Sigur Rós - Ágætis Byrjun (1999)

IJsland
Label: Smekkleysa

1. Intro (1:36)
  2. Svefn-G-Englar (10:04)
  3. Starálfur (6:46)
  4. Flugufrelsarinn (7:48)
  5. Ný Batterí (8:11)
  6. Hjartað Hamast (Bamm Bamm Bamm) (7:11)
  7. Viðrar Vel Til Loftárása (10:17)
  8. Olsen Olsen (8:03)
  9. Ágætis Byrjun (7:56)
  10. Avalon (4:00)
Waar?

avatar van HammerHead
HiLL schreef:
Huh... €6 hoor!

Shit, heb ik er een jaar geleden toch een euro teveel voor betaald.

avatar van psychonaatje
Ik heb deze ooit eens op de gok bij de plaatselijke Vrije Platen Zaak gekocht voor 3 euri. Ze wilden er blijkbaar van af.

Toine Rorije
idd, anders hadden ze hem niet te koop gezet.

avatar van psychonaatje
LOL. Oké: "Ze wilden er blijkbaar zo graag vanaf dat ze bereid waren minder winst te maken om het album uit te schappen te krijgen, opdat de nieuwste editie van de Après Skihutserie wél in de rekken kon komen, zodat ze niet telkens tegen klanten die vroegen naar de nieuwste editie van deze serie hoefden te zeggen: "Ja, die hebben we wel, maar die ligt helemaal achter en we zijn al te lam en te beroerd om kapotte cd-doosjes te vervangen, laat staan dat we zin hebben om helemaal naar achter te lopen om daar een cd te pakken voor u, terwijl u bijna nooit iets bij ons koopt en uw cd-collectie buiten de volledige Après Skihutserie, op de laatste editie na natuurlijk, enkel bestaat uit enkele cd's van René Froger en van terecht vergeten one-hitwonders."."

Toine Rorije
haha, klinkt aannemelijk
ze staan trouwens opvallend vaak naast de skihut cd's, blijkbaar allebei cd's voor als het koud is.
Of zou het tóch gewoon dat verdomde alfabet zijn?

Jornaquin
Wat een geniaal album met als toppunt Viorar Vel Til Loftarasa en Flugufrelsarinn als je het mij vraagt. 5*

avatar van Jazper
Halverwege het achtste nummer is net even alsof je een Disney-film binnenwandelt. Maar zelfs dat mag de pret niet drukken.

avatar van Rayaccos
Svefn-G-Englar, Ný Batterí en Viõrar Vel Til Loftárasa (de clip is ook erg mooit trouwens) zijn voor mij de hoogtepunten van dit album dat als geheel ook uitermate mooi is. Het beste album van sigur ros, vind ik.

Electro_
Ik ga toch voor Takk... Dat klinkt wat voller allemaal en dat klinkt toch beter in mijn oren.

avatar van HiLL
cp: Hjartaõ Hamast (Bamm Bamm Bamm)

Erg goed.

cp: Viõrar Vel Til Loftárasa (Potjan3 maar dit is een partij MOOI! )

avatar van The Scientist
In het zeilbootje dat “Intro” heet word ik dit land binnengeloodst, om een uur te genieten, want dit album laat me gewoon mezelf in een droomland wanen, met alle aspecten van het landschap daar. Langs een rotsachtige kust in “Svefn-G-Englar”, door de besneeuwde grasvelden in “Staralfur”. Maar ook kleine dorpjes en regenbuitjes komen voorbij.Hierbij begin ik mezelf af te vragen of dit de ware essentie van IJsland zou kunnen zijn, of dat het nog verder van huis ligt.

Eigenlijk maakt het me niet veel uit waar of wanneer het is, zolang ik er maar een glimps van op kan vatten. En dit door middel van heerlijk atmosferische gitaren, rustige (en soms onrustige) drums en kalm vloeiende baslijnen . En hoe meer luisterbeurten, hoe meer ik het idee krijg dat ik begrijp wat ik zie en hoor, wat eerst vanuit de afstand een skyline van een dorpje was, begint nu duidelijk kerktorens en molens te vertonen.

En hoe beter ik het land leer kennen, hoe meer ik het idee krijg dat het perfect is, dat niet zomaar alles is zoals het klinkt maar dat alles door deze band zorgvuldig is opgebouwd, om mij maar optimaal te laten genieten van de reis door dit land . De zang is ook als een reisbeschrijving, ik versta er helemaal niks van, maar toch beschrijft het precies wat ik zie. Langzaam begint het land aan mij voorbij te schieten, en “Viõrar Vel Til Loftárasa” en “Olsen Olsen” zijn voorbij voor ik er erg in heb.

