Arcade Fire - The Suburbs (2010)

Canada
Rock / Pop
Label: Merge

1. The Suburbs (5:15)
  2. Ready to Start (4:15)
  3. Modern Man (4:40)
  4. Rococo (3:57)
  5. Empty Room (2:52)
  6. City with No Children (3:11)
  7. Half Light I (4:14)
  8. Half Light II (No Celebration) (4:27)
  9. Suburban War (4:41)
  10. Month of May (3:50)
  11. Wasted Hours (3:21)
  12. Deep Blue (4:28)
  13. We Used to Wait (5:01)
  14. Sprawl I (Flatland) (2:51)
  15. Sprawl II (Mountains Beyond Mountains) (5:18)
  16. The Suburbs (Continued) (1:27)
  17. Culture War * (5:23)
  18. Speaking in Tongues * (3:52)

met David Byrne

19. Wasted Hours (A Life That We Can Live) * (4:26)
totale tijdsduur: 1:03:48 (1:17:29)
avatar van Zandkuiken
Arcade Fire, een groepje waar ik niet zomaar meteen mijn hart aan heb verpand. Af en toe eens toenadering gezocht, quasi nonchalant en met een cool die men bijna niet voor mogelijk houdt. Moet je niet proberen bij de eigenzinnige Canadezen, die op dat moment al met dat koekje bezig zijn. En het mag er gerust eentje van eigen deeg zijn. Tevergeefs. Want hoeveel tijd en energie hun koppige debuut ook heeft gevraagd, zwichten zou ik toch. Die donkere, winterse sfeer, daar voel ik me namelijk wel in thuis. Funeral is geen plaat, het is de soundtrack bij de film waarin de band me onderdompelt. Ik zie mezelf daar altijd kruipen in die "tunnel, from my window to yours".

Hun opvolger Neon Bible voelt minder aan als 1 verhaal, maar vind ik puur qua songs nog sterker. Op knallers als Intervention, (Antichrist Television Blues) en No Cars Go kan je me nog geregeld de vreemdste bewegingen zien doen. Om nog maar te zwijgen van mijn ontwapenend knullige pogingen om mee te janken met de treurige parels Ocean Of Noise, Windowsill, My Body Is A Cage en Neon Bible. Ik heb gewoon van die stembanden die onder geen énkele omstandigheid Win Butler zouden mogen imiteren.

En dan The Suburbs... Liefde op het eerste zicht? Toch een beetje. Want al vrijwel meteen liet ik me inpakken als de eerste de beste sukkel. Door het heerlijke Modern Man bijvoorbeeld, een strakke popsong hors catégorie, waarin Butlers stem warmer klinkt dan ooit. Of door opener The Suburbs, een liedje zo lichtvoetig dat ik bijna zou vergeten hoe goed het ineen zit. In datzelfde niets-aan-de-hand sfeertje baadt Wasted Hours. Klinkt allemaal poepsimpel, maar het is muziek die ik per luisterbeurt toch wat steviger tegen me aandruk.

Is de derde van Arcade Fire ook geschikt om mee weg te glijden in een melancholische roes? Nou en of! Zo volstaat een minuutje van Suburban War om me te verliezen in een nostalgisch gevoel dat uren later nog in de kleren zit. Een bloedmooie slow burner die voor mij behoort tot het beste dat deze band al heeft voortgebracht. Ook het door een piano voortgestuwde refrein van Deep Blue zorgt voor momenten van droevige schoonheid.

Zestien nummers is wel veel, en dus zit er al eens iets tussen dat minder weet te imponeren. Zo ben ik bijvoorbeeld (vooralsnog) niet weggeblazen door de ietwat banale rocker Month Of May. Gelukkig zitten we hier nog altijd naar Arcade Fire te luisteren, en houden ze zelfs de mindere momenten boeiend.

Misschien wel dé release van het jaar en weer zo'n plaat die me de hele speelduur lang in een bepaalde sfeer weet te brengen. Net als Funeral en Neon Bible 4,5*, hoewel ik die laatste nog net iets hoger inschat.

avatar van tribaltyn
ik vind het zo heerlijk dat er af en toe een album uit komt waarvoor ik helemaal niet de behoefte voel me te uiten over wat ik er nou van vind (misschien omdat ik het zelf niet weet). ik zeg alleen: ik geniet hiervan

avatar van AOVV
Ik heb het al gezegd, maar dit is de minste van de drie. Debuut 'Funeral' is enorm gegroei in mijn luisterervaring, en staat inmiddels dicht bij een plek in m'n top 10. 'Neon Bible' is minder conceptueel dan 'Funeral', maar kent ook erg sterke songs; het voelt alleen wat minder aan als geheel. Maar het is wel tamelijk donker. 'The Suburbs' is dan weer heel erg conceptueel, misschien wat te conceptueel, in die zin dat de plaat wat aan de lange kant is. Nu zijn er wel meer platen met lange duurtijd ('Illinois' en 'Lift Your Skinny Fists Like Antennas To Heaven', om er maar 2 op te noemen ) die ik geweldig vind, maar hier zie ik het een beetje als minpunt, in die zin dat er wat minder sterke nummers opstaan, zoals (en dat is voor mij persoonlijk dan) 'Modern Man' en het al te simpele 'Month Of May', al moet ik daarbij wel vermelden dat het op de plaat verrassend genoeg wél past, waar ik het als losstaand nummer vrij banaal vond.

