Eels - Tomorrow Morning (2010)

Label: Vagrant

1. In Gratitude for This Magnificent Day (1:25)
  2. I'm a Hummingbird (3:14)
  3. The Morning (2:17)
  4. Baby Loves Me (3:27)
  5. Spectacular Girl (3:15)
  6. What I Have to Offer (2:55)
  7. This Is Where It Gets Good (6:18)
  8. After the Earthquake (1:39)
  9. Oh So Lovely (4:17)
  10. The Man (3:51)
  11. Looking Up (2:57)
  12. That's Not Her Way (3:48)
  13. I Like the Way This Is Going (2:35)
  14. Mystery of Life (4:22)
  15. And Now the Tomorrow Morning Bonus EP * (0:15)
  16. Swimming Lesson * (2:54)
  17. St. Elizabeth Story * (2:30)
  18. Let's Ruin Julie's Birthday * (3:16)
  19. For You * (2:43)
avatar van Chameleon Day
En wat is - in het kort - het beeld dat uit dat boek over de persoon E. naar voren komt ?

Chameleon Day schreef:

Het beeld dat de man zelf schetst in het geweldige boek is dat hij een man is die het zelf niet weet. Hij heeft geen kinderen en (toen hij het boek schreef) ook geen partner. Hij leeft voor de muziek en hij vind het leuk om te doen. Hij geniet elke dag van het leven (al heeft hij zijn ups en downs) en weet dat hij blij mag zijn met de dagen die hij heeft. (Helemaal als je kijkt naar zijn familie-geschiedenis). Hij staat met beide benen op de grond en het draait hem om de muziek. Dat sommige mensen zijn stijl niet waarderen kan hem helemaal niks schelen.

Zoiets?

Het is echt een prachtig boek trouwens.. Zelfs als je geen fan bent van hem dan wil ik hem toch aanraden. Het zit boordevol met humor en de schrijfstijl is ontzettend prettig te noemen. Ik heb hem in één ruk uitgelezen..

In het laatste hoofdstuk zegt dat hij misschien ooit nog eens een deel II schrijft, als het hem uitkomt.. Laten we dat hopen, van deze man kunnen nog veel mensen leren..

avatar van oceanvolta
Ik ben het helemaal met je eens Raoul.
Wat ik trouwens ook erg prettig vind is dat sommige lyrics verklaard worden.

Sinds ik het boek heb gelezen is bijvoorbeeld het nummer Dead of Winter nog mooier geworden. Hij beschrijft hierin de periode dat zijn moeder stervende was aan kanker. Hij verzorgde haar in huis en staat s avonds buiten naast het huis. Prachtig!!

Tomorrow morning heb ik nog niet gehoord, morgen maar eens halen.

Volgende week zie ik Eels voor het eerst live. Ik weet het, ik schaam me diep.

Rizz
M'n eerste album van Eels dat ik heb geluisterd. Als ik niet op de teksten let is het erg fijne achtergrond muziek, als ik dat wel doe... staat ie niet op als achtergrond muziek. Maar ik ben onder de druk van zijn schrijfkunsten. Fijne stem ook.
Ik kende alleen de nummers It's a Motherfucker en Novacaine for the Soul en die maakten me nieuwsgierig naar dit album.
Een 3.5*

avatar van Grizzly Bear
Nu op de luisterpaal.

3VOOR12 - Luisterpaal - 3voor12.vpro.nl

Ben benieuwd

avatar van Raoul
En hij is ook nog steeds gewoon te luisteren op zijn myspace, in zijn geheel. Maar eigenlijk moet je hem gewoon bestellen..

@ Raoul: prachtig verwoord. Ik heb het ook in een zit uitgelezen. Ik vond het een erg ontroerend boek. Als hij bijvoorbeeld schrijft dat hij het niet leuk vindt om naar een nieuw dokter of tandarts te gaan: "It's the part where you fill out the personal information form, when I get to 'IN CASE OF EMERGENCY, CONTACT'. I don't know who to put there, and it makes me really sad and embarrassed. it's the loneliest feeling, having no family".

Towser schreef:

Inderdaad, het hele boek staat vol met zulke tragische/droogkomische voorbeelden. Prachtig...