En langzaam, even vloeiend en kalm als ik gekomen ben, voert “Avalon” me het land uit, met het onvermijdelijke gevoel “Hier wil ik terugkomen” (wat me dan vaak ook lukt tijdens de volgende Draaibeurt )

Als ik ( ) zou moeten typeren zou het binnen Agaetis Byrjun vallen, het is de beschrijving van een klein stukje van dit land, een dorpje of een weggetje. Het beschrijft dit kleine stukje in veel meer detail, en ook daar spreekt de betovering weer vanaf. Het is minder varierend dan Agaetis Byrjun, maar de diepgang is groter.

Allebei zijn het geweldige platen, maar ik vind ( ) net een tikje beter, maar deze gaat voor mij ook naar de 5*

Mooi stuk, Scientist!

avatar van HiLL
Wow...dit is even slikken............................
................................................
.................................................
en ben er even stil van...

Dat ik dit nu pas ontdek. Wow...dit is echt heel mooi.
Het verhaal van wetenschapper past er goed bij.
Mijn god wat een schone plaat. Prachtig werkelijk
prachtig....zucht.....Jordy mogen we nu eindelijk eens
een top 25 maken!? Hmm misschien wel mooier dan
doveman.

Zaterdag maar even aangeschaft voor 8,95 bij Velvet

Flugufrelsarinn is práchtig!

Mijn stem van 3* is eigenlijk veel te laag voor dit album. Ik maak er maar snel 4* van.

avatar van Skandolphus
Ik krijg toch echt een brok in me keel bij vidrar vel til loftarasa. De rest is ook erg mooi, zonde dat ik laatst een concert miste van hun, ik had er graag bij willen zijn

avatar van ZERO
Met welke groep of genre kan ik deze groep vergelijken? Ik moet eerlijk zeggen (het spijt me) dat ik voor MuMe nog nooit echt van deze groep gehoord had. Ik zie echter dat het hier allemaal goede commentaren krijgt, dus ben wel geïnteresseerd. Zeker als mensen het vergelijken met Radiohead!

Ja hier nog zo'n nitwit op als ik het goed heb Ambient gebied. Laatst heb ik iets van Mogwai op de kop getikt en die melodieuzere sfeerpassages gaan er bij deze symfomaan erin als koek. Zit SR in dezelfde hoek en hebben zij ook zoveel 'dode' momenten?

Ja, eigenlijk wel, al gebruikt Sigur Ros veel meer instrumenten. Het klinkt allemaal wat orchestraler en bombastischer, terwijl Mogwai wat rauwer is. Mogwai klinkt ook wat aardser en Sigur Ros wat hemelser, maar het zit wel in dezelfde hoek.

Electro_
Hij hoort wat mij betreft best bij de 10 beste albums.

Electro_ schreef:
Hij hoort wat mij betreft best bij de 10 beste albums.

Een bijzonder nutteloze opmerking aangezien iedereen dat al kan zien in je top 10.

Electro_
Haha, eigenlijk wel. Ik bedoelde in de Top-250, laat maar zitten.

avatar van SiSsY bOY
wat een gare muziek is dit zeg, pfffff. echt verschrikkelijk.

SiSsY bOY schreef:
wat een gare muziek is dit zeg, pfffff. echt verschrikkelijk.

Ja dat krijg je he als je een sissy boy bent

Bij dat gewauwel van Scientist moet ik eerder denken aan de soundtrack van Lord of the Rings.

Cd ligt bij mij stof te happen. Wel fraaie geluidsmuren enzo, maar doe mij maar iets luchtigers.

beetje simpel, hè, om een mooi stukje "gewauwel" te noemen, omdat jij dat niet vind

Het gaat me meer om die verschrikkelijke muziekrecensie-proza die ik lees. Ik hou daar niet zo van, dat vind ik er van.

Sigur Ros geef ik nog wel een keer een kans. Ik heb het ooit prachtig gevonden, maar dat was tijdens het blowen.

Freddie schreef:

Ja dan zal het helemaal een ultieme trip zijn. Maar ik ga er niet meer voor blowen om die mee te kunnen maken.

Dit is veruit hun sterkste album, los van conventies, muzikaal en opnametechnisch volstrekt vernieuwend. (Wat ook de bedoeling was: pretentieus maar evengoed: sigur ros wilde de muziek veranderen). Jammer dat ze het spoor niet zijn blijven volgen maar in hun latere zijn teruggevallen op sjablonen uit dit uitzonderlijke album.