Arcade Fire - The Suburbs (2010)

Canada
Rock / Pop
Label: Merge

1. The Suburbs (5:15)
  2. Ready to Start (4:15)
  3. Modern Man (4:40)
  4. Rococo (3:57)
  5. Empty Room (2:52)
  6. City with No Children (3:11)
  7. Half Light I (4:14)
  8. Half Light II (No Celebration) (4:27)
  9. Suburban War (4:41)
  10. Month of May (3:50)
  11. Wasted Hours (3:21)
  12. Deep Blue (4:28)
  13. We Used to Wait (5:01)
  14. Sprawl I (Flatland) (2:51)
  15. Sprawl II (Mountains Beyond Mountains) (5:18)
  16. The Suburbs (Continued) (1:27)
  17. Culture War * (5:23)
  18. Speaking in Tongues * (3:52)

met David Byrne

19. Wasted Hours [A Life That We Can Live] * (4:26)
totale tijdsduur: 1:03:48 (1:17:29)
avatar van Sandokan-veld
De emoties op deze plaat raken me honderd keer zo hard als die op de vorige platen van Arcade Fire, voor nadere toelichting zie mijn eigen recensie. Wat betreft de jouwe:

hoi123 schreef:

totdat ik de vertrouwde drang kreeg om mijn mening lekker te ventileren - en het feit dat dit al 24 keer gedaan is maakt dan helemaal niets uit, toch?

Zeker niet, prima recensie (waar hang je eigenlijk uit tegenwoordig?)

avatar van hoi123
Het een sluit het ander niet uit qua in welke mate de platen je raken, wat ik bedoel te zeggen is dat die bij de vorige platen veel directer zijn. Het is natuurlijk prima te begrijpen als je meer van de minder duidelijke emotie bent, ben ik normaal gesproken ook, maar de theatraalheid die (is dat een woord?) Funeral heeft, lost alle behoefte aan bombast en grootsheid die ik soms heb in één keer op.

Ben de laatste tijd wat minder berichten-achterlaatachtig, weet zelf eigenlijk ook niet precies waarom. Dank u wel in ieder geval.

avatar van IllumSphere
Vreemd genoeg had ik de plaat die me kennis liet maken met alternatieve muziek nooit echt beoordeeld. Hier moest ik dus verandering in brengen en dat heb ik dus ook gedaan. Dit blijft een uitstekende plaat met zowel vrolijke als ietwat melancholisch muziek.

avatar van Timo-otje
IllumSphere schreef:

Nou, als je het mij vraagt is Arcade Fire helemaal geen alternatieve muziek. Veel nummers van The Suburbs zijn wat mij betreft uitstekend radiomateriaal. Denk dat het meer de conservatieve radiostations(die dit nooit draaien) zijn die er debet aan zijn dat dit vaak wordt gezien als alternatieve muziek. Dit is toch gewoon popmuziek?

avatar van FRNKY
Timo-otje schreef:

Dit is toch gewoon popmuziek?

Dit album wel ja. Die andere twee absoluut niet.

avatar van sierrra
En waarom dan niet. Niet radiovriendelijk genoeg? Een nummer als Rebellion is toch gewoon Pop.

avatar van Mat_
en popmuziek kan niet alternatief zijn?

avatar van bram1610
Mat_ schreef:
en popmuziek kan niet alternatief zijn?

In feite niet. Dat is het hele idee van 'pop', dat natuurlijk voor 'popular' staat. Alles dat daar niet onder valt zou je 'alternatief' kunnen noemen. Ik denk dat je het hebt omgedraaid, dat je eigenlijk bedoelt te vragen 'en radiovriendelijke muziek kan niet alternatief zijn?'. Dus eigenlijk zou je willen stellen dat alternatieve muziek niet per se ontoegankelijk, of 'ongemakkelijk' in het gehoord zou moeten of kunnen liggen. Wat dat betreft heb je gelijk.

