Sticks & A.R.T. - Alledaagse Waanzin (2010)

Label: Top Notch

1. Welkom in de Waanzin (1:51)
  2. Risico van het Vak (3:18)

met Rico

3. Tijgers en Draken (3:30)
  4. Andere Fase (4:36)
  5. Minuten (3:52)
  6. Voeten Vegen (3:00)

met Nosa

7. Parels (2:26)
  8. Niets Voor Lief (3:05)

met James

16. Vlaggenplanters (3:32)
  17. Te Snel (3:52)

met Typhoon

18. Zeilen (0:57)
  19. Alledaagse Waanzin (3:59)

met Typhoon

avatar van Frank White
Heeft iemand misschien meer info over A.R.T?
Waarvoor staat ART eigenlijk?

MAS
A.R.T. staat voor Ali Reza Tahouni. Hij heeft ook Wind Waait en Zendeghi van Typhoons album geproduceerd en natuurlijk Colluci Era. Hij heeft verder niet heel veel (bekende) nummers geproduceerd. In interviews houd hij zich voornamelijk op de achtergrond maar als je wat interview s van FB bekijkt hoor je wel wat meer informatie over hem.

avatar van jordkaka
Heerlijke plaat, kan altijd genieten van Sticks, en deze plaat wordt hoe meer je hem luistert steeds beter, een van de weinige CD's die ik gekocht heb.

avatar van raafmau
AAAAAAAAAAAAa wat een vet album

MAS
Het kwartje is eindelijk gevallen. Iets weerhield me er heel lang van om dit album meer te gaan beluisteren maar ik vind het gewoon een goed album.

avatar van jordkaka
Even Videoclips van Niets Voor Lief + AW toegevoegd.

avatar van Booyo
Misschien moet ik er aan wennen, of in ieder geval vaker luisteren. Maar ik vind het zowel qua beats als qua teksten nog niet tippen aan eerder werk van Sticks.. Uitzonderingen daar gelaten.

Komt er ooit nog een écht opgezwolle album? Combinatie Sticks, Rico en Delic blijft voor mij namelijk een klasse apart.

avatar van jordkaka
Nee, dat gaat er niet meer komen. Jammer genoeg

nou dat is niet helemaal waar. ze hebben altijd gezegd: misschien dat we, als we ooit die behoefte weer hebben, weer gaan samen werken.

maar voorlopig is het zeker nog niet aan de orde.

avatar van TheLegacy
Maar wel een Rico x Kubus album en een Stick N Duuv album

MAS
Vooral die eerste kijk ik naar uit.

avatar van raafmau
Risico van het vak video toegevoegd

duidelijk waar ART zijn mosterd voor Blokkades gehaald heeft! vanaf 01:00

avatar van MJ_DA_MAN
Jij denkt dat A.R.T. dat daar vandaan heeft?

PJC
ja sowieso toch. die plaat van Oh No is van 2007, deze van 2010.
Oh No gebruikte veel oosterse invloeden op deze plaat. ART staat toch ook bekend om zijn oosterse invloeden in zijn producties.
En als producer / beatmaker met een bredere kijk op hiphop dan boombap die graag experimenteert lijkt het me logisch dat je toch een beetje geïnteresseerd bent in wat andere producers maken die ook bekend staan om hun meer experimentele sound.

Het lijkt me dus niet zo raar dat ART dat nummer van Oh No kende. Maakt ook niks uit dat hij die sample bijna klakkeloos heeft gekopieerd. Blokkades is knetterhard, dus ja.

Ik vind het gewoon wel een leuk om zulke dingen toevallig tegen te komen. Of het nu toeval is of hij het echt bewust gebruikt heeft omdat hij het bij Oh No had gehoord laat ik in het midden. Dat zullen we hem zelf moeten vragen.

avatar van MJ_DA_MAN
Nee, dan snap je het niet helemaal. Producers samplen zelden, eigenlijk nooit, andere producers (zou ook krom zijn gezien je geen al gesamplede muziek gaat samplen). In eigenlijk alle gevallen hebben beide producers gewoon dezelfde sample gebruikt. Oh No heeft het deuntje ook gesampled van een ouder nummer, en A.R.T. heeft gewoon dezelfde sample gebruikt.

PJC
ja dat had ik ook al begrepen. een beetje ongelukkig geformuleerd van mij "Maakt ook niks uit dat hij die sample bijna klakkeloos heeft gekopieerd."

ik bedacht me gewoon dat ART dat nummer van Oh No had gehoord en dan dacht 'wat een te vette sample! die ga ik ook gebruiken!'

PJC schreef:
Zo gaat het niet, lijkt me. Zou je ook geen fijn of creatief gevoel geven als producer zijnde. Nee, ik weet eigenlijk wel zeker dat het gewoon toeval is dat ze dezelfde sample hebben gebruikt, wat zovaak gebeurt in hiphop.

De Schaafkaas
En daarnaast, wie luistert er nou naar Oh No...

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
panjoe schreef:
De beat van Blokkades is toch gewoon van Oh No?

Ik merkte het al eerder op: Action .

Maar inderdaad, ze hebben allebei dezelfde sample gebruikt hoor ik nu. Oh No was alleen wat creatiever .

MJ_DA_MAN schreef:

Het is dat ik weet dat jij redelijk streng over je taalgebruik bent, anders zou ik er heus niet over beginnen

avatar van MJ_DA_MAN
Ik weet dat als zijnde incorrect/dubbelop is, maar toch blijf ik het gebruiken; heb ik volgens mij ook al ooit eens gezegd in een topic .

avatar van maxinator
Oh oké, dan heb ik niets gezegd

FightForMore
maxinator schreef:

En wat is er daar verkeerd mee, leerkracht Nederlands ?

avatar van jordkaka
Het 'als' had hij moeten weglaten, als producer zijnde is dubbelop. denk dat hij dat bedoelt

avatar van maxinator
Jep, is een stijlfout die ik dit jaar bij Nederlands heb gehad Hij had overigens ook 'zijnde' weg kunnen laten.

toch een halfje lager geven (van 4 naar 3,5) omdat ik hem nooit meer luister en ik het zo een lang dradig album vind.

avatar van Murdoc023
Best wel een goed album, maar inderdaad een beetje langdradig. Vooral Andere Fase vind ik een geniaal nummer. Zeer creatief en goeie teksten.

avatar van kobe bryant fan
Ik had er meer van verwacht, A.R.T. legt soms zeer goede beats af en soms zijn ze zeer matig en zo zit het ook met Sticks, soms hoor je weer zijn flow net als in de Opgezwolle tijd en soms struikelt hij over zijn woorden en legt hij te veel pauzes tussen zijn lines.En dat zorgt ervoor dat het soms niet goed in het gehoor ligt.Gelukkig bestaan er gastartiesten Rico, Zo Moeilijk en Typhoon zijn de beste van de gastartiesten en brengen het toch nog op een iets hoger niveau.
Tracks zoals: Tijgers en Draken en Parels zijn zeker geslaagd maren kunnen het niet vermijden dat ik hier maar een 3.0* aan geef.

avatar van Kos
Kos
Het hele album is nogal Next Level voor Nederhop begrippen wat mij betreft, maar Tijgers en Draken is gewoon helemaal te bruut. WAT een track is dat.