon niet aan mij besteedt.

Xander
zopas gelezen:

If you speed up Avalon (track nine) about 400%, it becomes Starálfur (track three).
When reverse Intro (track one), you can hear Ágætis Byrjun (track eight)
Starálfur (track three) can be played forward and backward. (strings sound identical).

geniaal toch
5sterren++

hee, wist niet dat het zo special was met die tracks (400% versnellen, backwards & fowards etc.). Maar deze plaat is een pareltje in mijn cd collectie: één brok emoties!
Het is een cd om op een rustige dag te beluisteren en verder niets te doen. Geniaal deze band uit IJsland.

avatar van Nicolage Rico
Ik vind "Starálfur" echt een prachtig nummer en het verbaasd mij dat niemand hier iets over vermeld heeft. Schitterend.