Saybia - The Second You Sleep (2002)

Denemarken
Label: EMI

1. 7 Demons (3:34)
  2. Fool's Corner (4:16)
  3. The Second You Sleep (4:21)
  4. Snake-Tongued Beast (4:19)
  5. Joy (5:10)
  6. Still Falling (3:38)
  7. The Day After Tomorrow (3:59)
  8. In Spite Of (6:18)
  9. Empty Stairs (5:24)
  10. The Miracle in July (6:46)
  11. The One for You (6:04)
Ik denk 1 uur en dik 3 kwartier. Kan wel kloppen gezien de tracklist.

avatar van Nicolage Rico
Ik had toch voor de woensdag moeten gaan dus.

Ach, heb een topavond gehad. En dit blijft één van m'n favoriete albums. Al menig maal grijsgedraaid, maar hij verveelt zelden. Weinig albums die dat hebben.

Ik moet wel zeggen dat veel van de nummers van dit album live weinig toevoegen. The One for You bracht hij wel met veel passie (met z'n handen in z''n zak).

En nog langzamer als op de plaat: ik dacht op een bepaald moment dat ze 'm achterstevoren gingen spelen...

avatar van Co Jackso
Elke keer weer die tenenkrommende opbouw naar het refrein toe. Snake-Tongued Beast en “hit” The Day After Tomorrow zijn daar perfecte voorbeelden van. Klinken bij een eerste en tweede luisterbeurt goed tot geweldig, maar al snel stort het kaartenhuis van verveling in elkaar. Constant datzelfde refreintje in combinatie met die korte maar onvermijdelijke instrumentale onderbreking voor het laatste refrein wordt ingezet. Bovendien klinken de teksten ook bijzonder ongemeend en ongeïnspireerd. Hoewel de teleurstelling overheerst, kom ik door het titelnummer en het uitstekende Miracle in July toch uit op een voldoende.

avatar van Ronald5150
De vergelijkingen met o.a. Coldplay zijn bij Saybia al snel gemaakt. Toch vind ik deze ”The Second You Sleep” op zichzelf staan. Dit album is een meeslepende melancholische trip gedragen door mooie indringende vocalen en instrumentatie. Het gitaarwerk is over het algemeen vrij ingetogen, maar zo nu en dan komen er intense solo’s voorbij die tot de nodige kippenvelmomenten zorgen. Dit album kent meerdere hoogtepunten. Het titelnummer is daar zeker eentje van, maar ook de bekende single ”The Day After Tomorrow”. Maar ook de langere nummers ”In Spite”, ”The Miracle in July” en het afsluitende ”The One for You” zijn prachtig. Waar band als Coldplay grote bekendheid genieten, heeft Saybia die exposure nooit echt gehad. Jammer, want ik geniet net zoveel van ”The Second You Sleep” als gelouwerde albums als ”Parachutes” en ”A Rush of Blood to the Head”.

Fraaie plaat .Ik kende het wel maar heb er nooit echt aandachtig naar geluisterd.Mooie ijle stem heeft de zanger.Bij het slotnummer heb ik het idee naar Hogarth van Marillion te luisteren.Er zit een soort deken van rust over de plaat heen.Uiterst verzorgde pop met een klein beetje symfoinvloeden.Ik mag dit wel graag horen. Ik ga voor 3 en halve ster met kans op groei.

avatar van Nicolage Rico
Ben verbaasd dat Fool's Corner nog steeds maar op 9 stemmen staat. Wat een magnifiek nummer is dat toch. Tried tried tried trieeeeeeed!

avatar van philtuper
Nicolage Rico schreef:
Is me te gladjes. Te pathetisch. Te Snow-patrol'ish. Sorry, niet mijn ding maar kan me goed voorstellen dat veel mensen dit heel mooi vinden.

avatar van TheWanderer
Deze plaat van Saybia kon me een stuk minder overtuigen dan hun latere album These Are The Days. De enige nummers die me hier echt iets doen zijn The Miracle in July en The Day After Tomorrow.

Ik verhoog naar 4.5

Het album is nu ook op vinyl uit en dat heeft het vuur voor deze plaat weer aangewakkerd. Na het optreden in paradiso heb ik m eigenlijk niet meer meer beluisterd.

De aanschaf van het vinyl doet me beseffen wat een prachtige plaat dit van begin tot eind is. En de afsluiter is het hoogtepunt van de plaat.

Schitterend...............

avatar van adri1982
Afgelopen Koningsdag kocht ik op de twee bekende nummers The Second You Sleep en The Day After Tomorrow na, dit album helemaal blind op een koningsmarkt in Rosmalen. Het bleek een goede keus te zijn geweest.

Dit album is meer dan de twee opgenoemde hit(je)s, want er staan meerdere nummers op, zoals het dromerige en blues-achtige Joy, de mooie dramatisch klinkende ballads In Spite Of (waarin toch wel een beetje Paranoid-Androidachtige melodie in hoorbaar is) en Empty Stairs, en het zwevende Miracle in July, dat een prachtige gitaarsolo's heeft.

Het tweede deel van dit album is naar mijn mening, beduidend beter; Favoriete Tracks:Joy, THE DAY AFTER TOMORROW en Miracle in July. Stem: 4,5*.