Dat geeft aan dat de plaat wel degelijk goed in mekaar zit, en dat kan natuurlijk niet anders, Arcade Fire heeft er de klasse voor ook. Zo brengt 'Rococo' er wat zwierigheid in, en vind ik ook enkele opvallend poppy nummers op de plaat terug (wat me ook reeds overkwam bij de nieuwe van Broken Social Scene). Ik noem maar 'Ready To Start', meezinger 'City With No Children' en het al eerder aangehaalde 'Month Of May'.

Wat nog altijd als een paal boven water staat trouwens: Régine Chassagne weet te charmeren met haar aangename stemgeluid. Een nummer als 'Empty Room', met de heerlijk drukke violen, weet zij naar een hoger niveau te tillen. Win Butler vind ik hier dan weer een stuk minder sterk, minder onvertuigend ook, maar luister naar 'Funeral', en je weet dat het zowiezo moeilijk was om nog beter te doen.

Nog iets nieuws: de term disco gelinkt aan Arcade Fire. In 'Sprawl II (Mountains Beyond Mountains)' gaan ze duidelijk die toer op. Het voelt bevreemdend aan, maar ik vind het stiekem wel leuk. Maar 't is nu niet dat het m'n favoriete nummer van deze plaat is of zo. Die eer valt misschien wel te beurt aan het geniale 'Half Light I' (niet toevallig gezongen door Régine Chassagne?), met zijn overigens geweldige instrumentatie? Ja, ik geloof het wel. Tevens ook voor mij het enige nummer dat enigszins in de buurt komt van hetgeen het debuut in mij opwekte.

Is dit nou een goede plaat? Jazeker is het een goede plaat. We hebben het wel nog altijd over Arcade Fire, mensen, en ja, dit is hun minste tot nu toe, maar nog altijd een erg goede plaat. Ik hoop ooit nog eens een plaat van Arcade Fire te mogen luisteren die me evenveel beweegt als 'Funeral'. Met het talent dat deze groep bezit, is dat goed mogelijk. Maar wat ze nu uitbrengen, daar ben ik in ieder geval meer dan tevreden mee.

3,5 sterren

haveman
Heeft bij mij even geduurd, maar kan dit album steeds meer waarderen. Een iets kortere versie had mij echter beter bevallen. Zoiets ongeveer:

1. The Suburbs
2. Ready To Start
3. Modern Man
4. Rococo
5. City With No Children
6. Month Of May
7. We Used To Wait
8. Sprawl II
9 The Suburbs (Continued)

Komt een stuk meer in de buurt van het aantal tracks op de 2 voorgangers. De andere nummers zijn zeker niet slecht, maar het duurt al met al te lang en ik heb regelmatig het idee dat ze in herhaling vallen.

Het eerste nummer dat ik ooit hoorde van Arcade was Neighborhood#2 en dat hebben ze imo nooit meer evenaard of overtroffen.

avatar van LucM
The Suburbs mag dan minder verrassend zijn, het is toch weer een ijzersterk album van Arcade Fire. Kun je nog veel bands noemen die de laatste 10 jaar op een constant hoog peil staan?

avatar van AOVV
Daar heb je wel een punt, LucM!

Ik kan er niet meteen veel bedenken, The National natuurlijk wel, veel verder kom ik niet zo meteen..

haveman
The Veils, Radiohead

Edit:

Het zijn er idd heel weinig. Of ik ken ze nog niet.

avatar van Shadow91
Interpol?
Laatste album is weliswaar wat minder dan de 3 vorige, maar nog altijd van een hoog niveau.
En Turn on the bright lights is natuurlijk het beste album van het vorige decenium

avatar van blonde redhead
Sufjan Stevens, Eels, Anathema, Archive, Motorpsycho, Elbow en dan kan ik nog wel even doorgaan. Het is natuurlijk onzin dat er niet veel bands zijn die op dit constante niveau platen afleveren.
Daarbij noem ik dit niet echt een plaat waarbij het niveau erg hoog wordt gehouden. Misschien op de eerste paar nummers na.

avatar van BoToX
Constant? Laten we Wilco niet vergeten.

Sven Bersee
The Felice Brothers. Dat is zo'n band die ook nooit een slecht album zal maken. Geniale mannen. Vooral de plaat uit 2008 is heerlijk.

haveman schreef:

Die is inderdaad erg goed, maar wat mij betreft hebben ze nog twee betere op de eerste twee albums. Dit album moet nog een beetje bezinken hier. Heb hem wel vaak gedraaid, maar ik vind momenteel bijna alles echt prachtig. Ik zou het ook verschrikkelijk vinden de helft te moeten schrappen zoals jij gedaan hebt.

