Arcade Fire - The Suburbs (2010)

Canada
Rock / Pop
Label: Merge

1. The Suburbs (5:15)
  2. Ready to Start (4:15)
  3. Modern Man (4:40)
  4. Rococo (3:57)
  5. Empty Room (2:52)
  6. City with No Children (3:11)
  7. Half Light I (4:14)
  8. Half Light II (No Celebration) (4:27)
  9. Suburban War (4:41)
  10. Month of May (3:50)
  11. Wasted Hours (3:21)
  12. Deep Blue (4:28)
  13. We Used to Wait (5:01)
  14. Sprawl I (Flatland) (2:51)
  15. Sprawl II (Mountains Beyond Mountains) (5:18)
  16. The Suburbs (Continued) (1:27)
  17. Culture War * (5:23)
  18. Speaking in Tongues * (3:52)

met David Byrne

19. Wasted Hours [A Life That We Can Live] * (4:26)
totale tijdsduur: 1:03:48 (1:17:29)
avatar van niels94
Jeff Mangum op het nummer In the Aeroplane Over the Sea

avatar van FRNKY
Neon Bible was tekstueel natuurlijk honderd keer beter dan The Suburbs, daar hoeven we niet zo moeilijk over te doen

avatar van Stijn_Slayer
Near schreef:

Niet waar: een poëtische tekst die hetzelfde zegt als een simpele tekst is nooit intrinsiek beter. De poëtische tekst kan bombastisch, pretentieus of zelfs ronduit slecht zijn. Het is niet omdat je moeilijker of poëtischer taalgebruik hanteert dat je tekst intrinsiek beter is. Een achterhaald idee.

Ik heb het niet voor niets over een goede poetische tekst. Wat jij zegt is dus eigenlijk dat je geen bal om poezie geeft? Je hebt altijd vorm en inhoud en jij beperkt je tot de inhoud. De tekst is het medium om een boodschap over te dragen. Waarom zou het geen pluspunten opleveren als het medium ook iets extra's krijgt?

Simpel en clichématig zie ik ook als verschillende dingen. Als iets heel simpel, maar wel treffend wordt gezegd kan dat werken (afhankelijk vd context). Clichés zijn uit den boze, tenzij ze heel erg functioneel ingezet worden of juist licht aangepast waardoor ze een andere betekenis krijgen.

avatar van Near
Stijn_Slayer schreef:

Wat idioot - ik zeg dat werkelijk nergens. Het enige dat ik zeg is dat de poëtische vorm niet noodzakelijk beter is dan de sobere vorm. Soms is het soms mooier en effectiever om iets op een eenvoudige manier te zeggen dan op een poëtische manier met metaforen, stijlfiguren en what-nots.

Dat ik geen bal om poëzie of om de vorm van een tekst zou geven is volledig uit de lucht gegrepen. Lezen wat er staat..

avatar van Stijn_Slayer
Dit is nu de tweede keer, misschien moet je zelf wat beter lezen. Er staat namelijk een vraagteken achter.

Sober schrijven komt in de praktijk al vaak neer op simpel schrijven. Er zijn niet echt veel songschrijvers die dan toch iets in die tekst aanbrengen waardoor het eruit springt.

avatar van Near
Stijn_Slayer schreef:

jah, ik hou er maar mee op.

avatar van vinejo
Fantastische plaat!

avatar van Rhythm & Poetry
Yes! Eindelijk weggeblazen door dit album. Ik wist wel dat het er een keer van zou komen.

avatar van cddrive
weer een keer beluisterd...wat een plaat!

avatar van midnight boom
Het gerucht gaat dat de opvolger van the Suburbs dit jaar nog het licht gaat zien. James Murphy (Lcd Soundsystem) zou het album hebben geproduceerd. Wauw, laten we hopen dat dit waarheid is!

