Sticks & A.R.T. - Alledaagse Waanzin (2010)

Label: Top Notch

1. Welkom in de Waanzin (1:51)
  2. Risico van het Vak (3:18)

met Rico

3. Tijgers en Draken (3:30)
  4. Andere Fase (4:36)
  5. Minuten (3:52)
  6. Voeten Vegen (3:00)

met Nosa

7. Parels (2:26)
  8. Niets Voor Lief (3:05)

met James

16. Vlaggenplanters (3:32)
  17. Te Snel (3:52)

met Typhoon

18. Zeilen (0:57)
  19. Alledaagse Waanzin (3:59)

met Typhoon

avatar van jacknina
A.R.T. doet het goed!!!!!

avatar van Woltertjes
Erg matige beats. Vind A.R.T. maar niks. Delic beviel me stukken beter. Sticks is er ook niet op vooruit gegaan, er zit nog weinig tempo in zijn raps.
Er staan een paar lekkere nummers op het album voor de rest is het niks.

avatar van VforVictor
Woltertjes schreef:
Er staan een paar lekkere nummers op het album voor de rest is het niks.

Idd weinig tempo in de raps, Sticks klinkt een btje ongeinspireerd en saai

avatar van dielinquent
Ik moet nog even wennen aan dit album, ik hoor meteen alweer een aantal pareltjes zoals risico van het vak en eeuwigheid. Maar ook hoor ik een aantal zwakke broeders zoals andere fase waar sticks meer mompelt dan flowt (dat doet ie ook op oeii, maar daar is het niet storend).

Ik vraag me vooral af waarom tracks als Uniek, Hindernissen en Bonusronde niet op het album staan. Die zouden meteen tot de pareltjes behoren.

Maar desalniettemin klinkt AW wederom als een puik plaatje die nog wel moet gaan groeien.

Ik stel voor dat Rico nu eens met een solo plaat gaat komen...

Deze plaat is trouwens binnen gekomen op nummer 8 in de album top honderd. Dit zegt niks over hoe goed of slecht het album is maar vind toch knap van sticks

avatar van oruiz
waar is dat piano-riedeltje in het nummer Blokkades ook al weer van??

Skinny Fists
ELdonkey schreef:

Knap dat hij er commercieel ook op vooruit gaat.

avatar van thgryda
dielinquent schreef:

Co-sign

FightForMore
Ik vind het album toch wel heerlijk om naar te luisteren en ik kan wel genieten van Sticks z'n stem.

avatar van Rene1979
Verhoogd naar een 4. Heb hem nu een paar keer in de auto geluisterd en is gewoon weer erg vet.

avatar van MAS
MAS
dielinquent schreef:

Ik stel voor dat Rico nu eens met een solo plaat gaat komen...

Komt waarschijnlijk 2011/2012 of zo. Tenminste dat zei hij.

avatar van ThingMan
Lekker album. Sticks heeft z'n mindere momenten maar de beats van ART maken een hoop goed. Aanrader.

Relax
Constructief met Rico vind ik wel vet, maar dat komt vooral door de beat... de rest vind ik maar mwah.

avatar van Jordy
Beats klinken lekker "nineties", en ook qua teksten een van de beste dingen die Sticks heeft gedaan wat mij betreft.

BSound
Ik mis toch wat harde bangers...

avatar van oruiz
oruiz schreef:
waar is dat piano-riedeltje in het nummer Blokkades ook al weer van??

oh ik hoor het al. YouTube - DJ Shadow "Building Steam With a Grain of Salt" From the Album "Endtroducing..." naja het leek er een beetje op

Als Sticks en A.R.T gewoon wat selectiever geweest waren geweest met de tracks had dit zeker een 4,5 voor mij kunnen zijn of zelfs een 5

De Schaafkaas
Jordy schreef:

I totally agree.

avatar van MJ_DA_MAN
Uiteindelijk toch wel tevreden, ook al heb ik het idee dat het beter nog beter had gekund als, zoals beloofd door St, ook daadwerkelijk geen FB-achtige beats op zouden staan. Maar het merendeel klinkt gewoon goed in het gehoor; niet echt specifieke uitschieters maar dat zorgt wel voor een vrij goed geheel. Sticks komt beter voor de dag qua teksten dan op Fakkelteit en FB, maar kan ook beter. Rico valt me dan wel weer tegen met af en toe niet eens rijmende teksten, en dat terwijl de man juist z ogoed kan rijmen. Anyway, vrij fijne plaat dus.

avatar van jacknina
Je brains moeten Alledaagse Waanzin decoderen voordat het werkelijk een TE DOPE album is! Voor sommige duurt het wat langer..

Ik vond het de eerste keer dat ik ernaar luisterde al een goede plaat en dat wordt alleen maar beter. Ik heb hem dan ook 4,5 ster gegeven. Aan de hoge kant, maar ik vind de beats en de lyrics dope. Echt veel goede nummers op dit album: Risico van het vak, Oeii, tijgers en draken, eeuwigheid, minuten, goed eten, vlaggenplanters, niets voor liefs, parels, blokkades..... Dus voor mij echt een goede plaat.