De laatste hoofdstukken zijn zo open en zo eerlijk, het lijkt dat Mr E deze hoofstukken gebruikt heeft voor een soort van catharsis of iets dergelijks. De afsluiting en misschien ook wel de samenvatting van het boek komt in het één na laatste hoofdstuk:

"... I have to say that I'm proud that I've made it this far, and if this is as far as it goes - not bad sir. Some extreme downs, but certainly some extreme ups, don't you think? I think again about what my dad said a few days before he died, that he had a good life, and I now realized that I felt the same way. What a life it's already been. To be able to survive the hard stuff and enjoy the soft stuff. Hey, man, indeed. Now I'm really living"

En ik kan zo nog wel tien stukken tekst quoten die even mooi zijn als tragisch. Prachtig...

avatar van lowieke
Heb eels eigenlijk pas net ontdekt, maar ik denk niet dat dit de juiste plaat is om aan eels te beginnen. Omdat ik lees dat dit heel vrolijk is en in tegenstelling staat tot wat Everett's eerdere werk.

Stiekem toch gewoon gedaan, en de eerste rondjes bevielen me uitstekend. Ben benieuwd of ouder werk mij ook zal bevallen...

avatar van Leeds
lowieke schreef:

Als deze best te pruimen is, dan zeker het eerdere werk.

lowieke schreef:

Volgens mij maakt het niet uit in welke volgorde je Everett's oeuvre ontdekt, elke plaat is wel een goede ingang. En als je hem eenmaal in je hart gesloten hebt, wil je toch alles van hem horen. Vergeet daarbij vooral niet de twee platen die hij voor eels maakte ('A Man Called E' en 'Broken Toy Shop'), die worden vaak over het hoofd gezien. En als je deze plaat leuk vindt, is het album dat hij onder het pseudoniem MC Honky maakte ('I Am The Messiah') misschien ook wel iets voor jou. Hoe dan ook veel plezier op de waanzinnige ontdekkingstocht die je nog te wachten staat! Ik zou willen dat ik het nog allemaal ontdekken moest, ben best jaloers op jou.

avatar van Kaaasgaaf
En @ Raoul: Goed dat je dat boek onder de aandacht brengt, elke eels-fan zou het moeten lezen!

avatar van Kaaasgaaf
Wat is 'Let's Ruin Julie's Birthday' toch een fantastisch nummer zeg!

En herkenbaar van vroeger.

Kaaasgaaf schreef:
Wat is 'Let's Ruin Julie's Birthday' toch een fantastisch nummer zeg!

En herkenbaar van vroeger.

Dat nummer zou zo op 'Daisies' kunnen staan. Zelfde feel, misschien ook instrumentatie. In ieder geval in die tijd...

Ik heb eigenlijk alleen maar over zijn boek gepraat maar een mening over 'Tomorrow Morning' zal ik toch ook moeten geven.. Allereerst het uiterlijk van de plaat, prachtig, net zoals de vorige albums van deze trilogie. Het ziet er luchtig uit en dat is een goede verwijzing naar de plaat zelf. Het begint met een intro'tje (dat na 3 keer luisteren geen intro meer is maar een wezenlijk onderdeel van de plaat) en gaat dan over in een rustig nummer met een grappig trucje, maar dit nummer en nummer 3,4 en 5 zijn eigenlijk een soort van opstapje naar het echte prachtige werk. Er is geen nummer vanaf 'What I have to offer' wat ik niet 5 sterren waard vind. Het nummer 'Looking up' boezemde mij eerst angst in toen ik het voor het eerst hoorde; was er niet gek op, maar zo ingepakt in het album is het een zeer goede sfeerwijziging. Het album eindigt dan met het supermooie 'Mystery of Life'... Heerlijk luchtig en met een leuk koortje. Het is een samenvatting van het album: heerlijke baslijn, leuke bliepjes, een mooi achtergrondkoor en vooral E die vertelt dat er altijd wel een sprankje hoop is.

De EP is dan nog een mooi uitziend toetje, dat een lekkere smaak achterlaat en je doet smachten naar nog meer Eels.

Al met al is dit een typisch Eels-album en dat is een goed ding. Dit is de Eels waar ik van hou. En ik hoop dat ie nog lang mag doorgaan.

Mooi gesproken Raoul!

avatar van Kaaasgaaf
Das vreemd, heb de cd net in de bus ontvangen, maar de track 'And Now the Tomorrow Morning Bonus EP' staat niet op de bonus-schijf. Niet dat ik daar nu veel aan mis, maar vond het toch wel een grappig introotje.