avatar van Gele Stift
Er is een nieuw nummer wat ze al gespeeld hebben in Haiti genaamd Crucified again. Deze staat waarschijnlijk ook op het nieuwe album. Al denk ik dat het album pas volgend jaar uitkomt.

avatar van Gele Stift
Hoewel.. Het is niet eens zeker dat het Neon Bible achtige Crucified Again op het nieuwe album staat. Er zijn al wel een hoop 'veel betere songs' volgens de drummer. Ach het is gissen, maar Arcade Fire kan mij niet teleurstellen

avatar van FRNKY
Hoe meer ze terug richting Neon Bible gaan hoe beter wat mij betreft. The Suburbs vond ik maar zo zo.

avatar van sjoerd148
Wederom topper van Arcade Fire.
De plaat duurt meer dan een uur, maar het vliegt helaas voorbij.
The Suburbs is m.i. ook erg gevarieerd, zelfs New Wave invloeden (Sprawl II).
Toppers zijn The Suburns, Rococo, Half Light I, We Used To Wait en Sprawl II
Hopelijk verschijnt het nieuwe album snel.

avatar van Gloeilamp
Ik ga een halfje omhoog. Ik draai dit album niet vaak, maar wanneer ik dat doe is het altijd een hele fijne luisterbeurt.

Het titelnummer, Ready to Start, We Used to Wait en het opzwepende Month of May zijn de favorieten. Ook erg benieuwd naar nieuw werk van deze band!

inzekerezin
Ik kan dit album al een jaar niet wegleggen, ik blijf ernaar luisteren. 5 sterren dus.

avatar van Snowblood
Lars Muziek. schreef:

Ik vindt de muziek zelfs zo goed dat ik er mee wakker wordt want mijn wekker melodie heb ik opgenomen van het nummer Sprawl II dat nummer vindt ik het beste nummer van dit album.

Dat moet je nóóit doen met je favoriete muziek .

avatar van IllumSphere
Waarom niet? Opstaan met een nummer die je motivatie en hernieuwde energie geeft is gewoon één van de beste dingen die je kunt doen. Dat wordt trouwens aangeraden door bijna iedereen, ook door erkende psychologen die de wat alternatieve toer opgaan.

avatar van Arrie
Hij bedoelt waarschijnlijk dat er dan het gevaar is om het kapot te draaien. Dat het je op een gegeven moment niks meer doet omdat je het élke ochtend hoort. Of hij bedoelt dat je het met iets negatiefs gaat associeren, namelijk zo'n vervelende wekker op de vroege ochtend.

avatar van Snowblood
Arrie schreef:

Precies.

avatar van Sandokan-veld
Een met Snowblood, hier zit een groot risico aan. Het is de reden dat ik niet meer naar de Pixies kan luisteren.

avatar van sjoerd148
Het 'Half-Light' - duo vind ik echt van wereldklasse; wat een zang en compositie.
Nummers lopen ook perfect in elkaar over.
Begin er toch stilletjes aan te denken om dit album in mn top 10 te zetten.

avatar van The Scientist
Laatste tijd in een Arcade Fire stemming en deze dus ook regelmatig opstaan, waar ik echter de andere 2 echt van begin tot eind geweldig vind is deze wel iets minder (nog steeds 3,5*),

Maar er staan een paar nummers op waar ik met de beste iwl van de wereld niet doorheen kom, met name Rococo en City With No Children, schijtvervelende nummers... En hoe goed nummers als Half Light 1, Deep Blue, Sprawl 2 en vooral Empty Room (_O_) dan ook mogen zijn, helemaal lekker luistert het door de mindere dingen toch niet weg.

Gewoon de nextknop even gebruiken...

avatar van bram1610
west schreef:
Gewoon de nextknop even gebruiken...