Is je beeld fucked up als een webcam, kom op en laat je vriendjes zien dat je wack bent . (risico van het vak)

avatar van Gniuz
Heb hem nu een aantal keren aandachtig geluisterd en kan enkel tot het oordeel komen dat dit een heel lekkere cd is. Ijzersterke beats en erg scherpe, gevatte rhymes van sticks. Hier en daar is sticks iets minder maar eigenlijk luister ik elk nummer van deze cd wel graag al zijn er zoals op bijna elke cd wel gewoon uitschieters en nummers die je dan iets minder vindt. Ik geniet er iig van dus wat mij betreft wel 4,5 sterren waard.

avatar van miintzish?
Nu heb ik deze plaat volgens mij genoeg geluisterd om er echt een goede mening over de kunnen formuleren.

Deze plaat... ja, het is duidelijk echt iets nieuws. Het is totaal niet te vergelijken met Fakkelbrigade (vooral de A.R.T. beats!!) en de manier waarop Sticks zijn rijms brengt. Naar mijn idee lijkt het er op dat Sticks (en A.R.T. natuurlijk) iets compleet anders wilden proberen. Dit is ook heel goed gelukt naar mijn mening.

Deze plaat snijd een aantal zeer bekende onderwerpen aan, en doet dit zonder direct boos te doen of bepaalde dingen af te kraken. Meer op een positieve manier en een manier van, 'wist je dit?', zonder direct een soort van uitzichtloze situatie te creëren.

Een ander ding wat echt (voor mij dan) opvalt is dat de onderwerpen die gebracht worden divers zijn, maar ook vreemd genoeg goed bij elkaar passen. Ik weet niet of het ligt aan de manier waarop Sticks en A.R.T. deze onderwerpen brengen, of gewoon aan de onderwerpen zelf, maar het valt me echt op. Zelfde had ik bij Fakkelteit. Dit album behandelt een aantal uiteenlopende onderwerpen, maar is ook consistent in de 'sound' van het album. Naar mijn mening is dat het sterke aan Sticks, dat hij altijd wat nieuws maakt. Geen enkel album waar hij op staat is met elkaar te vergelijken.

Ik vind dit echt een goed album. Sticks toont verder aan dat hij van vele markten thuis is, en A.R.T. toont aan dat hij net zoals Delic veel verschillende beats en sounds kan maken om de lyrics van de artiest te versterken.

avatar van dielinquent
niets toe te voegen aan bovenstaande reactie,

hoewel, wat ik cool vind is dat sticks zich hier ook wat kwetsbaar op durft te stellen met vele twijfels in het leven of moeite bepaalde waarnemingen te interpreteren. Ook herkenbare dingen denk ik.

Daarnaast vind ik de beats van A.R.T. van een echt hoog nivo. Het zou prettig zijn deze man niet continue met Delic te vergelijken. We zijn inmiddels 3 jaar verder, en het is ook een andere tijd, en de mc's hebben zich ontwikkeld, en dus ook logisch dat er andere type beats bij horen. De beats klinken wat speelser en aardser dan op FB wat goed past bij de tijd van het jaar.
Topbeats hier: Parels, Oeii, Wereldpremiere, Hersennevel, Goed Eten, Niets voor lief, Risico van het Vak.

Een verfrissende Sticks, met leuke bijdrages vindt zelf 4 tracks erboven uitsteken. Alhoewel het een zeer goed album over het algemeen is, heb 1 oktober al een live show op de planning staan!

De producties Tijgers én Draken, Andere Fase, Wereldpremiere ft zo moeilijk, en Té snel ft Typhoon, steken er met kop en schouders boven uit parels zou misschien nog toevoegen.

De beats zijn lekker en divers, en het is totaal anders dan wat Delic, of Kubus of DuvelDuvel maakt.

Minimaal een 4.0 na 5x beluisteren, maar kan zien dat dit album nog naar me toe kan groeien.

p.s dit was mijn eerste review ooit, kort maar beknopt.

avatar van Niek
Productioneel is dit album (bijna) gelijkwaardig aan Eigen Wereld en Buitenwesten. ART levert een absoluut topproduct af. Het is jammer dat Sticks zo wisselvallig presteert. Verder kan ik de mannen van Zo Moeilijk missen als kiespijn, en James blinkt uit in voorspelbaarheid. Enfin, rappend niet al te best dus, productioneel helemaal top. Overigens vind ik Sticks op Andere Fase wel weer geniaal (hij kan het dus nog wel..).

De Schaafkaas
Helemaal met Niek eens wat betreft Zo Moeilijk. Snap echt niet wat iedereen hier in ziet. Dat ze meerijden op de Opgezwolle/Fakkelbrigade bandwagon snap ik al helemaal niet, ik dacht dat de heren uit Zwolle wél oog hadden voor talent (zie Tycoon).

Productioneel kan dit album nooit tippen aan Eigen Wereld, Vloeistof/Brandstof of Fakkelteit, dat zijn klassiekers dit is een album met wat leuke nummers.

avatar van bram1610
Heb me na gitaarmuziek eens gewaagd aan non-commerciële hip-hop, en over onze vrienden uit Zwolle ben ik toch wel te spreken. Sticks kende ik al, en qua lyrics is hij bijna altijd goed. Nu met (nog) wazige(re) beats (door A.R.T?) eronder... lekker wegzweven met Stickert.
Niets voor lief is best lekker, ondanks het commerciële randje.

avatar van VforVictor
[quote=" (zie Tycoon). [/quote]
ja ''tycoon'' dies echt goed jung, pff TyCoon is echt dik man