Sticks & A.R.T. - Alledaagse Waanzin (2010)

Label: Top Notch

1. Welkom in de Waanzin (1:51)
  2. Risico van het Vak (3:18)

met Rico

3. Tijgers en Draken (3:30)
  4. Andere Fase (4:36)
  5. Minuten (3:52)
  6. Voeten Vegen (3:00)

met Nosa

7. Parels (2:26)
  8. Niets Voor Lief (3:05)

met James

16. Vlaggenplanters (3:32)
  17. Te Snel (3:52)

met Typhoon

18. Zeilen (0:57)
  19. Alledaagse Waanzin (3:59)

met Typhoon

The Opinionated
Heb hoge verwachtingen voor dit album na het horen van Tijgers & Draken, Uniek, Hindernissen & Blokkades & Parels.

Als het goed is valt het album maandag in mijn bus. Ik ga het niet via luisterpaal checken gezien de slechte geluidskwaliteit.

Rhythm & Poetry schreef:
Flinke tegenvaller vooralsnog, had verwacht dat dit album op minimaal 3,5* kon rekenen van mijn kant maar het komt momenteel nog niet eens in de buurt van een cijfer wat ook maar enigszins in de buurt moet komen van een dergelijke voldoende.

Dat lijkt me nogal optimistisch. De laatste keer dat ik je een hiphop album meer dan 2,5 heb zien geven, is toch alweer geleden van 1987.

avatar van miintzish?
TheLegacy schreef:
Die beat van voetenvegen

Ja lekkere beat zeg Deed me een beetje denken aan Slangeleer op Fakkelteit... Ik vind de beats sowieso allemaal lekker fris klinken en ik vind Sticks er eigenlijk wel bij passen! Blaastracks zonder dat de beats heel duister zijn.

avatar van dilladawg
Luister hem a.u.b NIET via luisterpaal dat geluid is zo verschrikkelijk slecht. Hij staat nu op youtube daar is de bass wel normaal. heerlijk album trouwens, vooral niets voor lief vind ik fantastisch.

avatar van TropicalDanny
Ik vind het zonde dat sticks op die beats van ART wil en niks anders. Het is niet perse een slechte producer maar die beats zijn gewoon allemaal beats omdat je er op kunt rappen. Je hoort precies hoe hij ze wil maken: ik pak een sample die origineel is maar daar door niet catchy, want we moeten wel nextlevel zijn! Die pitch ik 3 keer, boombap drums en een baslijn en klaarrrrrrrrr!'

Wat mij betreft moeten beats een bepaalde sweet spot raken, zodat ze de rapper sterker maken en andersom. ART doet dit nauwelijks, niets voor lief is een goede poging. Spaanse Vlieg was een hele goede. Gewoon jammer, ik vind Sticks de beste rapper van Nederlands.

P-DawG
TropicalDanny schreef:

Relax
Wat een slechte flow heeft Sticks in die singles... heeft die wel eens moeite gedaan om op de beat te schrijven?
Het klinkt zo los en soms zelfs struikel-achtig.
Beats klinken wel goed.

Relax schreef:
Het klinkt zo los en soms zelfs struikel-achtig.
Beats klinken wel goed.

Onzin. Alsof offbeat altijd slecht is, en dat struikelachtige is gewoon de bedoeling.

Moet overigens nog erg wennen aan deze plaat. Soms wilt Sticks wat flauwtjes rappen, waar hij niet beter klinkt als een rapper die swagger wilt hebben (en bij Andere Fase zit hij nog onder dat niveau), op andere momenten komt het Opgezwolle niveau weer wat niveau met mooie metaforen. A.R.T. heeft ook zo zijn momenten, zowel negatief als positief. Wisselvallige plaat dus, maar een voldoende zit er zeker in.

Relax
Hoezo onzin? Ik vind het gewoon een crap flow, kan er niets van maken.
Steeds die pauzes, dan weer struikelen, hoe wou ik er lekker mee ingaan als hij steeds struikelt?

avatar van Bedorvenkebab
Vind je vraag of Sticks ooit wel eens op een beat heeft geschreven anders best onzin. Één van de meest ervaren MC's die dit kikkerlandje telt lijkt me.

En ik begrijp dat je het niet kan waarderen hoor. Vind hem soms dus er ook te ver in doorslaan, maar juist niet op de tracks waarvan clips zijn uitgekomen.

Bedorvenkebab schreef:

Ik zei: "heeft die wel eens moeite gedaan om op de beat te schrijven?
Dus niet "ooit". Maar bij Opgezwolle had die wel altijd een redelijke flow, hier dus totaal niet.

avatar van panjoe
Als ik erop let vind ik inderdaad dat 'ie een beetje meer "oplezerig" rapt dan voorheen...

Relax schreef:

Ik zei: "heeft die wel eens moeite gedaan om op de beat te schrijven?

Aw shit, je hebt gelijk. Het is nog te vroeg blijkbaar....