Dat is toch juist hetgeen dat niet de bedoeling is bij zo'n album?

avatar van Boomer
klopt deze is net wat minder dan de vorige, daarom 4,5*

avatar van ArthurDZ
De Arthur-Recensies deel 22: de nostalgische mijmeringen van Arthur en Wim Butler

Arcade Fire, dat is die band die hun albums altijd tot de nok toe vullen met geweldige liedjes, telkens gebaseerd rond een bepaald thema. Debuut – en in mijn ogen magnum opus – Funeral had afscheid en verdergaan na het afscheid als thema, terwijl het bij Neon Bible dan weer godsdienst en geloof was. Op dit derde album, waarmee de band wereldwijd ook doorbrak tot de mainstream, lijken nostalgie en melancholie sleutelwoorden te zijn.

Ah, die vroege puberteit. Op het moment zelf wil je natuurlijk zo snel mogelijk volwassen worden of voor altijd kind blijven, maar in die periode worden ook de kiemen van je latere levensloop gezaaid. Ervaringen en belevenissen waarvan je pas later de betekenis en impact gaat inzien, vinden met vrij grote regelmaat plaats en vormen je langzaam maar zeker om tot de volwassene die je uiteindelijk gaat worden. En het is pas als je uiteindelijk die volwassene bent geworden, dat je de schoonheid van die periode pas echt leert inzien. En dan is het natuurlijk al veel te laat om nog van die periode te genieten. Ik ben ervan overtuigd dat zanger, bandleider en tekstschrijver Wim Butler met dat gevoel in zijn maag de liedjes op The Suburbs heeft geschreven.

We Used To Wait,
dat is je eerste liedjesteksten in een ongebruikt schoolschriftje neerpennen, omdat je thuis nog geen computer hebt. En samen met je high school sweetheart wachten op het juiste moment omdat de eerste keer echt heel speciaal hoort te zijn.

Empty Room,
dat is alleen in je kamer zitten, halfgek wordend omdat de persoon van je dromen op dat moment misschien niét alleen is. Empty Room, dat is alleen in je kamer zitten, je stiekem bezighouden met dingen waar iedereen je te oud voor vindt.

Suburban War,
dat is afspreken met je schoolkameraden om in het park veldslagje te spelen met de jongens van een school uit de buurt. Dat is tussen de bomen een dikke tak zoeken om je tegen hen te verdedigen.

Ready To Start,
dat is meedoen met de groep omdat je niet bekend wil staan als de outsider. Je rookt je eerste sigaret niet op omdat hij zo lekker smaakt.

Sprawl II,
dat is je niet begrepen voelen. Dat is je in het donker op je bed afvragen welke weg je nu moet nemen: de weg die juist maar saai aanvoelt, of de weg die spannend en verkeerd lijkt.

Arcade Fire, dat is die band die hun albums altijd tot de nok toe vullen met geweldige liedjes, telkens gebaseerd rond een bepaald thema. Hun derde is hierop geen uitzondering, hoewel de tracklist hun grootste tot nu toe is. Ik had deze op 4.5* staan, maar eigenlijk was dat vooral omdat ik duidelijk wilde aantonen dat ik Funeral zelfs nog beter vind. Als ik echt heel eerlijk ben, dan hoort deze ook op een 5* te staan. Bij deze. Arcade Fire, dat is wegdromen in je eigen hoofd, nu voorzien van een passende soundtrack.

inzekerezin
Ik vind het eigenlijk maar een vreemd gegeven, maar dit album staat vanaf vandaag toch echt bovenaan in m'n top 10. Waar Arcade Fire met alle drie de platen vertegenwoordigd is. Mijn favoriete band, met stip.

avatar van Kronos
In zekere zin moet dat wel zo zijn.

avatar van hoi123
Arcade Fire maakt een nieuw album, zo heb ik gehoord, en dat, tezamen met het feit dat de zon weer begint te schijnen en The Suburbs een geweldige bijkomstigheid bij dit weertje is (daarover later nog meer), heeft me weer geprikkeld om het album weer eens in zijn geheel op te zetten. En nog een keer. En nog wat keren, totdat ik de vertrouwde drang kreeg om mijn mening lekker te ventileren - en het feit dat dit al 24 keer gedaan is maakt dan helemaal niets uit, toch?