Dit album is weliswaar niet slecht, maar het mist mijns insziens alle urgentie van de eerste twee platen. Dit is een band waarbij het volwassen worden me maar slecht bevalt.

Milestones
Waarom ook niet, de volle mep. Beste band van dit moment. Samen met Brothers van de The Black Keys het beste album van 2010.

obsessed schreef:

Juist het gemis van de urgentie vind ik een welkome afwisseling. Ik denk dat Arcade Fire met nog een plaat met dergelijke zware thematiek als de vorige platen zichzelf teveel zou herhalen. Nu is de boodschap op zich niet heel anders, maar wel de presentatie ervan. Het wordt op een meer relaxte manier gedaan. Ze gunnen zichzelf wat meer muzikale uitstapjes. Op een plaat van deze lengte had ik het ook niet getrokken als alles zo dramatisch was als op Neon Bible.

Milestones schreef:

Ik snap die ' ' nooit zo. Je bent het eens met je eigen mening?

JanBetonde2e
Het zou ook wel een klein beetje raar zijn als je het niet eens bent met je eigen mening.

Sven Bersee
Daarom is het dus vreemd dat hij het gebruikt, beetje dubbel. Of heeft hij een gespleten persoonlijkheid? 'Wat een goed album, ja inderdaad zeg!'

UnknownPleasure
hahaha. klopt
emotiocons als uitdrukking van gevoelens zijn vaak dubbel,vaak raar en soms naar .
meestal gewoon overbodig.

avatar van Kronos
Ik dacht, misschien is het Parkinson.

Gisteravond trad the Arcade Fire in Düsseldorf op in het kader van The Suburbs tour. Van dit album speelden ze dit keer gelukkig niet Modern Man (één van de weinige iets mindere nummers van the Suburbs), maar wel Rococo, the Suburbs & Deep Blue. En dat is samen met Suburban War en Month of May nou precies mijn favoriete track van the Suburbs. Voorzover je er maar drie mag noemen trouwens.
En Month of May: wat een waaaaanzinnig gave keiharde versie speelden ze met super climax en lichtshow. Deze versie vind ik nog beter dan de albumversie. Rococo begon heel rustig met rustig licht en eindigde in een explosie. We Used to Wait tot slot was één van de vele hoogtepunten van een fantastisch concert. Meer info daarover vind je hier:
Arcade Fire

avatar van hoi123
Wat een concert met je kan doen - deel 3.

Van dit album werd er gisteren natuurlijk het meest gespeeld - 9 van de 16 - maar al de nummers die gespeeld waren klonken wel weer prachtig. Met als gevolg hernieuwde interesse in deze plaat, met als gevolg dat The Suburbs plotseling stukken beter klonk. Inderdaad, het is wat lichtvoetiger en poppier, maar ook hier is het gevoel - hoewel wat weggemoffeld - duidelijk voelbaar. Erg mooie plaat van deze groep die bij mij nu al ongeveer de heiligheidsstatus heeft behaald, die het desondanks nog steeds niet kan halen bij zijn 2 voorgangers. Maar dat is dan ook wel erg moeilijk.
3,5 wordt 4,0.

avatar van midnight boom
Deze plaat is toch echt wel geweldig!

Brother George
Een goed album, al heb ik soms het gevoel dat ze toch wat nummers hadden mogen schrappen.

avatar van wisselstroom
The Suburbs van Arcade Fire is door de verzamelde Nederlandse popcritici uitgeroepen tot beste album van 2010. Muziekblad OOR vroeg voor zijn kersteditie traditiegetrouw een keur aan vooraanstaande journalisten (maar ook zaalprogrammeurs, bloggers en radiomakers) naar hun eindejaarslijstjes en dat leidde tot een afgetekende overwinning voor de Canadese band. Op gepaste afstand volgden High Violet van The National en Brothers van The Black Keys.

Bron: Oor.nl

Ben het er wel mee eens.

The Suburbs vind ik goed Rococo ,Ready to start ,City....,We used to wait ,en Sprawl I, de rest vind ik veel te bombastisch.

avatar van Chronos85
Grappig, Rococo en City With No Children en Ready To Start behoren juist tot de meest bombastische nummers van het album. Dit album is als geheel in vergelijking met Neon Bible maar ook in vergelijking met Funeral veel minder bombastisch. Vind je deze albums dan ook niks?

wisselstroom schreef:

Ben het er wel mee eens.

Ik ook.

avatar van Doc
Doc
Ik niet helemaal, al is het best een aardige plaat.
Maar kom op zeg...... de verzamelde Nederlandse popcritici?
Wat leven ze bij Oor toch in een fantasiewereld.

avatar van OscarWilde
Het doel van dit album is het creëren en beschrijven van nostalgie en hoewel er echt goede nummer opstaan merk ik toch na een paar maanden het te laten bezinken dat het dat gewoon niet bereikt. Als ik dat vergelijk met een andere nostalgia-trip "The Village green preservation society", dat doet je gewoon meteen heimwee hebben naar the Village green, hoewel je er nooit gewoond hebt. Dit is een goed album, maar ook een beetje te gelikt allemaal.