Saybia - The Second You Sleep (2002)

Denemarken
Label: EMI

1. 7 Demons (3:34)
  2. Fool's Corner (4:16)
  3. The Second You Sleep (4:21)
  4. Snake-Tongued Beast (4:19)
  5. Joy (5:10)
  6. Still Falling (3:38)
  7. The Day After Tomorrow (3:59)
  8. In Spite Of (6:18)
  9. Empty Stairs (5:24)
  10. The Miracle in July (6:46)
  11. The One for You (6:04)
is er dan niemand die the one for you prachtig vind??

Op 4 personen na niemand die dit album heeft.

ZERO schreef:
"The day after tomorrow" komt mij wel erg bekend voor... Is dit als soundtrack gebruikt voor een film of serie ofzo? Of is dit gecoverd? Ik heb vaag het vermoeden dat ik dat nummer ook in het Nederlands ken... Of ken ik het gewoon omdat het een hitje geweest is?

Ik vind het nummer veel lijken op Writing to reach you van Travis. Vooral die gitaarbreak.

Verder heb ik niks met Saybia, er zijn wel betere alternatieven in het genre

avatar van Nicolage Rico

Verder heb ik niks met Saybia, er zijn wel betere alternatieven in het genre

Geef eens voorbeelden.

ZERO schreef:
"The day after tomorrow" komt mij wel erg bekend voor... (1)Is dit als soundtrack gebruikt voor een film of serie ofzo? (2)Of is dit gecoverd? (3)Ik heb vaag het vermoeden dat ik dat nummer ook in het Nederlands ken... (4)Of ken ik het gewoon omdat het een hitje geweest is?

(1) neen
(2) neen
(3) neen
(4) yep

ZERO schreef:
"The day after tomorrow" komt mij wel erg bekend voor... Of ken ik het gewoon omdat het een hitje geweest is?

Jammer dat ik het toentertijd niet heb gehoord. Erg goed nummer zoals ik al zei.

avatar van ZERO
Nicolage Rico schreef:

Geef eens voorbeelden.

Even terzijde: Freddie schreef dat, in jouw post staat de quote op mijn naam!

De opvolger is stukken beter, maar dit is al een stevig debuut!

JJ_D schreef:
De opvolger is stukken beter, maar dit is al een stevig debuut!

Volgens mij is toch de algemene tendens dat de eerste beter is dan de tweede

vigil schreef:

Volgens mij is toch de algemene tendens dat de eerste beter is dan de tweede

Die ik dus niet volg...

Die tweede moet ik ook maar ns proberen.

JJ_D schreef:

Die ik dus niet volg...

Goed zo

avatar van Ghans
omdat het geen debuutalbum is .....

DonDijk
heb deze cd ook thuis,zal hem binnenkort maar eens beoordelen.is het nu wel het weer voor.

avatar van FunkyMonk
Ik ken enkel The day after tomorrow (schitterend nummer) en The second you sleep. Is de rest van het album ook een beetje de moeite?

FunkyMonk schreef:

gemiddeld gezien zijn de andere nummers beter dan deze twee

FunkyMonk schreef:
The day after tomorrow (schitterend nummer)

Beste nummer van de CD samen met Joy. Maar de rest is zeker de moeite

rodneyVL
musiclovesme schreef:
is er dan niemand die the one for you prachtig vind??

Ik hoop het niet, Soren Hoss (kon het leesteken ff niet vinden..haha) zingt daarin namelijk tegen het valse aan..niet om aan te horen bijna. Smet op een prachtig album.

avatar van SirNoodle
goed album, weinig nieuws aan toe te voegen (zie vorige berichten).

in spite of blijft een favoriet voor mij, seven demons ook, en de rest steekt afwisselend de kop op als flavor of the month

avatar van Koerok
Tsja, gewoon Keane, maar dan met vrij matige liedjes. Jammer, want I Surrender (van These Are The Days) klonk veelbelovend....