Het is wel ongeveer een universeel verschijnsel dat Funeral- en Neon Bible-liefhebbers bij eerste luisterbeurt van The Suburbs minstens twee wenkbrauwen optrekken door de luchtige piano's, ingehouden nummers en niet zo heel erg aanwezige violen op dit album. En zo ook ik: voor mensen die kwijlend naar de groter dan grootse bombast en de gepassioneerde uithalen van Butler hebben geluisterd, is schrikken nog een understatement als we plotseling synthesizers (?!!) horen in Sprawl II en is teleurgesteld nog zwak uitgedrukt als we horen hoe Wasted Hours eigenlijk maar een tevreden ratelend nummertje lijkt.

Ik ga nu niet zeggen dat The Suburbs me op dezelfde manier grijpt als zijn voorgangers, want dan zou ik mezelf niet begrijpen. Dit (nu nog) nieuwste product van Butler en zijn vriendjes en vriendinnetjes heeft simpelweg gewoon niet de snijdende emotie (nee, echt) die Funeral in overvloed en Neon Bible in iets minder overvloed heeft. Het titelnummer en opener bijvoorbeeld is namelijk echt heel erg goed en fijn als je met een willekeurig drankje loom in de zon ligt en geniet van hoe alles om je heen in de lente en zomer allemaal veel meer kleur heeft. En zo ook een groot deel van de andere liedjes die we hier te horen krijgen.

Wel ga ik zeggen dat The Suburbs qua emotie misschien nog wel knapper in elkaar zit dan Funeral en Neon Bible. The Suburbs is een album waarbij je bij iedere luisterbeurt helemaal zelf mag bepalen of het een trieste luisterbeurt of een vrolijke luisterbeurt wordt. Onder al die vrolijkheid zit namelijk een grenzeloos melancholische nostalgie verborgen, die vooral opduikt als men naar de tekst luistert. In ieder nummer komen wel een of meerdere passages voorbij hetzelfde thema beschrijven (And my old friends, I can remember when/You cut your hair/We never saw you again/Now the cities we live in/could be distant stars. Mooi.) Het leven is kleurloos en als je kijkt hoe je oude omgeving nu is, vraag je je af of dat niet altijd zo is geweest. Dat werk.

Natuurlijk zijn sommige liedjes qua sfeer wat minder dubbelop: zo is Deep Blue met zijn verwrongen groove op het einde Arcade Fire op zijn snijdendst, We Used to Wait een soort uitbarsting van alle nostalgie verzameld op het hele album en ook Suburban War een stukje onverhulde grootse melancholie zoals we van deze band kennen. Maar juist vanwege die afwisseling aan geluiden krijgt men aan het einde van deze ruim een uur durende plaat niet genoeg van de geluiden die Arcade Fire maakt. En dat is knap.

Maar ik zou de kritische zeikschuit die ik ben niet zijn als ik niet ook in dit album weer wat mindere punten kon vinden. City With No Children zou een iets lager stadiumniveau mogen hebben. Meneer Butler zingt iets te klagerig in Sprawl (Flatland). Tekstueel is het qua zinsopbouw soms wel heel erg eenvoudig (You say: can we still be friends? Liever niet). Maar goed, dit zijn natuurlijk wel weer details waar ik zelf niet eens altijd last van heb, vooral niet als het geluisterd wordt in vrolijke zomermodus. Helemaal perfect kan ik dit album dus zeker niet noemen, maar als ik aan mezelf merk hoe erg ik op kan gaan in de uithalen van oude vertrouwde Chassagne in Sprawl II (ja synthesizers, ik heb jullie geaccepteerd), zou ik graag anders geloven.