Wat betreft dit album snap ik wel dat mensen het misschien wel meer pop dan alternatief vinden, maar dat komt ook omdat de alternatieve muziek ook heeft doorgeslagen op de radio. Kijk bijvoorbeeld al naar een Snow Patrol, of Nederlandse bands als Go Back To The Zoo of Kensington... Dat zou een tijdje terug ook als 'alternatief' kunnen worden bestempeld, maar nu winnen die gasten 3FM award, waarmee ze in hetzelfde rijtje als Racoon belanden. 'Normalisering van het marginale' noemen ze dat, als ik even de wetenschappelijke snob mag uithangen .

The Arcade Fire is ooit als alternatief begonnen - ze zetten zich immers al jaren af tegen een soort gevestigde orde, the suburbs, the neighbourhood - en nog steeds bestempel ik Funeral als een alternatief album. Dat geluid is wel degelijk terug te horen in The Suburbs, alhoewel deze een gelikter geluid heeft en daarom vind ik hem persoonlijk ook minder dan de vorige twee. Ik heb alleen niet dat het idee dat The Arcade Fire (is het The Arcade Fire of Arcade Fire?) een poppy album heeft proberen te maken, of dat ze geprobeerd hebben de massa te bereiken. Het zal vast en zeker als een bonus gezien worden dat dat nu eenmaal zo is.

avatar van Motdattan
bram1610 schreef:
(is het The Arcade Fire of Arcade Fire?)

Arcade Fire

avatar van Rudi S
Voor de juiste naam kun je ook hier boven aan de bladzijde kijken.
Nog makkelijker is het om het doosje / de hoes er bij te pakken

The Editors is ook zo iets.

avatar van Mat_
Het is natuurlijk maar de vraag hoe je pop-muziek omschrijft. Beschouw je het idd als "populaire" muziek dan zit je met top-30 en andere consoorten. Je kan echter ook alle songs die werken met strofe-refrein beschouwen als pop-muziek. Alternatief, mainstream en pop hoeven elkaar dus niet uit te sluiten.

avatar van bram1610
Mat_ schreef:

In feite heb je daar gelijk in, maar als je het zo beschouwt zou je eigenlijk maar drie genres over houden, namelijk klassiek, licht en pop. En dan is het meeste dat de MuMe gebruikers luisteren allemaal pop . Daarbij heeft Arcade Fire (zonder the ) toch niet het hele album door een simpele couplet-refrein structuur? Natuurlijk gebeurt dat hier en daar, maar dat maakt een band nog niet meteen een popgroep.

Maar laten we het 'genre-spammen' maar even stoppen, we raken misschien wat te off-topic. Laten we het er maar op houden dat het te maken heeft met de naam die we het beestje geven en die verandert natuurlijk niks aan het beestje. Zeker niet als het ook nog best een mooi beestje is.

avatar van Lexcoaster
Waarom alles in een hokje douwen? “Good music is good music and the rest can go to hell“. - Dave Matthews

avatar van steve harris
dit is mijn favoriete arcade fire album met als meest aanstekelijke song rococo

Ik las laatst een goede definitie van indie. Het is popmuziek, maar net te eigenzinnig voor mainstream radio. Het geluid op deze plaat is inderdaad vrij mild, maar de gemiddelde Sky-luisteraar maak je hier echt niet blij mee. Alleen de stem van Win maakt dat onmogelijk.

avatar van KKOPPI
Geezer84 schreef:

klopt wel, zijn stem is hier alleen 100x meer acceptabel voor een Sky-Peter dan op Funeral.

avatar van Gloeilamp
Naar de 5 sterren met The Suburbs! Naar aanleiding van het nieuwe album Reflektor heb ik dit album weer eens beluisterd, en het kwartje is nu dan toch echt gevallen. Ik vond dit al een erg sterk album maar er waren toch een paar nummers waar ik niet zoveel mee had, zoals de twee Half Light delen, Deep Blue en Sprawl I. Die nummers weten me nu ook echt te raken, en ik bleef net zo overdonderd achter als toen ik Funeral weer eens draaide de afgelopen week.

Wat een topband is Arcade Fire toch, ik kijk alvast heel erg uit naar het nieuwe album. Ik heb zo'n gevoel dat dat weer een meesterwerk gaat worden.