avatar van jtsterkenburg
Net de Pinkpop special edition gekocht van deze plaat, mooi moment om eens een reactie te geven op dit bijzondere album. De overeenkomst tussen al mijn dierbaarste platen is dat ze allemaal een groot mysterie met zich meedragen. Platen waarbij je je fantasie de vrije loop kunt laten gaan en elke keer weer op een andere manier tegen de muziek gaat aankijken. Zo ook bij deze plaat. Hij heeft lang de tijd nodig gehad voor de kwartjes begonnen te vallen. Ik geloof dat ik ben begonnen met drie sterren. Maar om de zoveel tijd werd ik opeens helemaal gek van een bepaald nummer. Dan luister ik dat nummer nonstop. Het mooie is dat je het niet zat wordt, want je gaat er gaandeweg op een andere manier naar luisteren en zo is het elke keer weer een nieuwe kennismaking. Eén nummer wil ik er nog wel uitlichten: Joy. dat nummer steekt nog iets hoger boven de anderen uit. Samen met the one for you de twee wat minimalistischere nummers van deze plaat. Maar wat een emotie zit er in dat nummer! Dat nummer zal ik nooit zat worden (de ander ook niet trouwens). *****

In lang vervlogen tijden zat ik op een algemene site en daar zat titan ook. Daar al hielden we lijstjes bij en het profiel van ons beiden stond behoorlijk in het teken van muziek (en films, boeken).
Eén van die lijstjes was een actuele top 10 albums die op dat moment erg in de smaak vielen. Noem het de voorloper op de rotatielijst.
Nu keek ik regelmatig naar de muziek-bewegingen van titan omdat ik er vaak wat tussenuit kon pikken (en ik mag hopen hij van mij).
Zo zag ik daar een keer Saybia staan, een tot dan toe nog totaal onbekend bandje uit Denemarken. Ik begreep dat het iets Coldplay-achtigs moest zijn en die had ik in die tijd heel hoog zitten dus mijn interesse was al snel gewekt. Binnen korte tijd had ik het album in huis en ik was na de eerste luisterbeurt al om.
Toegankelijke, emotionele muziek die inderdaad in dezelfde hoek zat als Coldplay maar toch genoeg eigen smoel bevatte. Dat laatste merkte ik al helemaal bij hun optreden in Rotown dat snel volgde.

Het begint al bij Seven Demons wat akoestisch van start gaat en waar Søren Huss zijn kenmerkende stem al gelijk goed inzet. Het is een stem waar je wat mee hebt of niet. Velen vinden het namelijk jankerig of jengelend (probeer als leek het zeker ook niet na te doen want in Idols belandde je er snel in de afdeling 'hoe zet ik mezelf voor paal' mee).
Ook Fool's Corner kent een beetje hetzelfde recept: rustig van start gaan op zijdezachte manier om vervolgens de boel langzaam op te bouwen tot een mooi uitspattend rocknummer met een prachtige gitaarsolo van Sebastian Sandstrøm. Naast Huss de man die toch wel erg belangrijk te noemen is voor het kenmerkende Saybia-geluid.
En dan dat mooie nummer The Second You Sleep dat door Idols-kandidaten zo enorm werd afgebroken. Mensen: 'don't try this at home' is het advies. Blijft natuurlijk de vraag of Huss zelf dit wel voor elkaar kon krijgen op het podium. Wees gerust: dat kan hij.
Niet meer of minder dan een prachtige meebruller, zolang je dat meebrullen maar beperkt tot je eigen badkamer.
Voor mij blijft het een favoriet nummer van deze cd.
Snake-Tongued Beast gooit er wat meer ritme tegenaan en ontpopt zich daardoor tot een degelijk nummer dat gewoon lekker rockt. Nee, het is niet hemelbestormend. Nee, het is niet origineel. Ja, het is gewoon erg goed gedaan. Degelijk en kwalitatief; daar hoeft niks mis mee te zijn.
Joy is een nummer dat bij mij wat meer tijd nodig had om op te vallen. Maar juist daardoor wint het wel aan kracht en blijft dit nummer op lange termijn ook erg sterk overeind. Het is wat rustiger en ingetogener waardoor het juist misschien zo krachtig is.
Still Falling valt misschien ook wat minder op maar zorgt eigenlijk voor een rustig intermezzo op de cd als opmaat voor de hit The Day After Tomorrow, een nummer dat mij nog steeds niet weet te vervelen hoe vaak ik het ook gehoord heb. Live is dit nummer ook uitgegroeid tot een favoriet: de hele zaal anticipeert hier goed op.
Verder hoef ik er niet veel meer over te vertellen. We kennen het nummer en we hebben er allemaal onze mening over.
Een ander heel sterk nummer is In Spite Of. Ingetogen en broeierig. Het klinkt mischien wat simpel, maar het is dan ook de eenvoud die siert en dat gaat ook op voor Empty Stairs. Niet al te veel poespas maar gewoon een mooi liedje. Dat is ook de sterke kant van Saybia als je het mij vraagt: schrijven van mooie liedjes en verder niks.
Over het schrijven van mooie liedjes gesproken: Miracle In July is er ook zo eentje. Wederom met het bekende recept: opvallende zang, solide ritmesectie en mooi uitwaaiende gitaarsolo.
Met The One For You sluit dit album dan ook zeer waardig af. Het was geen avontuurlijke plaat. We hoorden niks vernieuwends, maar we hoorden wel een degelijke cd die na al die tijd nog steeds goed wegluistert. Het gaat mij nooit vervelen en mede daardoor kan ik spreken van een persoonlijk favoriet album, zelfs al heb ik deze sound een beetje achter me gelaten inmiddels......