(verwijderd)
Is een trackje die alleen op iTunes staat volgens mij

(verwijderd) schreef:
Is een trackje die alleen op iTunes staat volgens mij
Oh, das dan wel te begrijpen, om aan te geven dat het om een bonus-cd gaat. Als je hem zelf in je cd-la schuift hoeft dat natuurlijk niet verteld te worden.

(verwijderd)
haha niet echt hea

avatar van TvO
TvO
Kaaasgaaf schreef:
Maar een bonus op vinyl of op cd maakt dan niet uit, staat toch hetzelfde op?

Klopt. Wat ik eigenlijke wilde zeggen is dat ik het geweldig vind dat er ook aan de vinylluisteraars gedacht wordt. Hoeveel artiesten brengen de bonusdisc ook op vinyl uit? Geen?
E. for the win

(Ik moest trouwens hardop lachen toen ik de titel "Let's Ruin Julie's Birthday" las.)

avatar van Kaaasgaaf
Das waar TvO, das erg puik van E.

avatar van AOVV
Na een eerste beluistering is mijn oordeel: een pak minder dan 'End Times', maar het heeft wel z'n momenten. Benieuwd wat dat wordt na een vijftal luisterbeurten, dan kom ik er op terug. Voorlopig maar niet stemmen, omdat ik eels toch wel kan waarderen. We zien wel waar het op uitdraait

avatar van Kaaasgaaf
Op dit moment zou ik E's albums als volgt beoordelen:

DOTG (9.8/10) > ESB (9.79/10) > BLAOR (9.7/10) > SJ = BF = BTS (9.6/10) > TM = Sh! (9.4/10) > ET (9.3/10) > IATM = AMCE (8.9/10) > HL (8.7/10)

Of zoiets.

avatar van Chameleon Day
En dat in een wiskundige formule - de "E. formula" waar ik het eerder over had.

avatar van de_nis_
Wat zou E. hier vrolijk van worden

avatar van Patrick h.
De nieuwe Eels op de Luisterpaal beluisterd. Ik verwachte er veel van: Eels is immers een groep dat zich voortdurend heruitvindt. zo herinner ik mij een optreden op Pukkelpop waar een brullende E alle nummers in een punkversie bracht. 3/4de van het publiek ging lopen, 1/4de bleef en ging uit be bol.
Na beluisteren van "Tomorrow Moring" moet ik concluderen: de enige verassing van de plaat is, is dat ze helemaal niet verassend is. Zeer aangenaam als achtergrondmuziek, maar van Eels mag je toch wel wat meer verwachten...

Patrick h. schreef:
Misschien is deze plaat wel minder verrassend als je de vorige twee platen niet kende, die waren namelijk nóg minder verrassend (een of twee tracks van HL daargelaten). Daarnaast heeft Tomorrow Morning toch wel echt een andere sound dan andere eels-platen, zo avontuurlijk-electronisch is-ie sinds MC Honky niet meer geweest. En een nummer als 'This Is Where It Get's Good' heb ik toch echt nooit eerder van Mr E gehoord. Maar echt grote verrassingen moet je inderdaad niet meer van deze man verwachten. Hij is toch immers ook al een hele tijd bezig, hij zal alle kleuren van zijn pallet al weleens gebruikt hebben. Maar mij maakt dat niet uit, want hij kan met die herkenbare ingredieenten nog eindeloos varieeren. Het zal wel allemaal 'typisch eels' blijven klinken, wat dat ook betekenen mag. Maar als je daar nou eenmaal van houdt blijft elke nieuwe eels-release toch steeds weer iets om naar uit te kijken. Je blijft benieuwd wat die gekke brombeer nu weer te vertellen heeft, al is het vaak het bekende liedje. Maar het is zijn liedje, dus wie zou het anders moeten schrijven.

avatar van Chameleon Day
Heb hem nu tijdens de lunch met de kinderen opstaan. Mijn oudste dochter herkent 'Spectacular Girl' en beweert dat dit nummer ook in de film 'Shrek' voorkomt. Weet iemand of dat klopt?

avatar van oceanvolta
Volgens mij klopt dit niet. In alle drie de Shrek films komt een nummer van Eels voor. Dit zijn 'My Beloved Monster', 'I Need Some Sleep' en 'Royal Pain'. Voor respectievelijk deel 1, 2 en 3.

avatar van Chameleon Day
Shrek 4 misschien? Of is er geen vierde deel?