Sticks flowde op de track Karavaan trouwens ook tergend slecht (Fakkelbrigade album) en nu ik erop let hoor je dat soms ook weer terug. Maar genoeg gezeikt, Stickert krijgt gewoon een ruime voldoende van me, en wat klinkt Parels toch weer ouderwets goed.

avatar van VforVictor
Heb de plaat nu 1 beluisterd en wat me gelijk opvalt is dat Sticks nogal saai en moe klinkt, de echte vette flow hoor ik niet terug, die ik eigenlijk voor het laatst op Fakkelteit hoorde. Qua beats vind ik het wel in orde maar niet echt vet ofzo. Tijgers en Draken is voor mij het hoogtepunt van het album en het nummer met Zo Moeilijk is ook nog wel dik. Die met Nosa steekt er ook bovenuit. Voorderest weet Sticks met zijn alledaagse waanzin me nauwelijks te bekoren. ik geef em nog een paar extra luisterbeurten en zal dan een cijfer geven.

avatar van 'State Of Mind'
Hij maakt hier en daar voorzichtig een uitstapje naar wat jazzyzangstukjes en een jazzy manier van rijmen, lekker laid back en low tempo, Stickert is een beetje aan het experimenteren met flows en melodieën en ik vind het dope! De instrumentals hebben ook aardig wat Jazz invloeden moet ik zeggen.

Stickert op die Jazz tip!

avatar van deagleking
Wie ali zegt moet b zeggen,
wie z zegt moet w zeggen,
wie rap zegt moet rico en st zeggen

Ben nu het album voor het eerst aan het beluisteren op youtube klinkt onverwacht goed!

Edit:
Op andere fase lijkt hij wel verdacht op duvel..

avatar van Rene1979
Uiteraard weer een fijn album van Sticks. ART doet het beter als voorgaande keren. Dit is een fijn album geworden

Album nu 3 keer geluisterd en elke luister beurt wordt het album dikker en dikker! Sticks is grimmig zoals altijd maar ik vind dat er toch een goede balans is met nummers als parels ertussen.
Vind het zeker een aanwinst voor de nederhop!!

avatar van thgryda
Damn ik hink weer achterop, ik moet deze ergens zien te pindakazen in afwachting tot ik em ergens op de kop kan tikken als ik in nederland ben ofzo

avatar van I.C.E.
okee ik heb nog nooit een album via itunes gekocht ,

dit album dus wel ,

prachtig album kon gewoon niet wachten om hem op me iphone te kunnen zetten , Sticks die anders rapt dan in het Opgezwolle tijdperk , Maar toch heel erg zachtjes komt het Opgezwolle gevoel wel bij me naar boven , Tuurlijk haalt het dat niveau niet , Het is ook een soloproject , Maar het is wel erg goed en ik kan me goed vinden in de teksten van Sticks ,

voor nu zeg ik 3,5

avatar van maxinator
Dit klinkt zeker tof, die A.R.T. is echt wel goed

Heb t album 3x helemaal geluisterd en valt me tegen man.
Misschien dat ik m na een week wat meer voel.

Parels, Niets voor lief, Eeuwigheid en Alle daagse waanzin zijn de enige nu die ik vet vind.

Dus voorlopig een 2

avatar van Timo710
Ik vind het album heel tof, vet ook dat teksten van zijn HiphopleeftTV freestyle op het album staan.

Heb het hoesje in de winkel gezien, artwork is heel dope, maar het is een hele cheape CD druk: plastic doosje. Sorry, maar anno 2010 doe ik het daar niet meer voor, tenzij ik hem gesigneerd van de artiest kan kopen. Sorry!

avatar van 'State Of Mind'
Timo710 schreef:

Wat wil je dan jongen een gouden hoes xD ?

heeft iemand een idee wie de achtergrond vocalen op het refrein van niets voor lief doet?
en wat ze precies zeggen?

avatar van Timo710
'State Of Mind' schreef:

Wat wil je dan jongen een gouden hoes xD ?

Nee, dat hoeft niet maar ik weet dat die plastic uitgaves slechts 25cent kosten om te produceren... En vind karton veel mooier! Dat dus . *mods verwijder onze laatste 2 berichten maar *

P-DawG
Alsof die kartonnen doosjes veel duurder zijn om te maken...
25 cent of 1 ek, wat is het verschil? Je betaald uiteindelijk toch voor de muziek.

Rauwe beats. De een vind het te depressief, ik vind het echt heerlijk klinken.
Natuurlijk niet álle beats, maar vind t veel beter dan Colucci Era.

Was heel benieuwd.. het zijn in mijn ogen minder experimentele beats dan C.E. Wel donkerder, zweveriger en grauwer. I like.

Ook qua lyrics vind ik hem beter klinken. Natuurlijk moet er nog wel een aantal weken goed geluisterd worden, maar ben erg lovend over deze plaat..

avatar van thgryda
Ik ben nog niet onder de indruk eigenlijk na een eerste luisterbeurt. Muzikaal is het niet slecht, maar het ligt me niet zo. Ik vind in tegenstelling tot milestones, sticks wel dope komen en daarom hou ik het voorlopig op een 3.5. Vrij hoog dus maar het ligt eraan of het een groeiertje wordt of het cijfer nog hoger of eerder lager zal uitvallen.

avatar van Slowgaze
Ik ruik Bukowski.