Mooi stukje. Ik ben het geheel met je eens, maar ik vind The One For You geen waardige afsluiter... Vergeleken met de rest van de CD is dat zeer ondermaats.

Bericht verwijderd. In plaats van dubbelposten kun je ook de artiestenpagina gebruiken.

sodeknetter die mannen weten wel waar je hart zit:O

avatar van Joy4ever
Toen dit album destijds uitkwam heb ik hem gelijk gekocht. Toen 7 demons uit de speakers schalde dacht ik: Wat een stem!! Echt een briljant nummer. Van hetgeen er daarna volgde werd ik ook erg blij. Zelfs naar het concert geweest in de Melkweg. Prachtig. En toen volgde het tweede album. Man, man, ik dacht eerlijk waar dat ze een andere zanger hadden ingehuurd. Wat een teleurstelling. Laatst weer eens dit album opgezet maar de betovering is grotendeels verdwenen. Van het eerder genoemde 7 demons kan ik nog steeds genieten en ook Miracle in July vind ik erg mooi. Maar over het geheel genomen is mijn enthousiasme behoorlijk gedaald. Het kan de tand des tijds niet helemaal doorstaan wat mij betreft: 3,5*

avatar van Marco van Lochem

Wat een waanzinnig album is dit. De eerste kennismaking was via de single "The second you sleep", dat was al geweldig, maar toen ik het album voor het eerst beluisterde, ging er een wereld voor mij open. Natuurlijk heeft het wat weg van Coldplay, maar de zang van Soren Huss is compleet anders. Lekker galmen en de melodiën zijn aanstekelijk. De opvolgers zijn ook goed, maar het niveau en het gevoel van dit album hebben ze niet meer gehaald. Dit blijft een uniek stukje Deense ambacht.

avatar van timhardt
Wat aero zegt klinkt bekend: ook ik heb - toen parachutes van coldplay uitkwam - hoog met deze sound gezeten. Moest ik het toen onder ogen - of beter oren - gekregen hebben, had het mss meer sterren gekregen, maar als ik het nu hoor, voor de eerste en dadelijk ook tweede keer heb ik er toch nog 3* voor over.

avatar van WhyNotSmile
Nogsteeds het beste album van Saybia!

avatar van Reijersen
IJzersterk album van Saybia. Het is het soort pop/rock waar ik graag naar luister. Samen met Novastar is Saybia daarin mijn favoriet. Prachtige sfeer en stuk voor stuk sterke songs.