It's a Reflektor!

avatar van DirkM
Meer goed nieuws: de nieuwe Arcade Fire wordt een dubbel-album!

Is al uitvoerig besproken op de artiestenpagina.

avatar van andnino
Ik heb me er eindelijk toe gezet The Suburbs eens wat vaker te luisteren. Het klopt wat er hier al wel gezegd wordt: door de lengte van de plaat, sneeuwt de kwaliteit van sommige nummers wat onder. Ik heb mijn digitale versie dan ook gereduceerd tot een speelduur van 51 minuten door mijn minder favoriete nummers eruit te halen. Toch vind ik hem nog niet zo goed als de vorige, laat staan zo goed als Funeral. Nog maar een keer luisteren dan?

avatar van De Blauw
The Suburbs was voor mij lastig in te komen in het begin. Na een goed aantal luisterbeurten viel het kwartje toch eindelijk. Nu verhoog ik hem alweer naar 4,5* aangezien ik hem nog vaak luister. Het begint is al fantastisch met het gelijknamige nummer The Suburbs en eigenlijk laat het me erna ook geen moment los. Fantastisch album dat misschien wel een plekje in m'n top 10 verdiend in de toekomst. Reflektor kon ik (nog) niet echt in komen maar dat lijkt ook een kwestie van tijd aangezien Arcade Fire albums bij mij altijd tijd nodig hebben.

Het moest er een keer van komen. Arcade Fire. Losjes wel eens wat nummers voorbij horen komen en zag deze uitnodigend vooraan staan bij het vakje A bij de platenboer in mijn stadje.
" Neem mij maar mee" het was kennelijk voorbestemt. De band spookte al een poosje door mjjn hoofd.
Een gevalletje van een ietwat impulsieve aankoop. Kan goed uitpakken, soms niet.

Maar het eerste is het geval- overtuigend zelfs.
Dit album begint mij steeds beter te bevallen.
Het zit 'm in de aanstekelijkheid van de songs.
Technisch gezien is het helemaal niet zo opzienbarend, nee het zit 'm in de sfeer van het gebodende.
Ik hou van afwisseling op een plaat, zonder dat de intenditeit verloren gaat.
Arcade Fire doet dat voorbeelding.
Het blijft ook catchy en donkere en frivolere songs wisselen elkaar af.
De opener en tevens titelsong is zo'n typische voortkabbelende song die ruim 5 minuten boeiend blijft.
De kunst van een pakkende melodielijn, zang die er goed bij past en de juiste wendingen op het goede moment.
Arcade Fire brengt in wezen niets vernieuwends.
Ik hoor her en der wat 70's pop, New Wave en natuurlijk ook Indie.
Maar deze band is wat lastig in te delen als genre opzich.
Maar wat een lekkere plaat. Ready To Start, Modern Man en het geniale Racoon.
Echt een droomstart hoor van een plaat en het nestelt zich snel in het hoofd.
Ok, hier en daar wat minder aansprekend materiaal, maar ik kan niet zeggen dat hier matig of slechte dingen op staan.
Het is duidelijk een plaat die je meer moet horen en uiteindelijk krijg je er steeds meer mee.

Compliment ook voor de down to earth produktie. Luistert heerlijk weg.
Prima plaat.

Onder de boom waarschijnlijk Funeral.
En de rest komt dan vanzelf.

avatar van luigifort
Mooie recensie. Ken eigenlijk alleen t nummer deep blue maar die vind ik wel heel mooi..ms de rest ook eens proberen..lang geleden al gepindakaasd..funeral heb ik een aantal jaren geleden geprobeerd..paar mooie nummers maar ik kon er moeilijk doorheen komen..ms ook nog ns proberen..ms was ik er toen nog niet klaar voor..

Jou smaak een beetje kennende........... give it a try Luigi.

avatar van luigifort
Haha i wil bikkel..ben benieuwd..laat t wel weten..

avatar van Teunnis
luigifort schreef:

Deep Blue is wel meteen (samen met Sprawl II) de mooiste van dit album. Niet dat de rest slecht is, integendeel.